Hét tenger

Mers el Kebir 03.

2024. március 24. 11:47 - savanyújóska

Operation Boomerang

A Franciaország és a tengelyhatalmak között Campiegne-ben megkötött fegyverszünet hivatalosan 1940 június 25-én, éjfél után 35 perccel lépett életbe. René Émile Godfroy tengernagy, az Alexandriában álló francia kötelék parancsnoka, ugyanekkor engedélyt kért az angoloktól a kikötő elhagyására, hogy a kapott parancsoknak megfelelően Bejrútba hajózzon flottájával. A britek megtagadták a kihajózási engedélyt. Közben az angol kormányhoz sorra érkeztek be a jelentések, hogy a korábbi kardcsörtető nyilatkozatok ellenére a francia gyarmati területek mindenhol elfogadják az új kormány fennhatóságát, s nincs törés Vichy és a gyarmatok között. A francia hadihajók szintén nem mutattak semmilyen hajlandóságot az angolokkal való további együttműködésre. Egyetlen francia hadihajó, a Narval tengeralattjáró állt csak át önként a britekhez.

A fegyverszünet életbe lépésének napján egy másik ügy is felborzolta az angolok kedélyét. Dakar kikötőjét mindeddig zavartalanul használták tovább az angol hadihajók is, s még ott horgonyzott a kis Hermes anyahajó, és kísérőrombolói. Az angol tisztek átlátogattak a néhány nappal korábban érkezett Richelieu-re, s igyekeztek rábeszélni annak tisztjeit és legénységét, hajózzanak át Freetown-ba, és csatlakozzanak az angolokhoz. Érvelésük egyik fő eleme a britek által fizetett mesés zsold volt. A francia tisztek meg voltak róla győződve, az angolok támadást indítanak Dakar ellen, ha a Richelieu nem csatlakozik hozzájuk, ezért a csatahajó 25-én a Fleuret rombolóval együtt elhagyta a veszélyesnek tartott kikötőt.

Az Admiralitás azonnal utasította a Gibraltárban állomásozó Ark Royal-t, a Hood és öt romboló kíséretében fusson ki a Kanári-szigetek felé, s kutassa fel, és kényszerítse Gibraltárba a francia hajót. A szintén Gibraltárban álló Resolution csatahajót készültségbe helyezték, arra az esetre, ha a franciák esetleg valamelyik Földközi-tengeri kikötőbe akarnak eljutni.

A Hermes anyahajó, mely csak késve vette észre a csatahajó távozását – a franciák úgy tájékoztatták a briteket, a Richelieu csak horgonyzóhelyet vált –, szintén kifutott Dakarból, ám 21 csomós sebességével esélye sem volt arra, hogy utolérje a gyors csatahajót.28.jpg

A Richelieu tisztikara.

A Richelieu végül nem jutott messzire. Este hétkor a dakari admiralitás, mások szerint a franciaországi főparancsnokság, visszatérésre utasította a hajót. A Dorsetshire és a Hermes ezután a kikötő közelében maradt, hogy megfigyelés alatt tartsák a francia csatahajót, melynek jelentősége csak felértékelődött a britek szemében, amikor kiderült, főtüzérsége nemcsak üzemképes, de még lőszerrel is jól el van látva.

Az események menetében június 27-e volt a sorsdöntő nap. Ekkor született meg a végleges döntés a francia flotta elleni fegyveres fellépésről. A minisztertanács ülésén Pound három lehetőséget javasolt a francia hadihajók semlegesítésére. Első lehetőségként a kikötők elaknásítását javasolta, második verzióként a kikötők tengeralattjárókkal történő blokád alá vételét, és végül harmadik megoldásként a felszíni hadihajók bevetését. A választás a legnagyobb eredményeket ígérő harmadik lehetőségre esett, mely egyben a leglátványosabb erődemonstrációt is jelentette. A támadás tervezett időpontjaként végül július harmadikát jelölték meg.

A brit haditengerészeti erők legnagyobb szabású bevetésére a Mers el Kebirben horgonyzó hadihajók ellen volt szükség. Az itt végrehajtandó akcióban az Ark Royal anyahajó mellett a Hood csatacirkáló, valamint a Nelson, Valiant, és Resolution csatahajók vettek volna részt, melyek együttesen elsöprő fölényben voltak a francia kötelékkel szemben. A július harmadikai, szűkre szabott határidőre azért volt szükség, mert közben olyan hírek terjedtek el, hogy Gensoul vissza akarja vinni hajóit az anyaországbeli kikötőkbe.

A kabinetülés véget vetett az addigi tétovázásnak, és visszavonhatatlan döntés született a fegyveres beavatkozásról. Churchill, aki az egész akció tulajdonképpeni kitervelője és legnagyobb támogatója volt, utóbb így kommentálta a határozatot: „Ez volt a legutálatosabb döntés, a legtermészetellenesebb, és legfájdalmasabb, melyhez valaha is közöm volt.”

Pound még aznap délután tájékoztatta a Mers el Kebir elleni támadásra létrehozandó kötelék kiszemelt parancsnokát, Sir James Somerville altengernagyot, hogy Gibraltárban át kell vennie egy újonnan felállított csapásmérő erő, az úgynevezett Force H parancsnokságát, melynek első feladata: „Biztosítani az Oranban és Mers el Kebirben álló francia hadihajók átadását, megadását, vagy elpusztítását, hogy biztosítva legyen, a hajók nem kerülnek német vagy olasz kézre.30.JPG

Andrew Browne Cunningham.

Elméletileg valamennyi, a Földközi-tengeren állomásozó angol haditengerészeti erő felett Andrew Browne Cunningham tengernagy rendelkezett, ő azonban alexandriai főhadiszállásáról nem lett volna képes irányítani, vagy akár csak nyomon követni a tőle 1700 mérföldre, a Földközi-tenger túlsó végén zajló eseményeket. A Gibraltárban felállítandó Force H ezért saját, független parancsnokot kapott, aki közvetlenül a londoni Admiralitásnak volt alárendelve. Hogy miért pont Somerville-re esett a választás, azóta sem lehet biztosan tudni. Az ekkor 58 éves tengernagy rádióstisztként kezdte pályafutását, s addig főleg szárazföldi, adminisztratív beosztásokban teljesített szolgálatot, például a rádió és radarfejlesztések felügyelőjeként. Harci tapasztalatokkal nem rendelkezett, ráadásul egészségügyi problémái is voltak. Tüdőbetegsége miatt 1939-ben nyugdíjazták, ám a háború kitörése után ismét szolgálatra jelentkezett, és miután gyógyultnak nyilvánították, különböző irodai beosztásokban szolgált, illetve részt vett a dunkerque-i evakuáció lebonyolításában is.

A kötelék parancsnokává mindenképpen olyan személyt akartak választani, aki a francia kötelékparancsnokkal, Marcel Gensoul-al azonos, altengernagyi rangot visel. Az aktív szolgálatban álló tengernagyok azonban korábban, a háború első évében, már mind részt vettek francia hadihajókkal közösen végrehajtott hadműveletekben, többnyire éppen Gensoul oldalán. A franciák elleni fegyveres fellépést valamennyien ellenezték, így megbízhatóságuk erősen kérdéses volt. A választás alighanem ezért esett a nyugdíjból visszahívott Somerville-re, aki a feladatra megfelelt, és éppen kéznél volt.

Az angolok egyébként sem számítottak arra, hogy a feladat olyan bonyolult lesz, aminek végrehajtása valami különösebben nagy tehetséget fog igényelni. Biztosak voltak benne, hogy a franciák nem fognak komoly ellenállást tanúsítani, sőt, talán át is állnak hozzájuk. Ahogy az egyik jelentés meg is állapította: „Az ellenállás Észak-Afrikában rövid, és minden gyakorlati jelentőség nélküli lesz.” Az Admiralitás ilyen értelemben tájékoztatta Somerville-t is a várható francia reakciókról.

Az angolok arra az esetre is találtak megnyugtató indoklást, ha netán tüzelniük kellene korábbi szövetségeseikre. Pound így söpörte félre néhány aggodalmaskodó beosztottjának véleményét: „Az egyetlen szempont, melyet figyelembe kell vennünk, a háború megnyerése. Ez ugyanolyan fontos nekik, mint nekünk. Az összes olyan banalitást, mint a barátság, vagy mások érzéseinek a megsértése, félre kell söpörnünk.” A francia tiltakozásra, amikor az angolok nem adtak kifutási engedélyt a kikötőikben horgonyzó hajóiknak, Pound azt válaszolta: „Meg kell nyernünk a háborút, nemcsak a magunk, hanem az Önök számára is.”

