Hét tenger

Zsebcsatahajók 04.

2020. október 15. 10:30 - savanyújóska

Fegyverzet

A náluk erősebb hajókkal szemben a nagy sebesség, a náluk gyorsabb hajókkal szemben pedig az erős fegyverzet jelentette a zsebcsatahajók számára a siker kulcsát. A tervezés során a 210 mm-es és a 380 mm-es űrméret között szinte minden számításba jöhető kaliber felmerült a hajók fő fegyverzeteként. A 305 mm-nél nagyobb kaliberek végül kiestek, egyrészt mert biztosra lehetett venni, hogy a győztes hatalmak nem fognak belegyezni ilyen nagy kaliberű fegyverzet alkalmazásába, másrészt meg a tízezer tonnás hajók nem is bírtak volna el ilyen lövegeket, legfeljebb csak akkor, ha a tűzerő érdekében feláldozzák a sebességet és a hatótávolságot.

A választás végül a flottánál korábban már jól bevált 11 hüvelykes, vagyis 28 centis kaliberre esett, ami még elég könnyű volt ahhoz, hogy a hajók elbírják, de már elég nagy tűzerővel rendelkezett ahhoz, hogy minden cirkálóval szemben fölényes tűzerőt biztosítson a hajóknak. Kezdetben sokan ellenezték ezt a kalibert, és inkább a 305 mm-es lövegek rendszeresítését támogatták volna, a húszas években megtartott hadgyakorlatokon és céllövészeteken azonban végül arra a következtetésre jutottak, a kalibernél fontosabb a tűzgyorsaság, és a pontos célzás. Az egyhüvelyknyi kalibertöbblet nem jelentett akkora előnyt a tűzerőben, ami indokolta volna az általa okozott súlytöbbletet. (Az ágyúk az irodalomban rendszerint a 28 cm-es, vagy a 280 mm-es megjelöléssel vannak ellátva – a 11 hüvelyk amúgy egész pontosan 279,4 mm lenne –, a tényleges kaliber azonban valójában 283 mm volt, mint minden korábbi és későbbi 28 centis német lövegnél.)

Az első világháborúban számos német csatahajó és csatacirkáló fő fegyverzetét alkották hasonló kaliberű ágyúk, melyek kiváló paraméterekkel rendelkeztek, és még ekkoriban is megállták volna a helyüket. A német partvédelemnél még számos ilyen löveg állt szolgálatban, felhasználhatták volna akár ezeket is, vagy ezeket lemásolva gyárthattak volna újakat. A németek azonban úgy döntöttek, teljesen új ágyúkat fejlesztenek ki az épülő hajókra.

A Scheer elülső lövegtornya.

A Scheer elülső lövegtornya.

 

Az 1930-ban szolgálatba állított, 28cm/52 SK C/28 jelzésű új fegyver végül valóban modernebb és ütőképesebb lett, mint elődje, bár ugyanakkor nehezebb is. Az első világháborús csatacirkáló löveg 41,5 tonnájával szemben a zsebcsatahajók ágyúi 48,2 tonnát nyomtak. Ez részben nyilván a nagyobb csőhossz miatt volt, ugyanis a régi ágyú 50-es kaliberhosszával szemben az új 52,35 kaliberhosszúságú lett, vagyis a cső teljes hossza 14,815 méter volt. A cső belseje 11,4 méter hosszan volt huzagolva, s nyolcvan darab 6,72 mm széles, és 3,25 mm mély huzag adta meg a stabil repüléshez szükséges perdületet a kilőtt lövedéknek.

A haditengerészet mérnökeinek az ágyúknál sokkal nagyobb kihívást jelentett a lövegtornyok megtervezése, a német flottánál addig ugyanis még soha nem használtak háromágyús lövegtornyokat. Bár az első világháború előtt felmerült néhányszor az ötlet, az még a vázlattervekig sem jutott el, így a német konstruktőröknek most a nulláról kellett kiindulniuk. A háromágyús tornyok iránt támasztott egyik fő kifogás addig az volt, hogy a tornyok széles barbettáinak kivágásai jóval nagyobb mértékben gyengítik a főfedélzetet, és közvetve a hajó hosszanti szilárdságát, mint az ikertornyoké. Emellett a nagyméretű, következésképpen jó célpontot nyújtó tornyokat ért találat miatt a fő tüzérség nagyobb hányada esik ki a harcból, mint az ikertornyok esetében. Komoly gondot okozott a középső löveg lőszerellátása is, a barbettákon belüli szűkös helyre nehéz volt bezsúfolni még egy lőszerliftet. A zsebcsatahajókra azonban nem tudtak volna beszorítani három ikerlövegtornyot, a négyágyús főtüzérség pedig nem tűnt elfogadható alternatívának, így végül mindenképpen kénytelenek voltak a háromágyús tornyokat választani.

A zsebcsatahajók részére tervezett Drh LC/28 jelzésű tornyok később jól sikerült konstrukciónak bizonyultak. (Ésszerű feltételezésnek tűnik, hogy az archívumokban a tervezők talán utánanéztek az osztrák-magyar Tegetthoff osztály háromágyús lövegtornyainak is. Ezek szerkezeti megoldásait a német haditengerészet egyébként már az első világháború idején is tanulmányozta. Hogy valóban így történt e, és merítettek e valamit az osztrák konstrukcióból, azt nem lehet tudni.) A tornyok teljes tömege egyenként 600 tonna volt, ennek harmadát tette ki a páncélzat súlya. A tornyokat jobbra-balra 145 fokban lehetett elforgatni, vagyis a teljes kilövési szög 290 fok volt. Ez elég jó érték, a lövegtornyoknak csupán a mögöttük levő 70 fokos szögben nem volt kilövésük.A hátsó lövegtorony szerkezeti rajza.

A hátsó lövegtorony szerkezeti rajza.

 

A tornyok alatti barbetták legalsó szintjénél, a hajófenék felett, a gránátok, a felette levő szinten pedig a kivetőtöltetek raktára helyezkedett el. Ez szokásos elrendezésnek számított, és abból a megfontolásból indult ki, hogy a hajófenék alatt robbanó akna vagy torpedó a beszerelt gyújtó nélkül önrobbanásra igen kevéssé hajlamos gránátok közt nem tud lőszerrobbanást előidézni. Ez a kockázat viszont a kivetőtöltetek esetében már igen magas volt, így ezek a biztonságosabb felső szintre kerültek, ahol alulról a lövedékek raktára, felülről pedig a páncélfedélzet védte őket a robbanásokkal és a tűzzel szemben.

A páncélfedélzet feletti szintet a barbettákon belül a lövegtornyot és az ágyúcsöveket mozgató berendezések foglalták el. A tornyokat villanymotorok, az ágyúcsöveket víz/glicerin keverékkel működő hidraulika mozgatta. A lövegtornyok forgatási sebessége 6-7 fok/másodperc volt, a csöveké pedig 8 fok/másodperc. Az ágyúcsöveket a -10/+40 fokos szögtartományban lehetett emelni. A nagykaliberű hajóágyúk között magasnak számító negatív szög jelzi, hogy az ágyúkat egészen közeli célpontok ellen is használni akarták. Ez nyilván a szabályszerűen megállított, átvizsgált, majd kiürített teherhajókat jelenti, melyeket a néhány száz méterre mellettük álló zsebcsatahajók ágyúi süllyesztettek volna el.

A barbetták felső szintjén, a lövegtornyok alatt, a lőszerkezelő helyiség helyezkedett el. A lőszerraktárakból ide érkeztek a gránátok és a kivetőtöltetek, itt szortírozták, és rakodták át őket a töltőliftekbe. A tornyok tervezésénél éppen ezeknek az elhelyezése volt az egyik legnagyobb probléma, mivel a középső ágyúhoz lőszert szállító liftet nehezen tudták beszorítani a rendelkezésre álló szűkös térbe. A zsebcsatahajókon végül a bal oldali ágyú lőszerliftjét a bal oldali és a középső löveg között helyezték el, a másik kettőt pedig a középső és a jobb oldali löveg között. A két lift itt egymás mögött volt, s a középső ágyúé helyezkedett el hátul.

Az ágyúcsövek utántöltése csak egy bizonyos szögben volt lehetséges, ebben az esetben a +2 fokos csőemelkedésnél. Ez némileg bonyolította a töltési folyamatot, és lelassította a tüzelés tempóját, hiszen elsütés után a csövet a töltési helyzetbe kellett hozni, majd újra tüzelési szögbe emelni. Ugyanakkor viszont ez a megoldás egyszerűsítette a torony szerkezetét, következésképpen csökkentette a mechanika meghibásodásra való hajlamát. Az egyszerűbb szerkezet csökkentette a lövegtorony zsúfoltságát is, ami a háromágyús torony szűkös belső tere miatt szintén fontos szempont volt. Az elméleti tűzgyorsaság így is igen magas volt, mint általában a német hadihajóknál. Az ágyúkból elvileg percenként három lövést lehetett leadni, de persze csak addig, amíg a tornyokban felhalmozott készenléti lőszer tartott. Ha már minden lövés előtt a lőszerraktárakból kellett felhozni a lőszert az ágyúkhoz, az lassította a tüzelést. Ha az ágyúk magas csőemelkedésnél tüzeltek, szintén lassult a tüzelés tempója, hiszen a csövet vissza kellett engedni a töltési helyzetbe, majd újra visszaemelni. A gyakorlati tűzgyorsaság így legfeljebb percenként két lövés volt, ami még szintén jó értéknek számít, és a gyakorlatban nem is volt szükség ennél többre.28 centis ágyúk beépítése a Deutschlandon.

28 centis ágyúk beépítése a Deutschlandon.

 

A 280 mm-es ágyúkhoz háromféle gránátot rendszeresítettek, ugyanúgy, mint a német haditengerészet minden nagykaliberű lövegéhez. Erősen páncélozott célpontok ellen a fenékgyújtóval, és a gránát lepattanását gátoló sapkával ellátott páncéltörő gránátokat használták. (Panzersprenggranate mit Haube) A páncéltörő (APC) gránátok teljes hossza 104,7 cm volt, tömegük 300 kiló. A robbanótöltet tömege 7,84 kg volt. A gyújtó rendszerint 0,035 sec késleltetéssel lépett működésbe, hogy a gránát ne közvetlenül ütközésre robbanjon, hanem legyen ideje a páncélzat átütésére.

Gyengén páncélozott, vagy páncélozatlan célpontok esetében persze az APC gránát gyújtója vagy nem lépett működésbe, vagy pedig a késleltetés miatt a lövedék már csak akkor robbant fel, amikor már átment a hajón. Az ilyen célpontok ellen ezért a nagy robbanóerejű (HE) lövedékeket használták, melyekből a német hajókon kétféle típus volt rendszeresítve. Az első típus – Sprenggranate Bodenzünder mit Haube – ugyanúgy késleltetett fenékgyújtóval és sapkával volt felszerelve, mint a páncéltörő gránát, de a könnyített gránáthéj nem tette lehetővé vastagabb páncélzat átütését. Viszont ennek köszönhetően növelni tudták a robbanótöltet tömegét, 16,94 kilóra, az APC gránát töltetének több mint kétszeresére. Ezzel a gránáttal nagy pusztítást végezhettek a nagy hadihajók felépítményeiben is, de elsősorban gyengébben páncélozott célpontok, könnyűcirkálók vagy rombolók ellen használták. Ezek gyenge páncélzatát általában még ezek a gránátok is át tudták ütni, ezért is nevezik őket gyakran félpáncéltörő (SAPC- Semi Armor Piercing Cap) gránátoknak. A lövedékek teljes hossza 118,8 cm volt, tömegük az APC gránátokéval megegyező 300 kg.

