Hét tenger

A La Plata-i csata 3.

2020. december 16. 18:22 - savanyújóska

A montevideói tragikomédia

A Graf Spee az ütközet során összesen húsz találatot kapott, kettőt közülük az Exeter 203 mm-es ágyúitól. Miután az angolok kizárólag fenékgyújtóval szerelt, késleltetett gyújtású páncéltörő és félpáncéltörő gránátokkal tüzeltek – más nem is volt nekik – a páncélozatlan felépítményeket érő gránátok nagy része robbanás nélkül keresztülment a hajón. Így is jelentős károkat okoztak ugyan, de nem olyan mértékűeket, ami bármilyen szempontból veszélyeztette volna a hajót. A lövegtornyokat ért három gránát robbanás nélkül lecsapódott azok páncélzatáról, a hajó tűzereje tehát érintetlen maradt. Az ütközet során ugyan voltak problémák az elülső torony lőszerfelvonóival, ami miatt a torony pár percre kénytelen volt beszüntetni a tüzelést, de a meghibásodást gyorsan el tudták hárítani. A 15 centis lövegek közül egy teljesen tönkrement, néhány másiknak a lőszerfelvonója sérült meg, ezt azonban ki tudták javítani. A három 105 mm-es ikerlöveg közül, melyek szintén leadtak néhány lövést az angol cirkálókra, kettő ment tönkre, ami inkább csak a hajó légvédelmét gyengítette.

A találatok többsége a felépítményeket érte, a hajótestbe mindössze négy gránát csapódott. Két 15 centis lövedék a hajó orrában, a második fedélzeten robbant, ahol nagy károkat nem okozhattak, bár egyikük jókora lyukat szakított a hajótestbe, s tönkretette a legénységi konyhát és a pékséget. Egy harmadik gránát a tatfedélzeten, a hátsó lövegtorony mögött csapódott be, és a páncélfedélzet felett robbant, de csak az itteni tiszti kabinokban okozott károkat. A legnagyobb pusztítást az Exeter második találata okozta, mely a parancsnoki híd alatt vágódott a hajótestbe, s komoly károkat, és nagy tüzet okozott, de a hajó harckészségét és úszóképességét ez a találat sem veszélyeztette. A páncélfedélzetet egyetlen gránát sem ütötte át, és a vízvonal alatt sem érte találat a hajót, a hajtóművek tehát épek maradtak, és nem keletkezett komolyabb vízbetörés sem.

A Graf Spee-t ért találatok.

A Graf Spee-t ért találatok.

 

A Graf Spee legsúlyosabb sérülései tehát a fedélzeti károk voltak. A hajó orrán és oldalán ütött lyukakat a tengeren, menetben is be lehetett volna foltozni, mivel ezek magasan a vízvonal felett voltak. A hajón keletkezett tüzeket gyorsan eloltották, a parancsnoki híd és a tűzvezető központ kommunikációs vonalainak a sérüléseit szintén hamar kijavították. A sérülések miatt a hajó sebességét átmenetileg 22 csomóra kellett csökkenteni, de ezt később sikerült 24 csomóra növelni, ami egyébként is majdnem a gyakorlati maximum volt. Az üzemanyagkészletek még 16 napra elegendőek voltak, a 28 centis lőszernek megvolt még a harmada, a 15 centisnek közel a kétharmada. (Semleges kikötőben lőszert egyébként sem vehettek volna fel.) Adódik tehát a kérdés, akkor mégis miért érezte szükségesnek Langsdorff a semleges kikötőbe való behajózást?

A szakirodalomban, még a komolynak tekinthetőben is, gyakran olvasni olyan állítást, miszerint az Exeter találata súlyosan megrongálta a hajó „üzemanyag-előkészítő”, vagy „üzemanyag-tisztító” berendezését, s a zsebcsatahajón csak a készenléti tartályokban – napi tartály – levő egynapi, illetve az ütközet után már csak 16 órányi üzemelésre elegendő üzemanyag maradt felhasználható a hajtóművek számára. Eszerint a zsebcsatahajók dízeljei magas viszkozitású, sűrű bunkerolajjal működtek, amit használat előtt elő kellett melegíteni, hogy a szivattyúk egyáltalán fel tudják venni. (A nyersolajat szállító tankhajók tartályai ezért fűthetőek.) Ez az állítás azonban teljesen valószerűtlen.

A zsebcsatahajók tervrajzain és a gépészeti elrendezés rajzain nyoma sincs ilyen „üzemanyag-előkészítő” berendezésnek, és készenléti üzemanyagtartályoknak. Ezenkívül ha a dízelek valóban ennyire sűrű dízelolajat használtak volna, a Graf Spee minden üzemanyagtartálya fűthető kellett volna, hogy legyen, hiszen különben ki sem tudták volna belőlük szivattyúzni az olajat. Tulajdonképpen már az is teljesen valószínűtlen, hogy egy hadihajón ilyen bonyolult és sérülékeny üzemanyagrendszert használtak volna. És egyébként is, a zsebcsatahajó nem kapott olyan találatot, ami a vízvonal alatt tereket, ahol a teljes hajtóműrendszer elhelyezkedett, bármilyen mértékben is megrongálta volna.A konyhát ért találat. A zsebcsatahajó legnagyobb kiterjedésű sérülése.

A konyhát ért találat. A zsebcsatahajó legnagyobb kiterjedésű sérülése.

 

Az Exeter találata valójában a páncélfedélzet felett beépített kisegítő kazánt rongálta meg, melynek a tengeren az volt a legfontosabb feladata, hogy a fűtés és a konyha számára szolgáltatta a forró vizet és a gőzt. Egyes vélemények szerint az üzemanyagot is a kazán fejlesztette gőzzel melegítették elő, és a hajó ezért volt kénytelen a kazán sérülése miatt bemenekülni a legközelebbi kikötőbe. Ez az állítás azonban már csak azért sem állhatja meg a helyét, mert a kazánt még a tengeren, a Montevideóba való befutás előtt sikerült kijavítani. Egyébként is, ha a kazán valóban ilyen létfontosságú berendezés lett volna, aligha az alig védett felső fedélzeteken építik be, hanem szorítottak volna neki helyet a vízvonal alatti géptérben.

Valójában a Graf Spee-n nem volt semmilyen speciális „üzemanyag-előkészítő” berendezés. A hajó rögtön felhasználható dízelolajat vett fel, ami nem igényelt semmilyen különösebb előkészítést. Persze egy olajszűrőn, vagy olajcentrifugán át kellett vezetni, hogy kiszűrjék a tartályokban esetleg beléjük került vizet és szennyeződéseket, ezek azonban nem voltak bonyolult berendezések, több is volt belőlük, és a gépházakban voltak beépítve a hajtóműveknél, ahol a hajót nem érte semmilyen sérülés. Egyébként jelentéseiben, és a montevideói hatóságoknak írt beadványaiban Langsdorff többször is kijelentette, hajója mozgásképessége nem sérült az ütközetben. Ha nem így lett volna, nyilván próbáltak volna külső segítséget kérni a javításokhoz, ilyesminek azonban semmi nyoma. Csak az elülső lövegtorony akadozó lőszerliftjének a javításához kértek szakembereket egy felvonókat gyártó és javító Buenos Aires-i német cégtől. A képzeletbeli „üzemanyag-előkészítő” berendezés sérülése alighanem csak a Langsdorff döntéseit magyarázni és mentegetni hivatott egyik új keletű legenda. (A régebbi szakirodalomban szó sincs ilyesmiről.)A képen jobbra ugyanez a sérülés kívülről.

A képen jobbra ugyanez a sérülés kívülről.

 

A másik népszerű teória, mely szerint a Graf Spee elhasználódott és túlterhelt dízelmotorjai voltak olyan rossz állapotban, hogy tartós menetben már nem tudtak volna 17 csomósnál nagyobb sebességet biztosítani, és mindenképpen sürgős nagyjavításra szorultak. Gyakran idézik a gépészek jelentéseit a talapzatok repedéseiről, a hajtókarok töréseiről, az elkopott dugattyúgyűrűkről, és hasonlókról. A jelentések valódiak, csakhogy nem a Graf Spee hajtóműveiről szólnak, hanem a segédgépek dízelmotorjairól!

A csavarokat meghajtó dízeleket nagyon alapos tervezés után építették be, felhasználva már az előző két zsebcsatahajóval szerzett tapasztalatokat is. A kezdeti gyermekbetegségek kiküszöbölése után a dízelek mindegyik zsebcsatahajón megbízhatóan működtek, a Scheer következő évi, a Graf Spee útjánál is hosszabb portyája során a hajtóművek különösebb gond nélkül bírták a 161 napos, szinte folyamatos üzemet. A szivattyúkat és generátorokat működtető segédmotorok beépítésére viszont már nem fordítottak ekkora figyelmet, ennek volt köszönhető, hogy a gyengére méretezett talapzatok és motorblokkok esetében gyakoriak voltak túlterhelésből fakadó repedések, és maguk a motorok sem nagyon bírták a hosszú folyamatos üzemelést. A Graf Spee gépészeinek gondjait növelte, hogy az Altmarkon szállított utánpótlásról kiderült, hogy a MAN rossz pótalkatrészeket küldött, melyek nem voltak kompatibilisek a zsebcsatahajó motorjaival. A gépészeknek komoly munkájukba került, hogy a meghibásodások ellenére is fenntartsák a rendszer üzemképességét, azonban ez nem volt megoldhatatlan feladat. Ha nem is könnyen, de a javításokat helyben meg tudták oldani, és a hajó műhelyeiben a hibás alkatrészek pótdarabjait is el tudták készíteni, bár a hajtóművek rezgése miatt az esztergán a precíziós munkákat csak akkor tudták elvégezni, ha a hajó megállt. (Amire általában az Altmarkról való tankolásokkor került sor.) A hajtóművek tehát nem voltak rossz állapotban, amit az is bizonyít, hogy az ütközet alatt a hajó végig 22-24 csomós sebességgel haladt, és a csata előtt Langsdorff még azt tervezte, egy hónapig még folytatja a portyát, és csak januárban tér vissza Németországba.

Igazából tehát sem a Graf Spee sérülései, sem a lőszerkészletek kifogyása, sem pedig a hajtóművek állapota nem indokolta a semleges kikötőbe való befutás szükségességét. Később, az ütközetről írott jelentések áttanulmányozása után, a német főparancsnokságon szintén arra a következtetésre jutottak, nem volt indokolt és szükséges a javításokra hivatkozva menedéket kérni egy semleges kikötőben. A kritikusok szerint Langsdorff alighanem azért vezette be a hajóját Montevideóba, mert az angolok szétlőtték a hajókonyhát és a pékséget. Ugyanis körülbelül ez volt a legsúlyosabb kár, amit az ellenség a Graf Spee-nek okozott.Repesznyomok a hajó oldalán.

Repesznyomok a hajó oldalán.

 

Ez a vélemény gúnyolódásnak hathat, pedig nem volt az. Bármilyen megdöbbentő is, Langsdorff valóban a konyha és a pékség sérüléseit tartotta olyan jelentőségűnek, amik a hajót alkalmatlanná teszik a hosszabb tengeri utakra. Amikor az uruguayi-i hatóságok elutasították a 15 napos tartózkodási engedély iránti kérelmét, hosszú, és elég zavaros tiltakozó levelében a német parancsnok a következőket írta: „A bizottság meggyőződhetett róla, hogy a hajótest olyan haváriákat szenvedett, melyek javítása feltétlenül szükséges a hajó oly mértékű helyreállításához, hogy az a hajózás igénybevételeinek meg tudjon felelni. Ezenkívül a bizottság személyesen tekinthette meg a konyhai berendezésekben és a pékségben okozott károkat, melyek kifogástalan működése, tekintettel a legénység magas létszámára, alapvető előfeltétele a huzamosabb nyílt tengeri tartózkodásnak.” Ugyanebben a levelében maga ismerte el, hogy hajója harc és mozgásképessége az ütközetben nem károsodott számottevően: „A bizottság tagjai a hajó fedélzetén saját szemükkel győződhettek meg róla, hogy a hajó harci ereje, vagyis a hajtóművek és a fegyverzet, oly kevéssé károsodott, hogy az általam kért időt nem lehet a hajó harci erejének növelésére felhasználni. … Nem áll szándékomban hajómat, mely az ütközetben harci erejéből semennyit sem veszített, ezen ország felügyeletének kiszolgáltatni.” Azt hiszem, tényleg komoly agyrázkódás kellhetett ahhoz, hogy egy hadihajó parancsnoka azért ne vállalja a kifutást, mert a pékség szétlövése miatt szerinte az úton nem lehetne biztosítani a legénység megfelelő komfortját!

