Hét tenger

Farlövés 3.

2022. február 15. 10:18 - savanyújóska

Bismarck

A csatahajók manőverezőképességét befolyásoló torpedótalálatok leghíresebb példája nyilvánvalóan a Bismarck esete. A hatalmas hajó egyetlen találattól vált béna kacsává, és könnyű prédává az őt üldöző angol hadihajók számára. A nevezetes eseményt rengetegen feldolgozták már, s a sztori minden, a hajózás iránt kicsit is érdeklődő ember számára jól ismert. Ez alapján a többség nyilván abban az illúzióban él, hogy valóban jól ismerjük ezt a történetet, holott valójában ez egyáltalán nem így van. Igazából még azt sem tudjuk biztosan, tulajdonképpen milyen sérülés is érte pontosan a német hajót, tehát ebből adódóan minden egyéb következtetés és megállapítás csupán találgatás, és bizonytalan alapokon nyugvó vélekedés. Az egyetlen, amit többé-kevésbé biztosan tudunk, az, hogyan érte a sérülés a csatahajót, az összes többi, amit az utána következőkről tudni vélünk, homályos feltevés.

A német csatahajónak tulajdonképpen ott sem kellett volna lennie, az Atlanti-óceánra való kiküldése értelmetlen ostobaság volt, amiről már ezen a blogon is sokat értekeztünk. A hadműveletet szinte senki sem akarta, nem akarták a tengernagyok, és nem akarta volna Hitler sem, éppen ezért Raeder a biztonság kedvéért csak a kifutás után három nappal tájékoztatta először a Führert a folyamatban levő hadműveletről, amikor a hajók már Bergent is elhagyták. (Hitler először még ekkor is vissza akarta rendelni a Bismarckot.)

A következő napokban a németek egyik hibát a másik után követték el, Lütjens még a norvég partoknál elmulasztotta teletöltetni a Bismarck olajtartályait, nem vett fel üzemanyagot az északon rájuk várakozó tankhajóról sem, a Hood elsüllyesztése után futni hagyta a Prince of Wales-t, majd az üldöző angol cirkálókkal a sarkában folytatta útját dél felé a sérült Bismarckkal, pedig tudhatta, a britek mindent el fognak követni, hogy elkapják őket. Kitérő manőverekkel, az ellenség megtévesztésével meg se nagyon próbálkozott, vonalzóval rajzolt egyenes mentén, nyílegyenesen haladt a legközelebbi francia kikötő, Brest felé. (Persze ha a nevezetes torpedó nem találja el, vagy máshol találja el a Bismarckot, akkor simán el is érik Brestet, és akkor lehet, hogy most Lütjens stratégiai zsenialitását, és merészségét dicsérnénk.)Riválisai és a buzgó pártfunkcionáriusok gyakran megkérdőjelezték a részben zsidó származású Lütjens nemzetiszocialista elkötelezettségét. A képen csak lazán tiszteleg Hitlernek, miközben összes tisztje feszes vigyázzban, a Vezérre vetett odaadó pillantással lendíti magasra a karját.

Riválisai és a buzgó pártfunkcionáriusok gyakran megkérdőjelezték a részben zsidó származású Lütjens nemzetiszocialista elkötelezettségét. A képen csak lazán tiszteleg Hitlernek, miközben összes tisztje feszes vigyázzban, a Vezérre vetett odaadó pillantással lendíti magasra a karját.

 

Amikor a német hajó egy nagy kanyarral Brest felé fordult – a Prinz Eugen ekkor vált külön –, az üldöző angol hajók szem elől tévesztették őket. A németek erről nem tudtak, detektoraik ugyanis még akkor is vették az angolok radarjeleit, amikor azok a saját képernyőiken már nem tudták fogni a visszaverődő jelzéseket. (Egyesek szerint viszont a Bismarckon nem volt radarbemérő, a németek egyszerűen csak feltételezték, hogy az angolok még mindig látják őket.) Abban a hitben, hogy a britek ismerik helyzetüket, Lütjens két hosszú rádióüzenetben tájékoztatta a parancsnokságot az addig történtekről. Az angolok természetesen fogták ezeket az üzeneteket, azonban Tovey zászlóshajóján rosszul jelölték be a térképre a kapott adatokat, s egy jó darabig azt hitték, a németek visszafordultak Norvégia felé, ennek megfelelően az angol hajók többsége is északkelet felé fordult.

A német parancsnokságról, ahol szintén fogták az angol rádióüzeneteket, rövidesen tájékoztatták Lütjenst, hogy a britek szem elől tévesztették a Bismarckot, a tengernagy azonban tovább ment Brest felé, s nem merte megkockáztatni, hogy dél felé forduljon, üzemanyagot vegyen fel a támogatásukra kirendelt tankhajókról, és csak akkor induljon a francia partok felé, amikor üldözőik üzemanyaguk fogytával visszafordulásra kényszerülnek. A briteknek így csak annyit kellett tenniük, hogy a déli partokról induló felderítőgépekkel, és a Gibraltárból ide vezényelt Force H hajóival szemmel tartották a Brest felé vezető útvonalat, ahol aztán 26-án délelőtt, nagyjából az általuk várt helyen, ismét megtalálták a Bismarckot.