Következő nap, június 28-án ismét a Richelieu okozott fejfájást a londoni Admiralitásnak. A csatahajó ezúttal egy közeledő konvoj elé futott ki. Londonban ezt nem tudták, és ismét riadóztatták a Gibraltárban állomásozó flottát. A francia csatahajó elfogására ismét az Ark Royal és a Hood futott ki, ám ezúttal gyorsan visszarendelték őket a kikötőbe, miután a Richelieu rövid időn belül visszatért Dakarba.29.jpg

A Dakar előtt, hálózárak védelmében horgonyzó Richelieu 1940 nyarán.

Somerville ugyanezen a napon, a kora délutáni órákban indult útnak Gibraltár felé az Auróra cirkáló fedélzetén, mely légi telepítésű mágneses aknákat is szállított az Ark Royal repülőinek.

Aznap este egy díszvacsorán az egyik francia vendég, a francia külügy volt államtitkára, Alexis Leger, felvetette, a francia hadihajók leszerelését egy harmadik, semleges ország megfigyelőinek kellene ellenőrizniük. (Érdekes módon ez az ötlet az angoloknak valahogy nem jutott eszébe.) Ha ők rendben találják a hajók leszerelését, nincs szükség a további nyugtalankodásra. Ha viszont a tengelyhatalmak nem egyeznek bele a semleges megfigyelők kiküldésébe, amit Leger valószínűnek tartott, az remek ürügyet szolgáltat majd a briteknek arra, hogy a jogszerűség látszatát keltve tegyék rá kezüket a francia hadihajókra, amiben Leger szerint a francia tengerészek is segítették volna őket. A készülő támadásról nem tudó Leger nem aratott nagy sikert az ötletével. Ahogy Churchill egyik titkára feljegyezte: „Winston nem volt oda az ötletért. Ő már elszánta magát az erőszakos támadásra az afrikai kikötőkben álló francia hajók ellen.” (Leger egyébként költőként nagyobb sikereket aratott, mint diplomataként, s 1960-ban megkapta az irodalmi Nobel díjat.)

Július 29-én az Admiralitás egy Somerville-nek küldött táviratban először határozta meg konkrétan, milyen követeléseket támasszanak a franciáknak adandó ultimátumban. Egyelőre még csupán két választási lehetőséget említettek meg, melyek szerint a francia hajók vagy angol kikötőkbe hajóznak, vagy pedig elsüllyesztik magukat. Ha a franciák egyiket sem fogadják el, Somerville-nek ágyútűzzel kell végeznie velük. Ekkor döntötték el, hogy ugyanezen a napon, július harmadikán, egyszerre fognak támadást indítani az összes, angol kikötőben horgonyzó francia hajó ellen. A legcélszerűbb eljárásnak az éjszaka, vagy a kora hajnali órákban indított, figyelmeztetés nélküli támadást tartották, s rögtön meg is kezdték az erre a feladatra kiválasztott rohamcsapatok összeállítását. Az Admiralitás elrendelte az észak-afrikai francia kikötők folyamatos megfigyelését is. Oran, Mers el Kebir, és Algír előtt a partoktól 30 mérföldes távolságra rombolók járőröztek, hogy ellenőrizzék a kikötők forgalmát, és szükség esetén megakadályozzák, hogy a franciák egyesítsék a kikötőkben állomásozó erőiket. A Gibraltárból felszálló repülőgépek naponta végeztek felderítést a két kikötő felett. Dakart közvetlen megfigyelés alá helyezték, s a kikötőt szemmel tartó hajókat egészen a felségvizek három mérföldes határáig tolták előre.

A britek önbizalmát és elszántságát nyilván növelte egy az Egyesült Államokból érkező külügyi jelentés, mely arról számolt be, hogy az amerikai külügyminiszter helyettese brit diplomatáknak kijelentette: „Az amerikai kormány álláspontja szerint a francia flotta megadása a történelem legmegalázóbb kapitulációja. Az Egyesült Államok kormánya teljesen egyértelmű ígéretet kapott, hogy a francia flotta nem fogja megadni magát. Biztosra vehető, hogy minden akció, mely segít visszaállítani a francia flotta becsületét, hangos üdvözlésre fog találni az Egyesült Államokban.”

Ezekben a napokban, június végén fejezték be a korábban Angliába átszállított, és eddig hazájukba még vissza nem tért francia katonák repatrializálását is. Nagyon kevesen választották csak a maradást. A De Gaulle vezette Szabad Francia Erők kötelékéhez kevesebb mint hétezer katona és tengerész csatlakozott.31.JPG

Az Alexandriában internált Lorraine.

Következő nap, miközben Gibraltárból kifutottak az első rombolók a francia kikötők előtti járőrözésre, távirat érkezett az Admiralitásra Cunninghamtől. A tengernagy egyértelműen kijelentette, hogy továbbra sem tekinti ellenségnek a franciákat, és határozottan ellenzi az Admiralitás által javasolt fegyveres fellépést az Alexandriában horgonyzó francia hadihajók ellen. Ahogy írta:

És ha elfoglaltuk a hajókat, mit csináljunk velük? De ha a cél csak az, hogy megakadályozzuk a hajók ellenséges kézre kerülését, akkor ezt már el is értük.

Meg vagyok győződve róla, hogy a franciák a lehető legnagyobb ellenállást fejtenék ki ... Egy ilyen akció nagy valószínűséggel azt eredményezné, hogy a hajókat horgonyon állva süllyesztenénk el, a kikötő pedig roncsokkal, és szükségtelenül feláldozott angol és francia tengerészek tetemeivel telne meg.

Mindezeken kívül a következmények nagy valószínűséggel katasztrofálisak lennének számunkra a Közép-Keleten. Különösen a Szuezi-csatornánál és Dzsibutinál, ahol a franciák együttműködése életbevágóan fontos, ugyanúgy, mint Szíriában, melynek barátsága szintén nagyon fontos.

Másrészt nagyon valószínű, ha hagyjuk, hogy az események a maguk rendje szerint alakuljanak tovább, a hajók maguktól fognak az ölünkbe pottyanni, az ellátás és a fizetés hiánya következtében. … Én határozottan ellenzek egy fegyveres akciót, melyet ameddig csak lehet, el kell kerülnünk.”

Levele végén azért Cunningham előzékenyen megjegyezte, a Mers el Kebirnél és Oránnál kialakult helyzetet elégséges információk hiányában nem tudja megfelelően áttekinteni, állásfoglalása tehát csak az alexandriai állapotokra vonatkozik. Cunningham véleményét egyébként a döntések meghozatalánál később valószínűleg egyáltalán nem vették figyelembe.

Az esti kormányülésen Churchill bejelentette, hogy a Nelson-t, mely már úton volt Gibraltár felé, visszarendelik, és nem vesz részt a hadműveletben. A Royal Navy legerősebb hajóját inkább a hazai vizek védelmére tartották vissza, másrészt pedig ha a Nelson csatlakozására várnak, a Force H legkorábban július ötödikén tudta volna végrehajtani a tervezett támadást. Ez volt az eredetileg tervezett időpont is, de az esti tanácskozáson úgy döntöttek, előbbre hozzák az akciót, és azt harmadikán hajtják végre. Az észak-afrikai francia gyarmatok helyőrségeinek morálját az átállásra felszólító rádióadásokkal igyekeztek aláásni. A hazai közönséget is igyekeztek a megfelelő propagandával ráhangolni az elkövetkező eseményekre, és a következő napokban az angol újságok kedvenc témájává vált a francia flotta sorsa feletti aggódás, és az olvasóknak azzal való riogatása, hogy a németek az angliai partraszállást majd a francia hadihajókkal fogják fedezni.32.jpg

A Fantasque romboló.

A kabinet elutasította a francia kérést, hogy a meg nem szállt területek kikötőit tekintsék semleges területnek. Ugyanekkor elküldték Somerville-nek a franciáknak átnyújtandó ultimátum véglegesnek szánt szövegét. Ez négy pontban foglalta össze a franciák előtt álló választási lehetőségeket:

 

1. Angol kikötőkbe viszik hajóikat, és velünk együtt harcolnak tovább.

2. Áthajóznak angol kikötőkbe, ahonnan a távozni kívánó legénységet az általuk kiválasztott hazai kikötőbe szállítjuk. A hajók lefegyverezve maradnak, és nem lesznek felhasználva a németek és az olaszok ellen, kivéve ha azok megszegik a fegyverszüneti egyezményeket. A hajók háború alatti megrongálódása vagy elvesztése esetén Franciaország teljes kártérítést kap.