A dél-amerikai országok általában baráti viszonyban álltak Németországgal, már csak az itt élő nagy létszámú német kolóniák miatt is. A brazil kikötők túl messze voltak, menedékként csak a La Plata környékén fekvő néhány jól felszerelt kikötő jöhetett számításba. A magától értetődő választás Buenos Aires lett volna, mivel az argentin kormányzattal sokkal barátibb volt a viszony, mint az erős angol befolyás alatt álló uruguayival. Langsdorff állítólag azért mondott le erről a lehetőségről, mert az odavezető sekély vízi úton fennállt a lehetősége annak, hogy a Graf Spee fenekén levő hűtővízbeömlő nyílások iszapot szívnak fel, és eltömődnek. Ez azonban nyilván megint csak utólagos legenda. A forgalmas Buenos Aires-i kikötőbe vezető úton rendszeresen közlekedtek a Graf Spee-nél nagyobb hajók is, például a két argentin csatahajó, melyek merülése jó egy méterrel nagyobb volt, mint a német zsebcsatahajóé.

Langsdorff valójában alighanem csak azért választotta Montevideót, mert ez volt a legközelebb, ő pedig minél előbb biztonságba akart kerülni. A visszavonulást pedig valójában nem fél kilenckor, hanem már a csata közben megkezdte. Már hét órakor nyugat felé fordította a hajóját, és az ütközet közbeni kitérő manőverektől eltekintve ettől kezdve folyamatosan tartotta a Montevideo felé vezető útirányt.A Graf Spee a háború előtt.

A Graf Spee a háború előtt.

 

Langsdorff azonban ezzel maga dugta be a fejét a hurokba. Buenos Aires és Montevideo egyaránt a La Plata hosszú tölcsértorkolatának a mélyén fekszik, Montevideo körülbelül száz, Buenos Aires pedig majdnem háromszáz kilométerre a nyílt óceáni vizektől, ahol a Graf Spee el tudott volna tűnni üldözői elől. A kikötőkből indulva a német hajónak legalább 3-7 órán át kellett volna hajóznia a La Plata szűk, és az ellenség által jól ellenőrizhető útvonalain, mire egyáltalán kiért volna a nyílt tengerre. Ez az idő bőven elég volt arra is, hogy a torkolat előtt várakozó britek felkészüljenek a németek fogadására, vagyis innen kijutni már nagyon nehéz lett volna.

Úgy tűnik, egyetlen német tisztnek sem jutott eszébe a sokkal célszerűbb harmadik lehetőség, a torkolattól délre fekvő argentin Mar del Plata kikötője, mely nagyjából olyan távolságra volt az ütközet helyétől délre, mint Buenos Aires nyugatra. A kikötő közvetlenül az óceán partján fekszik, a javítások után innen kifutva azonnal fel lehetett volna venni a harcot az angol cirkálókkal, és ha sikerül azokat lerázni, gyorsan eltűnhettek volna az óceánon. A déli útvonalnak emellett meglett volna az az előnye is, hogy útközben csak úgy mellékesen elsüllyeszthették volna a szintén ebbe az irányba tartó Exetert is.

A németek azonban nem gondoltak már semmi ilyesmire, csak minél előbb kikötőbe akartak érni. Az őket üldöző angolok pedig még mindig nem hitték el, hogy az ellenség előlük menekül. Úgy gondolták, a németek menetben elvégzik a szükséges javításokat, és aztán felújítják az ütközetet, vagy este a La Plata zátonyos vizeire érve megfordulnak, és megpróbálják lerázni üldözőiket. Montevideo felől a zátonyok között három útvonalon lehetett kijutni a nyílt tengerre, a két angol cirkáló pedig nyilván nem tudta volna egyszerre mindhármat szemmel tartani. A britek igazából csak akkor hitték el, hogy az ellenség valóban feladta a harcot, amikor a Graf Spee este horgonyt vetett Montevideóban.

Nagyjából reggel nyolctól kezdve a két angol cirkáló tehát folyamatosan követte a nyílegyenesen Montevideo felé tartó Graf Spee-t. A cirkálókon amennyire lehetett, igyekeztek helyrehozni a hajókat ért károkat. Az Ajax repeszektől elszakított rádióantennáit gyorsan sikerült pótantennákra cserélni, az angol hajók tehát ismét tudtak kommunikálni egymással, ami a sikeres üldözés alapfeltétele volt. Harwood részletes jelentést adott az Admiralitásnak, ahonnan minden háromezer mérföldön belül tartózkodó angol hadihajót utasítottak, azonnal és a lehető leggyorsabban induljanak a La Plata felé.

A britek közben felmérhették a veszteségeiket is. A legsúlyosabb áldozatokat az Exeter hozta, a hajó legénységéből 61 tengerész esett el, 23 megsebesült. Utóbbiak közül négyen később szintén belehaltak sérüléseikbe. Az Ajax hét halottat és két sebesültet, az Achilles négy halottat és három sebesültet vesztett. Az elesetteket a britek a hagyományoknak megfelelően a tengerbe temették. Az Achilles-en azonban valamit rosszul csinálhattak a temetésnél, mert a négy halottjukból hármat később partra mosott a víz az uruguay-i partoknál. Őket később közös sírba temették Montevideóban.

A hajók útja az ütközet helyétől Montevideóig.

A hajók útja az ütközet helyétől Montevideóig.

 

A britek igyekeztek tisztes távolságot tartani a Graf Spee-től, és nagyjából 15 mérföldes távolságból követték azt. Amikor nem sokkal tíz után az Achilles 11 mérföldre – vagyis nagyjából 21 kilométerre – közelítette meg a német hajót, annak 280 mm-es ágyúi két sortüzet adtak le rá, gyors visszavonulásra késztetve a brit cirkálót.

Tizenegy órakor a Graf Spee előtt egy újabb angol hajó tűnt fel. Ezúttal nem hadihajó, hanem az ötezer tonnás Shakespear tehergőzös, mely Montevideóból érkezve pont belefutott a zsebcsatahajóba. A brit cirkálókon mindenki biztos volt benne, hogy a hajónak vége, a németek elsüllyesztik, ők pedig nem avatkozhatnak közbe, hiszen ezzel saját magukat veszélyeztetnék a túlerejű ellenséggel szemben. Rövidesen valóban rádióüzenet érkezett a német hajóról, melyben arra kérték a cirkálókat, mentsék ki a Shakespear csónakjait. Közelebb érve azonban kiderült, a teherhajónak semmi baja, a zsebcsatahajó alig pár száz méterre ment el mellette, de ügyet sem vetett rá, pedig legénysége, a legrosszabbra számítva, már éppen a hajó elhagyására készült.

A Langsdorffot állandóan mentegetni igyekvő angol szakirodalom általában azt állítja, azért nem süllyesztette el a hajót, mert az uruguayi partok közelében nem akart diplomáciai bonyodalmakat. Valójában azonban a legközelebbi part is még több mint száz kilométerre volt, vagyis a Shakespear egyébként teljesen jogszerű elsüllyesztése nem okozhatott volna diplomáciai bonyodalmat. (A Graf Spee egyébként eredetileg is azért ment az uruguayi partok közelébe, hogy ott teherhajókat süllyesszen el.) Langsdorffnak egyszerűen csak annyit kellett volna tennie, hogy a teherhajó mellett elhaladva beleereszt két torpedót. Ezzel tizedik trófeáját is megszerezte volna, és tényleg feltartotta volna üldözőit, amíg azok kimentik a hajótörötteket.

Az angol hajóknak címzett, nyilván „hadicselnek” szánt üzenetet Langsdorff a DTGS hívójellel adta le. Mint azt az angolok is tudták, ez – a GS – a Graf Spee jele volt. A britek egészen addig úgy hitték, az Admiral Scheer-el állnak szemben, mivel a németek addig annak a jelzéseit használták. Sok jelentősége ennek persze már nem volt, Montevideóba érve a hajó kilétére amúgy is fény derült volna, de talán ez is mutatja, a német parancsnok mennyire össze volt zavarodva.Langsdorff Montevideóban. Az arcán jól látni a repeszek okozta sebeket.

Langsdorff Montevideóban. Az arcán jól látni a repeszek okozta sebeket.

 

A délután eseménytelenül telt. A német hajó, és a mögötte biztos távolságban őt követő két angol cirkáló estére az uruguayi-i partok közelébe ért. Langsdorff csak ekkor, a késő délutáni órákban adott először jelentést az ütközetről Berlinnek, és csak ekkor tájékoztatta főparancsnokságát arról, hogy úgy döntött, a sérülések kijavítása céljából behajózik Montevideóba. A német parancsnokságon értetlenül fogadták a hírt, de ezúttal is úgy gondolták, a helyszínen levő parancsnok látja a legjobban a helyzetet, rá kell bízni a döntést.

Este negyed nyolckor az addig nyílegyenesen Montevideo felé tartó Graf Spee váratlanul jobbra fordult, és tüzet nyitott az Ajaxra. Az angol hajók azonnal füstfüggönyt vontak fel, és irányt váltottak. A briteket tulajdonképpen nem érte meglepetés, biztosak voltak benne, mihelyt a zátonyos vizekre érnek, a németek majd visszafordulnak a nyílt tenger felé, és megpróbálják lerázni üldözőiket. Harwood úgy számolta, erre valamikor este hét óra után kerül majd sor, és most biztosak voltak benne, a németek ezt a kitörési manővert kezdték meg.

Valójában persze szó sem volt semmi ilyesmiről. A fordulattal Langsdorff igazából megint csak képzelt angol torpedókat kerülgetett. A német parancsnok fejében ugyanis közben megint kattant valami, és rögeszméjévé vált, hogy az uruguayi-i partok előtt rájuk váró angol tengeralattjárók állnak lesben. Most, a Lobos-sziget előtt elhaladva, éppen egy ilyen tengeralattjáró támadást vélt látni, és a fordulattal egyrészt a feltételezett tengeralattjáróról érkező feltételezett torpedókat kerülte ki, másrészt pedig közelebb húzódott a partokhoz, ahol a sekély vízben mérsékeltebb volt a tengeralattjáró veszély.

Hogy a parancsnok paranoiája mennyire átragadt már a legénységre is, azt szemlélteti, hogy többen is határozottan állították – köztük még Kay, az egyetlen, Langsdorffal szemben kritikus tiszt is –, hogy teljesen tisztán látták a Graf Spee felé közeledő torpedókat. Angol tengeralattjáró valójában persze a környéken sem volt, a legközelebbi, a Severn, több ezer mérföldre tartózkodott, félúton Szent Ilona és a brazil partok között. (Persze az angolok is idegesek voltak, és időnként rémeket láttak. Délután az Achilles őrszemei egy Hipper osztályú német cirkálót véltek felfedezni a láthatáron, amiről nem sokkal később később persze kiderült, hogy csak egy ártalmatlan teherhajó.)

A Graf Spee tehát csak két sortüzet adott le az angol cirkálóra, majd a partokhoz közelebb érve visszafordult az eredeti útirányába, Montevideo felé. Harwood azonban még mindig a kitörést várta, és erre készülve nyolc óra körül délnyugatra, majd délre fordult az Ajax-al, hogy a torkolatból kivezető két másik átjárót is szemmel tudja tartani. A zsebcsatahajót csak az Achilles követte tovább, folyamatosan jelentve Harwoodnak annak helyzetét és irányát.A csatából hazatérő Achilles.

A csatából hazatérő Achilles.