A HE lövedékek másik típusa a becsapódásra azonnal működésbe lépő orrgyújtóval felszerelt gránát – Sprenggranate Kopfzünder mit Haube – volt, amit főleg páncélozatlan célpontok, rombolók vagy teherhajók ellen használtak. A gránát teljes hossza 118,8 cm, tömege pedig 300 kg volt, míg a robbanótöltet tömege ennél volt a legnagyobb, 23,3 kg, ami a lövedék teljes tömegének 7,8 százalékát teszi ki.

A háború késői szakaszában használtak még egy negyedik gránátfajtát is, melyet légvédelmi gránátként fejlesztettek ki. Ez tulajdonképpen az orrgyújtóval szerelt HE gránát módosított változata volt, amit időzített gyújtóval láttak el. A gyújtó a beállított időben és a kívánt távolságon hozta működésbe a lövedéket, ami így elvileg alkalmas volt arra, hogy az alacsony magasságokon támadó repülőgépek elé zárótüzet lőjenek vele. Ezt a típust a gyakorlatban később mégis inkább csak repeszgránátként használták, és főleg az élőerő ellen volt hasznos, amikor a Balti-tenger partján előrenyomuló szovjet csapatokat lőtték vele. A gránátot az áramvonalazó kúp nélkül használták, így tömege valamivel kisebb volt, mint a többi típusé, 296 kg.A 28 centis német páncéltörő gránátok evolúciója.

A 28 centis német páncéltörő gránátok evolúciója.

 

A lőszerjavadalmazás csövenként 100 gránát volt – később 120-ra növelték –, vagyis összesen hatszáz lövedéket tároltak a két lőszerraktárban. Rendszerint mindhárom típusból azonos mennyiséget, 200-200 darabot tároltak, így a tüzérek kiválogathatták a célpontnak leginkább megfelelő gránátokat. Ez viszont azzal a következménnyel járt, hogy ütközetekben rendszerint gyorsan ellőtték az adott célpontnak megfelelő típust, és csak azok a gránátok maradtak a raktárakban, amiket nem tudtak hatékonyan felhasználni. A La Plata-i ütközetben például a Graf Spee ellőtte mind a kétszáz HE gránátot, a SAPC gránátokból 184-et, míg a páncéltörő gránátokból csak harmincat használt el.

Miután a különböző típusú gránátok súlya egységesen 300 kg volt, kivetőtöltetként is ugyanazt a fajtát használhatták. Az RPC38 jelű „füst nélküli” lőporból álló töltetet két részletben töltötték a csőbe a gránát mögé. Az első töltetet bársonyzsákba csomagolták, tömege 36 kg volt, és rendszerint kézzel emelték a töltőtálcára, a gránát mögé. A második, 71 kilós fő töltetet egy 127,1 cm hosszú réz töltényhüvelybe csomagolták, s ez került hátulra. A réz hüvelynek az volt a szerepe, hogy tömítse a závárzat réseit, és megakadályozza, hogy az ágyú elsütésekor azokon kifújjanak a lőporgázok.

A két töltet igen magas, 910 mps kezdősebességet adott a gránátoknak. Az ilyen nagy kezdősebesség, és a kilövéskor keletkező magas, ez esetben 3.200 att nyomás a töltényűrben általában a cső gyors elhasználódását vonta magával, ám itt sikerült ezt kiküszöbölni. A csövek számított élettartama a teljes töltettel leadott sortüzek esetén 340 lövés volt, ami nagyon jó értéknek számít.

A lövegtornyok ágyúit nem egyszerre sütötték el. Először a középső ágyú tüzelt, majd 10-20 ms múlva a két szélső. Ennek az volt a célja, hogy az egymáshoz viszonylag közel levő három ágyú gránátjai ne zavarják egymás röppályáját, ami azonos idejű tüzeléskor, amikor a három gránát egyszerre hagyja el a csöveket, bekövetkezett volna. Csak 10 ms késleltetést számítva a középső ágyú lövedéke mintegy tíz méterrel előzte meg a másik kettőt. A késleltetésnek köszönhetően a gránátok szórása így jóval kisebb lett, vagyis pontosabb volt a tüzelés.

A maximális 40 fokos csőemelkedésnél az ágyúk legnagyobb lőtávolsága 36.475 méter volt, ami akkoriban nagyon jó értéknek számított. A lövedék röppályája a német hajóágyúk között szokatlanul magas volt. A németek ugyanis az észak-atlanti vizeken megvívott összecsapásokra készültek, és mivel ezen a területen általában rossz látási viszonyok uralkodtak, nem számítottak 20 kilométernél nagyobb lőtávolságokra. Nagy hadihajóikat is a kis lőtávolságokon megvívott harcra tervezték, ahol a gránátok jellemzően a hajók oldalpáncélzatát, és nem a fedélzetét érik. (Ami teljes ellentéte volt az angolszász taktikai elképzeléseknek.) A hajóágyúk lövedékeinek ballisztikai tulajdonságait is erre optimalizálták, vagyis arra tervezték őket, hogy viszonylag kis lőtávolságokról kilőve és kis szögben becsapódva az ellenséges hajó övpáncélját, illetve toronypáncélját üssék át. Ennek megfelelően a német gránátok páncélátütő képessége az övpáncél esetében nagyon jó volt, de a fedélzeti páncélnál elmaradt a többiekéhez képest.Egy 28 centis lövegtorony belseje.

Egy 28 centis lövegtorony belseje.

 

A zsebcsatahajók esetében azonban a becsapódási szög egész magas volt, ami arra utal, a hajók működési területe inkább az Atlanti-óceán középső része lett volna, ahol általában jobbak voltak az időjárási és a látási viszonyok, mint északon. A portyázó taktika nyilván szükségessé tette azt is, hogy az üldözőbe vett hajóra már nagy távolságokról hatásos tüzet tudjanak nyitni, és fordítva, az őket üldöző hajókat is biztos távolságban tudják tartani. A zsebcsatahajók ágyúinak lőtávolsága ennek megfelelően nagyobb volt, mint a Bismarck 38 centis ágyúié.

Az SK C/28 ágyúk lövedékeinek becsapódási szöge 20 ezer méteren 21,4 fok, 30 ezer méteren 46,4 fok, 35 ezer méteren pedig 56 fok volt. A Bismarck 38 centis gránátjai esetében ugyanezek az értékek 16,4 fok, 31,9 fok, és 40,3 fok. De már a Scharnhorst hasonló kaliberű ágyúi esetében is jóval kisebbek voltak a becsapódási szögek, holott a lövedékek jobb ballisztikai tulajdonságainak köszönhetően a lőtávolságuk még nagyobb volt, 40.930 méter. A becsapódási szög viszont 20 ezer méteren csak 17,2 fok volt, 35 ezer méteren pedig 44 fok.

A gránátok páncélátütő képességéről nem található adat. A Scharnhorst osztály 28 centis ágyúi 15 ezer méteren 335 mm vastag övpáncélt, és 41 mm-es fedélzeti páncélt tudtak átütni, míg 27 ezer méteren ez 205 mm, és 76 mm volt. Ezek azonban az azonos kaliber ellenére jóval nagyobb átütőerejű lövegek voltak, mint a zsebcsatahajókon használtak, a kisebb becsapódási szög mellett ugyanis nagyobb volt a becsapódási sebességük, 15 ezer méteren például 556 mps, míg a zsebcsatahajók gránátjaié csak 493 mps. Valamivel nehezebbek voltak a gránátjaik is, 315 kilósak. A zsebcsatahajók lövedékei valószínűleg jóval gyengébbek voltak az övpáncél ellen, de feltehetően hatásosabbak a fedélzeti páncéllal szemben.

Az Admiral Scheer elülső lövegtornya, és parancsnoki tornya, tetején a 10,5 méter bázistávolságú optikai távolságmérővel.

Az Admiral Scheer elülső lövegtornya, és parancsnoki tornya, tetején a 10,5 méter bázistávolságú optikai távolságmérővel.

 

A három zsebcsatahajó másodlagos fegyverzetét a 15cm/55 SK C/28 jelű lövegek alkották. A nyolc ágyút egyesével építették be a fedélzet két szélén, mindkét oldalon négyet-négyet. A lövegek majdnem teljesen zárt lövegpajzsot kaptak, melynek csak a hátsó oldala volt nyitott. (A háború alatt egy utólag felszerelt ajtóval itt is lezárták őket.) A 10 mm vastag lemezek persze nem sok mindentől védték meg az ágyúk kezelőit, leginkább csak a felfröccsenő víztől. Ugyanakkor viszont belsejük szűkös és kényelmetlen munkahely volt a tüzérek számára. Az első világháborúból örökölt elrendezés nyilván nem volt már korszerű és hatékony, s a sorozat negyedik hajójától kezdve az ágyúkat négy ikerlövegtoronyba helyezték volna át. Miután ezeknek a hajóknak az építését törölték, az eredetileg a zsebcsatahajókra tervezett lövegtornyokat a szükséges módosítások után a Scharnhorst és a Bismarck osztály csatahajóin hasznosították.

A kilenctonnás tömegű, 8,2 méter hosszú ágyúk tényleges kalibere 149,1 mm volt. A csövek 6,59 méter hosszan voltak huzagolva, belsejükben 44 darab 6,14 mm széles, és 1,75 mm mély huzag adta meg a lövedéknek a szükséges perdületet.

Az egyágyús ütegállások teljes súlya a lövegpajzzsal együtt egyenként 24,83 tonna volt. Az ágyúkat a -10/+35 fokos szögtartományban lehetett emelni, 8 fok/sec sebességgel. A vízszintes síkban való forgatás sebessége 9 fok/sec volt.

A 28 centis ágyúkhoz hasonlóan a lőszerkészletet itt is háromféle lövedék alkotta. A fenékgyújtóval szerelt páncéltörő gránát teljes hossza 55 cm volt, tömege 45,5 kg. A robbanótöltet tömege 1,32 kg volt. A fenékgyújtóval szerelt HE lövedék hossza 65,5 cm, tömege 45,5 kg volt, a töltet tömege 3,32 kg. A becsapódásra működésbe lépő, késleltetés nélküli orrgyújtóval szerelt HE gránát hossza 68 cm, tömege 45,3 kg, töltetének tömege pedig 3,9 kg volt. A robbanótöltet mindhárom gránátnál TNTből állt.