3. Felügyeletünk mellett és elvárásaink szerint a helyszínen azonnal leszerelik a hajóikat.

4. Elsüllyesztik a hajóikat.”

 

A fegyverszüneti egyezmény szövegét jól ismerő angolok tudhatták, hogy az ultimátum egyik pontja sem elfogadható a franciák számára, mivel azok bármelyikének elfogadása a fegyverszüneti egyezmény megsértését jelentené. A franciák tartottak tőle, hogy ebben az esetben a németek semmisnek nyilvánítják az egyezményt, és megszállják az egész országot. Ezt a félelmet tükrözi Darlan egyik távirata is, melyet beosztott parancsnokainak küldött ezekben a napokban. "Az idegen érdekekhez való igazodás azt eredményezné, hogy területünk német tartománnyá válna. Volt szövetségeseinkre nem szabad hallgatnunk." (Legalábbis felmerülhet a gyanú, részben talán éppen ezt a német válaszreakciót akarták kiprovokálni az angolok, abban a reményben, az anyaország megszállása után a francia gyarmatok, más veszítenivalójuk már nem lévén, talán mégis átállnak hozzájuk.)33.jpg

A június harmincadikai távirat szövege.

Somerville ezen a napon, június 30-án, az esti órákban érkezett meg Gibraltárba. Rögtön átszállt a Hood-ra, és első dolgaként megbeszélésre hívta a hajóra a támaszpont parancsnokát, régi barátját, Dudley North tengernagyot. A Force H küldetéséről mit sem tudó North és Somerville között a következő párbeszéd zajlott:

- Mi az ördögöt csinálsz te itt? Milyen parancsod van?

Restellem kimondani… Oránba kell mennünk, és felszólítani őket a megadásra vagy az önelsüllyesztésre. Ha elutasítják, parancsunk van, hogy elsüllyesszük őket. Itt a te másolatod a parancsból. Olvasd el. Én rosszul vagyok tőle.”

North elolvasta az Admiralitás utasítását, majd elkérte Somerville-től a tollát, és az Operation Catapult feliratot áthúzva a paksaméta borítójára azt írta: Operation Boomerang.

Még aznap este parancsnoki értekezletet tartottak, melyen Somerville és North mellett részt vett Lionel Victor Wells altengernagy, valamint öt beosztott tiszt. Somerville ismertette a feladatot, amit a résztvevők döbbent csendben hallgattak végig. A tengernagy kijelentette: „Ez a legundorítóbb feladat, melynek elvégzésére a Royal Navy a tisztjeit valaha is megkérte. De parancsot kaptunk. És ha a franciák elutasítják követeléseinket, azt végre is hajtjuk.” A tisztek továbbra is hallgattak, és Somerville megpróbálta szakmai keretek között tartani az értekezletet. Tisztjeivel egyetértésben úgy döntött, ha sor kerül a fegyveres akcióra, egy néhány perces ágyútűzzel megrongálják a francia hajókat, melyeket ezt követően minden bizonnyal elhagy a legénység, s ezután az Ark Royal torpedóvetői már megadhatják nekik a kegyelemdöfést. Ezzel az eljárással a lehetséges minimumra fogják csökkenteni az áldozatok számát. Somerville egyébként nem hitte, hogy a franciák majd ellenállnak. „Nagyon valószínűtlen, hogy a franciák erővel szegülnének szembe a követeléseinkkel.” A tengernagy úgy gondolta, a franciák a tisztesség kedvéért esetleg leadnak majd néhány lövést, aztán kiürítik, vagy talán el is süllyesztik a hajóikat.

North az ellenkező véleményen volt, ugyanúgy mint Wells tengernagy, és az Ark Royal parancsnoka, a franciákat jól ismerő Cedric Swinton Holland sorhajókapitány, a párizsi angol nagykövetség korábbi tengerészeti attaséja. North kijelentette, határozottan ellenzi az akciót, mely nem egyszerűen csak felesleges, hanem kimondottan káros is a brit érdekekre nézve. Ahogy kifejtette: „Ha egy fegyveres akcióban csak egyetlen francia tengerészt is megölünk, a játéknak vége, és elszáll minden esélyünk egy németellenes összefogásra Észak-Afrikában. A francia haditengerészet ezt soha nem fogja nekünk elfelejteni.52.jpg

Dudley Burton Napier North.

Talán North kiállásán felbátorodva a többi tiszt is előhozakodott kifogásaival, és kiderült, senki sem támogatja az akciót. A tisztek úgy vélték, minimális, vagy éppen egyenesen nulla annak az esélye, hogy a németek rá tudják tenni a kezüket az észak-afrikai kikötőkben horgonyzó francia hadihajókra. Ha pedig a kikötők elleni támadás nem jár százszázalékos sikerrel, az épségben maradt francia hadihajók egyetlen helyen kereshetnek menedéket, mégpedig a hazai kikötőkben, vagyis éppen ott, ahol valóban megvan a veszélye a német és olasz kézre jutásuknak.

A tisztek szemében az egész hadművelet annyira érthetetlennek és értelmetlennek tűnt, hogy sokan azt hitték, valami felsőbb szinteken megkötött titkos megegyezés van a háttérben, s az egész akció csak azt a célt szolgálja, hogy a franciák az angol fenyegetésre és fegyveres erőszakra hivatkozva tudjanak átállni a britek oldalára.

Somerville továbbra sem hitte, hogy a franciák ellenállást fognak tanúsítani, de kollégáinak egyöntetű ellenvéleménye elbizonytalanította. Rádión jelentette Londonnak, hogy tisztjei erősen ellenzik az akciót, mellyel kapcsolatban most már neki is fenntartásai vannak. (Hogy valójában már kezdettől ellenérzései voltak a hadművelettel kapcsolatban, azt egy nem sokkal később a feleségének írt levél árulja el. "Átkozottul dühös voltam, amikor egy ilyen rohadt munkát bíztak rám. Mindannyian bemocskoltnak és megszégyenültnek érezzük magunkat, hogy az első alkalom amikor akcióba léptünk, az egy ilyen ügy volt.") A tengernagy javasolta, hogy változtassanak az ultimátum szövegén, és 12 órával a Force H megérkezése előtt küldjék el Gensoulhoz tárgyalni Holland kapitányt. Gyorsan megkapta a választ: „Őfelsége Kormányának határozott akarata, hogy ha a franciák az Önnel ismertetett alternatívák egyikét sem fogadják el, a hajóikat el kell pusztítani. Az Ön javaslatai ezért nem elfogadhatóak.”

Az Admiralitás visszahívta a francia kikötők előtti járőrözésből a rombolókat, hogy a Force H elegendő védőfedezettel rendelkezzen. A Martinique-nél horgonyzó Emile Bertin cirkáló ellen tervezett támadást felfüggesztették, részben azért, mert nem akarták a cirkálóval együtt elsüllyeszteni a fedélzetén szállított, és még ki nem rakodott aranyat, mely nagyrészt a lengyel állam tulajdona volt. Nagyobb részt pedig azért, mert az Egyesült Államok határozottan értésére adta az angoloknak, nem szeretnének egy fegyveres konfliktust a saját területeik közelében.

Churchill és Pound július elsején este ismét összeültek, hogy megvitassák a támadással kapcsolatban felmerülő utolsó részletkérdéseket. A megbeszélés eredményeképp éjfél után három hosszú táviratot küldtek Somerville-nek, melyben részletes instrukciókkal látták el a tengernagyot. Az első távirat az ultimátum szövegének újból módosított változatát, és néhány általános utasítást tartalmazott.

 

„… A franciáknak Oránban és Mers el Kebir-ben négy alternatívát adunk:

I. Angol kikötőkbe viszik hajóikat, és az oldalunkon folytatják tovább a harcot.

II. Csökkentett személyzettel angol kikötőkbe hajóznak, ahonnan a legénységet az általuk választott kikötőbe visszaszállítjuk, illetve az I. lehetőséget választókat adoptáljuk. A hajókat a háború végéig megőrizzük Franciaország számára, s ha közben megrongálódnak, teljes kárpótlást fizetünk értük.

III. Csökkentett legénységgel a nyugat-indiai francia kikötőkbe, például Martinique-re hajóznak. Megérkezésük után a hajókat vagy kívánságainknak megfelelően leszerelik, vagy pedig, ha úgy kívánják, az Egyesült Államok fennhatósága alá helyezik a háború időtartamára. A legénységet hazaszállítjuk.