 

Háromnegyed kilenckor a Graf Spee ismét tüzet nyitott a túl közel kerülő Achillesre. A csaknem 24 kilométeres távolság, és a gyorsan romló látási viszonyok dacára a német tüzérek ismét brillíroztak. Nagyon pontosan tüzeltek, és Parry kapitány szerint ha nem váltanak irányt, a harmadik sortűz szinte biztosan telibe találta volna az Achillest. Az angol cirkáló öt sortűzzel válaszolt, melyeket többé-kevésbé találomra adtak le, hiszen az alkonyi sötétségben már alig látták a német hajót.

Éppen ezért az angolok nem növelhették újra a távolságot, mivel tartottak attól, ha a sötétben szem elől tévesztik a németeket, azok könnyen kereket oldhatnak az éjszakában. A britek ezért kénytelenek voltak egyre közelebb menni a Graf Spee-hez, annak ellenére, hogy az este kilenc után a hátsó lövegtoronyból több sortüzet is leadott az angol cirkálóra, mely ekkor már alig tíz kilométerről követte az ellenséget. A britek dolgát megkönnyítette, hogy a láthatáron már jól láthatóak voltak Montevideo fényei, melyekkel a háttérben a német hajó sziluettje most már jól kivehető volt.

A Graf Spee este tizenegy körül ért Montevideo elé, majd miután engedélyt kapott a befutásra, pár perccel éjfél előtt horgonyt vetett a kikötőben. Az angolok tulajdonképpen csak ekkor hitték el, hogy az ellenség magától sétál be a csapdába, és tényleg Montevideo kikötőjébe tart. Harwood este tíz után utasította az Achillest, hagyja abba a németek követését, és vegyen fel olyan pozíciót, melyből a torkolatból kivezető északi átjárót ellenőrizni tudja. Az Ajax a középső átjárót tartotta szemmel, de a legdélebbre fekvő harmadik ellenőrzését a britek nem tudták két hajóval megoldani. Az angolok egész éjjel készültségben álltak, végig attól tartva, a németek még az éjszaka újra kifutnak, és a sötétben a zátonyok között átcsúszva eltűnnek az óceánon.A La Plata térképe.

A La Plata térképe.

 

A Montevideóba való megérkezés zajosra sikeredett, ugyanis a város környéki üdülőhelyeken jól láthatóak és hallhatóak voltak a Graf Spee és az Achilles közti esti lövésváltások. A kései időpont ellenére így nagy tömeg gyűlt össze a parton és a kikötőben, hogy megbámulják a német hadihajó befutását. A hajó érkezésének híre rögtön talpra ugrasztotta a német, az angol, és a francia nagyköveteket is, és szinte azonnal megkezdődött a diplomáciai kötélhúzás a Graf Spee körül.

A nemzetközi jog hadviselő államok hadihajóinak elvileg 24 órás tartózkodást engedélyezett semleges kikötőkben, ám Langsdorff kívánságára Otto Langemann, a német nagykövet, a hajó sérüléseire hivatkozva nagyon határozott fellépéssel 15 napos tartózkodási engedélyt igényelt, míg az angol és a francia nagykövet szintén az asztalt csapkodva követelte az uruguayi-i hatóságoktól, azonnal szólítsák fel távozásra a német hajót. Az uruguayi-i kormány nagyon kényes helyzetbe került, az ország nagyon jó kapcsolatokat ápolt a britekkel, akiknek a befolyása igen erős volt az országban, de nem akartak konfrontálódni a németekkel sem, akikkel addig szintén jó viszonyt tartottak fenn. Végül úgy határoztak, bizottságot állítanak fel, mely megvizsgálja a német hajó sérüléseit, és megállapítja, azok kijavítása mennyi időt vehet igénybe.

A 15 napos tartózkodási engedély iránti német igény finoman fogalmazva is meghökkentő. Nem kellett ahhoz tapasztalt tengerésztisztnek lenni, hogy rájöjjön az ember, két hét bőségesen elég idő az angoloknak ahhoz, hogy a fél Royal Navy-t összevonják a La Plata előtt. Langsdorff csak úgy követelhetett két hét tartózkodást Montevideóban, hogy tudhatta, két hét után már egészen biztosan nem lesz képes elhagyni a La Platát. Amiből nem nagyon lehet más következtetésre jutni, csak arra, eleve úgy futott be Montevideóba, hogy azt igazából nem is akarta elhagyni.

Az angolok azonban nem is gondoltak ilyesmire. A torkolat előtt járőröző két cirkáló egész éjjel harckészültségben állt, és a britek végig azon stresszeltek, észreveszik e időben, és követni tudják e a Graf Spee-t, melynek kitörését biztosra vették. Arra, hogy a két könnyűcirkálóval ismét harcba bocsátkozzanak vele, nem is gondoltak. Az előző napi ütközetben ők is ellövöldözték lőszerkészletük több mint a felét – az Achilles több mint kétharmadát –, ráadásul az Ajax ágyúinak a fele üzemképtelen volt. Harwood még arra is csak 25 százalék esélyt adott, hogy egyáltalán lassítani tudnák a német hajó mozgását, ha az elhagyja a kikötőt.A Graf Spee Montevideóban.

A Graf Spee Montevideóban.

 

A britek számára a virradat nagy megkönnyebbülést jelentett, nappal már a hajókról és a felderítő repülőgépekről messziről követni tudták volna a zsebcsatahajó mozgását. A reggeli órákban ráadásul értesültek arról is, hogy a németek hosszabb időt akarnak eltölteni a kikötőben. Harwood rögtön fel is vette a kapcsolatot az angol nagykövettel, Eugen Millington Drake-el, és figyelmeztette, eszébe se jusson a német hajó távozását követelni, hanem éppen ellenkezőleg, inkább húzzák időt, amíg köteléke erősítést nem kap. A britek megszervezték a Graf Spee folyamatos figyelését is, ami nem volt nehéz. A kikötőben nyolc angol teherhajó tartózkodott, a legközelebbi alig 300 méterre horgonyzott a zsebcsatahajótól. Ezek fedélzetéről nem volt nehéz szemmel tartani a németeket, és éjjel-nappal folyamatosan figyelni minden mozdulatukat.

14-én reggel Langsdorff szabadon bocsátotta a Graf Spee fedélzetén fogva tartott 68 angol tengerészt, és intézkedtek a 36 elesett német tengerész temetéséről is. Az 59 sebesült közül a súlyos sérülteket szintén partra szállították, mivel a városi kórházban – melyet egyébként az angolok szereltek fel, és működtettek – jobb ellátást kaphattak, mint a hajón. A tengerészek közül hatan válságos állapotban voltak, és ketten közülük később szintén belehaltak sérüléseikbe.

A szakértőkből álló uruguayi-i bizottság még aznap megvizsgálta a hajót. A németek buzgón mutogatták nekik a szétlőtt hajókonyhát – szó sem volt arról, hogy az üzemanyagrendszer is sérült volna –, de a bizottság mégis arra a következtetésre jutott, a szükséges javításokat, melyek után a hajó útra kész állapotba kerül, három napon belül el lehet végezni. A hatóságok tehát, Langemann és Langsdorff heves tiltakozását figyelmen kívül hagyva, 72 órás tartózkodást engedélyeztek a Graf Spee számára, vagyis a kikötőt december 17-én este nyolcig el kellett hagyniuk.

A La Plata előtt járőröző angol cirkálók a következő éjszakát már jóval nyugodtabban várták, mint az előzőt. A Graf Spee kifutása egyre valószínűtlenebb volt, a figyelőszolgálat pedig azonnal jelentette volna, ha a német hajó mégis elhagyja a kikötőt. Este tíz körül aztán váratlanul megjelent a torkolat előtt a Cumberland nehézcirkáló, melynek érkezését pedig csak másnapra várták. A cirkáló 25 csomós átlagsebességgel 34 óra alatt tette meg a Falklandtól idáig vezető utat. A hajó érkezése nagy megkönnyebbülés volt Harwood számára, hiszen most már a La Platáról kivezető mindhárom útvonalat szemmel tudták tartani, és a Cumberland csatlakozásával köteléke tűzereje is drasztikusan megnövekedett, bár még mindig messze elmaradt a német zsebcsatahajóétól. A tízezer tonnás nehézcirkáló nyolc 203 mm-es ágyúja azonban már mégis képes lett volna súlyos károkat okozni az ellenségnek.A Cumberland.

A Cumberland.

 

A német zsebcsatahajó helyzete tehát egyre nehezebb volt, de még mindig nem teljesen reménytelen. Montevideóból kifutva, és a legközelebbi, északi átjárón kifelé tartva két cirkálóval kellett volna felvenniük a harcot, az Achilles-el, és a Cumberland-el. A déli útvonalat figyelő Ajax nem érhetett volna időben a helyszínre, és legalább az ütközet első feléről lemaradt volna. A 280 mm-es ágyúk lőszerkészletének még megvolt a 30-40 százaléka, a 15 centis ágyúkénak több mint a fele. Ha ezúttal nem kanyarognak összevissza, és a tüzérek rendesen tudnak célozni, ez elég is lehetett volna arra, hogy legalábbis megrongálják az üldöző cirkálókat, és aztán este lerázzák őket.

A neheze persze még csak ezután jött volna, hiszen az újabb összecsapásban nyilván ellőtték volna a maradék készletek javát is, és a hajónak szinte fegyvertelenül kellett volna valahogy hazatérnie Németországba. Nagy szerencse kellett volna ahhoz, hogy ez sikerüljön, de ez még ekkor sem volt teljesen lehetetlen. Egy tökös parancsnok legalábbis tett volna egy kísérletet rá.

Langsdorffban azonban fel sem merült a harc lehetősége. Idejét főleg az uruguayi-i hatóságokkal való viaskodás töltötte ki, akiket a javítási munkálatok szándékos késleltetésével vádolt. Nagy figyelmet fordított az elesett tengerészek temetésére is, de például a hajófenék megtisztításáról most sem gondoskodott. Már ekkor sem nagyon lehettek más elképzelései, mint az internálás, vagy az önelsüllyesztés. Hogy a német parancsnokkal valami nem volt rendben, azt egyebek között az Africa Shell kapitányának, Patrick Dove-nak a visszaemlékezései is megerősítik, aki szintén Montevideóban hagyta el a Graf Spee-t, és a partraszállás előtt még elbúcsúzott Langsdorff-tól: „Meglepődtem, mennyire megváltozott. Egy pillanatig nem is tudtam elhinni, hogy ez ugyanaz a barátságos, szellemes, és nagyon magabiztos parancsnok, akit korábban megismertem. Megjelenése is más volt. Most simára borotvált arcának sérüléseit egy repesz okozta, jobb karja fel volt kötve. Noha a jókedv és az önbizalom elhagyta, a becsületes emberre jellemző udvariassága változatlan maradt.

Az ütközetben elesett német tengerészek temetésére 15-én délelőtt került sor Montevideo északi temetőjében. Langsdorff látható megrendültséggel vett részt a ceremónián, melyen megjelentek az előző nap szabadon bocsátott angol tengerésztisztek is, akik szintén elhelyeztek egy koszorút német tengerésztársaik sírján.Partra szállítják az elesett német tengerészek koporsóit.

Partra szállítják az elesett német tengerészek koporsóit.

 

Az angolok közben keményen dolgoztak azon, hogy minél tovább a kikötőbe ragasszák be a Graf Spee-t. A diplomaták, kevésbé harciasan ugyan, de még mindig a német hajó távozását követelték, tartva attól, ha hirtelen megváltoztatják álláspontjukat, a németek ráébrednek, milyen csekély erők állnak velük szemben. Ugyanekkor azonban próbálták kihasználni a tengeri jog egyik cikkelyét, mely megtiltotta a hadihajóknak a kikötő elhagyását, ha egy velük hadban álló ország kereskedelmi hajója előttük futott ki. Ilyen esetben a hadihajó a kifutás után 24 óráig nem hagyhatta el a kikötőt. 15-én este hatkor tehát a britek útnak indították az Ashworth teherhajót, elvileg tehát a Graf Spee a következő nap estéjéig nem hagyhatta el a kikötőt. Miután Montevideóban még tucatnyi angol és francia teherhajó tartózkodott, ezzel a trükkel a németeket két hétig is fel lehetett volna tartóztatni, vagy legalábbis addig, amíg hajlandóak tiszteletben tartani a jogszabályokat.