Az orrgyújtóval szerelt HE gránátból később itt is kifejlesztettek egy időzített gyújtóval ellátott légvédelmi változatot, mely az áramvonalazó kúp nélkül valamivel könnyebb volt a többieknél, 44,7 kg. Kis számban rendszeresítve voltak még az ágyúkhoz a 41 kilós világítógránátok is.A Graf Spee egyik 15 centis ágyúja Montevideóban.

A Graf Spee egyik 15 centis ágyúja Montevideóban.

 

A kivetőtöltet tömege mindegyik típusnál 14,15 kg volt, melyet egy 86,6 cm hosszú rézhüvelyben töltöttek be a gránátok mögé. (A hüvely súlyával együtt a töltet teljes tömege 23,5 kg volt.) Az ágyúkat a +3 fokos csőállásnál lehetett utántölteni, a csövek számított élettartama 1100 lövés volt. A kivetőtöltet 875 mps sebességet adott a lövedékeknek, ami a maximális 35 fokos csőemelkedés mellett 22 kilométeres lőtávolságot tett lehetővé. Az elméleti tűzgyorsaság 10 lövés/perc volt, de ezt legfeljebb csak addig tudták tartani, amíg az ágyúk mellett felhalmozott készenléti lőszer ki nem fogyott, és amíg a kezelők még nem merültek ki. A gyakorlati tűzgyorsaság a valóságban inkább percenként 5-7 lövés volt.

Az ágyúk eredeti lőszerkiszabata – a világítógránátokat nem számítva – csövenként 100 gránát volt, ami nyilvánvalóan nem volt kielégítő mennyiség, és később 150-re növelték. A gránátokat ennél a kalibernél nem egyenlő arányban osztották meg, a lőszerkészlet többségét itt a kétféle HE gránát tette ki, páncéltörő gránátokból csak keveset tároltak.

A 15 centis ágyúk szerepe a zsebcsatahajókon igazából nem volt kellően tisztázva. A nyolc ágyú elvileg nagy tűzerőt képviselt, akkorát mint egy korabeli könnyűcirkáló főtüzérsége, de előnytelen elrendezésük miatt ezt a tűzerőt nem lehetett koncentráltan kifejteni. Az ágyúk ráadásul nem rendelkeztek saját központi tűzvezetéssel, a tűzvezető állások kapacitását pedig teljesen lekötötték a 280 mm-es ágyúk, és a légvédelmi ágyúk, legfeljebb csak ha ezeket nem használták, tudták a 15 centis lövegek tüzét vezetni. A gyakorlatban tehát ezek az ágyúk a lövegparancsnokok helyi irányításával tüzeltek, ami nyilván nem tett lehetővé hatásos tűzvezetést, és az egyes célpontokra való koncentrált tüzelést.A 15 centis lövegtornyok.

A 15 centis lövegtornyok.

 

A 15 centis ágyúkat láthatóan főleg arra szánták, hogy az elfogott teherhajókat kiürítésük után elsüllyesszék velük, ami sokkal olcsóbb módja volt a hajók megsemmisítésének, mint a drága 28 centis gránátok, és a torpedók használata. Az ágyúk alacsony, -10 fokos alsó állása is nyilván azt a célt szolgálta, hogy egészen közeli célpontokra is tüzelni lehessen velük. Önmagában azonban ez még nem indokolja meg kellően a 15 centis ágyúk létjogosultságát. Pusztán ezért ennyi területet és ekkora súlyt fordítani ezekre a lövegekre pazarlásnak tűnik. (Nem is beszélve a közel százfős kiszolgáló személyzetről.) A hatékony használatukhoz nyilván saját központi tűzvezetés kellett volna, és célszerűbb lett volna zárt lövegtornyokban elhelyezni őket. Ezt alighanem a tervezők is így gondolták, mert a negyedik hajótól kezdve már ikertornyokban építették volna be őket.

Egy másik, célszerűbb megoldás lett volna, ha a hajókon kettős rendeltetésű (dual purpose) lövegeket használnak, melyek egyaránt alkalmazhatók felszíni és légi célpontok ellen. Ezzel helyet és súlyt lehetett volna megtakarítani, hiszen nem kellett volna külön közepes és légvédelmi tüzérséget telepíteni, és nem kellettek volna külön tűzvezető állások sem. Az angolszász és az orosz szakirodalom egyaránt ezt tartja a zsebcsatahajók egyik legnagyobb hibájának, és nem akarják észrevenni, hogy a németek ha akarták se tudták volna kettős rendeltetésű ágyúkkal felszerelni a hajóikat, mivel nekik nem voltak ilyenek. Csak a háború alatt készültek el azok a 127 mm-es lövegek, melyek már valóban mindkét feladatra jól használhatóak voltak. A legtöbb hajón tervbe is vették a 15 centis ágyúk cseréjét, de a háború miatt erre már nem volt lehetőség. (Amúgy a németek korábban valóban nem érezték szükségét a „dual purpose” lövegeknek, mivel úgy vélték, a felszíni célpontok ellen szükség van a nagy tűzerejű 15 centis ágyúkra. Ezért is késtek meg a kettős rendeltetésű ágyúk fejlesztésével.)

150 mm-es és 105 mm-es lövegtornyok a Graf Spee-n.

150 mm-es és 105 mm-es lövegtornyok a Graf Spee-n.

 

A zsebcsatahajók légvédelmi fegyverzetének alapját a nehéz légvédelmi ágyúk jelentették. A Deutschland építése idején még nem álltak rendelkezésre korszerű légvédelmi lövegek, így a hajót eredetileg az első világháborúból örökölt 88 mm-es ágyúkkal szerelték fel, amit persze csak átmeneti megoldásnak szántak.

A 8,8cm/45 SK L/45 jelű lövegek még 1906-ban álltak szolgálatba, s eredetileg a torpedónaszádok és a rombolók fő fegyverzetét alkották. A későbbi módosítások után a fegyvert a háború idején kezdték el légvédelmi célokra használni. A Deutschlandon használt 1914-es változat a 70 fokos maximális csőemelkedésnél 9.150 méter magasságig volt használható légi célpontok ellen, tűzgyorsasága percenként 15 lövés volt.

Ez a típus csak néhány hónapig volt a Deutschland fedélzetén, és mihelyt elkészültek az új légvédelmi ágyúk, rögtön lecserélték őket. Az új, 8,8cm/78 SK C/31 jelű lövegek sokkal korszerűbb, és ütőképesebb fegyverek voltak. A 6,87 méter hosszú, 4,25 tonna súlyú ágyúkat ikertornyokban építették be a zsebcsatahajók fedélzetére, mindegyikük három ikerlöveget kapott. Az elvileg teljes körben, 360 fokban körbeforgatható tornyok súlya egyenként 27,3 tonna volt, korszerű stabilizáló rendszerük minden irányban 17 fokos dőlést tudott kompenzálni. A forgatási sebesség 10 fok/sec volt, míg a csöveket ugyancsak másodpercenként tíz fokos sebességgel lehetett emelni, a -10/+80 fokos szögtartományban.

Az ágyúkhoz csak repeszgránátokat, és világítógránátokat rendszeresítettek. A lövegekhez egységes lőszert használtak, vagyis a gránátot és a kivetőtöltetet összeszerelve tárolták, és töltötték be a csövekbe. Az 1,23 méter hosszú lőszer teljes súlya így 18,5 kg volt, ebből maga a gránát kilenc kilót tett ki. A tűzgyorsaság percenként 15-20 lövés volt, a csövek számított élettartama 1500 lövés.

Az alacsony élettartam – a korábbi típusé hétezer lövés volt – a gránátok nagy kezdősebességének volt köszönhető, ami elérte a 950 mps-t. Ez nagy átütőerőt adott a lövedéknek – ami különösen a későbbi páncéltörő változatnál jött jól –, de nagyon megviselte a csövet, és csökkentette annak élettartamát. A nagy kezdősebesség nagy lőtávolságot tett lehetővé. A repeszgránátokkal elvileg felszíni célpontokra is tüzelhettek, így a lőtávolság 45 fokos csőemelkedésnél 17.800 méter volt, míg légi célpontok ellen 13.300 méteres magasságig tudtak hatásos tüzet kifejteni. A lőszerellátmány csövenként 500 gránát volt.105 mm-es lőszer.

105 mm-es lőszer.

 

Az új 88 mm-es légvédelmi ágyú tulajdonképpen korszerű és hatásos fegyver volt, melynek legrosszabb tulajdonsága csak az alacsony élettartama volt. Azonban mihelyt erre lehetőség nyílt, a haditengerészet lecserélte egy még hatásosabb fegyverre, az 1935-ben szolgálatba állított 105 mm-es légvédelmi ágyúra. A 65 kaliberhosszúságú, SK C/33 jelű, jól sikerült ágyúk a német haditengerészet minden nagyobb hajóján rendszeresítésre kerültek. A Graf Spee-n 1938-ban, a Scheer-en 1939-ben, a Deutschlandon pedig 1940-ben cserélték le velük a 88 mm-eseket.

Az egyenként 4,56 tonna súlyú, 8,84 méter hosszú lövegek a 88 mm-esekéhez hasonló ikertornyokban kerültek beépítésre. A tornyok súlya egyenként 27,05 tonna volt, forgatási sebességük 8,5 fok/sec. Az ágyúcsövek egymástól való tengelytávolsága 68 cm volt, a csöveket -9/+80 fokos szögekben lehetett emelni. A tornyok bonyolult stabilizáló berendezése pontos célra tartást tett lehetővé – a háború után a franciák lemásolták, és rendszeresítették a típust –, de sok műszaki problémával küszködött. A tornyok ugyanis nyitottak voltak, ami nem csak a személyzetet tette sebezhetővé, hanem a bonyolult berendezéseket is kitette a felcsapódó víznek, és a párás, sós tengeri levegő korrodáló hatásának. Ezeknek köszönhetően gyakoriak voltak meghibásodások, és a tornyok folyamatos karbantartásra szorultak. (A problémát zárt lövegtornyokkal lehetett volna orvosolni, amik viszont már csak a H osztályú csatahajókon kerültek volna bevezetésre.)105 mm-es lövegtorony szerkezeti rajza.

105 mm-es lövegtorony szerkezeti rajza.

 

Az ágyúkhoz szintén egységes lőszer volt rendszeresítve, ennek teljes hossza 116,4 cm, súlya 26,5 kg volt. A gránátokból háromféle típust rendszeresítettek. A kétféle HE lövedék orrgyújtóval, illetve időzített gyújtóval volt szerelve, súlyuk 15,1, illetve 15,8 kg volt. Miután az ágyúkat elvileg felszíni célpontok ellen is lehetett használni, páncéltörő gránátot is rendszeresítettek hozzá, aminek a súlya 15,8 kg volt. A gyakorlatban azonban AP gránátokat a hajók vagy egyáltalán nem vittek magukkal, vagy csak nagyon kis mennyiségben. (A 105 mm-es ágyú tehát tulajdonképpen „dual purpose” löveg volt, a kis kaliber miatt azonban legfeljebb torpedónaszádok, vagy kisebb rombolók ellen lehetett volna eredményesen használni, és a német tengernagyok felszíni célok ellen nem érezték elég ütőképes fegyvernek.)