IV. Elsüllyesztik, ismétlem, elsüllyesztik a hajóikat.

 

 

b.) Ha a francia tengernagy elutasítja a fenti lehetőségek mindegyikét, felajánlhatja, hogy jelenlegi helyükön kívánságainknak megfelelően leszereli hajóit. Ön felhatalmazást kap egy ilyen, kielégítő javaslat elfogadására, amennyiben azt felügyelete alatt hat órán belül végrehajtják, és ha ennek eredményeként a hajók legalább egy évig szolgálatképtelenek lesznek, még akkor is, ha javításra dokkba állítják őket.

c.) Ha a franciák a fenti alternatívák egyikét sem fogadják el, törekednie kell a Mers el Kebirben álló hajók elpusztítására, ismétlem, elpusztítására, különös tekintettel a Dunkerque és a Strasbourg elintézésére. Az Oránban állomásozó hajók szintén elpusztítandók, amennyiben az nem, ismétlem, nem jár számottevő civil áldozatokkal. …

e.) A legkevésbé sem kívánatos, hogy a nyílt tengeren kelljen a francia flottával találkoznia, következésképpen a tizenkét órás figyelmeztetés, ahogy azt Ön július elsején javasolta, nem, ismétlem, nem elfogadható. Egyébiránt erőivel bármely, Ön által választott időpontban megérkezhet Oran körzetébe, és kiküldheti megbízottját. …

f.) Ha elfogadják az első alternatívát, a hajókat inkább az Egyesült Királyság kikötőibe kell küldeni, nem Gibraltárba. A második alternatíva elfogadása esetén a hajókat az Egyesült Királyságba kell küldeni, kivéve akkor, ha a franciák Gibraltárt választják.

g.) Ha az algériai védelem intenzitása nem teszi elkerülhetővé a város lerombolását, az ottani hadművelet végrehajtása nem, ismétlem, nem tekinthető igazolhatónak. …

 

Bár az Admiralitás hivatalosan elutasította Somerville előző napi javaslatait, az új utasítások néhány pontjában talán mégis ezek visszahangzanak. Most esett szó először arról, hogy még a flotta megérkezése előtt egy tárgyalásokkal megbízott követet küldjenek a franciákhoz, és teljesen új volt a választási lehetőségek harmadik pontja, melybe afféle közvetítő félként bevonták az Egyesült Államokat is. Hogy ez pontosan hogyan került bele a szövegbe, nem lehet biztosan tudni. Lehet, hogy ezt is Somerville javasolta, ám lehetséges egy érdekesebb ok is.34.jpg

Pound és Churchill.

Darlan még június 24-én üzenetet küldött a francia flotta egységeinek, melyben utasította őket, készítsék elő hajóik elsüllyesztését vagy felrobbantását arra az esetre, ha azokat idegen erők megpróbálnák elfoglalni. Ilyen esetben a parancsnokoknak további utasítás és engedély kérése nélkül végre kellett hajtaniuk az önelsüllyesztést. Darlan úgy vélte, ezek az intézkedések megnyugtatják a briteket, és garanciát jelentenek rá, hogy a francia hadihajók nem kerülnek a németek kezére.

A Narval tengeralattjáró átállásával az angolok megszerezték a francia haditengerészet rejtjelkódjait, tehát olvasni tudták a titkosított üzeneteket is, egyebek közt Darlan minden utasítását. (Ezek többségéről a franciák egyébként is tájékoztatták a briteket.) Az önelsüllyesztést elrendelő utasítást is ismerniük kellett, ám a szöveg valahogy mégsem jutott el a brit döntéshozókhoz. Az utasítás harmadik pontja egyébként így hangzott: „Ha a Fegyverszüneti Bizottság az ismert feltételeket megváltoztatja, vagy másként értelmezi, mint eddig, abban a pillanatban, ahogy az új határozat érvénybe lép, a hadihajókat minden további utasítás nélkül át kell vinni az Egyesült Államokba, vagy ha másként nem lehet megakadályozni az ellenség kezére való jutásukat, el kell süllyeszteni őket.”

Az, hogy az Egyesült Államok harmadik, a franciák számára elfogadható és megbízható félként jelenik meg ebben az utasításban, talán hathatott az ultimátum végleges szövegének kidolgozóira, vagyis Churchill-re és Pound-ra. Ha ez így van, ők egészen biztosan ismerték a francia hadihajóknak adott utasítások szövegét, és hogy azok értelmében a francia parancsnokoknak anélkül, hogy további utasításokra vártak volna, el kellett süllyeszteniük hajóikat már akkor is, ha csak a gyanúja felmerült annak, hogy a németek vagy az olaszok megpróbálják megszerezni őket. Egy másik utasításában Darlan azt is kiadta, hogy az önelsüllyesztést még akkor is végre kell hajtani, ha közben tőle, vagy a kormány bármely más tagjától újabb, ellenkező értelmű parancsot kapnának. Churchill és Pound alighanem mindezt tudta, de nem tartotta szükségesnek, hogy a kabinet többi tagjával is közölje.

A néhány órával később Somerville-nek elküldött másik két távirat a támadás végrehajtásának módjával foglalkozott, illetve a franciákkal való tárgyalások számára adott néhány irányelvet. Az Admiralitás szerint a franciákat emlékeztetni kellett arra, hogy a britek azzal a feltétellel egyeztek bele a szövetségi szerződés felmondásába és az egyoldalú fegyverszüneti tárgyalásokba, hogy a francia flottát vagy az angolok rendelkezésére bocsátják, vagy pedig elsüllyesztik. Úgyszintén fontos pont volt a németek megbízhatatlanságára való hivatkozás. „Őfelsége Kormánya korábbi tapasztalatai alapján lehetetlennek találja elhinni, hogy a németek és az olaszok nem fognak minden lehetőséget megragadni arra, hogy megszerezzék a francia hadihajókat, s azokat Britannia, és szövetségesei ellen fordítsák.” A szöveg hosszan foglalkozott a feltétlenül bekövetkező végső győzelemmel, és Franciaország nagyhatalmi státuszának ezt követő visszaállításával is, mely az angolok szerint újabb érv volt a csatlakozásra.35.jpg

Somerville zászlóshajója, a Hood.

A második távirat szövegében már nem esik szó arról a különös követelésről, mely szerint a franciáknak hat órán belül kellene leszerelni és demobilizálni hajóikat, méghozzá úgy, hogy azokat egy éven belül semmiképp ne lehessen újból bevethető állapotba hozni. Ilyen rövid időn belül ez a „leszerelés” csak olyan módon lett volna megoldható, ha a franciák elsüllyesztik, vagy felrobbantják a hajóikat. A második távirat szövegében, mely a francia tengernaggyal való tárgyaláshoz adott „kulcsmondatokat” Somerville-nek, a hatórás határidő már ilyen értelemben szerepel: „Ha elutasítja fenti, méltányos feltételeinket, legnagyobb sajnálatomra követelnem kell Öntől, hogy hat órán belül süllyessze el hajóit.”

Az utolsó táviratban az Admiralitás kitért arra is, mi a követendő eljárás, ha a francia hajókat a nyílt tengeren találják: „Amit különösen fontosnak találunk, hogy a Dunkerque és a Strasbourg nem kerülhet ellenséges ellenőrzés alá. A többi modern egység is fontos, de nem ennyire.

Ha a francia flotta a vizuális jelzésekhez szükséges távolságon belülre kerül, vagy a repülőgépek kerülnek érintkezésbe vele, valamilyen módon fel kell szólítani őket a megállásra, s ha ezt nem teszik meg, vagy ágyútűzzel, vagy légicsapásokkal kell erre kényszeríteni őket.

Miután megálltak, a hadművelet további részét úgy kell lebonyolítani, ahogy a kikötőben álló hajók ellen terveztük, kivéve, ha önként felajánlják hajóik leszerelését, melyet csak az Oránba való visszatérés esetén fogadhat el.”

A Somerville-nek való utasításáradat közben az Admiralitás Cunningham tengernagyról, és az Alexandriában horgonyzó francia kötelékről sem feledkezett meg.

Az Alexandriában álló francia hajókat szeretnénk megszerezni a saját használatunkra, ha ezt vérontás nélkül meg lehet oldani. Ebben az esetben a maradás mellett döntő tengerészeket felvesszük saját állományunkba, a Royal Navy szokásos feltételei mellett.

Ha a hajókat nem tudjuk magunknak megszerezni, a következő pontok valamelyikének megfelelően kell kezelnünk őket:

I. Alexandriában maradnak, csökkentett legénységgel, és azonnali kifutásra nem alkalmas állapotban. Csak abban az esetben használnánk őket, ha a németek vagy az olaszok megszegnék a fegyverszüneti egyezményt. A hajók és a legénység ellátásáért, illetve a fizetéséért Őfelsége Kormánya felel. Ha Godfroy tengernagy ragaszkodik a hajók leszereléséhez, elfogadhatja ezt a feltételt.

II. A hajókat a tengeren elsüllyesztik.”

 

A Somerville-nek és Cunningham-nek küldött táviratok stílusbeli különbsége elég szembeötlő. A Somerville-nek küldött, néha kimondottan nyers, pattogó stílusban megfogalmazott parancsokkal ellentétben Cunningham rendszerint csak udvarias kéréseket és javaslatokat kapott az Admiralitástól. A tengernagy, a későbbi Első Lord, nagyon is „erős embernek” számított a flottánál, és nagyon jó kapcsolatokkal rendelkezett az úgynevezett felsőbb körökben is. Somerville ezzel szemben bármikor leváltható és helyettesíthető igásló volt, akit bármire utasítani lehetett, és kudarc esetén rá lehetett volna lőcsölni a felelősséget.36.jpg

James Fownes Somerville tengernagy, 1940 nyarán.