A britek más módon is igyekeztek elvenni a németek kedvét a kifutástól. Harwood délután rádióüzenetben tudatta a montevideói kikötővel, néhány órán belül megérkezik a Renown csatacirkáló, és az Ark Royal anyahajó, s arra kérte a hatóságokat, tegyenek biztonsági intézkedéseket, hogy a szolgálati úton, vagy eltávozáson a kikötőben tartózkodó német és angol tengerészek ne keveredjenek összetűzésbe egymással. A hír természetesen rövid időn belül eljutott a németekhez, akik azt azonnal el is hitték. Másnap, 16-án délelőtt a Graf Spee tüzértisztje a torony távolságmérőjén át már meg is pillantotta az ellenséges hajókat, és jelentette Langsdorffnak, több emberével együtt teljesen egyértelműen azonosította a Renown-t és az Ark Royal-t.

A németek valójában az éppen tankoló – és a Renown-ra még csak nem is hasonlító – Cumberlandet, és a mellette álló Olynthus tartályhajót látták. Nem sokkal később valaki felfedezni vélte a láthatáron a francia Dunkerque csatacirkálót, mások rombolókat láttak, többen pedig egy Thames osztályú angol tengeralattjárót láttak Montevideo előtt. Ott, ahol a víz mélysége a kikötőcsatornában sem érte el a húsz métert…A fő mumus, a Renown csatacirkáló.

A fő mumus, a Renown csatacirkáló.

 

Langsdorff délutáni rádióüzenetében jelentette a berlini parancsnokságnak a túlerejű angol kötelék feltűnését. A kapitány a Renown és az Ark Royal mellett cirkálók, rombolók, és tengeralattjárók jelenlétéről is tudósította Berlint. A hír nagy meglepetést okozott, hiszen saját felderítésük jelentései alapján Berlinben addig úgy tudták – és helyesen –, hogy a K kötelék még a brazil partok előtt tartózkodik, és napokig fog tartani, mire eljut Montevideo elé. A felderítés jelentéseit egyébként rendszeresen továbbították a Graf Spee-nek, ahol tehát tudniuk kellett volna, hogy az angol hajók még nem lehetnek a La Plata előtt.

A főparancsnokságon végül arra jutottak, ha a Graf Spee-n saját szemükkel látják a Renown-t, akkor nyilván a felderítés adatai tévesek. A brit csatacirkálóval szemben a német hajónak semmi esélye nem volt, a kitörés tehát reménytelen vállalkozásnak ígérkezett. Langsdorff sem gondolta másként, üzenetében ugyanis a kitörést, mint számításba jöhető lehetőséget, egyáltalán meg sem említette, és egyértelműen kijelentette, nem kívánja elhagyni a semleges vizeket. A főparancsnokságtól csupán arra kérdezett rá, az internálást, vagy az önelsüllyesztést válassza, illetve hogy az előbbi esetben maradjon Montevideóban, vagy kísérelje meg az áthajózást a barátibb argentin fővárosba.

Berlinben a haditengerészet vezérkarára várt a döntés a hajó sorsáról. A tanácskozáson maga Hitler is részt vett. Késő délután végül a következő üzenetet juttatták el Langsdorffnak:

1. Igyekezzen minden eszközzel időt nyerni.

2.Hozzájárulunk, hogy megkísérelje az áttörést Argentínába.

3. Az internálás Uruguayban nem jöhet számításba. Ha elkerülhetetlenné válik a hajó elsüllyesztése, teljesen semmisítse meg azt.

Langsdorff egy átvirrasztott éjszaka után, december 17-én hajnalban döntött. Hajnali négykor összehívta tisztjeit, és közölte velük, a nyomasztó túlerővel szemben nem lát semmilyen lehetőséget még a Buenos Airesbe való áttörésre sem, ezért úgy határozott, kihajóznak a kikötőből, majd miután evakuálják a legénységet, a felségvizek határánál felrobbantják a hajót. A tisztek ezúttal is minden ellenvetés és vita nélkül tudomásul vették a parancsnok döntését.

Az utolsó óráit élő zsebcsatahajó, és tengerészei.

Az utolsó óráit élő zsebcsatahajó, és tengerészei.

 

Ami persze megint felettébb különös volt. Még ha a Langsdorff által vizionált angol hajók valóban jelen lettek volna, akkor sem jelenthetett volna semmilyen nagyobb nehézséget a Buneos Airesbe való áthajózás. Az uruguayi tartózkodási engedély lejártakor, este nyolckor indulva a Graf Spee másnap reggelre kényelmesen elérhette volna az alig kétszáz kilométerre levő argentin fővárost, úgy, hogy az út túlnyomó részét éjszaka teszi meg, nagyrészt az uruguayi és az argentin felségvizeken hajózva. A brit hajók a zátonyokon túl, a nyílt tengeren cirkáltak, Montevideótól legalább 50-60 kilométerre. (Már ez elgondolkodtathatta volna a németeket, ha a britek ekkora túlerőben vannak, miért tartanak ekkora távolságot a kikötőtől, és miért nem parádéznak közvetlenül Montevideo előtt?) Még ha a Renown valóban jelen is lett volna, 6-8 csomós sebességfölényével akkor sem lett volna képes a teljes sötétség beálltáig hatásos lőtávolságon belülre megközelíteni a Graf Spee-t. A csatacirkáló ráadásul ugyanúgy nem tudott volna a La Plata sekély vizein manőverezni, mint a német hajó, és csak a Graf Spee nyomdokvonalában tudta volna követni az ellenséget.

A későbbi történések ismeretében az Argentínába való áthajózásnak persze nem lett volna sok értelme. Az argentin kormány akármilyen baráti viszonyt is ápolt a németekkel, elsősorban azért mégis a világ igazi uraival, az angolszász országokkal igyekezett jóban lenni. Annyira, hogy 1945 márciusában még hadat is üzentek a németeknek, persze csak a formalitás kedvééért. A Graf Spee tehát előbb-utóbb itt is az ellenség kezére került volna.

1939-ben azonban ezt még nem lehetett előre látni. Az akkori helyzet alapján az ember úgy gondolná, egy kapitány, ha mást már nem tehet, legalább igyekezne megragadni az alkalmat, hogy egy baráti, semleges ország kikötőjében hajóját megpróbálja átmenteni a háború utánra. Langsdorff azonban még csak kísérletet sem tett ilyesmire.A Graf Spee elülső lövegtornya.

A Graf Spee elülső lövegtornya.

 

Az értekezlet után a legénység azonnal hozzálátott a hajó elpusztításának előkészítéséhez. A titkos dokumentumokat, és a kódkönyveket elégették, az optikai távolságmérőket, a rádiókat, és a radarberendezést kalapácsokkal verték szét, illetve kisebb robbanótöltetekkel semmisítették meg. A hajtóművek alá időzített gyújtóval felszerelt robbantótölteteket erősítettek, a hajótestet több helyen gránátokkal, illetve a torpedók leszerelt robbanófejeivel aknázták alá, az olajtartályok zárófedeleit kinyitották, s előkészítették a lőszerraktárak felrobbantását.

A legénység nagy részét napközben evakuálták, s átszállították a kikötőben horgonyzó német tankhajóra, a Tacomára. (Milos Hubacek szerint a Tacomának kellett volna leváltania az Altmarkot, más források azonban ezt nem erősítik meg.) Mivel nem akarták, hogy az angolok megneszeljék, mire készülnek, ezt titokban kellett lebonyolítani. A Tacoma a Graf Spee mellé állt, s rakteréből nagy, feliratuk szerint élelmiszert tartalmazó ládákat emeltek át a zsebcsatahajóra. A ládák valójában üresek voltak, visszafelé viszont már emberekkel zsúfoltan emelték vissza őket a teherhajóra. Estére az elsőtiszt vezetésével a hajó legénységének nagyobbik része, mintegy 900 ember, már a Tacoma belsejében zsúfolódott össze. A Graf Spee-n csak 220 ember maradt, amennyire a hajó utolsó, rövid útjához, és a végső pusztításhoz szükség volt.

Miután tudható volt, hogy a Graf Spee-nek még sötétedés előtt el kell hagynia a kikötőt, bámészkodók hatalmas tömege gyűlt össze, hogy szemtanúja legyen a német zsebcsatahajó kifutásának, és az utána várható tengeri csatának. A rakpartokon és mólókon egymást taposták az emberek, tele voltak még a háztetők is. A becslések szerint körülbelül kétszázezer ember gyűlt össze a kikötőben. Jelen voltak természetesen a sajtó emberei is, a nagyobb amerikai rádióadók helyszíni, élő közvetítésben tudósítottak az eseményekről. Az újságírók kisebb vagyonokat fizettek a kikötői épületek tengerre néző szobáiért, ahonnan követhették a fejleményeket. Estére már mindenki felajzottan várta, mi fog történni.A nézőközönség.

A nézőközönség.

 

Nem volt kisebb az izgalom a torkolat előtt cirkáló angol hadihajókon sem. A három angol hajó az addig eltelt három napban folyamatosan, állandó készültségben állva cirkált fel-alá a La Platáról kivezető három útvonal előtt. Minden pillanatban várták a kitörést, amit a gyakori köd is megkönnyíthetett volna a németek számára. Most egészen biztosak voltak benne, hogy a Graf Spee megpróbál kijutni az óceánra, hiszen Montevideóban nem maradhattak tovább. Harwood éjszakai ütközetre készült, mivel nyilvánvalónak gondolta, hogy a németek az éjszakai sötétséget próbálják majd kihasználni a szökésre. Álmában sem gondolt volna arra, ami ezután következett.

Este hatkor, a határidő lejárta előtt két órával, a Graf Spee felvonta a horgonyt, s árbocán a német hadilobogóval lassan megindult a kikötőből kivezető csatornán. Mögötte haladt a Tacoma, és a Buenos Airesből nemrég érkezett három vontató, melyeket az ottani német nagykövetség bérelt ki. A kifutásról értesülve Harwood azonnal riadót rendelt el, és a kikötőhöz közelebb húzódva mindhárom cirkálóját összevonta a La Platáról kivezető északi kijáratnál. Indították az Ajax hidroplánját is, hogy kövesse a német hajó mozgását.A tisztek a robbanás előtt elhagyják a zsebcsatahajót. Középen elöl a Graf Spee tüzértisztje, Paul Ascher fregattkapitány. Mögötte jobbra a magába roskadt Langsdorff ül.

A tisztek a robbanás előtt elhagyják a zsebcsatahajót. Középen elöl a Graf Spee tüzértisztje, Paul Ascher fregattkapitány. Mögötte jobbra a magába roskadt Langsdorff ül.

 

Az uruguayi felségvizek határához érve, nagyjából négy mérföldre a parttól, a Graf Spee megállt, és ismét horgonyt vetett. Miután még egyszer ellenőrizték a robbanótölteteket, a maradék legénység átszállt a hajó mellé álló vontatókra. A fedélzeten csak Langsdorff, és öt tisztje maradt. Az utolsó pillanatokat a navigációs tiszt később így írta le: „Levontuk a zászlókat, és mi öten végül összegyűltünk a tatfedélzeten a kapitányunk körül. Aztán átszálltunk a hajó mellé álló parancsnoki motorcsónakba. Körülbelül egy mérföldre távolodtunk, és ott vártunk a pillanatra, amikor a gyújtók működésbe lépnek.

Pár perccel nyolc óra előtt explodáltak a gépházakban elhelyezett robbanótöltetek, majd gyors egymásutánban további öt hatalmas robbanás rázta meg a hajót. A Graf Spee fölé 300 méter magas füst és tűzoszlop emelkedett. Még a négy mérföldre fekvő Montevideóban is jól lehetett érezni a robbanás lökéshullámát, s a kikötő épületeiben csörömpölni kezdtek az ablaküvegek. Pillanatok múlva a hajó már teljes hosszában lángokban állt, a lángnyelvek helyenként több mint tíz méter magasra csaptak. A hátsó lőszerraktár robbanása szétvetette a lövegtornyot, és kettétörte a hajót, mely a nyolc-tíz méteres mélységű vízben leült a fenékre. A 280 mm-es ágyúcsövek kiszakadtak a helyükről, s a szemtanúk szerint fogpiszkálóként repültek a magasba, és forogtak a levegőben, majd messze a hajó oldalától a vízbe zuhantak.A robbanás.