A gránátok kezdősebessége 900 mps volt, ami felszíni célok ellen 17 kilométeres lőtávolságot tett lehetővé, míg légi célpontok ellen 12,5 km magasságig lehetett eredményesen tüzelni. A csövek számított élettartama 2.950 lövés volt, a tűzgyorsaság 18 lövés/perc. A lőszerellátmány csövenként 425 lövedékből állt, a világítógránátokat nem számítva.

A könnyű légvédelmi fegyverzetet ezeken a hajókon is a német flottában általánosan használt 37 és 20 mm-es légvédelmi gépágyúk alkották. (Bár a háború vége felé néhány 40 mm-es Bofors-ot is felszereltek a hajókra.) Ezek száma változó volt, eleinte általában csak négy 37 mm-es ikergépágyút szereltek fel a zsebcsatahajókra, kettőt az első, kettőt a hátsó híd két oldalán. Ezeket később 20 mm-es ágyúkkal egészítettek ki, amikből a háború vége felé már 28-32 cső is volt a hajókon.

A 37 mm-es ikergépágyúk teljes súlya, az állvánnyal és a forgatóberendezéssel együtt, 3,67 tonna volt, a csöveket -10/+85 fokos szögben lehetett emelni. A lövedék kezdősebessége 1000 mps, a lőtávolság 45 fokos csőemelkedésnél 8.500 méter, felfelé 85 fokos csőemelkedésnél 6.500 méter volt. A csövek élettartama 7.500 lövés, a lőszerjavadalmazás csövenként 2000 lövedék volt. Az elméleti tűzgyorsaság 80 lövés/perc volt, ám miután a félautomata fegyvereket kézzel kellett utántölteni, a gyakorlati tűzgyorsaság ennek a felére, percenként 40 lövésre csökkent. Miután a lövegek mozgatása szintén kézi erővel történt, a forgatási és emelési sebesség is nagyon lassú volt, alig 4 fok/sec.37 mm-es ikergépágyú szerkezeti rajza.

37 mm-es ikergépágyú szerkezeti rajza.

 

A 20 mm-es Rheinmetall gépágyúk súlya egyenként 420 kg volt. A 2,25 méter hosszú csöveket a -11/+85 fokos szögtartományban lehetett emelni, a lőtávolság 45 fokos emelkedésnél 4.900 méter volt, illetve 85 fokos emelkedésnél 3.700 méter magasságig lehetett tüzelni. A csövek élettartama mintegy 20 ezer lövés, a tűzgyorsaság percenként 120 lövés volt. Az ágyúk irányzása és töltése kézzel történt.

Az 1940-ben rendszeresített négycsövű változat, a Vierling, sokkal hatékonyabb fegyver volt, és gyorsan kiszorította a használatból az egycsövű verziót. Miután a tár méretét a kétszeresére növelték, a tűzgyorsaság 220 lövés/percre emelkedett. Egy négycsövű gépágyú teljes súlya 2,15 tonna volt.

A német haditengerészet hajóin a könnyű légvédelmi fegyverzet hatékonyságát nagyon lerontotta a központi tűzvezetés és az automatizáció hiánya. A gépágyúkat kézzel töltötték és mozgatták, s többnyire a célpontok kiválasztását és a célzást is egyszerűen csak a lövegparancsnok végezte. A németek a háború végéig sem változtattak ezen a rendszeren, ami már csak azért is meglepő, mert a franciák, az olaszok, vagy az oroszok már a harmincas években dolgoztak a könnyű légvédelmi fegyverzet automatizálásán, ahol a távirányítással működő, zárt lövegtornyokban a személyzet dolga csak az lett volna, hogy a lőszert adagolja a töltőberendezésbe. A célzást távirányítással, a központi tűzvezető állásból végezték volna, a töltés pedig automatizálva volt.

Ezek közül a projektek közül egyik sem jutott el a megvalósításig, a háború miatt a fejlesztések félbemaradtak. A fejlődés iránya azonban egyértelmű volt, és legalábbis meglepő, hogy a műszakilag amúgy nagyon fejlett németek azt nem ismerték fel. A 105 mm-es lövegek automatizálásán, nem túl nagy lendülettel, de azért dolgoztak, viszont a könnyű légvédelmi fegyverzet hasonló modernizálására amennyire tudni lehet, még csak nem is nagyon gondoltak.

Egy Vierling.

Egy Vierling.

 

A harmincas évekre a nagy hadihajókról már lekerültek a torpedók, melyek a nagy távolságról megvívott felszíni ütközetekben nem bizonyultak hatásos fegyvernek, s a csatahajók számára csak felesleges terhet, és sebezhető pontot jelentettek. A zsebcsatahajókat azonban nem arra tervezték, hogy klasszikus tengeri csatákat vívjanak. A feladatuk a kereskedelmi hajózás elleni harc volt, s ezen belül csak a feltétlenül szükséges mértékig volt szabad ütközetet vállalniuk ellenséges hadihajókkal, például hogy leküzdjék, vagy legalábbis megfutamítsák a konvojok gyenge, néhány rombolóból, és esetleg egy-két könnyűcirkálóból álló kíséretét.

A torpedóknak még itt sem vették volna nagy hasznát, viszont annál jobban tudták használni őket az elfogott kereskedelmi hajók elsüllyesztésénél, amikor gyorsan a tenger fenekére kellett juttatni azokat, mert folytatni kellett a többi hajó üldözését, vagy mihamarabb el kellett iszkolni a közelgő ellenséges hadihajók elől. A torpedók megbízhatóbban és gyorsabban végeztek a teherhajókkal, mint a fedélzeti lövegek, és így a hosszas ágyúzással nem is hívták fel magukra a közelben tartózkodó hajók figyelmét. (Persze ha mód volt rá, az olcsóbb megoldásokat választották a süllyesztésre, a 15 centis ágyúkat, vagy az elfogott hajón elhelyezett robbanótölteteket.)

A szűkös hely nem tette lehetővé a víz alatti torpedóvetőcsövek beépítését, ráadásul a németeknek kellemetlen tapasztalataik voltak ezek sebezhetőségével kapcsolatban. A csöveket így végül a fedélzeten építették be, mivel közepes tüzérség miatt máshol nem volt hely, a hajó süllyesztett tatfedélzetén.

A Deutschlandra eredetileg még a régi típusú, 500 mm-es torpedók kerültek fel, ezeket azonban mihelyt lehetett, lecserélték az új 533 mm-es torpedókra. A másik két hajó már eleve ezeket kapta. A négycsövű indítóállásokat 10 mm vastag lemezekkel borították, hogy védjék őket a kisebb repeszekkel, illetve a hátsó 280 mm-es torony ágyúinak légnyomásával szemben. A hajókon főleg a G7 torpedók különböző változatait használták, ezek súlya mintegy másfél tonna volt, hosszuk 7,2 méter. A T1 típus hatótávolsága 30 csomós sebesség mellett 14 ezer méter volt, 44 csomós sebességnél hatezer méter. A torpedó robbanófeje 320 kg hexanite töltetet tartalmazott.A Graf Spee 1939 tavaszán. A taton jól láthatóak a négycsövű torpedóvetők.

A Graf Spee 1939 tavaszán. A taton jól láthatóak a négycsövű torpedóvetők.

 

A torpedókkal ellentétben a repülőgépek a háború után kötelező kellékké váltak a csatahajók fedélzetén, s ha máshol nem volt hely, a lövegtornyok tetején beépített katapultokon tárolták őket. Az eredeti elképzelés az volt, a gépek felderítik a célpontot, és segítik a tűzvezetés munkáját azzal, hogy a becsapódó gránátokat megfigyelve pontosítják a lőelemeket. Az elképzelés a gyakorlatban később nem vált be, a repülők üzemeltetése a csatahajók fedélzetéről nehézkes művelet volt, kihalászásuk pedig még nehézkesebb, hiszen a gépek a csatahajókra leszállni nem tudtak, a vízből kellett kiemelni őket, amihez a hajóknak meg kellett állniuk. A repülők a háború vége felé többnyire le is kerültek a csatahajókról.

A zsebcsatahajók eredményes tevékenységéhez viszont mindenképpen szükség volt a hatékony felderítésre, és radar hiányában ennek legjobb módja a felderítő repülőgépek használata volt. A Deutschlandra 1935-ben került fel a katapult a parancsnoki torony és a kémény közé. (Eredetileg is tervezték, de csak ekkor készültek el vele.) A két másik hajó már eleve így készült, ezeknél a katapult a kémény mögé került. Miután hangáraknak nem volt hely, a hajók repülőgépét a 14 méter hosszú, sűrített levegővel működő katapulton tárolták, és lehetőség volt a hajókon egy szétszerelt tartalék gép tárolására is. (Mely lehetőséggel nehezen érthető okból többnyire nem éltek.)

A flotta hajóin először a Heinkel He–60 hidroplánokat használták, megbízható, kétüléses gépeket, melyek 945 kilométeres hatótávolsága viszonylag nagynak számított, viszont 660 lóerős motorjukkal csak 240 km/h sebességre voltak képesek. A Heinkeleket 1939-ben váltották le a sokkal korszerűbb Arado Ar–196A repülőgépek, melyek a maguk kategóriájában akkor a világszínvonalat képviselték. Az erős szerkezetű, teljesen fémépítésű gépek 960 lóerős BMW motorjukkal 320 km/h sebességre voltak képesek, hatótávolságuk elérte az 1070 kilométert. A teljesen feltöltve 3.730 kg súlyú repülők a szárnyakban két 20 mm-es gépágyúval voltak felfegyverezve, és egy a hátsó ülés mögé beszerelt forgatható, kétcsövű 7,9 mm-es géppuskával. A gépek és a repülőszemélyzet egyébként hivatalosan nem a haditengerészet, hanem a Luftwaffe kötelékébe tartoztak.

A Scheer katapultján álló Heinkel He-60 hidroplán.

A Scheer katapultján álló Heinkel He-60 hidroplán.

 

A zsebcsatahajók komplex tűzvezető rendszere nem a cirkálókéra emlékeztetett, hanem felépítésénél láthatóan a csatahajókon használt rendszert vették mintának. A tűzvezetés szinte teljesen a 280 mm-es ágyúk kiszolgálására épült, a közepes tüzérséget nem látták el saját központi tűzvezetéssel. A németek láthatóan a nehézágyúkat tekintették a hajók elsődleges fegyverzetének, melyekkel az ütközeteket majd megvívják, a 15 centis ágyúknak úgy látszik, nem tulajdonítottak nagy szerepet. Ez súlyos hiba volt, hiszen a nyolc ágyú komoly tűzerőt képviselt, és gránátjaik az ellenséges cirkálóknak is súlyos károkat tudtak volna okozni. Mindenképpen hiba volt a taktikai elképzeléseknél ennyire mellőzni ezeket a lövegeket.