Ezzel valószínűleg maga Somerville is tisztában volt, ám ennek ellenére is volt benne annyi bátorság, hogy legalább egy bizonyos szintig szembe merjen menni az Admiralitás utasításaival. Az indulás előtt megtartott utolsó parancsnoki értekezleten az Admiralitás által ráerőltetett hadműveleti tervet néhány ponton kiegészítette, illetve megváltoztatta. A legnagyobb változtatás az volt, hogy a haditervet kiegészítette egy figyelmeztető támadással, mely a brit elszántságot lett volna hivatva demonstrálni, de anélkül, hogy a franciáknak kárt okozzon.

A véglegesnek szánt haditerv szerint a franciákkal való tárgyalással megbízott Holland kapitányt szállító Foxhound romboló július harmadikán reggel hétkor érkezik meg Orán elé, és Holland azonnal tárgyalásokat kezdeményez Gensoul tengernaggyal. A Force H főerői nagyjából két órával később érkeznek meg. Ha a franciák délután kettőig sem kérésre, sem fenyegetésre nem egyeznek bele az ultimátum által nyújtott választási lehetőségek valamelyikébe, Holland visszatér a flottához, a Hood ágyúi pedig tüzet nyitnak a kikötőre, melyet ugyanekkor az Ark Royal gépei is bombáznak, ám vigyázva arra, nehogy a francia hajókat találat érje. Somerville még mindig nem hitte, hogy a franciák érdemi ellenállást fognak tanúsítani, és abban bízott, némi szájhősködés után a figyelmeztető lövések hatására bele fognak egyezni valamelyik követelésbe, vagy legalább kiürítik hajóikat, melyeket a britek ezt követően már felesleges véráldozatok nélkül süllyeszthetnek el.

Ha a figyelmeztető lövések nem érik el a kívánt eredményt, a csatahajók is tüzet nyitnak, és a Hood-al együtt nagy, 15 ezer méter feletti lőtávolságról tűz alá veszik a francia hadihajókat. A prioritási rangsor első helyén természetesen a két francia csatacirkáló állt, majd a két öreg csatahajó, és végül a többi egység, nagyság szerinti sorrendben. A nagy lőtávolságra azért volt szükség, mert a Mers el Kebir-i kikötő tíz méter magas kőmólója mögött álló hajók a kis távolságról kilőtt, lapos szögben érkező lövedékekkel szemben nagyrészt takarva voltak. A nagy távolságról kilőtt, meredekebb szögben becsapódó gránátoknak nagyobb esélyük volt a találatra. Ezen kívül az angolok figyelembe vették azt is, hogy a lapos röppályán érkező lövedékek céltévesztés esetén nagyobb valószínűséggel érik el a kikötő lakónegyedeit. Részben ezért döntöttek amellett, hogy északkelet felől nyitnak tüzet, mert a túllövések így nem veszélyeztették a civil lakosságot. (Ezen kívül nyugat felől a hegyek takarták a kikötőt.) A célzás pontossága érdekében az ágyúk tűzvezetését a felderítő repülőgépek segítették volna.37.jpg

A Mers el Kebir kikötőjében álló francia flotta. Jobbról balra a Dunkerque, a Provence, a Strasbourg, a Bretagne, és a Commandant Teste hidroplán-anyahajó.

Az ágyútűz azt a célt szolgálta, hogy megrongálják, és kifutásra alkalmatlanná tegyék a francia hadihajókat, megsemmisítsék légvédelmi fegyverzetüket, rombolják a francia tengerészek morálját, és lehetőleg hajóik elhagyására kényszerítsék őket. Miután ez megtörtént, a kegyelemdöfést az Ark Royal torpedóvető gépei adták volna meg a franciáknak, illetve a hajók előzetes kiürítése esetén a rombolókról partra tett különleges alakulatok által felszerelt robbanótöltetek lékelték volna meg a hajókat. Ez nemcsak humánusabb és kevesebb áldozatokkal járó, hanem egyben költségkímélőbb módja is volt a hajók elpusztításának, mely szempontot szintén komolyan figyelembe vették.

Somerville végül kitért arra az eshetőségre is, hogy az olasz flotta váratlanul megjelenik, és megpróbál beavatkozni az eseményekbe. Ez igen valószínűtlen lehetőségnek tűnt, és a tengernagy nem is foglalkozott vele sokat, csupán megjegyezte, ebben az esetben a flotta félbeszakítja, vagy elhalasztja a franciák elleni támadást, és a megjelenő olasz hajók ellen fordul. A haditerv arra már nem tért ki, mi a teendő abban az esetben, ha a franciák csatlakoznak az olaszokhoz, és két tűz alá fogják a briteket, pedig elég valószínűtlennek tűnt, hogy a Mers el Kebirben álló francia hajók majd tétlenül fogják várni, hogy a britek legyőzzék az olaszokat, és aztán visszatérjenek, hogy megsemmisítsék őket is.

A haditerv azzal sem foglalkozott, mi lesz akkor, ha a francia flottának, vagy legalább néhány egységének, sikerül a brit támadás előtt, vagy az alatt elhagynia a kikötőt. Ez ismét azt mutatja, hogy Somerville minden együttérzése ellenére mélyen lebecsülte a franciákat – legtöbb kollégájához hasonlóan –, és nem hitte, hogy azok ellenállást fejtenek ki, vagy hogy egyáltalán képesek lesznek valamilyen hatékony ellenintézkedésre. Egy ilyen esetben pedig, ha a nyílt tengeren kell felvenniük a harcot a franciákkal, a britek szorult helyzetbe kerülhettek volna, hiszen a Mers el Kebirben, Oránban, és Algírban állomásozó francia hadihajók együttesen nagyobb erővel rendelkeztek, mint az angol kötelék.

Az Ark Royal repülőgépei által telepíthető mágneses aknákat Somerville csak végső esetben akarta felhasználni, és a haditervben ezek alkalmazásáról nem esett szó. A tengernagy úgy gondolta, ha még a tárgyalások közben aknákat telepíttetne a kikötő elé, a franciák ezt barátságtalan gesztusként értékelnék, másrészt pedig éppen a saját szavahihetőségét tenné vele tönkre, hiszen ezek után a franciák hogyan is vehetnék komolyan azt a felkínált lehetőséget, hogy hajózzanak át a brit szigetekre, vagy a Nyugat-Indiákra? A kikötő bejáratának elaknásításával éppen a francia hajók kifutását akadályoznák meg.38.jpg

Az Ark Royal.

A Force H egységei július másodikán, délután három órakor kapták meg a kifutásra felszólító parancsot. A még össze nem szokott hajóraj nem éppen olajozottan hagyta el a kikötőt, és állt fel kötelékbe, de délután öt órára valamennyi hajó elhagyta Gibraltárt. Somerville jelentette a londoni Admiralitásnak, hogy útnak indult, és felsorolta, milyen hajókat visz magával, ám a jelentésből egyik tisztje kifelejtette az Ark Royal-t. Londonban Pound szinte pánikba esett a gondolattól, hogy a Force H otthon hagyta egyetlen anyahajóját, és azonnal visszatáviratozott: „Ha még a kikötőben van, az Ark Royal azonnal fejlesszen gőzt, és teljes sebességgel fusson ki. Gyűjtsön össze rombolókat a fedezetéhez.

Nem volt valami biztató kezdet, és az angol tiszteket aligha derítette jobb kedvre Churchill távirata, ami este 11 felé érkezett meg a tengernagy részére: „Ön kapta a legkellemetlenebb és legbonyolultabb feladatot, amivel brit tengernagy valaha is szembenézett, de teljes bizalommal viseltetünk Ön iránt, és számítunk rá, hogy feladatát könyörtelenül végre fogja hajtani.

Somerville nem válaszolt az üzenetre.

(Folyt. köv.)

 

 

Ha érdekesnek találod a Hét tenger írásait, a Donably támogatói oldalán keresztül a lehetőségeidnek megfelelő összeggel anyagilag is segíteni tudod a blog működését.

https://www.donably.com/het-tenger-blog

Köszönet minden támogatásért!

39 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://htenger.blog.hu/api/trackback/id/tr8918362725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

oranje2010 2024.03.24. 14:43:42

Köszönöm, feldobtad a vasárnapomat!

Pájer_ Csaba 2024.03.24. 15:45:05

Megrázó olvasni, ahogy lépésről lépésre haladnak a katasztrófa felé. Ugyanakkor az is jól látszik, hogy egy bizonyos szint alatt azért az angolok mégis csak egy bizonyos szint felett voltak, még ha "parancsot megbszni" nem is lehetett.