A robbanás.

 

A láthatáron túl várakozó angol cirkálókkal az Ajax repülőgépe tudatta a meghökkentő hírt, a Graf Spee-t saját legénysége felrobbantotta. A britek meglepődtek, de aztán rögtön ujjongásban törtek ki. Az ellenség megspórolt nekik egy nehéznek ígérkező tengeri ütközetet. A cirkálók legénysége harsányan éljenezve a fedélzetekre tódult, az Achilles-en az új-zélandi tengerészek maori harci tánccal ünnepelték a váratlan győzelmet. A cirkálók rögtön megindultak Montevideo felé, és este tíz körül elhaladtak a még mindig hatalmas lángokkal égő Graf Spee mellett. Harwood így írta le a látványt: „Már sötét éjszaka volt, s a hajó az orrától a tatjáig lángokban állt. A lángok szinte a torony tetejéig csaptak, nagyszerű és örvendetes látványt nyújtva.” A cirkálók ezt követően visszafordultak a nyílt vizek felé, és ott töltötték az éjszakát.

A szerencsétlen németek vesszőfutása eközben tovább folytatódott. A robbanást követően a Tacoma az argentin főváros felé próbált indulni, ám útját állták az uruguayi haditengerészet hadihajói. Az uruguayiak szerint azzal, hogy segédkezett a Graf Spee elsüllyesztésénél, a német hajó az ő felségvizeiken hadi cselekményben vett részt, és ezzel megsértette a semlegességet. A tankert visszairányították Montevideo felé, ahol az uruguayi hatóságok internálták, majd két évvel később lefoglalták a hajót. A német tengerészek útközben gyorsan átugráltak a Tacoma mellé álló három argentin vontatóra, és végül ezekkel indultak meg Buenos Aires felé. Langsdorff és tisztjei a Graf Spee kapitányi motorcsónakján követték a gyászmenetet.

 (Folyt. köv.)

 142.jpg

143.jpg

144.jpg

145.jpg

146.jpg

147.jpeg

 

71 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://htenger.blog.hu/api/trackback/id/tr9616345366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2020.12.16. 19:31:03

Huh.. ez ám a dráma ! Tudom, gyakran írtad már más posztokban is, hogy mennyire parancskövető, önállótlan volt a német haditengerészeti tisztikar.
De.
Olyan nem fordulhat elő, hogy a kapitányt a hajóorvos alkalmatlannak nyilvánítja pszihésen feladatai elvégzésére? Más haditengerészeteknél mintha olvastam volna hasonlót. Itt meg senkiben fel sem merült, a Langsdorfot jól ismerő tisztjei körében, hogy a kapitánynak a feje sérült meg, és ettől furcsán, szokatlanul kezd viselkedni, nem beszámítható?

Maga Lenin 2020.12.16. 23:50:45

Előrehozott karácsony ez a gyors folytatás, köszönjük. :-)

Maga Lenin 2020.12.17. 00:12:20

Az nem lehet, hogy ezután, emiatt lett a német parancsnokság olyan, amiről már sokszor volt itt szó: mindig a központi parancs teljes követése és defenzív taktika? Látták, hogy a helyi parancsnok micsoda baromságokat csinált és levonták belőle a következtetést, csak kicsit eltúlozták ezt a hozzáállást...

savanyújóska 2020.12.17. 07:14:23

@Sigismundus: „a kapitányt a hajóorvos alkalmatlannak nyilvánítja”

Herman Wouk írt hasonló esetről. Nem tudom a valóságban erre milyen lehetőségek voltak, nyilván lett volna rá mód. De Langsdorff nem hozott irracionális döntéseket, csak téveseket, és a németek számára ez csak később lett nyilvánvaló. A kapitány ebben az esetben nem volt olyan mértékig sérült és zavart, hogy indokoltnak tűnt volna volna a leváltása. Hibázni meg joga volt. Egyébként a parancsnokság Wouk könyvében sem tolerálta a kapitányt leváltó elsőtiszt eljárását. A hadbíróság ugyan felmentette, de utána búcsút mondhatott a karrierjének. A Graf Spee tisztjei okkal tarthattak attól, hogy a valóságban is ugyanez történt volna. A Moby Dick filmben egyébként van egy jelenet, amikor az elsőtiszt szóba hozza, hogy le kellene váltani Ahab kapitányt. Erre mondja egy másik tiszt: „Egy kapitány nem szegheti meg a törvényt! Ő maga a törvény!”

@Maga Lenin: „emiatt lett a német parancsnokság olyan, amiről már sokszor volt itt szó: mindig a központi parancs teljes követése és defenzív taktika”

A német parancsnokság nem volt ilyen. Éppen az volt az alapelvük, hogy a helyszínen levő parancsnok látja a legjobban a dolgokat, ezért rá kell bízni a hadműveleti döntéseket. Ezért nem utasították Lütjenst sem arra, hogy a Hood elsüllyesztése után forduljon vissza, pedig a parancsnokságon ezt többen is javasolták. Persze a parancsnokok részletes utasításokat kaptak, de hogy azt hogyan hajtják végre, azt rájuk bízták. A dologban az volt a probléma, hogy ezeket a tiszteket korábban a feltétlen engedelmességre, és parancskövetésre nevelték. Kiölték belőlük az önállóságot, a kezdeményezőkészséget és a kockázatvállaló képességet, aztán kiküldték őket az óceánra azzal az utasítással, hogy ne várjanak további utasításokra, döntsenek önállóan.
A defenzív taktika kezdettől jellemző volt a németekre, a Graf Spee esete nem tette őket még óvatosabbá. Következő évben a Scheert küldték ki ugyanezekre a vizekre, egy ugyanilyen portyára.

hátramozdító 2020.12.17. 08:26:15

Köszönjük szépen, ismét remek írás! Nagyon kíváncsi vagyok a végkövetkeztetésre, olyan nehéz elhinni, hogy pont egy német haditengerész futamodik meg az ütközetből...

bz249 2020.12.17. 08:47:44

@hátramozdító: ha az a parancs, hogy kaszat/kapat eldobni, akkor megfutamodik. Ezek meg ugye a dicsoseges Scapa Flow-i onelsullyestesben tanultak a szakmat. Von Spee vagy az Emdenes Müller meg meghaltak/kiutaltak oket.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.12.17. 10:37:42

A találatoknál a szövegben érdemes lett volna listázni, hogy melyik melyik sorszámú.

Szombatitamas 2020.12.17. 10:56:20

@savanyújóska: ez a német militarista vaskalaposság nem lehet hogy csak egy Urbán legenda? Én úgy olvastam, hogy a wehrmachtnál is az volt az alapelv, hogy a helyszínen lévő tiszt tudja a legjobban megítélni a helyzetet, egy hadnagy a helyszínen jobb döntést tud hozni, mint egy ezredes a rádió végén. És ez a fajta rugalmasság nagy taktikai előnyt jelentett. Ez rendszer a szárazföldön, és a tengeralattjáróknál jól működött, a híres vaskalapos kiképzés ellenére.
Szerintem vaskalaposak inkább az angolok voltak. Szerintem nálad olvastam azt az esetet, mikor az admirálist kivéve mindenki tudta, hogy össze fog ütközni két hajó, de senki nem mert szólni, hogy rossz a parancs, mert jobb a parancs szerint rosszat tenni, mint a parancs ellenére jót.

bz249 2020.12.17. 11:02:55

@Szombatitamas: nem nemet militarista, hanem kifejezetten nemet haditengereszeti. Ugye eleg nyilvanvalo, hogy nem az emberanyag legjavabol valogattak a flottanal, es hat milyen tradicio lesz egy szigoruan hierarchikus szervezetben? Olyan, ahol mindenki nyaldoklik felfele, hogy elore keruljon... a Heernel vagy a Luftwaffenal ellenben egy jo otlettel/jo feladatvegrehajtassal is elobbre juthattal. Nade a felszini flotta szokoevente inditott ket expediciot meg a haboru alatt is. Tehat maradt az, hogy kituntettek/eloleptettek* a kikepzesi feladat sikeres vegrehajtasaert.

*esetleg meghalt az elodje szivgyengesegben / nyugdijba ment, mert mar inkabb unokazni akart

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.12.17. 11:06:37

@Szombatitamas: Nem, nem legenda. Csak nem a teljes haderőre volt igaz, hanem a haditengerészetre.

Raab 2020.12.17. 11:19:15

Ha elmentek Wilhemshafen-be és megnézitek a www.marinemuseum.de
akkor van egy terem ahol ki van állítva a Bismarck és a Graf Spee makett. 
Szépen le van írva ki mit csinált és mennyi elsüllyesztett hajótér meg a szokásos adatok..A falból ki lehet húzni két képekkel teli tablót,
a Bismarck-ról egy huszon pár éves rádiós, elesett a hajó elvesztésekor. A másikon egy ősz hajú bácsi átölel egy nénit, a 2000 évek elején halt meg a "fiú" a Graf Spreen szolgált, Uruguayban internálták, a háború után családja lett meg unokái, megélte, hogy Németország újra épül.
Ha embereket vezetsz az nem azt jelenti, hogy a halálba kell őket vezetni.
Döntött, jól vagy rosszul, lehet rágódni rajta, de az emberek nagy részét hazavitte, előtte a harcukat megharcolták.

Ez nem a world of warships, itt ezer emberért vagy felelős ha neked kell dönteni. Egyes egyedül.

„Ama nemes harcot megharcoltam, futásomat elvégeztem, a hitet megtartottam,
végezetre eltétetett nekem az igazság koronája, amelyet megad nekem az Úr, az igaz bíró.

Ez az egyik nápolyi magyar, gályarab prédikátor sírján van, ide is ideillik.

Untermensch4 2020.12.17. 11:59:12

@Raab: A legtöbb kritika nem azt hiányolja hogy a németek nem lövették úgy szét magukat a tengeren ahogyan én szoktam a world of warships nevezetűben :) hanem hogy egy-egy adott helyzetben nem éltek a nem csak utólag nyilvánvaló lehetőséggel. Ebben az esetben még ha úgy is gondolta hogy félkörben már hurokként rászorul a teljes RN és utolsó megálló Montevideó, amikor már látszott a part igazán megpróbálhatta volna leradírozni azt kettő, nála gyengébb követő hajót...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.12.17. 12:47:29

@Untermensch4: Pontosan. A két könnyűcirkló rommá lövése után is elsüllyeszthette volna magát. Vagy akkor leesett volna a tantusz, hogy nincs is itten senki, kamu az egész.

Ehhez kb. annyi kellett volna, hogy a német követség béreljen egy gépet - kétlem, hogy ne találtak volna bérelhető gépet 100 km-es körzetben és kirpüljön a torkolatba körülnézni. És kiderült volna, hogy nincs ott senki.

savanyújóska 2020.12.17. 13:10:35

@Szombatitamas: „nálad olvastam azt az esetet”

Az fél évszázaddal korábban volt, 1893-ban. Az első világháború előtt átfogó szervezeti reformok történtek a Royal Navynél, amikkel elég jól sikerült visszaállítani a régi szellemiséget.
A német haditengerészet viszonyait és értékrendjét igazából én se értem, jobban kellene hozzá ismerni a rendszert. Az se világos, tulajdonképpen mi a fenét is akart Raeder, először azért marasztalta el Marschallt, mert nem vitte támadásba a hajóit, aztán pár hónappal később meg kirúgta, mert támadóan lépett fel. Erről majd jövőre lesz poszt, vagy sorozat.

@molnibalage: „érdemes lett volna listázni, hogy melyik melyik sorszámú „

A két nyolchüvelykes találat – 3 és 15 – jelölve van a rajzon, a többi nyilvánvalóan 15 centis.

„annyi kellett volna, hogy a német követség béreljen egy gépet”

Megint lelőtted a poént, a következő részben pont ezt írom én is.