A tűzvezető rendszer három tűzvezető állásra épült. Ezek közül kettő az első és a hátsó parancsnoki hídon, egy pedig az előárboc tetején volt elhelyezve. A hátsó hídon és az árboc tetején levő állás 10,5 méter bázistávolságú optikai távolságmérővel volt felszerelve, a parancsnoki hídon levő hétméteressel. A két parancsnoki hídon levő állás 50 mm vastag páncélzattal volt védve, a torony tetején levő csak 20 milliméteressel. A távolságmérők a hajó belsejében, a páncélfedélzet alatt levő tűzvezető központoknak továbbították a mért adatokat, ahol azokat analóg számítógépekkel dolgozták fel, és továbbították a lövegtornyoknak. Ezekből a központi állásokból kettő is volt a hajón, a két parancsnoki híd alatt. A zsebcsatahajók tűzvezető rendszere gyakorlatilag ugyanolyan felépítésű volt, mint a későbbi csatahajóké, s mindenképpen sokkal összetettebb és hatékonyabb volt, mint egy átlagos cirkálóé.

A tűzvezetés két távolságmérő adataiból dolgozott, a harmadik elvileg irányíthatta volna a közepes kaliberű ágyúk tüzét, a gyakorlatban azonban a rendszer kapacitását teljesen lekötötte a 280 mm-es tüzérség és a légvédelem. A tűzvezető rendszer nem volt képes egyszerre három csoport tüzét irányítani, és a mellőzött harmadik szinte mindig a 15 centis tüzérség volt. (A „dual purpose” lövegek alkalmazásával persze ez a probléma is megoldódott volna.)

A két lövegtorony szintén fel volt szerelve egy 10,5 méteres távolságmérővel, és a központi tűzvezetés üzemképtelensége esetén az ágyúk tüzét a toronyparancsnok a helyben mért adatok alapján is irányíthatta. Ezt a megoldást persze csak szükséghelyzetben használták, hiszen a tűzvezető központ számítógépei sokkal pontosabb adatokat szolgáltattak, mint a helyi kalkulációk.A Graf Spee tűzvezető központja (transmitting station).

A Graf Spee tűzvezető központja (transmitting station).

 

A légvédelmi ágyúk számára 1934-ben rendszeresítették a szintén optikai távolságmérőkre épülő KDP SL tűzvezető rendszert. A Deutschland még az SL-2 berendezést kapta, melyből kettőt szereltek fel a hajóra, egyet az előárbocra, egyet pedig a kémény mögött kiépített platformra. A két másik hajó már a korszerűbb SL-4 készüléket kapta, melyekből hármat helyeztek el a hajókon, kettőt a kémény két oldalán, egyet pedig a parancsnoki híd hátsó részén. Tehát a három légvédelmi ikerlöveg mindegyike saját tűzvezetést kapott, ami nagyban növelte hatékonyságukat, különösen miután az első korszerűsítéseket követően ellátták őket olyan berendezésekkel, melyekkel a tűzvezető állásból távirányítással állíthatták be tüzelési helyzetbe az ágyúkat.

A kiskaliberű légvédelmi gépágyúknál az ilyesféle tűzvezetés teljesen hiányzott. Az egyes gépágyúk önállóan tüzeltek, helyi irányítással, a csövekre szerelt célkereszt alapján. Néha használták az egyméteres bázistávolságú, hordozható távolságmérőket is, melyek azonban nehézkes alkalmazásuk miatt nem voltak igazán elterjedtek.

A tűzvezetés részét képezték az éjszakai harcban használható fényszórók is. A Deutschlandon öt darab másfél méter átmérőjű Siemens-Schuckertwerkte fényszórót helyeztek el, négyet a kémény két oldalán, egyet az előárbocon. A másik két hajón hat fényszórót építettek be, négyet a kémény körüli platformon, kettőt pedig a parancsnoki híd mögötti torony két oldalán. Ez utóbbiakat nem sokkal a háború előtt leszerelték, és helyettük csak egy fényszórót helyeztek el itt, a torony elülső oldalán. A fényszórókat központilag vezérelték, a parancsnoki hídon levő irányító állásból.

Az 1934-ben meginduló német radarfejlesztések első használható termékei a zsebcsatahajókon jelentek meg először. A világ első radarkészülékét, a Seetakt-ot (Seetaktische Gerate), a Graf Spee tornyára szerelték fel 1936-ban. (Más forrás szerint egy évvel később.) Ezt nem sokkal később a fejlettebb FuMO22 készülék váltotta, melyet az összes nagy német hadihajóra felszereltek. A 82 centis hullámhosszon, 382 MHz-en, 8 kW teljesítménnyel dolgozó FuMO optimális esetben 25 kilométeres távolságról volt képes jelezni a nagyobb hajókat, de a gyakorlatban ez a távolság inkább csak 14-15 km volt. A készülék azonban elég pontatlan volt, a cél helyzetét +/- 5 fokos eltéréssel jelezte, ami alkalmatlanná tette a tűzvezetésben való használatra. A németeknek nem is ez volt a céljuk vele, hiszen eredetileg is csak felderítésre, és navigációs segédeszköznek szánták a radarjaikat. Erre a célra a FuMO22 is jól használható volt, ami azt a hitet ébresztette a németekben, hogy amire egy radar képes lehet, azt ők már elérték. A radarfejlesztések emiatt is torpantak meg. A háború elején a radarjaik még legalább egyenrangúak voltak a hasonló angol/amerikai berendezésekkel, három évvel később azonban azok már köröket vertek a németekre, akik már sosem tudták behozni a lemaradásukat.A Deutschland parancsnoki hídja. Jobbra a hajó első kapitánya, Hermann von Fischel.

A Deutschland parancsnoki hídja. Jobbra a hajó első kapitánya, Hermann von Fischel.

 

A radar antennáját mindhárom hajón az előárboc tetején levő tűzvezető állásra szerelték, a 10,5 méteres távolságmérő fölé, és azzal együtt körbeforgatható volt, bár a felépítmény és az árboc miatt a hátsó szögtartományokban takarva voltak. A Graf Spee a szokásosnál kisebb, 1,8×0,8 méteres rácsantennát kapott, a másik kettő a FuMo szabványos 6×2 méteres antennáját. A Deutschland/Lützow valószínűleg végig ezt a radart használta, míg a Scheer 1940-ben megkapta a modernebb FuMO27 radart, melyből kettőt is felszereltek a hajóra, az előárboc tetején, és a hátsó parancsnoki hídon levő tűzvezető állásokra. Ez a radar már sokkal pontosabb volt elődjénél, alig 0,3 fokos pontatlansággal jelezte a célpont helyzetét. Ennek ellenére ezeket a készülékeket sem kötötték össze a tűzvezetéssel, továbbra is csak felderítésre és navigációra használták őket, mivel a németek jobban megbíztak az optikai távolságmérőikben. Bevetésen a német parancsnokok többnyire kikapcsoltatták radarjaikat, mert attól tartottak, azok csak elárulnák hajóik helyzetét az ellenségnek. A német tengerésztisztek képzésében egyáltalán semmilyen formában nem szerepelt a radar használata, a hajók fedélzetén pedig alig volt olyan szakember, aki képes lett volna azokat megfelelően kezelni és karbantartani. A harcászati utasításokban a háború utolsó hónapjaiig egyetlen szóval sem szerepelt a radar használata, 1945 márciusában adták ki az első, ezzel foglalkozó tájékoztatást.

(Folyt. köv.)

55 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://htenger.blog.hu/api/trackback/id/tr6416239824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2020.10.15. 15:24:24

Uhh, az ismét jó sűrű lett.

Cserny mster 2020.10.15. 16:02:35

"A gránát teljes hossza 118,8 cm, tömege pedig 300 kg volt, míg a robbanótöltet tömege ennél volt a legnagyobb, 23,3 kg, ami a lövedék teljes tömegének 7,8 százalékát teszi ki." Érdekes, hogy a lövedék főleg egy nagy darab vas volt...

Akos Gergely 2020.10.15. 16:05:24

Két apró gondolat, kiegészítés:

- "A nagykaliberű hajóágyúk között magasnak számító negatív szög jelzi, hogy az ágyúkat egészen közeli célpontok ellen is használni akarták. "

Bár ez egészen biztosan szerepelt, ezen kívül számos más előnnyel is jár a mélyebb negatív csőkitérítési szög, pl fordulóban, vagy erős hullámzásban a hajó dőlését kompenzálva is folyamatosan célra lehet tartani a lövegekkel ill. a lövegcsövek tisztításánál könnyebb hozzáférhetőséget biztosít, ami főleg a hátsó torony alacsony tatfedélzet viszonylatában jól jöhetett stb.

- könnyű légvédelmi tűzvezetés centralizálása

Egyrészt nem tudtam h az olaszok is foglalkoztak ilyennel már a '30as években (a franciát ismerem, az oroszt meg láttam pár terv hajón) - van esetleg forrás az olaszokéhoz?
Másrész számomra kérdéses, hogy ennek a hatékonysága mekkora lehetett volna, tekintve az igen rövid ún. engagement window-t, tehát azt az időt amig a repülőgép a terhét még nem ledobva a lövegek hatásos lőtávolságán belül tartózkodik. Ez 20mm-es fegyvereknél általában max. 5-6 mp. Ennyi idő a korabeli átvitel technikákkal (mechanikus elektorinkus helyett) és tűzvezető számítógépekkel stb. nem tűnik elegnedőnek a lőelemek (ráadásul meglehetősen gyorsan változó) kiszámítására, majd azoknak a különböző helyeken lévő állásokra továbbításának és azok beállítására, legyen az akármennyire is automatikus.
Szerintem nem véletlen, hogy az angolszászok is inkább a sokcsövű, de egyéni tűzvezető radarral stb felszerelt ágyúállások felé (quad Bofi Mk 51/57 gun-sight/radarral az amcsiknál és STAAG a briteknél) mentek el a csöves légvédelemnél.

Maga Lenin 2020.10.15. 16:40:16

Azt nem tudom, hogy igazából hogy' gondolták ezt az elvet, amit a nyitó mondatban is bemutat a poszt. Pont a naval holiday alatt még értem, de ezen kívül olyan gyors volt a fejlődés amennyire én látom minden más időszakban, hogy jóval gyorsabban elvesztették a sebességi fölényüket a csatacirkálók, mint amilyen hamar ki akarták volna őket vonni. Mert ugye közben nagyon drága egységek voltak. Az meg nyilván irreális elvárás, hogy majd mindig pont a régebbi és ezért lassabb csatahajókkal találkoznak csak a tengereken.
Most ez lehet, hogy pont ezekre a hajókra kevésbé vonatkozik, de most jutott eszembe.

Maga Lenin 2020.10.15. 17:12:34

Ja és még egy kérdés.
"Az ilyen nagy kezdősebesség, és a kilövéskor keletkező magas, ez esetben 3.200 att nyomás a töltényűrben általában a cső gyors elhasználódását vonta magával, ám itt sikerült ezt kiküszöbölni. "
Azt esetleg nem írták le, hogy hogyan sikerült ez?

bz249 2020.10.15. 17:26:41

@Maga Lenin: "Pont a naval holiday alatt még értem, de ezen kívül olyan gyors volt a fejlődés amennyire én látom minden más időszakban, hogy jóval gyorsabban elvesztették a sebességi fölényüket a csatacirkálók, mint amilyen hamar ki akarták volna őket vonni. Mert ugye közben nagyon drága egységek voltak. Az meg nyilván irreális elvárás, hogy majd mindig pont a régebbi és ezért lassabb csatahajókkal találkoznak csak a tengereken."