Hungarian Guy Fawkes 2024.03.25. 21:52:16

Köszönjük! Tartalmas és érdekfeszítő mint mindig!

bz249 2024.03.27. 09:16:00

Miben lett volna mas a helyzet, ha a franciak haborus keszultsegben vannak. Tehat egy meresz (!) olasz (!) parancsnok meg tudta volna lepni oket?

savanyújóska 2024.03.27. 14:37:02

@bz249: A franciák nem voltak háborús készültségben, befejezték a háborút, és hozzáláttak a hajók leszereléséhez. Az olaszok elvileg meg tudták volna lepni az angolokat, de nem volt mivel. Csak két felújított régi csatahajójuk volt szolgálatban, az új hajók csak nyár végére készültek el. Ezenkívül hiányzott a szándék minden támadó hadműveletre, és persze ők se tudtak semmit arról, mire készülnek az angolok.

Ata1981 2024.03.27. 22:43:33

Kedves kis történet....Azt azért jó látni, hogy néhány magas rangú brit tiszt morális iránytűje azért nem kergült meg teljesen.
Churchill egy igazi görény volt.
Szegény francik nem sok lehetőséget kaptak a választásra, mikor a saját szövetségeseik készültek lőni rájuk, de még mindig az a legfurcsább számomra ebben az egészben, hogy (legalábbis papíron) micsoda jelentős erő volt ez a francia flotta. Akár meg is védhették volna magukat, bárkivel szemben....Bár a hősi halál nem a franciák stílusa. :)
Eszembe jut anno a Haditechnikában írt sorozat a Strasbourg/Dunkerque osztályról, gyönyörű hajók voltak, illett hozzájuk a Zrinyi jellegű kitörés. :)
Remek írás, köszönjük

Pájer_ Csaba 2024.03.28. 09:06:50

@Ata1981: szerintem - legalábbis Zoli Jean Bart-os cikke alapján - nem csak papíron volt erős a francia flotta. Azt hiszem, sikerült eltalálniuk (mégha csak véletlenül is illetve, a körülmények által kikényszerítve), hogy Franciaország képessegeihez és lehetőségeihez mekkora a reális flottaméret, ami sokat számít a hatékony felhasználásban is (ha túl kicsi, akkor kidobott pénz, ha túl nagy, nem lehet fenntartani).

"Strasbourg/Dunkerque osztályról, gyönyörű hajók voltak" - nekem fájóan hiányzik róluk egy hátsó lövegtorony, de egye fene, az anti-Deutschlandoknál még elfogadom, de a nagyobb Richelieu és Jean Bartnál már tényleg nem értem, miért ragadzkodtak ehhez az elrendezéshez, pláne, hogy harcban sosem bizonyított (amennyire én tudom).

bz249 2024.03.28. 09:18:56

@Pájer_ Csaba: hidrodinamikailag elonyos, hogy a lovegek a hajo kozepere kerultek. A toronykivagas merete ugye adott, a pancelzat/torpedovedelem is. A hajotestnek meg a mandulaformat kell kovetnie viszont igy a citadella rovidebb lehetett es kozepre lehetett tolni.

Elvileg akar jo otlet is lehetett volna, a gyakorlatban meg tulzasba vittek.

Pájer_ Csaba 2024.03.28. 09:27:35

@bz249: "hidrodinamikailag elonyos, hogy a lovegek a hajo kozepere kerultek." - így viszont nem merült fel a Yamato-effektus (a hajó méretéhez képest túl hosszú, páncélozatlan orr)?

"Elvileg akar jo otlet is lehetett volna, a gyakorlatban meg tulzasba vittek." - ha jól emlékszem, az Alsace-osztálynál vissza akartak térni a 2+1 lövegtornyos elrendezéshez (de ugyan így, négy löveges tornyokkal!), de ugye ez az osztály is már a fantázia kategória volt, mint a H-osztály a németeknél vagy a Montana az amcsiknál...

SirHiggins 2024.03.28. 10:11:53

Nyilván csak Britanniának és a gonosznál is gonoszabb Churchillnek van felelőssége.
Talán ha a francik nem olyan nyakasak, és elfogadják a teljesen fair III-as pontot ahelyett,
hogy lehisztizik magukat, akkor nem lett volna nézeteltérés.

sponge 2024.03.28. 10:46:46

Sziasztok

Sokszor emlegetik kommentelők, hogy egyes írásokat már olvasták régen az "acelmonstrum"-on.
Ez még létező honlap/ blog? Én nem találom

Szívesen olvasnám, mert itt már mindent olvastam. ?

bz249 2024.03.28. 10:54:35

@SirHiggins: naja eppen alairtak egy fegyverszuneti megallapodast - figyelem 1940 nyaran jarunk, tehat francia reszrol ekkor meg nem hiu abrand, hogy teruleti, anyagi es presztizsveszteseggel, de hamarosan bekekotes kovetkezhet es akkor az ideiglenes megszallas veget er - nyilvan megeri nekik vallalni ezt a kockazatot.

Egyebkent a britek persze tanultak Koppenhagabol es legalabb a civileket kimeltek.

Pájer_ Csaba 2024.03.28. 11:01:31

@sponge: az acélmonstrum aka zoli hajói már nem él.

Azt hiszem, talan molnibalage volt, aki lementette a cikkeket pdf-ben és felrakta őket vhova, ahonnan letölthetőek (voltak). De ez évekkel (?) ezelőtt volt. Ő vagy a bloggazda tud erről bővebb felvilagosítást adni.

Pájer_ Csaba 2024.03.28. 11:08:46

@SirHiggins: "Nyilván csak Britanniának és a gonosznál is gonoszabb Churchillnek van felelőssége." - sem utálója, sem csodálója nem vagyok Churchillnek, de itt konkrétan kb 100%-ban az ő fassága volt ez az egész, mert nem bízott a franciákban.

Ahogy @bz249 is írta, a franciák már a békekötésre készültek, ami egyenesen hozta volna, hogy a továbbiakban semlegességet vállalnak, tehát semmi okát nem látták annak, hogy szuverén államkent csak úgy puszira átadják a hajóikat más államoknak/olyan helyre vezényeljék őket ahol más államok rájuk tehetik a kezüket. Pláne, hogy mar-már kutyába lemenve fogadkoztak a briteknek, hogy ha a tengelyhatalmak akár csak rápislantanak a hajókra, azonnal elsüllyesztik őket. Ennél több semmilyen szinten nem elvárható szerintem. Aki ennél többet akar, az tényleg nem tehet mást, minthogy maga lövi szét őket - csakjogy ennek a szükségessége meg kérdéses.

Ata1981 2024.03.28. 11:28:58

@Pájer_ Csaba: Lehetséges, de mivel sose derült ki, csak elméletezés, és már nem is fog....A francia szárazföldi hadsereg is teljesíthetett volna jobban 1940 májusáig, nem így történt.
Van valami jellegzhetesen franciás és szép ezekben a négyes tornyokban, és hát ezzel lehetett spórolni egy 3. tornyot.
Persze igazad van, minden hajó szép kikötőben, meg a parádékon, hogy csatában mit tud, az más kérdés...
Nekem a Nelson/Rodney is tetszik. :)

savanyújóska 2024.03.28. 11:31:49

@bz249: "elonyos, hogy a lovegek a hajo kozepere kerultek"

Bár az előtervek között valóban volt olyan megoldás, hogy a két lövegtornyot a hajó közepére, a parancsnoki híd mögé tették, végül nem középen, hanem a hajó orrán építették be őket. A koncepció az volt, hogy a főtüzérség két lövegtoronyba való összpontosításával súlyt spórolnak meg – amit én vitatnék –, és csökkenteni lehet az övpáncél hosszát is, amivel szintén súlyt takarítanak meg. A haditengerészet papíron a támadó taktikát favorizálta, úgy gondolták, ők fogják lerohanni az ellenséget, vagyis az orrban elhelyezett lövegtornyok nem jelentenek hátrányt. A német zsebcsatahajók és az olasz nehézcirkálók ellen tervezett Dunkerque osztálynál ez még érthető elgondolás volt, de a nagy csatahajók esetében már kérdéseket vetett fel. A franciák is így gondolhatták, mert már a hattagúra tervezett Richelieu osztály utolsó három egységénél visszatértek volna a klasszikus elrendezéshez, elöl és hátul beépítve egy-egy négyágyús tornyot.

@Pájer_ Csaba: "viszont nem merült fel a Yamato-effektus"

Annak idején sokszor hivatkoztam a Jean Bartra, aminek Casablancánál egyetlen 454 kilós bomba szétverte az egész orr részét.

@sponge: "Ez még létező honlap"

Nem. Molni lementette az anyag nagy részét, egy ideig fent is volt a link a lapon, de levettem róla, mert előbb-utóbb ide is felkerül róla minden, ami ott volt. Ez a cikk is onnan származó utánközlés, kis módosításokkal. Ha mindenki elolvashatná az eredetit, senki se olvasná most végig a sorozatot.

savanyújóska 2024.03.28. 11:41:41

@Pájer_ Csaba: Szerintem ezúttal is kár az erőlködésért.