Raab 2020.12.17. 13:18:36

@molnibalage: DE nem tették, a kapitány az alpján döntött amit ő ott 70 évvel ezelőtt tudott.
Most gondolom ő is másként döntene mint ahogy itt ti is vitatjátok.
Ott akkor neki a horizont mögött torpedók az egész angol flotta és akár Godzilla is lehetett.
Azorkból az adatokból dolgozott ami volt neki és amire építeni mert. Nem az a kérdés, hogy a mostani szemszögből mit kellett volna tenni 1939-ben, hanem megérteni miért tette amit tett és utánna miért ítélte meg magát úgy ahogy befejezte az életét.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.12.17. 14:13:33

@savanyújóska: Az nem tudtam, hogy a sok közül melyik trafálta el a hidat.

A poén lelövésért bocsánat. Nem tudtam, hogy volt ilyen, de én ezt tettem volna akkor, ha nem vagyok segghülye. :)

bz249 2020.12.17. 14:20:09

@Raab: azert Langsdorff is erezhette, hogy ezt most elcseszte es nem kicsit, hanem nagyon.

omron 2020.12.17. 16:44:13

@Szombatitamas: A 2020. júliusi Csodaország Hadművelet poszt kommentrészében találsz erről a témáról bővebben.

savanyújóska 2020.12.17. 17:06:04

@Raab: Godzilla bármikor ott lehet a horizont mögött. Aki ennyire fél az ismeretlentől, az ne menjen tengerésznek, hanem maradjon otthon, és kapálja a kertjét. Rendelkezésére álltak azok az információk, amik a valós helyzetet megvilágíthatták volna, vagy ha nem, rendelkezésére álltak azok az eszközök, amikkel ezeket az információkat megszerezhette volna. Itt szerintem egy emberi összeomlásról volt szó, éles helyzetben derül ki, az ember hogy bírja, és Langsdorff nem bírta. Erről majd a következő részben.

Szombatitamas 2020.12.17. 17:38:10

Ezek szerint Langsdorff nem a bátorságát akarta bizonyítani az Öngyilkosságával, hanem ahogy tisztult a feje, rájött, hogy mekkora hülyeséget csinált, és szégyenébeb lett Öngyilkos, esetleg tartva a felelősségre vonástól.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.12.17. 17:52:45

@Szombatitamas: Szerintem ezt innen már nehéz megmondani.
Írt búcsúlevelet, de abból mindenki azt okoskodja ki, amit csak akar.

Untermensch4 2020.12.17. 20:39:46

@Raab: Akkor és ott volt egy példa az előző háborúból amikor egyetlen német hajó fogócskázott az indiai-óceánon az angolokkal, jelentős erőket lekötve (pl az angolok megpróbáltak MINDEN szenet felvásárolni az indiai-óceán partjain hogy ne tudjon tankolni...), végül sarokba (torkolatba) szorult (de nem önhibájából) ahol is a súlyosan beteg legénységgel még lejátszottak egy védekező harcot mielőtt megadták magukat. Ezért gondolom azt hogy stílusosan a legénység sebesült és nélkülözhető részét Montevideóban hagyva és a hajótöröttek kimentésére előkészített civil hajókkal maga mögött neki kellett volna mennie a két angol hajónak, aztán ha mögöttük ott a sok-sok többi hajó akkor még mindig lehet sekély vízben önelsüllyeszteni.

gigabursch 2020.12.17. 21:01:54

Langsdorf ide, angolok oda, a zsebcsatahajó tulajdonképpen mégiscsak jó konstrukció volt. Csak sose maxolták ki a képességeit.
Ha, ha, ha... mérték volna a radart használni a célzásokhoz, stb. irtó nagy károkat okozhatták volna.

Ezek szerint a napitartály teória sem igaz.
Még jó, hogy kerültem a spoilerezést.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2020.12.18. 13:09:24

A temetésre már koporsóban vitték ki az elesett tengerészeket? Ezek szerint induláskor berakodtak x koporsót? Vagy a hajón rakták össze őket? Tudom, hogy nem a leglényegesebb részlet, csak felfigyeltem rá. (Helyigény, babonaság, stb faktorok).

Untermensch4 2020.12.19. 07:38:41

@szs.: Vagy vettek a Montevideóban..?

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2020.12.19. 08:23:09

@Untermensch4: Na, erre nem gondoltam, hogy már fordultak egyet előtte.

omron 2020.12.19. 16:47:32

@szs.: A temetkezési vállalkozók egy eléggé talpraesett népség. Tudom, mert engem is megtaláltak. Ha halloták hírét, hogy tengeri csata volt a közelben, és ide tart egy hadihajó, szóltak az asztalosoknak.

wootsch · http://wootschp.blog.hu 2020.12.19. 16:58:25

Ez a történet önmagában egy dráma, nem igazán szükséges tovább dramatizálni. Mi mindannyian leskelődünk a történelemre (ti. eseményekre, amelyek megtörténtek) és egy függöny mögül leskelődünk, amelyet azok szőttek, aki megírták az eseményről a véleményüket. Az Admiral Graf Spee története sokak által és sokszor feldolgozott ügy. Kár Hans Langsdorff-ot úgy beállítani, mint aki megfutott a harc elől, ráadásul egy olyan helyzetben, amikor nyerésre állt, mert nem ez történt. Kéretik nem elfelejteni, hogy már döntött arról, hogy hazaindul. A hajó majd négy hónapja volt a nyílt tengeren, ellenséges vizeken és ez minden hajót megvisel még akkor is, ha semmi más nem történik vele, csak halad az óceánon. A tengert soha nem szabad kihagyni a mérlegelésből egy tengeri történet esetében! Egy ilyen példa az írásból: "mehetett volna Mar del Plata kikötőjébe is ...", 1939-ben az a hely egy kis halászfalu volt, kikötője nem volt alkalmas arra, hogy egy ekkora hajót befogadjon, ráadásul kb. 250 mérföldre volt a csata helyszínétől (10-12 csomós sebességnél nagyobbra a Graf Spee nem lehetett volna képes a sérülése miatt, értsd: volt a hajótörzsön néhány lyuk ... az ugye akkor több, mint 10 órás út, ott vannak az angol cirkálók, a tenger hullámzik, stb). 1939. decemberében - ha hazaindul - Langsdorffnak nemcsak a Royal Navy-vel, hanem a francia flottával is számolnia kellett, amelynek az afrikai partokon is ott voltak a támaszpontjai (Dakar pld.). Wilmhelshaven-ig elég hosszú utat kellett volna megtennie végig ellenséges vizeken. Ehhez pedig egy ép hajóra lett volna szüksége. A hajókonyha elvesztése az nem arról szól a döntésében, hogy így nem reggelizhet friss brötchent, hanem arról, hogy egy hosszú úton élelmeznie kell 1200 dolgos tengerészt. Konyha nélkül hogyan is? Ami pedig ezt a gőzgenerátort illeti ennek a meglétét és fontosságát a történetet leíró szerzők egy része elismeri (ugye itt az üzemanyag előmelegítéséről van szó). Lásd: Eugen Millington-Drake (akinek a 'The drama of Graf Spee... c. könyve alapvető), Craig L. Symonds (World War II at Sea). Rövidebben: Langsdorff felelős parancsnok volt és ésszerű döntést hozott, mert a szükséges javítások elvégzéséhez kikötőre volt szüksége és a környéken csak a montevideoi és a buenos aires-i kikötő volt elérhető (ez utóbbi a torkolattól több, mint 100 km-re van egyébként ...). A csata megviselte a hajóját, veszteségei voltak, lőszer- és üzemanyagkészlete leapadt. Ráadásul nagyon is jól tudta azt, hogy a Royal Navy hajói üldözik, nemcsak a két könnyűcirkáló, hanem nagyobb egységek is, akinek a beérkezése várható volt. Egyszerűen meg kellett javítania a hajóját, alkalmassá kellett tennie egy hosszú, nehéz hazafelé tartó útra, mert ezt a lehetőséget egészen addig nem vetette el, amíg ki nem derült, hogy 36 óra múlva el kell hagynia a kikötőt. Akkor döntött az önsüllyesztés mellett, amikor más lehetőséget nem látott. Folytathatta volna a csatát és elsüllyesztett volna két könnyűcirkálót? Ez legalább is kétséges. A történet nem erről szólt, bár mindig érdekesek ezek a "mi lett volna ha" találgatások. Azon is spekulálhatunk, hogy mi lett volna akkor, ha az Indiai-óceánról hazaindul és nem folytatja a portyát ott, azokon a forgalmas vizeken, ahol a Falkland-szigeteken, a közelben angol támaszpont van. Végül is a súlyos találatokat elszenvedett, de hősiesen kitartó Exeter-en fordult meg a csata végső sorsa, hiszen ők érték el azokat a Langsdorff döntését végzetesen befolyásoló találatokat. A csatának az a mozzanata, amikor a rommá lőtt híd kiesése miatt a hátsó hídról vezetik a hajót és az angol matrózok a nyílt fedélzeten szájról szájra továbbítják a parancsokat, mint egykoron a vitorlás hajók korában - nos ez a kép megmarad. Sajnos, hogy a csatáról készült film nem egy igazán sikerült alkotás (Battle of River Plate, 1956, Michael Powell és Emeric Pressburger, aki Imre volt eredetileg - és az egyébként kitűnő Peter Finch egy elég fura Langsdorffot alakít). Montevideo nem tragikomédia, hanem tragikus végkifejletű dráma volt. Langsdorff összeroppant egy roppant felelősség súlyától és ez a parancsnoki felelősség, az "Isten után az első" felelőssége, aki ezt senki mással nem oszthatja meg. Tegyük hozzá, hogy miután gondoskodott embereiről. Élőkről és holtakról egyaránt. Sírja Buenos Airesben, a Német temetőben van.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.12.19. 17:50:41

@wootsch: Azt nem igazán értem, ha a csata után is tartotta a sebességét, akkor miből táplálkozik az, hogy csak 10-12 csomóra képes?

Bocs, de nekem ez veretes marhaságnak tűnik.

savanyújóska 2020.12.19. 18:42:58

@wootsch:
„ráadásul egy olyan helyzetben, amikor nyerésre állt, mert nem ez történt. ”

De, sajnos ez történt.

„már döntött arról, hogy hazaindul”

Döntött arról, hogy nem indul haza, majd csak januárban.

„1939-ben az a hely egy kis halászfalu volt, kikötője nem volt alkalmas arra, hogy egy ekkora hajót befogadjon”

Ezeket te honnan veszed? Jól kiépített kikötő volt, és népszerű üdülőhely. 1947-ben volt 142 ezer lakosa, tehát elég valószínűtlen hogy nyolc évvel korábban még kis halászfalu lett volna.

„10-12 csomós sebességnél nagyobbra a Graf Spee nem lehetett volna képes a sérülése miatt”

Már bocs, de elolvastál egyáltalán valamit abból amit írtam?

„volt a hajótörzsön néhány lyuk”

A roncs első képén jól látható, hogy a lyukat addigra már be is foltozták.

„ennek a meglétét és fontosságát a történetet leíró szerzők egy része elismeri”

Megmaradt a Graf Spee kárjegyzéke, amit a csata után vettek fel. Nyoma sincs benne ilyesminek.

„egy hosszú úton élelmeznie kell 1200 dolgos tengerészt. Konyha nélkül hogyan is?”

A koszt ott volt a raktárakban. Egy olyan tűzhelyet, amin az ételt lehet melegíteni, némi segítséggel még én is össze tudnék csapni.

„a szükséges javítások elvégzéséhez kikötőre volt szüksége”

A poszt nagyjából harmada arról szól, hogy nem.

„nagyon is jól tudta azt, hogy a Royal Navy hajói üldözik”

A háború első napja óta.

„Montevideo nem tragikomédia, hanem tragikus végkifejletű dráma volt.”

Minden dráma tragikus végkifejletű. De ebben határozottan voltak komikus mozzanatok, ezért találtam kifejezőbbnek a tragikomédiát, ami nem értékítélet akart lenni. (Hogy a privátban küldött üzenetre is itt válaszoljak.) Éppen nem írtam azt, hogy Langsdorff gyáva lett volna, de kiderült, hogy az idegei nem bírják a harctéri feszültséget, és ezt az agyrázkódás nyilván még tovább súlyosbította.