Hat nem tudom a
nevado brit Drenya 21 csomo,
a nemet Nassau 20,
az amerikai Florida 21 csomo (csaltam... de a South Carolinaval nem jon ki).

Aztan lett ebbol a tenyleges a briteknel QE (23) / tervezett N3 (23), tenyleges Nelson (23)
A nemetknel a tenyleges Bayern (21) / tervezett L20 (26?)
Az usakoknal a tenyleges Colorado (21) / tervezett South Dakota (23)
Meg a jappani Nagato ami ugyan 26 csomot tudott, de mindenki 23-nak tudta

A 25 csomora tervezett Invincible-t ebbol egyedul az L20 tudta volna elkapni. A 27.5 csomos Liont, meg egyik se... mikozben kozben lement egy generaciovaltas (15 ev). Nem annyira a sebessegre gyurtak a csatahajoknal 1905 es 1925 kozott.

Maga Lenin 2020.10.15. 17:33:05

@bz249: OK legyen 4 csomó a különbség mondjuk, nyílegyenesen távolodva az 7,5 km/h kb. Na most egy kicsit is ködösebb időben 10-15 km-nél veszik észre egymást. Akkor 17,5-22,5 km-re távolodhat el a csatacirkáló 1 egész óra alatt (és közben csak egyenletesen növeli a távot a kezdőértékről). A 22,5 km is még bőven belül kellett, hogy legyen a csatahajólövegek hatótávolságán. Az más kérdés, hogy 1-3% volt a találati arány nagy távolságon, na de mégis mindenki erre játszott, hogy legalább 10-20 km közötti lesz a lőtáv. És 1 óra alatt azért rommá lehet lőni egy alig páncélozott, viszont baromi nagy hajót.
(Bocsánat, lehet, hogy kicsit off, mert pont a zsebcsatahajók annyira nem túl nagyok.)

bz249 2020.10.15. 17:49:00

@Maga Lenin: na varj, ugye nyilegyenesen tavolodasnal ugye a tuzerseg fele/harmada kiesett. A cel is 200 helyett 30 meter. Ez szerintem belefert a normal uzleti kockazatba.

Maga Lenin 2020.10.15. 17:55:32

@bz249: A csatacirkáló OK hogy megy elfelé, na de aki üldözi és lassabb, mivel úgyis tudja, hogy lassabb, néha kicsit nyilván elfordul, hogy teljes sortüzet lőjön. Viszont a csatacirkáló, na az, ha tényleg siet, annak tényleg kiesnek az elülső tornyai. (Most anélkül hogy utánakeresnék, azért azt tippelem, hogy inkább hátul van kevesebb torony a hajók többségén, mint elöl, ergo megint jobban jár az üldöző még akkor is, ha nem fordul oldalra, mint a menekülő.)
Meg amúgy végső soron az is irreális, hogy nem fordul el a cél, egy valós harctéren tuti kell ez-az miatt manővereznie. És akkor már megint nem a keskeny felét mutatja az üldözőnek. Persze, ilyenkor ő is lőhet teljes sortüzet, de úgy hiszem, nem ez a jellemző, szemben az üldözővel.
Arról nem is beszélve, hogy egy, nem is különösebben szerencsés találat vagy a beömlő víztömeg, vagy a gépek, meghajtás sérülése miatt máris elveszi azt a pár csomós előnyt. Ellenben a jól védett csatahajónak e téren is előnye van (nem nagy, de azért van).

Akos Gergely 2020.10.15. 18:01:18

@Maga Lenin:
Először is egy kis OFF: üdvözlet az Oscar-os cikkért a blogodon meg grat a HTKA státuszhoz, remélem lesz majd Borej meg Yasen téma is ;).

ON:
Persze ahogy Zoli írta ők is folyamatosan turbózták fel az egymás utáni hajókat és nem véletlen hogy a 4. hajónál már a Scharnhorstra váltottak, mert a Dunqerkue megjelenésével pont az eredeti koncepicó sérült.

Cymantrene 2020.10.15. 18:03:09

@Maga Lenin: Sztem pont megfelelt trollkodásnak. Nem akarták hagyni, hogy nehézcirkálónál komolyabbat építsenek, hát abból építettek olyat, ami ijesztőleg hatott. A tervezéskor és a megépítésük után is sokáig megfelelt annak, amit mondtak róla, hogy az erősebb elől elfut, az ugyanolyan gyorsat megveri. És még utána is két-háromszor akkor hajókat építettek ellenük, ez azért elég hatékony mód az ellen költségvetésének lepusztítására.

És ne feledjem: jó a cikk, kösz!

Cymantrene 2020.10.15. 18:05:58

@Maga Lenin: a "keskeny fele" az hajóknál másképp van :-) Az irányt könnyebb belőni, mint a távolságot, ezért hosszában könnyebb eltalálni egy hajót, mint ha keresztben áll.

Akos Gergely 2020.10.15. 18:07:11

@Maga Lenin:
Először is egy kis OFF: üdvözlet az Oscar-os cikkért a blogodon meg grat a HTKA státuszhoz, remélem lesz majd Borej meg Yasen téma is ;).

ON:
Ahogy Zoli írta ők is folyamatosan turbózták fel az egymás utáni hajókat és nem véletlen hogy a 4. hajónál már a Scharnhorstra váltottak, mert a Dunqerkue megjelenésével pont az eredeti koncepicó sérült.
Amúgy meg korábban a WT/LT miatt mindnekinek kötve volt a keze a cirkálók terén a 10.000 tonnához, 8"-hez és az LT-től számszerűleg az össz tonnatartalom is.
A csatahajók ellen meg jogosan okoskodhattak azzal, hogy azoknak egy háborúban a limitált számuk miatt lesz jobb dolguk is.
És valóban az angolszász nagy tengeri hatalmak szemében cirkálók voltak, az ő csatasoraiknak a japánokét és egymásét kellett ellensúlyozni (még 20-as évek végéről van szó), a franciáknak meg az olaszokat és fordítva. Így egy kicsit egy piaci résbe jöttek ezek a hajók.
Ahogy Friedman mester írja ezen "raiding cruiserek" legjobb ellenszere egy még nagyobb méretű, de hasonló, specializált "raiding cruiser", hogy a csatasor erejéből ne kelljen elvenni a levadászásukra (pre-CV domináns időkről beszélünk persze). Jórészt ezért is született az Alaska osztály, ami persze nem igazán volt költséghatékony. De ha megnézed a tervezeteket mindenki, az angolok is, a franciák és az olaszok is számoltak ilyen jellegű saját hajók megépítésével (amiből ugye évgül is csak a Dunqerque lett, ami egy overkill volt, de ott szempont volt, hogy a két Gulio Cesare-t is ellensúlyozzák.)

Maga Lenin 2020.10.15. 18:47:16

@Cymantrene: Na ja, jogos. (Mindkét komment.)

@Akos Gergely: Ja ez a Lexington lenne, az ilyenek ellen, igaz? (Mármint az "eredeti".)

Akos Gergely 2020.10.15. 18:58:23

Inkább az Alaska, a pre-CV időkkel itt még a '30as évek közepére utalok. A hordozók (gépeik) még túl gyengék voltak és főleg nem minden időjárási körülmények közt bevethetőek, ami az Észak-Atlantin problémás.

Az eredeti Lexington battlescoutnak, azaz felderítőnek volt szánva inkább, lásd részletesebben ebben az írásomban:

warshipprojects.com/2017/03/17/teszt-2-cikk/

Persze ha van Lexington akkor (nincs WT) és sosem jön létre a Panzerschiffe (de leglaábbis nem ebben a formában).

savanyújóska 2020.10.15. 18:59:48

@Akos Gergely: „van esetleg forrás az olaszokéhoz”

Nem nagyon. A Design 770 zsebcsatahajó tervezetükön tették a 37 mm-es gépágyúkat hatcsöves, teljesen zárt tornyokba, amik túl kis méretűek ahhoz, hogy a kezelőszemélyzet is elférjen bennük. A hajó hosszmetszeti rajzán látni, hogy tornyok alatt egy széles barbetta van, valószínűleg itt adagolták volna a lőszert az automata töltőbe. Az elrendezés erősen emlékeztet a francia ACAD rendszerre. Nem hiszem, hogy sokkal tovább jutottak volna az ötletelésen, de legalább eszükbe jutott a dolog.

@Maga Lenin: Az élettartam leginkább a kalibertől függ, 2.800-3.200 att nyomás mellett a 203 mm-es csövek élettartama nagyjából 500-600 lövés volt, a francia 330 mm-eseké 300 lövés, a német 38 centiseké meg 200 lövés. Ugyanakkor viszont ezek általában kisebb kezdősebességet adtak, a 344 lövés élettartamú amerikai 305 mm-esek például csak 762 mps-t. Azt mondanám, a germán acél kiváló minősége, meg a precíz munka lehet az oka a valamivel nagyobb élettartamnak. A nem erről híres olaszok 32 centis ágyúinak élettartam csak 150 lövés volt, a 38 centiseké meg csak 120 lövés.

LebensraumamOsten 2020.10.15. 19:13:33

@Maga Lenin: Asszem csőbéléssel, mint a Párizs ágyúnál.

bz249 2020.10.15. 19:14:56

@Cymantrene: de a tavolsagot cserebe nem kell pontosan eltalalni, mert lapos roppalyanal kilometeres danger zone-od van.

LebensraumamOsten 2020.10.15. 19:18:09

@Cymantrene: Csakhát ez pont a brit csatacirkálók ellen nem jött be. Azok erősebbek és gyorsabbak is voltak. Azért sem mert a Graf Spee kapitánya hazahajózni a sérült hajóval, mert azt az - egyébként téves - értesülése volt, hogy a Renown a La Plata felé hajózik és tudta, hogy neki akkor reszeltek.

hátramozdító 2020.10.15. 19:23:06

Megint nagyon jó volt, köszönjük szépen! Elég nyomasztó lehetett ez a zsúfoltság a legénység számára, de persze nem sétahajókázni mentek...

Cymantrene 2020.10.15. 19:23:37

@bz249: ?. ahhoz tényleg lapos kell, tehát igen közeli cél.

AchtungPanzer 2020.10.15. 19:34:31

@Maga Lenin: nem szeretnék reklámot csinálni neki, meg az életszerűségtől is bizonyára több ponton messze van, de a " híres " online hadihajós játékban ( WOWS ) könnyedén kipróbálhatod, hogy miként tudja menekülőre fogni a dolgot egy cirkáló a csatahajó elől. Ahogy feltételezted is, a csatahajó jó töltési ritmusban kissé elfordulva a menetiránytól teljes salvót tud lőni, de ugyanez értendő a menekülő cirkálóra is.