"semmi okát nem látták annak, hogy szuverén államkent csak úgy puszira átadják a hajóikat más államoknak"

Hozzá kell tenni, az angolok azzal a feltétellel egyeztek bele a fegyverszüneti tárgyalásokba, hogy a franciák ígéretet tettek, a flottájuk áthajózik angol kikötőkbe, vagy elsüllyeszti önmagát. A szövegben ezt meg is említettem.

"akár csak rápislantanak a hajókra, azonnal elsüllyesztik őket"

És aztán ezt meg is tették, amikor így alakult a helyzet.

Pájer_ Csaba 2024.03.28. 11:43:23

@savanyújóska: "A haditengerészet papíron a támadó taktikát favorizálta, úgy gondolták, ők fogják lerohanni az ellenséget," - valahogy nem látom a mögöttes történelmi tapasztalatot ennek a taktikának a kiválasztásánál... :-D Persze, lehet épp szakítani probáltak az evszázados hagyományokkal...

"Ha mindenki elolvashatná az eredetit, senki se olvasná most végig a sorozatot." - én igen. :-)

Pájer_ Csaba 2024.03.28. 11:59:24

@Ata1981: "A francia szárazföldi hadsereg is teljesíthetett volna jobban 1940 májusáig, nem így történt." - ott azért picit más gondok voltak. A francia vezérkar rugalmatlan "aggastyánokból" állt, akik egy az egyben az első vh lövészárkos mészárszékére készültek, a főhadiszállás 1100 km-re volt a fronttól és egy megveszekedett telefon se volt beszerelve. A mozgékony német gépesített és páncols hadosztályokkal semmit nem tudtak kezdeni, hiába a franciaknak voltak az egyik legmodernebb páncélosaik - szétosztották őket a gyalogsági ezredek között, gyakorlatilag lenullázva a mozgékonyságot. Közhely, hogy Guderian és Rommel is le lett bszva, hogy lassítsanak, mert még a német vezérkar sem hitte el, hogy a franciák ennyire balfaszul szervezettek.

Eztel szemben a francia haditengerészetnél talan az egyetlen személyi probléma Darlan volt, aki egyszerre akart politikus és haditengerész is lenni (kb az, ami később De Gaulle lett), és ennek érdekében bármekkora áldozatra hajlandó lett volna. Más kérdés, hogy,esetében legalább voltak jó szakmai döntései is.

"Persze igazad van, minden hajó szép kikötőben, meg a parádékon, hogy csatában mit tud, az más kérdés..." - azért nem mind. Nekem pl a legtöbb '20-as évek beli dreasnought nem tetszik, a Texas-tól rosszul vagyok, egyáltalán nem értem a hypeot körülötte, és azt a "szakértői" véleményt is kétségesnek tartom, hogy a Vittorio Veneto lenne mindenidők legszebb csatahajója (különösen a magasított hátsó torony miatt érzek harmónia-törést).

"Nekem a Nelson/Rodney is tetszik. :)" - nekem is. Sír is a szívem, hogy WoWS-ban csak a Collingwood-ot (-1 löveg/torony) tudtam beszerezni. Ha már tetszés, én egy papíron maradt hajót, a már említett amerikai Montana-t tartom a "legszebbnek", egálban az Ersatz Monarch-al.

Pájer_ Csaba 2024.03.28. 11:59:57

@savanyújóska: "Szerintem ezúttal is kár az erőlködésért." - ezt most nem értem.

SirHiggins 2024.03.28. 12:47:39

@Pájer_ Csaba: Nem lehetett feltétlenül elhinni, amit ígértek. Volt már olyan, aztán nyilván -mint mindenki- a
saját érdekeiket tekintették elsődlegesnek, nem egy gentlemans agreementet...
Churchill tutira akart menni. Természetesen.
De továbbra is ott volt a viszonylag nagylelkű ajánlat, hogy menjen a fr.flotta francia gyarmatra és
nyugodjon békében.
Egyébként ezt az opciót - ha emlékeim nem csalnak- meg pont Gensoul nem továbbította Vichy-be.

bz249 2024.03.28. 12:50:55

@Pájer_ Csaba: nem osztottak szet oket... a pancelosaikat a korban szokasos modon lovassagi es gyalogsagi tipusoknak terveztek. Az utobbiak lassuak voltak es nem is lehetett oket masra hasznalni, mint a gyalogsag tamogatasara.

A lovassagi harckocsik (Somua S-35 es Hotchkiss H-35) egy Lovashadtest nevu gepesitett egysegbe kerultek.

Pájer_ Csaba 2024.03.28. 13:19:26

@SirHiggins: ha tutira akart menni, akkor miért nem azt követelte, hogy süllyesszék el a hajókat egyszer és mindenkorra? És ne gyere nekem azzal, hogy azt a franciák nem fogadhatták el, hiszen már az áthajózással - ahol a németek nem tudták ellenőrizni, hogy tényleg harcképtelenek a hajók, plusz túlságosan is közel vannak a szövetséges támaszpontokhoz - már megszegték volna a németekkel kötött egyezményt. Én azt éezem, az egész csak arra volt jó, hogy a franciákat kényszerhelyzetbe hozva (vagy visszatérnek a háborúba, vagy az angolok elpusztítják a hajóikat) erőt fitogtasson Winston, bizonyítva, hogy a Brit Birodalom bármire, sőt bármire IS képes.

A másik meg ezek az államérdekek... nem megyek el off topic irányba - bár a téma megkívánná - de ma is aktuális, hogy mikor melyik állam érdeke fontosabb mint a másik állam érdeke, és hogy ez mennyire bűn vafy legitim. Angliának nyilván az volt az érdeke, hogy a francia hajókat ne használják ellenük. A németeknek az volt az érdekük, hogy ne használják őket ő ellenük. A franciáknak az, hogy a flotta megmaradjon francia kézen a háború utanra, még ha leszerelve is. Ebből kellett kihozni egy komprommisszumot úgy, hogy az angolok és a németek háborúban álltak, a franciák éppen megszállódtak és egy szeszélyes diktátor kénye-kedvétől függött a sorsuk, plusz úgy érezték, hogy a,szövetségeseik cserben hagyták őket. Na ebből hozzon ki bárki bármit, függetlenül attól, kiknek a pártján áll.

Pájer_ Csaba 2024.03.28. 13:20:03

@bz249: a lényegen nem változtat. Az eredmény ugyan az lett. Too late, too little.

SirHiggins 2024.03.28. 13:31:12

@Pájer_ Csaba:
-bármire. A Birodalom élet-halál harcot vívott.
A francik meg úgy is megszegték volna a németekkel kötött szerződést, ha a németek
mozgolódásra önelsüllyednek - ahogy ígérték a briteknek.
-pont azért nem lehetett csak az adott szóra alapozni, mert egy szeszélyes diktátor kedvétől függött a létezésük.

savanyújóska 2024.03.28. 13:31:43

@Pájer_ Csaba: "egyszerre akart politikus és haditengerész is lenni"

Igazából tipikus foteltengerész volt, az első világháborút végig a szárazföldön töltötte, a tüzérségnél és a tengerészgyalogságnál, utána meg néhány kis járőrhajót irányított, a repülőiskolát vezette, egyébként végig vezérkari és minisztériumi beosztásokban dogozott, nagy hadihajót vagy köteléket soha nem irányított. Gyors karrierjét főleg befolyásos családjának köszönhette. Politikusnak viszont nem volt rossz, arra is időben ráérzett, mikor kell a németek mellől lelépni. Ha tovább él, valószínűleg a háttérbe szorította volna De Gaulle-t.

"nem értem a hypeot körülötte"

A hype arról szól, hogy a Texas az egyetlen megmaradt első világháborús csatahajó.
Egyébként te vagy az első, aki szépnek találja az Ersatz Monarchot.

"nem értem"

Arra céloztam, valószínűleg ezúttal is felesleges erőfeszítés mások meggyőzésén erőlködni.

Pájer_ Csaba 2024.03.28. 15:04:55

@SirHiggins: "A Birodalom élet-halál harcot vívott." - világ életemben nehéz volt komolyan vennem ezt a heroikus kinyilatkoztatást. Egy birodalom, ami a világ háromnegyedére terjed ki, abszolút tengeri fölénnyel rendelkezik, nincsenek komolyan vehető érdekeltségei a kontinensen, élet-halál harcot vív egy olyan birodalommal, aminek semmi dolga a tengerekkel, kizárólag a kontinentális Európában vannak területi követelései, azok is keleten, mint antibolsevista, fő ellensége a Szovjetunió, és a vezetője amúgy is nagyra tartja az angolkat. Ja, hihető. Tudod honnan jön ez a mítosz? Abból a másik mítoszból, hogy Hitler meg akarta hódítani a világot. Ha valóban ez lett volna a szándéka, akkor hitelesebb lenne, hogy a britek a létükért küzdöttek volna (elegánsan figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy ilyesmire aztán végképp semmi kapacitása nem lett volna Németországnak).