Nancsibacsi 2020.12.19. 22:49:43

@savanyújóska: Miért állt volna nyerésre? El se találta a könnyűcirkálókat. Az hogy mellé puffogtat és a repeszek leszakítják a zászlót az lóf.sz, nem találat. Ha a HE lőszerkészlete 2/3 részéből nem tudott a könnyűcirkálókon találatot bevinni egyet se, akkor hogyan vitt volna be a maradék 1/3-ból? Sehogy. 1/3 lőszerkészlettel hogy megy haza, a világ másik végéről egy tetves lassú hajóval? Most azt tegyük félre, hogy a hajó eleve tervezési hibás volt, mert a 150 mm-es ágyúi egy kalap szart se értek. Kapott egy rakás közepes kaliberű találatot, ő meg nem tudott egyet se elérni? Ne vicceljünk már. Normál esetben ilyen hajót ki se engednek a kikötőből, ami ilyen szinten alkalmatlan.

Az angolok - a győztesek - átírták a történelmet, hogy hű mekkora hőstett, meg ők mekkora veszélyben voltak, és nem tudták volna megállítani. Pedig ez a csata már akkor eldőlt, amikor kíséret nélkül elindult rá a Graf Spee. Egy tervezési hibás, rossz, csökkent harcképességű hajó, kíséret nélkül. Annyi esélye volt mint mókusnak az erdőtűzben.

omron 2020.12.19. 22:56:44

@savanyújóska: Egy Schepke, Nimitz, Mölders féle kapitány lehet, hazavitte volna a hajót.

savanyújóska 2020.12.20. 06:32:56

@Nancsibacsi: „Miért állt volna nyerésre?”

Hú, de nehéz ez...
25 perc alatt kilenc találatot ért el az Exeteren, és gyakorlatilag lenullázta. Utána Langsdorffot fejbevágják, és elkezd összevissza kanyarogni, füstöt fejleszteni, és pár percenként hol ide, hol oda átirányítani az ágyúkat. De a végén így is kilövik az Ajax két hátsó lövegtornyát. Az angolok ellövöldözik a lőszerkészlet felét-kétharmadát, és nem érnek el egyetlen olyan találat sem, ami a Graf Spee tűzerejét vagy sebességét csökkentené. Végül az angolok tüzet szüntetnek, hátat fordítanak a németeknek, és igyekeznek lőtávolon kívülre kerülni. Ha ezt nem nevezzük nyerő helyzetnek, akkor nem tudom mi a francot nevezünk annak.

„a csata már akkor eldőlt, amikor kíséret nélkül elindult rá a Graf Spee”

Egy év múlva a Scheer is elindult kíséret nélkül, és fél év múlva simán haza is ért.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.12.20. 10:20:28

@savanyújóska: Jó, akkor ezek szerint nem én kergültem meg, hogy pislogtam a vicces kommentre...

@Nancsibacsi: Mondd, te értelmezted is, amit olvasol? Mielőtt a német kapitány megborult volna néhány perc alatt kvázi ronccsá lőtte a NEHÉZcirkálót.

Akkor kisebb távolságról pont ugyanezzel a megközelítéssel, hogy egy célt lőnek végig, akkor szerinted meddig húzva volna a KÖNNYŰcirkáló?

Egészen elképedek egyesek szövegértelmező képességének a hiányosságain...

bz249 2020.12.20. 11:52:18

@molnibalage: azert lehetne olyan konnyucirkalo/nehezcirkalo meccset talalni, ahol nem a nehezcirkalo a favorit. De a Leander-osztaly tenyleg gyenge volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.12.20. 15:53:22

@bz249: Csak a GSp nem nehézcirkáló volt...

bz249 2020.12.20. 18:13:53

@molnibalage: ugy ertem, hogy az, hogy lenyomtak az HMS Exeter NEHEZcirkalot, majd ott lett volna az HMS Belfast es a USS Phoenix KONNYUcirkalok, hat az nem lett volna fel gyozelem. De itt ugye ket gyenge Leander volt a maradek.

bz249 2020.12.21. 07:56:06

@molnibalage: a nehezcirkalo nem feltetlen kemenyebb, mint a konnyucirkalo 1939-ben. Nem olyan bonyolult ez.

wootsch · http://wootschp.blog.hu 2020.12.21. 10:32:26

@molnibalage: húztál egy kártyát ebben a mi lett volna, ha társasjátékban! Van egy hajód, megvívtál egy csatát számbeli fölényben lévő ellenséggel és húsz találatot szenvedtél el, károk keletkeztek, amiket meg kell javítani. A gépeid elzabáltak egy csomó üzemanyagot, lőszerkészleted kétharmadát felhasználtad. 36 tengerészed elesett, a hajóorvos éppen sebesültet amputál, kikötőben kell menned a javítások elvégzése miatt. A látóhatáron változatlanul ott van két angol könnyűcirkáló. Egy kikötő van 30, egy másik 200 mérföldre. Az Atlanti-óceán hullámzik, minél nagyobb sebességgel haladsz, annál több vizet vesz fel a sérült hajótest. Te milyen sebességgel haladnál? No és merre mennél?

Untermensch4 2020.12.21. 10:47:40

@wootsch: Én vmelyik kikötő felé indulva eljátszanék estére egy "tüzet oltunk és lassulunk"-at, a sötétség beállta előtt kisebb, kétségbeesett lövöldözéssel a követő hajókra. Az éj leple alatt gyorsítás kissé nyugatra, aztán irány észak...

savanyújóska 2020.12.21. 11:24:00

@wootsch: Ismét csak azt tudom javasolni, olvasd már el végre amit írtam, légyszi! Addig is ismétlem azt, amit a posztban már leírtam egyszer, úgy látszik, hiába.

„A gépeid elzabáltak egy csomó üzemanyagot”

A Graf Spee üzemanyagkészlete még 16 napra volt elég. 20 csomós sebesség mellett ez 7.680 mérföldre lett volna elég. Ez nagyjából a Montevideo-Kiel távolság légvonalban.

„lőszerkészleted kétharmadát felhasználtad”

Ugyanúgy, mint az ellenség.

„36 tengerészed elesett, a hajóorvos éppen sebesültet amputál”

Hihetetlen dolgok ezek háborúban, a németek nyilván nem voltak rá felkészülve.

„Egy kikötő van 30, egy másik 200 mérföldre”

Melyikek lennének azok?

„minél nagyobb sebességgel haladsz, annál több vizet vesz fel a sérült hajótest”

A rajzon, és a képeken is látszik, hogy a hajó oldalát ért három – azaz 3 - találat méterekkel volt a vízvonal felett. Menetben is simán befoltozhatták volna, ha nem viharos a tenger, és nem volt az. A hajótest nem vett fel semmilyen vizet, legfeljebb egy elhanyagolható mennyiséget a repeszek ütötte kis lyukakon.

„Te milyen sebességgel haladnál? „

Langsdorff 22 csomóval haladt.

savanyújóska 2020.12.21. 11:25:03

@Untermensch4: Én dél felé mentem volna, egyenesen Falklandnak. Ott kerestek volna utoljára.

MZoli 2020.12.21. 11:59:22

Ez a csata egy rejtely szamomra.

Vagy Langsdorf tenyleg megserult, mondjuk pszichesen is, vagy pedig esetleg nem akart nyerni, es mondjuk kvazi igy tervezte, hogy akarhogy lesz, de a Graf Spee nem kerul haza.

Keresem kozben Occam borotvajat, de valahol elveszett a ket verzio kozott.

Pedig adva volt a lehetoseg, hogy az Exetert tovabbi 15 perc raforditassal kivegzi, aztan irany eszak-kelet, es rabizza az angol parancsnokra, hogy a hajotorotteket szedi fel, es akkor a Graf Spee szepen eltunik a horizonton, vagy bevallalja, hogy 2 hajorol kellesz hajotoroteket szedni. A loszerkeszlete jo fele megmarad, kevesebb kar eri a hajot, es valamelyik tartalyhajoval tudott volna egyeztetni egy uzemanyagatadast, majd 1-2 honap mulva hazateres, unnepseg, akarmi.

Szombatitamas 2020.12.21. 18:49:05

olvasva a cikkeket, eszembe jutott a Falkland szigeti csata leírása. Ott Graf Spee lehetőségei között kizártad, hogy haza tudná vinni a Kelet Ázsiai hajórajt, mert az atlanti vizeket túl jól őrizték. Ezek alapján azért mégse volt olyan mission impossible titokban megkerülni a britteket, ezt viszonylag könnyen megoldották a zsebcsatahajók.
Persze az első világháborús britt flotta sokkal nagyobb volt, mint a 1939-es. De talán ezt kompenzálja, hogy nem igazán volt még légi felderítés.
Ha feltételezzük, hogy a Hochseeflotte a tervezett időponttal párhuzamosan végre hajt egy elterelő támadást, a németeket hajkurászó flotta már nem is tűnik annyival nagyobbnak mint a zsebcsatahajók esetében.
És persze azt se felejtsük el, hogy a zsebcsatahajókat a húszas években tervezték erre a feladatra, nyilván az előző háború tapasztalatai alapján. Ha ezt helyesnek feltételezzük, akkor ezek alapján a német admiralitás is úgy gondolhatta, hogy haza tudott volna térni a Kelet Ázsiai hajóraj.

at900 2020.12.21. 18:59:50

Nehéz megmondani előre, hogy valaki hogyan viseli a harctéri feszültséget, Sokszor csak az első valódi csatában derül ki, hogy az újonc mennyire bírja el. Azonban valójában sose lehet teljesen biztosra menni. Megesett nem egyszer, hogy harcedzett, jól bevált csapatok egyszeriben pánikba estek és elhagyták az állásaikat, akár egy nem is túl erős támadás hatására.

Zoli fentebb említette, hogy a következő részben még foglalkozik ezzel a témával. :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.12.21. 19:32:28

@savanyújóska: Konkrétan mi állította meg volna, ha feltesszük, hogy annyira tökösek, hogy ágyúzzák azt? Mi védte azt?

@wootsch: Ne haragudj, de magadtól vagy ennyire vak és süket vagy valaki segít...?

savanyújóska 2020.12.21. 19:51:49

@Szombatitamas: Spee hajói szénnel mentek, és a nyílt óceánon szenelni olyan mutatvány volt, amit talán csak az oroszok csináltak meg Csuzima felé menet. A hatótávolságuk ráadásul csak 4.800 mérföld volt, míg a Graf Spee egy feltöltéssel elvileg kényelmesen hazahajókázhatott volna Montevideóból. És azt se felejtsük el, az első világháborús angol flotta úgy egy nagyságrenddel nagyobb volt, mint a második világháborús.

@molnibalage: Nem azért mentem volna dél felé, hogy Falklandot ágyúzzuk, ha erre gondolsz. Falkland és az argentin partok között lementem volna egészen délre, mert az angolok nyilván főleg a La Platától keletre és északra keresték volna a Graf Spee-t.

omron 2020.12.21. 20:25:22

@MZoli: ,,A német parancsnok az egyre gyakoribb becsapódások ellenére sem ment be a zárt, és páncélozott irányítóállásba, bár tisztjei többször is kérték erre."
Hallgatnia kellett volna a beosztottaira, akkor nem kap agyrázkódást. Vagy ha már megvan, a tisztek meg az orvos rázárja az ajtót, amíg észhez tér.

Szombatitamas 2020.12.21. 20:34:08

@savanyújóska: ha visznek magukkal szénszállító hajót, 24 óra alatt valamelyik semleges spanyol vagy portugál kikötőben fel lehetett volna tölteni a két páncélos cirkálót, onnan kényelmes tartalékuk marad manőverezni és hazamenni. 24 óra pedig nem lenne elég, hogy monte videóhoz hasonlóan bekerítsék őket a brit francia erők. Kisebb hajók pedig maradhatnak zavarni a kereskedelmi hajózást. Esetleg ők egy elterelő akcióval távolabbi vizekre vonják a térség brit hajóit, mielőtt Graf Spee a két pácélos cirkálóval szenelni megy a semleges kikötőbe.
Az egésznek akkor lett volna jelentősége, ha például a Dogger banki csata máshogy alakul. Írhatnál arról a csatáról, érdekelne hogy a Lion kiválása után, mikor 4-4 ellen voltak a német brit nagy hajók, jó döntés volt-e hátrahagyni a blüchert, és hazafutni a németeknek.