Cymantrene 2020.10.15. 19:51:30

@LebensraumamOsten: Jó, hát mindent nem lehet :-) De azért az is mekkora királyság már, hogy ekkora hajók kellettek ellenük :-)

bz249 2020.10.15. 20:39:29

@Cymantrene: jo nyilvan... de nehany szaz metert azert epeszu harcerintezesi tavon is kaphattal.

Flankerr 2020.10.15. 20:39:34

Köszönöm a szokásos kiváló szintet hozó részt.

Számomra a legtanulságosabb rész a legutolsó a radarról és annak nemhasználatáról, hihetetlen és érthetetlen..

Greg36 2020.10.15. 20:41:22

@Akos Gergely: "Másrész számomra kérdéses, hogy ennek a hatékonysága mekkora lehetett volna, tekintve az igen rövid ún. engagement window-t, tehát azt az időt amig a repülőgép a terhét még nem ledobva a lövegek hatásos lőtávolságán belül tartózkodik. Ez 20mm-es fegyvereknél általában max. 5-6 mp. " - Szerintem - de ebben kijavítanak a járatosabbak - akkoriban, és még egy ideig később is a repülőgépek hajók elleni támadását nem zuhanóbombázókkal, hanem torpedővetőkkel képzelték, azok pedig lassan, és nyílegyenesen repültek nem kicsi távot, hogy oldják a torpedókat. Az US Navy toropedővetői tudnának erről mesélni Midway után, csak nem sokan maradtak, hogy megtegyék.

omron 2020.10.15. 21:08:35

Mivel oldották meg a becsapódás utáni időzítést, ami átvészelte a kilövést meg az impaktot?

Akos Gergely 2020.10.15. 21:29:38

@Greg36: ;) köszönöm, elég járatos vagyok a témában. Midwaynél kettő azaz 2 db amerikai repülőgépet lőtt le a ajpán légvédelem azok is ha jól rémlik egy VIndicator meg egy Dauntelss volt. A TBD-k-et mind a Zerok nyírták ki Midwaynél.
Forrás: Jonathat Parhsall & Anthony Tully: Shatter Sword; de még szivesen citálok másokat is.

Az állításom egyébként kifejtve alább (ha már Midwayt hoztad példának):
A japán Type 96 25mm-es lövegek hatásos lőtávja kb. 2000m volt vízszintes módban és 1000m nagy csőemelési szög mellett; a zubók általában 500-600m-en oldottak (a japánok még picit lejjebb), ez mondjuk az egyszerűség kedvéért 100 m/s-es zuhanó sebességgel számolva kb 5mp-es időablakot ad összesen. Mivel a 25mm Type 96-eshez 15-ös lőszerrakasz volt és kb. 110-120 lövés volt az effektív tűzgyorsaság nagyjából telitárral pont ki is jött 2 gép gépnyi adag ennyi idő alatt aztán kis szünet a cseréhez. Esélyük nem volt az SBDkel szemben.
Tény, a TBD-k lassabbak voltak viszont a torpedókat is legalább 6-800m-ről kellett ledobni, hogy legyen ideje szintbe állni és élesedni, tehát az effektív idő még azok ellen is max 12-15mp.

És mindez 25mm-es fegyverekre vonatkozik, fentebb 20mm-est írtam, annak effektív lőtávja még ennél is kissebb. Nem véletlen hogy az amcsik is és a britek is ahogy lehetett a háború eleján dobálták ki a még kisebb 0.5" és egyéb kiskaliberű fegyvereiket és álltak át Oerlikonokra (és mint látjuk még az is éppenhogy csak ért valamit).

Akos Gergely 2020.10.15. 21:40:38

@savanyújóska: meg nem mindegy a lőszer tömege sem, illetve a kezdősebesség; könnyebb gránátokkal nő az élettartam, meg persze csökkentett kivető töltettel is. Ezt a csőélettartamot sokszor hozzák fel a csatahajók gyengepontjaként, de erősen eltúlzott dolog.
A német lövegeknél annyiban kellemetlenebb a dolog, hogy ott nem volt béléscső (angolszászoknál plusz japóknál ott volt) ezért a komplett löveget fel kellett újítani (persze béléscső ide vagy oda ahhoz is kompletten le kellett szedni az ágyút).
Minden esetre a csőélettartamot a nagykalibereknél (legalábbis az angolszászok - de amennyire tudom an émet sem tér el ettől) full effective service roundban szokták megadni, ami teljes kivető töltet melletti AP lövedékre értendő. Ha ez a szám nagyobb mint a csövenkénti lőszerjavadalmazás akkor nincs nagy gond, ha kisebb akkor igen. Namost ha jól tudom '44-45ig nem nagyon próbálkozott senki tengeren nagykaliberű lőszer utántöltéssel, ezért a lőszerkészlet kifogyta előbb volt korlát mint az ágyú kikopása - ezért gondolom, hogy ez túllihegett dolog.

gigabursch 2020.10.15. 21:40:59

@AchtungPanzer:
Amint megvan a villába fogás, akkor kell fordulni.

Arról nem beszélve, hogy a gépészet 10-30 perc túlerő kérést (azaz a gép Max üzemi fordulatszámat meghaladó fordulatot) ki kell bírjon.

gigabursch 2020.10.15. 21:43:08

@Akos Gergely:
Max az zsákok standard csatahajói, amikkel a japán pártokat lőtték a partraszállások előkészítéseként.

gigabursch 2020.10.15. 21:48:23

@Maga Lenin:
Ha a menekülő hajó pont a hullámokat oldalról veszi, akkor ugyanezt kénytelen az üldöző is tenni.
Ez pedig a hajó belengésétvis magával hozza.
Ennek eredőjeként meg a lövések iránya is és a távolsága is bitangul szór.
Még akkor is, ha a hajó egész erőn megy és próbál beülni a saját hullámába (erről korábban már volt szó).

gigabursch 2020.10.15. 21:49:29

@Cserny mster:
Volt ott elég repesz, ami kellő energiát kapott ahhoz, hogy roncsoljon.

Akos Gergely 2020.10.15. 21:50:39

@gigabursch: pont ezért ott nem full charge-ot használtak (nem is lett volna értelme, nem volt páncél amit át kellett ütni és rövid volt a táv, volt hogy half charge elég volt) és HE/HC gránátot lőttek legtöbbször, mindkettő jelentőssen csökkentett kopással járt csak, simán akár a duplájára növelve az élettartamot. Bemásolom a releváns részt navweapsről, az amerikai Mk 7 16"/50-re vonatkozóan (Iowa, Montana főfegyverzet):
When first introduced into service during World War II, the barrel life was 290 ESR, the lower of the two values given above. HC rounds at 2,690 fps (820 mps) were 0.43 ESR and at 1,900 fps (579 mps) were 0.03 ESR. The Target rounds at 1,800 fps (549 mps) were 0.08 ESR. A slight reduction in charge weight raised liner life to 350 ESR by the start of the Korean War. In the 1967 and 1980s deployments, the use of "Swedish Additive" (titanium dioxide and wax) greatly reduced barrel wear. It has been estimated that four AP shells fired using this additive approximated the wear of a single AP shell fired without the additive (0.26 ESR) and that HC rounds fired with the additive caused even less wear (0.11 ESR). The "Swedish Additive" was issued in a packet that was inserted between two of the propellant bags. Later developments during the 1980s deployment led to putting a polyurethane jacket over the powder bags, which reduced the wear still further. This jacket was simply a sheet of foam with a fabric border around the ends that was tied to the powder bag. When the jacket burned during firing, a protective layer formed over the surface of the liner, greatly reducing gaseous erosion. This wear reduction program was so successful that liner life could no longer be rated in terms of ESR, as it was no longer the limiting factor. Instead, the liner life began to be rated in terms of Fatigue Equivalent Rounds (FER), which is the mechanical fatigue life expressed in terms of the number of mechanical cycles. The 16"/50 (40.6 cm) Mark 7 was ultimately rated at having a liner life of 1,500 FER.

gigabursch 2020.10.15. 21:53:33

@gigabursch:
Szóval: usákok és partok.
A többi az Andoid varázslása...
(viszont szórakoztató)

Akos Gergely 2020.10.15. 21:53:55

@Akos Gergely: tehát látható, hogy a HC lőszer half charge mellett kb 0.3 ESR volt (el van írva ez az érték a szövegben), tehát kb. 850 lövésre volt jó a cső ezekkel ami legalább 3-4 sziget alapos megszórására elegendő.

Maga Lenin 2020.10.15. 22:02:54

@savanyújóska: OK, köszi. Azt hittem valami különleges anyaghasználat volt, csak ugye azt máshol is biztos használták volna később. (Kivéve, ha nem elérhető, mint pl. a háború alatt a németeknek a króm elég nagy mennyiségben.)

@Akos Gergely: Bezzeg 2 évtized múlva, mikor egy sorozat rakéta volt, oszt jónapot! :) Olvastam majdnem mindent a honlapodon, na de fejben ugye nem maradt meg persze, lásd pont a Lexingtont. Pedig milyen szép ez a battle scout, no.

@AchtungPanzer: Thx!

Greg36 2020.10.16. 05:07:35

@Akos Gergely: köszönöm a korrigálást!

Galaric 2020.10.16. 06:14:09

@Akos Gergely: összesen kettőt?????
Nem gondoltam volna, hogy ennyire hatástalan volt a japó légvédelem...
Mi lehet a magyarázat ennyire hatástalan volt a fegyverzet vagy a kezelő személyzet kiképzése hagyott kíváni valót maga után?
Vagy a kettő kombinációja?
Lehet talán az is mivel nagyszámú zéró repült CAP-ot a közvetlen közelükben nem akarták kockáztatni a véletlen baráti tűzet?
Mondjuk ezt tartom a legvalószinűbb magyarázatnak.
A II.Vh visszaemlékezések szinte mindig megegyeznek oldaltól függetlenül, hogy a saját légvédelem eszetlenül lőtt mindenre ami a hatókörében mozgott... :)

savanyújóska 2020.10.16. 08:40:06

@omron: Amennyire tudom, tehetetlenségi csapódó gyújtókat használtak, aminél a becsapódás hatására az ütőszeg a gyutacsba csapódik, és berobbantja azt. A késleltetést valamilyen mechanikai vagy kémiai késleltetéssel oldották meg, például rugó, vagy valamilyen lassú égésű anyag. Hogy ez pontosan hogyan működött, az talán ebből a cikkből kibogarászható, bár én nem sokat értek belőle.
www.navweaps.com/index_tech/tech-020.php

@Akos Gergely: A megadott csőélettartamok természetesen a teljes töltettel leadott lövésekre vonatkoznak. Egyébként ez tényleg nem sokat számított, a legtöbb csatahajó egész pályafutása alatt nem adott le annyi lövést, hogy a csöveket cserélni kellett volna.

@Galaric: A Yamato elsüllyesztésekor a tíz japán hajó összesen 10 repülőgépet tudott lelőni a kb. háromszázból. Ráadásul ezek közül néhányat állítólag a Yamato robbanásának lökéshulláma vert le a égről. A kiskaliberű csöves légvédelemnek leginkább csak az volt a jelentősége, hogy zavarta a támadó gépeket a célzásban. Egy ide-oda billegő, kanyargó hajón szinte lehetetlen volt a gyorsan mozgó repülőgépeket pontosan megcélozni.