Valójában csak arról volt szó, hogy miután Hitler stratégiai győzelmet aratott a szövetségesek felett Franciaországban, várta az angoloktól a békekérelmet, mert tovább semmi dolga nem volt velük. Azok meg basztak rá, és dacosan hadban álltak tovább - innentől pedig a Harmadik Birodalom napjai meg voltak számlálva: kétfrontos háború, ráadásul az egyik ellenfél elérhetetlen, a másik pedig meghódíthatatlan.

Ez olyan, mintha azt mondanád, az amcsik a puszta létükért harcoltak Irakban...

"A francik meg úgy is megszegték volna a németekkel kötött szerződést, ha a németek
mozgolódásra önelsüllyednek - ahogy ígérték a briteknek." - a németek is megígérték az egyezményben, hogy nem nyúlnak a hajókhoz. Ahhoz, hogy a franciák önelsüllyesszenek, előbb a németeknek kellett volna lépniük, vagyis ők szegték volna meg az egyezményt előbb.

"-pont azért nem lehetett csak az adott szóra alapozni, mert egy szeszélyes diktátor kedvétől függött a létezésük." - a francia ígéret pont Hitler megbízhatatlanságának esetére szólt. Az angoloknak nem Hitlerben kellett volna bízniuk, hanem a szövetségesükben.

Pájer_ Csaba 2024.03.28. 15:27:03

@savanyújóska: "Egyébként te vagy az első, aki szépnek találja az Ersatz Monarchot." - van ebben ném könnyes szemű elfogódottság a "soha le nem győzött" OM-haditengerészet felé, de szerintem tényleg szép második generációs dreadnoughtok lettek volna - miközben mindenki más már a 3. generációsokat építette illetve a szuper-dreadnoughtokat tervezte - legalábbis összehasonlítva a lövegtornyokkal változatosan teletűzdelt kortársakkal, mint az angolszász hajók (Agincourt, Texas), a - szerintem! - alulfegyverzett japánokkal (Kongō, bár tény, az csatacirkáló, de a Nagato és a Mutsu is megérdemelt volna 3 löveges tornyokat, legkésőbb a felújításokkor), vagy a "tipikusan francia" franciák hajói, akik rendkívül kreatív módon de kb tök értelmetlenül rendezték el a tornyokat (Bretagne, Lorianne), de az ő vonalukat vitték a ruszkik is egy jó darabig.

SirHiggins 2024.03.28. 15:30:59

@Pájer_ Csaba: Hát. Én nem tenném fel a létemet egy puszta ígéretnek. Főleg az után, hogy Fr. teljesen befeküdt a náciknak.
A Birodalom meg attól -is- lett birodalom, hogy Eu-ban fenntartotta a neki megfelelő status quot.
De akkor lehet azt is mondani, hogy a jó vs. gonosz harca, ha jobban tetszik.
Btw a nácik pont elég -kb mind- egyezményt szegtek meg. Nem túl jó rönomé.

SirHiggins 2024.03.28. 15:32:26

@Pájer_ Csaba: soha le nem...
Háát úgy nehéz is harcolni ha bátor módon minden ütközet lehetőséget 'elmulaszt' az ember :D

bz249 2024.03.28. 15:40:18

@Pájer_ Csaba: nem csak a nemetekkel, de az olaszokkal is hadban alltak. :-)

Amugy pont ekkor akar jogos is lehetett a felelmuk. Ugye a nemetek reszerol ott van az S+G es keszul a Bismarck, a ket olasz Littorio es ha ehhez valahogy hozzajon a 3 francia csatahajo, akkor 8 modern csatahajoja lesz az ellenek jovo ev elejere. A briteknek meg 2 KGV es 3 regi csatacirkalo.

Pájer_ Csaba 2024.03.28. 15:58:47

@SirHiggins: "Főleg az után, hogy Fr. teljesen befeküdt a náciknak." - igazából senki nem tudta, mire számítson a német hadigépezet részéről. A lengyel hadjárat már lehetett volna vészcsengő. Tulajdonképpen a franciák es a britek is csak találgattak, hogy milyen típusú hadsereggel néznek farkasszemet, a britek egy mozgékony, gépesített hadsereggel vettek részt, a franciák pedig a régi, nehézkes szervezetű - ahogy bz volt szíves kijavítani, a harckocsijaik jó része eleve csak gyalogsági támogató szerepre volt alkalmas - hadsereggel. Hát rábasztak, különösen, mert az ő földjükön ment a háború (meg a Beneluxokén, de az ő hősies, de csekély ellenállásuk elhanyagolhato a történet szempontjából).

"A Birodalom meg attól -is- lett birodalom, hogy Eu-ban fenntartotta a neki megfelelő status quot." - érdekek és érdekek. Ezt már kifejtettem feljebb.

"De akkor lehet azt is mondani, hogy a jó vs. gonosz harca, ha jobban tetszik." - jaj, ne gyerekeskedjünk, ez nem a History Channel.

"Háát úgy nehéz is harcolni ha bátor módon minden ütközet lehetőséget 'elmulaszt' az ember :D" - igen, nem véletlenül volt ott az idézőjel. :-D

SirHiggins 2024.03.28. 16:02:50

@Pájer_ Csaba: Akkor most tulképp magadnak mondasz ellent, pont ezek miatt nem lehetett rábízni a francikra a flottájukat.
Érdekek: stimmt, ezért is történt a dolgozatban tárgyalt történés
Szvsz a franci hk-k jobbak voltak, mint a németekéi +ha megvan a kellő akarat és vezetés, akkor gond nélkül
lenullázhatták volna a Wehrmachtot, akár preventív támadással is.

Pájer_ Csaba 2024.03.28. 16:18:03

@bz249: "nem csak a nemetekkel, de az olaszokkal is hadban alltak. :-)" - az olaszok harcértékéről mindenkinek megvolt a véleménye az etiópiai események után.

"A briteknek meg 2 KGV es 3 regi csatacirkalo." - meg a két Nelson-osztályú csatahajó, a 4 modernizált Revenge- és 5 Queen Elizabeth-osztályú csatahajók, meg 6 (7?) hordozó. Nem érzem azt a murva nagy hátrányt.

Pájer_ Csaba 2024.03.28. 16:27:05

@SirHiggins: "Akkor most tulképp magadnak mondasz ellent, pont ezek miatt nem lehetett rábízni a francikra a flottájukat." - a francia flotta ezért is állomásozott Észak-Afrikában, mert oda nem értek el se a németek, se az olaszok egykönnyen. Szemben a francia hadsereggel, ami Franciaországban állomásozott, leszámítva a gyarmati erőket és az Idegen Légiót (aminek meg ha jól tudom, törvény tiltja, hogy az anyaországba vezényeljék), és amit levert a Whermacht. A két haderőnem helyzete és velük kapcsolatban a francia állam lehetőségei nagyon is eltérőek voltak!

"Szvsz a franci hk-k jobbak voltak, mint a németekéi +ha megvan a kellő akarat és vezetés, akkor gond nélkül
lenullázhatták volna a Wehrmachtot, akár preventív támadással is." - ugyan ezt írtam már a kezdet kezdetén is. Csakhogy nem volt meg az akarat és a vezetés, sem a szervezeti felépítés. Egyébként a francia páncélos csoportok egy darabig körbecickánykodták a németeket, de azok szépen felőrölték őket. Ez is mutatja, hogy nem a technika minőségével, hanem a felhasználásukkal volt a gond.

Carada 2024.03.29. 20:16:28

@savanyújóska:
"Ha mindenki elolvashatná az eredetit, senki se olvasná most végig a sorozatot." Jelentem, én is. Molni szépen megcsinálta anno a cikkeket PDF formátumba, azok jól olvashatók telefonon is, ha nagyon unatkoznék. Itt pedig a kommentekből lehet sokat tanulni.

Oktán Pista 2024.04.09. 10:46:09

Jesszusom, Churchill tisztára úgy néz ki, mint Trump (azon a képen, ahol Pound tengernagy mellett áll). Vagy csak a szemem káprázik??

>> [...] eddig hazájukba még vissza nem tért francia katonák repatrializálását [...] <<
Nem kötözködésdiből mondom, de ezt a "repatrializálás" szót mintha kicsit túlbonyolítottad volna. Én egyszerűen "repatriálását" írtam volna.

>>Ha mindenki elolvashatná az eredetit, senki se olvasná most végig a sorozatot.<<
Volt valami heroikus az Acélmonstrumos írások kinézetében; mégis ez a blog kivitel szerintem sokkal jobban olvasható, szebben mutat. (Mondjuk a PDF-esítés használt valamelyest az eredetinek is.)
Örülök, hogy a régi anyagok új köntösben ismét megjelennek.
süti beállítások módosítása