Szombatitamas 2020.12.21. 20:49:09

@omron: itt inkább az jön ki, hogy hiba volt hogy túlságosan szétvált a hajó tervezés és a haditengerészet..
Az angolok okulva a tapasztalatokból meg is spórolták a páncélsúlyt ezekről az erősen páncélozott parancsnoki állásokról.
Szerintem ennek a szükségszerűségét egy hosszú szakmai vitának kellene eldöntenie. Ha a német admiralitás úgy döntött, hogy szükséges, akkor legyen a protokoll része, hogy használja a kapitány.
Ha az a szakmai vita vége, hogy nem kell használni, mert mondjuk rossz a kilátás innen, akkor pedig meg kell spórolni az erre szánt páncélsúlyt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.12.21. 21:04:34

@Szombatitamas: Most ez a komment mi? Most az 1. vh-s segédcirkálókra kommentelsz vagy a 2. vh-ra?
A GS nem szénnel üzemelt.

Szombatitamas 2020.12.21. 21:19:40

@molnibalage: elég sok a hasonlóság a falklandi és a la platai csata között.
Bocsi ha zavaró volt, hogy kicsit elkalandoztam, elnézést. Az előző kommentekből kiderül, hogy a 24 óra szénszállítós komment a Kelet ázsiai hajórajra vonatkozott.
Aztán meg az jutott eszembe, hogy Lafngsdorff megfutamodása párhuzamba állítható-e a dobberbanki csata alatt Hipper megfutamodásával? A poszt után átértékeltem Langsdorff teljesítményét, és eszembe jutott, hogy lehet a többi német Admirálist is meg lehetne nézni.
Ingenohl is a megfutamodásáról híres. Lehet ez ilyen német hagyomány.

Ja és a segéd cirkáló, az tudtommal felfegyverzett civil hajót jelent, ezek hadi hajóknak épültek.

omron 2020.12.21. 21:45:35

@Szombatitamas: Arra próbáltam utalni, hogy egy robbanástól vaskorlátba csapódás még James Bondot is megviselte volna. A Nagyfőnök ne hősködjön, irányítson! Főleg egy nyerésre álló csatában.
Ahogy én leszűrtem, a németeknél, angoloknál nem nagyon volt szakmai vita. A vezérkar eldöntötte, hogy néz ki egy tengeri csata.

bz249 2020.12.21. 21:48:37

@savanyújóska: meg az SMS Scharnhorst a kor szinvonalan meg tetu lassu is volt.

Untermensch4 2020.12.21. 23:27:23

@savanyújóska: Délre csak több lőszerrel... én azért az angolokból kinéztem volna hogy egy ilyen ötlet eszükbe jut és falklandról "széles fésű" alakzatban hajóznak északra lincselni ha már megvan a célpont.

Nekem az a legmegdöbbentőbb hogy ilyen portyázó feladathoz egyetlen felderítő repülőt vittek magukkal. Kettőt is kevesellnék, több okból is.

MZoli 2020.12.22. 10:36:27

@Untermensch4: Lehet, hogy ennyit adott a Luftwaffe?

MZoli 2020.12.22. 10:43:13

@Szombatitamas: Portugalia es a Nemet Birodalom akkor mar hadiallapotban voltak.

Nem kellenne keverni es osszemosni az 1. vh es a 2. vh allapotait, korulmenyeit.

Emellett meg nem az elso vh. ennek a cikknek a temaja.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.12.22. 11:12:30

Egyébként meg aki szerint nem tudott volna a GS hazatérni. Az Altmarknak sikerült eljutni Norvégiáig úgy, hogy fegyvertelen és lassabb volt.

Reális esélye volt 1940 elején annak, hogy a GS kihajózik, legázolva rohamozva szarrá lövi a két elé kerülő cirkálót majd teli tankkal hazamegy. Az Altmarkkal való találkozás is lehetséges lett volna ezután.

savanyújóska 2020.12.23. 07:29:08

@Szombatitamas: „kényelmes tartalékuk marad manőverezni és hazamenni.”

Korábban írtam már erről. Hogy spóroljak a munkán,bemásolom a régebbi véleményemet: „ezt lehetetlen és kivitelezhetetlen vállalkozásnak tartom. A széntüzelésű hajóknak közel sem volt olyan mozgási szabadságuk, mint olajtüzelésű társaiknak. Nemcsak hatótávolságuk volt kisebb, hanem az üzemanyagfelvételt is csak kikötőben, vagy legalábbis nyugodt vizen tudták lebonyolítani. Az oroszoknak tíz évvel korábban ugyan sikerült hasonló nehézségek közepette a fél világot megkerülni flottájukkal, azonban útjukat végig békés, semleges vizeken tették meg, az ellenséges hadihajók háborgatása nélkül. A németeknek viszont egy szigorúan és nagy erőkkel ellenőrzött hadműveleti övezeten kellett volna keresztülhajózniuk, ahol a nyílt tengeri szenelés már csak a rossz időjárás miatt is igencsak bizonytalan kimenetelű vállalkozás lett volna, ha pedig semleges vizekre vonulnak, biztosan számíthattak volna arra, hogy jelenlétükről néhány órán belül tudomást szereznek Londonban. A köteléket a britek felkészülten várták volna, és hogy Scapa Flow közelében elhajózva a német hajók elérjék a hazai kikötőket, arra kisebb esély volt, mint arra, hogy annak idején az orosz flotta a felriasztott, és helyzetükkel tisztában levő japán hajók között sértetlenül elérje Vlagyivosztokot.
Mindezek mellett Spee nyilván azt is figyelembe vette, hogy a már nem igazán modern cirkálókra a Hochseeflotte kötelékében igazából nincs nagy szükség, jelenlétük annak harckészségén nem sokat javít. Hajói tehát sokkal nagyobb szolgálatot tehetnek Németországnak a távoli tengereken, mint a hazai vizeken.
Egyébként később azok a felfegyverzett segédcirkálók is, melyek a szénutánpótlás elmaradása, vagy a gépek elhasználódása miatt nem tudták folytatni tevékenységüket, többnyire meg sem kísérelték a hazatérést Németországba, hanem inkább semleges kikötőkben internáltatták magukat.”

„mikor 4-4 ellen voltak a német brit nagy hajók”

Csak három német csatacirkáló volt ott, és a Seydlitz súlyos sérüléseket szenvedett, kilőtték a két hátsó lövegtornyát. A németek nyilván tartottak a 35 angol rombolótól is.

@Untermensch4: „falklandról "széles fésű" alakzatban hajóznak északra lincselni”

Nem volt mivel. Több cirkáló nem volt Falklandon, legfeljebb néhány romboló és őrhajó lehetett ott. Inkább a felderítőgépek jelentettek volna kockázatot, de mivel a Royal Navy repülőgéphiányban szenvedett, nem hiszem, hogy sok lett volna belőlük. A környékén egyébként gyakori a köd és a rossz idő, ez is segíthetett volna.

@molnibalage: Nem lett volna lehetetlen, persze, de azért vegyük figyelembe, hogy a Graf Spee-t nagyobb erőkkel keresték volna, mint az Altmarkot, különösen ha előtte elsüllyeszt három angol cirkálót. A britek mindig nagy gondot fordítottak a megtorlásra, hogy a presztízs ne sérüljön.

MZoli 2020.12.23. 09:58:52

@savanyújóska: Langsdorfot mar csak ezert sem ertem. Ha tenyleg szolgalatot akart volna tenni a hazajanak, akkor legalabb az Exetert elsulyeszti, a ket konnyucirkalo meg esetleg eltunik, vagy akar nem lett volna szerencsejuk. Egy ilyen helyzetben neki mar csak el kellett volna magat dugnia valahol egy idore, es kola popcorn mellett figyelni ahogy a fel RN es a fel francia flotta egeti az uzemanyagot messze a fohadszintertol.

Valojaban mintha ez is lett volna a fo elkepzeles, amikor kikuldtek a zsebcsatahajokat.

Mellesleg ha mar a nemet kezdemenyezokeszseg a tema, nem jutott meg eszedbe irni a Rawalpindi elsullyeszteserol? Nem mellesleg ez idoben nem volt messze a Graf Spee elsullyedesetol.

Szoval ha Langsdorf tartja magat a strategiai iranyhoz, es racionalisan vezet vegig, akkor az esemenyek lehet maskepp alakulnak a Scharnhorst es Gneisenau eseteben is.

Untermensch4 2020.12.23. 18:57:55

@savanyújóska: Én az ő helyében arra gondoltam volna hogy az angolok arra gondolnak hogy délre megyünk, pofátlanul el falkland mellett... és akár teherhajókat is beáldoznak a felderítés érdekében. Végülis a feladat annyi hogy délről észak felé haladjon egy arcvonal amin nem tud észrevétlenül átcsusszanni a GS. Ha teherhajó találja meg akkor engedelmesen megadja magát, jó hangosan rádiózva hogy "megadjuk magunkat" :) ha óránkénti bejelentkezés van és így lehet tudni a fésű minden fogáról hogy hol van, fennakad.
@MZoli: Sztem a haditengerészeti repülők külön fejlesztések voltak és nem lett volna nehéz olyan pilótákat találni akik átnyergelnek hajóra (micsoda képzavar, hehe). Ha minden ami repül, hermanné akkor a hidroplán leszállás után amikor úszik, már a haditengerészeté... :)

bz249 2020.12.23. 22:33:50

Amugy nem tudom, hogy a kovetkezo reszben jon-e... de lehet, hogy ez egy donto utkozet volt a haboruban. Mert ugye mit produkalt eddig a Royal Navy?

szept.17: a Courageous anyahajo elsullyed
okt. 14: a Royal Oak csatahajo elsullyed
nov.23: a Rawalpindi segedcirkalo elsullyed

es akkor
dec. 13: a Graf Spee elsullyeszti az Exeter es Ajax cirkalokat
->valamikor februarban hazater
apr.9: a nemetek a briteket megelozve megszalljak Norvegiat*

vajon ki lesz a kovetkezo brit miniszterelnok ebben a helyzetben?

*(izles szerint bovitheto: a nemet magneses torpedok korrektul mukodnek es a Warspite ahelyett, hogy megnyerne a masodik narviki csatat inkabb jol elsullyed)

hel45 2020.12.24. 18:43:09

@bz249: A zárójeles megjegyzésed megintcsak a stratégiai helyzetképre világít rá: az amerikai torpedók még rosszabbak voltak, de nekik pár tucat el nem süllyesztett japán hajó nem számított. A németeknek viszont minden elszalasztott lehetőség egy tragédiával ért fel.

savanyújóska 2020.12.25. 08:59:27

@MZoli: „nem jutott meg eszedbe irni a Rawalpindi elsullyeszteserol?”

Mások már megcsinálták.
www.haborumuveszete.hu/minden-ami-uszik/hms-rawalpindi-ketto-egy-ellen

Jani22 2020.12.25. 15:33:01

@molnibalage: "Egyébként meg aki szerint nem tudott volna a GS hazatérni. Az Altmarknak sikerült eljutni Norvégiáig úgy, hogy fegyvertelen és lassabb volt.
"
Jajj, te is tudod, hogy ez csak nagyon halvány féligazság!

A GS kiemelt célpont volt, így tuti vele foglalkoztak volna!

Az Altmarkot, meg ugye hogy tudod, hogy üldözték és el is kapták azzal a parancsnokkal, aki a Bismarck-nál is ott volt.

omron 2020.12.26. 23:22:07

@Jani22: Ezért kellett volna a Spee-re két-három Arado szúnyog. Hajnalban, alkonyatkor körülnéz, merre van egérút.

Kallard 2020.12.27. 18:48:37

@omron: "Ezért kellett volna a Spee-re két-három Arado szúnyog. Hajnalban, alkonyatkor körülnéz, merre van egérút." Aztán vagy igénybe veszi, vagy nem. Ez a fura fatalizmus, ami pl. Lütjensnél is kijött később, határozottan akadályozta az észszerű működést és racionális mérlegelést akkor is, amikor a körülmények azt még lehetővé tették.
süti beállítások módosítása