Akos Gergely 2020.10.16. 10:17:23

@Galaric: Igen, ennyire :), tegyük hozzá, hogy '42-ben a többieké sem volt nagyságrendekkel jobb.

Több faktoros a dolog Midwaynél, az elsőt fent már kiveséztem, a Type 96 25mm-es légv. löveg már elég elavult volt és a lőszerrekesz megoldása miatt a valós tűzgyorsasága csak 110-120 lövés volt percenként.

A másik faktor a kevés össz csőszám. Midwaynél ugye a 4 CV kíséretében ott volt a Haruna és Kirishima csatahajók, a TOne és Chikuma nehézcirkálók, a Nagara könnyűcirkáló meg 11 romboló. A rombolók és a Nagara effektív nem rendelkezett kettős rendeltetésű lövegekkel, csak és kizárólag 25mm-esekkel, namost ebből rombolónként volt 2 x 2 db jellemzően, a Nagarának utána kéne néznem, de érdemben nagyjából ugyanennyi.
A nagyobb hajóknál valamivel jobb volt az arány, de ezek jellemzően nem szűk formációban haladtak a hordozókkal, és a kritikus támadás idejére meglehetősen távol kerültek azoktól. Összességében elmondható, az össz légvédelmi tűzerő több mint fele a hordozókon volt, beleértve a DP lövegeket is és a szétzilált formáció miatt kb semmiféle egymást támogatás nem volt. Nem véletlen, hogy a két légvédelem által lelőtt gép (de az egyik biztos, utána kéne olvasnom) a Hiryu elleni támadásból "került ki", akkorra szorsabb lett sokkal a formáció.

A harmadik faktor pedig a tűzvezetés problémája volt. Először is teljesen idióta módon a légvédelmi célok kijelölésével, a légvédelem koordinálásával is a repülő fedélzet igazgatásért felelős tiszt (hikocho) volt megbízva; el lehet képzelni, hogy mennyire tudta megosztani a figyelmét a két feladatkör közt. A 25mm-eseknek eleve nem volt semmiféle optikai vagy egyéb rásegítés, tehát a lövegparancsnok rámutatott a célra egy pálcával (nem vicc) és oda lőttek.
A 120 (Akagi) és 127mm-es DP (másik 3) lövegek - amiknek megvolt a tűzereje és hatótávja hogy igazán oda tudjanak pörkölni - tűzvezetői pedig nem igazán voltak a helyzet magaslatán, 3D módban túl lassúak voltak (főleg a két öregebb hordozóé) és persze nem voltak gyro stabilizáltak sem, ezért leginkább "barrage" módban operáltak, tehát a közeledő repülőgép formáció elé kőttek egy sorozatot, annak útjába.

Ami a legutóbbi Midway filmben megjelenik, hogy milyen sűrű légvédelmi tűz van, nos azt egy amerikai CV TF 1945-ből is megirigyelte volna :)...

Maga Lenin 2020.10.16. 10:18:42

@Galaric: A magyarázat a fizika. Nagyon rövid idő alatt, nagyon kicsi(nek látszó), nagyon gyorsan mozgó, azaz irányt (és valamelyest sebességet) is változtató célokat kellene eltalálni. Segédeszköz gyakorlatilag nem volt ehhez, csak a szemed meg a tapasztalatod. Ez egyáltalán nem ment. Főleg a harcban manőverező, dülöngélő hajón, amit részben a saját lőporfüstje borít el. De ugyanígy nem ment a fedélzeti lövészeknek a bombázókon sem. El is bukott a bombák helyett extra lövészekkel megrakott, "kísérő B-17" koncepció. Még a radarvezérlésű, földi légvédelmi ágyúknak is óriási számú lőszer kellett egyetlen találathoz. Szóval célzókészülék nélkül képtelenség ezt megoldani eredményesen.
Végül a modern helyzet is oda jutott, hogy nem elég a radarirányzással, stabilizált toronyban csücsülő, percenként több ezer lőszert lövő gépágyú már, pontosan irányzott ellenrakéta kell a hajók megvédéséhez. Pedig ekkora lőszermennyiség nagyon javítja a statisztikai esélyt a találatra, de hiába.
/Csak azért szóltam hozzá én is, mert pont szembe kerültem ezzel a dologgal, amikor az Iowáról írtam./

gigabursch 2020.10.16. 19:44:51

@Maga Lenin:
Emlékezetes mondat a 2Hhatatlen Győzelem" c. regényben, hogy valamelyik tiszt az övén lévő S&W pisztollyal is lött a japán gépekre,mert ezzel is csak növekszik az esély egy kósza találatra.

omron 2020.10.16. 20:21:20

@savanyújóska: Köszönöm! Így is érthető, én is valami tök egyszerű mechanikus időzítésre gondoltam, ami bírja a kilövés meg a becsapódás sokkját, jó esetben. A trigger leszakad a felfüggesztésről érkezéskor, és mire megteszi a tíz centi utat a detonátorig, a skuló már a lőszerraktárban van.

Galaric 2020.10.17. 07:19:39

@savanyújóska: @Akos Gergely: @Maga Lenin: Köszönöm a válaszokat, így már mindjárt érthetőbb a történet.

SirHiggins 2020.10.24. 16:07:49

Arra mondjuk kíváncsi lennék, hogy vajon a légvédelem nem-automatizálásának mennyi köze lehetett a luftwaffe és Goring túlhypeolásához.

eMM2 2020.10.27. 10:40:18

Az igazi megoldást a közelségi gyújtó kifejlesztése hozta volna az usákok be is vetették a japó kamikázék ellen.Sikerrel.A németek is dolgoztak a technólógián de ezt is mint annyi mindent már nem tudták átvinni a gyakorlatba.

Wierosssz 2020.10.29. 23:31:21

@eMM2: a németek voltak olyan hülyék, hogy intenzítven tesztelték, ki lehet e lőni egy vákuumcsöves gyújtójú lövedéket egy ágyúból ...
Egyébként tartja magát az a tévhit, hogy Bastogne-nál a németek közelségi gyújtós tüzérségi gránátokat vetettek be, igazából ezt az amcsik tették. A félreértés oka valószínűleg az lehet, hogy a szokásos príma koordináció mellett az usákok megszórtak pár saját egységet is, amit valahogy mégis el kellett kenni ...

omron 2020.10.30. 17:06:20

@Wierosssz: És meddig jutottak a teszteléssel? Egyáltalán hogy raktak bele párszáz volt anódfeszt?

at900 2020.10.30. 19:30:19

Ha a németek hülyék voltak, akkor mit szóljunk az amerikaiakról? Ők a vákuumcsöves gyújtókat nem csak, hogy tesztelték, hanem nagy sorozatban gyártották és igencsak sikeresen alkalmazták is. ;)

Cymantrene 2020.10.31. 16:49:23

@omron: volt anódtelep, nagyfeszültségű szárazelem, direkt csöves miegymáshoz, pl. rádióhoz. Még hálózati áramról működő dolgokhoz is használták, mert egyszerűbb volt, mint elektronikával megcsinálni a stabil. zavarmentes egyennagyfeszt. A Rádiótechnikában még én is láttam anódtelep-pótló kapcsolásokat. Hordozható jószágokban volt egy másik, kisfeszültségű de nagyobb áramra képes telep is, ez adta az anódfűtést és az egyéb áramszükségletet.
Anódtelep:
www.relem.hu/elemhasznaloknak/elemmuzeum
www.radiomuseum.org/r/orion_orion_szaraztelep_anodtelep_anoden_120_volt.html
Hordozható csövesrádió kétféle teleppel és a hálózati használathoz való teleppótlóval:
nosztalgiaradio.hu/images/rajzok/trt_t406.pdf

omron 2020.10.31. 17:32:23

@Cymantrene: Ezek voltak a királyok, nem a vindovz ikszpé. A problémám az, hogyan élték túl a kilövést?

Wierosssz 2020.11.02. 11:59:32

@at900: így visszaolvasva full hülyeség, amit írtam :D
Tehát a lényeg: kb. 30 munkacsoport dolgozott "A német" közelségi gyújtón. Kb. mindegyik arra jutott pár teszt után, hogy az ő csöves elektronikájuk nem bírja a kilövéssel járó terhelést és a menetközbeni rotációt, így max. bombákban és rakétákban gondolkoztak tovább. Ez volt a britek véleménye is. Aztán jöttek az amcsik, akik megkapták '42-ben a brit terveket. Ők végül '44re hoztak össze valami tömeggyártható produktumot (VT gyújtó).

@omron: Miért bírta a VT a terhelést jobban? Igazából több megoldás is született pl. a csövek méretéhez (alapból kb. 1/2-2 cm-es apróságok) képest drabális üvegburkolat, illetve a vákumcső falát üveg helyett fémből készítették, de a nyerő megoldás az lett, hogy az egészet körbeöntötték műanyaggal, majd viasszal vagy olajjal kenték meg (a relatív rövid üzemidő miatt a túlhevülés nem volt tényező). Az áramot egy spéci száraz elem adta, amiben a sav nem érintkezett direktben a fémlemezekkel, hanem egy üvegampullában volt, ami a kilövés pillanatában tört el és zárta a kört.

Az usákok annyira védték a titkot, hogy a bastogne-i (szárazföldi) bevetést is külön kellett engedélyeztetni. Ez persze rögtön gyanússá teszi, hogy mennyire volt üzembiztos a cucc, ha attól féltek, nem robban fel és ellenséges kézbe jut ... (esetleg a Szövetségesek voltak csak hyper-paranoidok a Rotterdam Geräton okulva)

at900 2020.11.02. 13:41:24

@Wierosssz: Félreérthető volt amit írtál, de már értem és egyet értek veled. A németek a rakéták közelségi gyújtóival se értek el igazi sikert. Az amerikai gyújtók első komoly, 1942.01.29-i próbájukon 52%-os működési hatékonyságot értek el (a tenger felszíne felett ennyi lépett működésbe). Elsőre nem is rossz. :) Később ez 70%-ra növekedett. Nem tudom, hogy a háború végére mennyire lett megbízható, de már így is nagyon sokkal hatékonyabb volt a hagyományos, időzített gyújtókhoz képest. Úgy emlékszem, hogy 1944-ben azért engedélyezték a szárazföldi használatát mert úgy gondolták, a háború végéig már nem lesznek képesek a németek lemásolni a közelségi gyújtót, ha a kezükbe jut is egy. Érdekes, hogy a VT gyújtók árát 372 $-ról 18 $-ra vitték le. A 22 millió legyártott gyújtó 1 mrd $-ba került, ha igaz amit a neten olvastam. Elég elképesztő számok!

omron 2020.11.02. 20:14:05

@Wierosssz: Köszönöm az infót. Úgy tudom az US flotta is nehezen fejlesztett ki egy megbízható közelségi gyujtót a torpedóihoz, pedig az nem lórugással indult, meg nem 800 m/secel ment, meg hely is jobban volt benne.
süti beállítások módosítása