A német hajó már annyi előnyt szerzett az üldöző csatahajókkal szemben, hogy azok csak akkor érhették utol, ha sikerül lelassítani. Erre a feladatra az adott helyzetben csak az Ark Royal torpedóvető gépei voltak alkalmasak. Az első támadási kísérlet kudarcot vallott, a gépek tévedésből egyik saját cirkálójukat támadták meg. A második támadás este kilenckor az utolsó esély volt, ha nem sikerül, éjszaka több próbálkozásra már nem lett volna lehetőség, és másnap reggelre a Bismarck már a Luftwaffe hatósugarán belül haladt volna, szinte teljes biztonságban.A Bismarck ellen támadásra induló Swordfishek felszállnak az Ark Royalról.

A Bismarck ellen támadásra induló Swordfishek felszállnak az Ark Royalról.

 

A Bismarck ezúttal két találatot kapott, az egyik torpedó, feltehetően Anthony Beale hadnagy gépéről, a hajó bal oldalát találta el, középen, a bal oldali gépháznál, nagyjából a főárboc magasságában. (Többek szerint egyszerre két torpedó találta el itt a hajót.) A torpedóvédő rendszer kitartott, a belső válaszfal nem szakadt át, csak kisebb szivárgások keletkeztek, melyek nem okoztak nagyobb gondokat a kárelhárításnak.

A másik találat nem sokkal később a hajó tatját érte, jobb oldalon. Hogy melyik Swordfishről érkezett a torpedó, utólag már nem állapítható meg biztosan, a három számításba jöhető pilóta leszármazottai és a történetírók azóta is vitatkoznak rajta, kié a dicsőség. Hogy valami komoly kár esett a hajóban, az rövidesen nyilvánvaló lett, amikor a találat pillanatában éppen balra forduló Bismarckot nem tudták kivenni a fordulóból. A kormány bal 15 fokos állásnál beszorult, a Bismarck pedig irányíthatatlanul keringett körbe, majd amikor csökkentették sebességét, a viharos erejű széllel szembefordulva nagyjából északnyugati irányba állt be. Egyértelmű volt, hogy a kormányszerkezet megsérült, a németek úgy vélték, a jobb oldali kormánygép szorult be. A két kormány egymástól függetlenül is működtethető volt, szétkapcsolni őket azonban csak a kormánykamrában lehetett. Ha ez nem volt lehetséges, vagy megsérült a bal kormánygép is, mindkettőt le lehetett választani a lapátokról, és áttérni a kézi kormányzásra.

A találat következtében keletkezett léken át a kormánykamrákat gyorsan elöntötte a víz, az ott tartózkodók elhagyták a helyiségeket. A kézikormány helyisége is víz alá került, a víztelenítő szivattyú motorja zárlatos lett, és üzemképtelenné vált. Ahhoz, hogy a sérült kormánygépet kiiktassák, a búvároknak kellett volna valahogy bejutni az elárasztott helyiségekbe. Ez a kamrák feletti búvónyíláson át lett volna lehetséges, amit sikerült is kinyitni. A hajó azonban fel-le hánykolódott a 6-8 méter magas hullámokon, s amikor a tat felemelkedett, a kormánykamrákból a léken át kiömlött a víz, amikor pedig lesüllyedt, nagy erővel ismét elöntötte a helyiséget. Amikor a tat lesüllyedt, a nyitott fedőn át a víz úgy tört elő a kamrából, mint egy gejzír. A vízmozgás olyan erős volt, hogy elsodorta volna a búvárokat, és képtelenség lett volna lent dolgozniuk.

A németek ezt látva meg sem kísérelték, hogy bejussanak a kormánykamrába. (Egyesek szerint néhány búvár lejutott a kamrába, de semmit sem tudtak lent csinálni, és végül alig tudták visszahúzni őket onnan.) Néhány búvár felajánlotta, hogy életét kockáztatva mégis lemegy oda, és mivel szabályos munkavégzésre sehogy sem volt mód, robbantással szabadítja ki a beszorult lapátokat. (Vagyis nem arról volt szó, hogy magát a kormánylapátot robbantják le a hajóról.) Erre azonban nem kaptak engedélyt, a mentést irányító tisztek a kormánykamrába való bejutást életveszélyesnek tartva inkább visszazárták a fedőt, a robbantást pedig állítólag maga Lütjens tiltotta meg, kijelentve: „Ilyesmivel nem veszélyeztethetjük a hajót!” ...A Bismarck kormánylapát és hajócsavar elrendezése.

A Bismarck kormánylapát és hajócsavar elrendezése.

 

Úgyszintén elvetették azt az ötletet, hogy a búvárok kívülről közelítsék meg a kormánylapátokat, hogy legalább azt felmérjék, pontosan milyen sérülés is érte a hajót. Az erős hullámzásban ez is életveszélyes vállalkozás volt, és bár erre is lett volna önként jelentkező, lehetetlen próbálkozásnak minősítve ezt sem engedélyezték. Hogy pontosan ki is vetette el ezeket az ötleteket, nem lehet tudni. A visszaemlékezések szerint a mentést irányító tisztek között heves viták zajlottak. A mentési munkákat elvileg Hans Oels fregattkapitány, az elsőtiszt, Walter Lehmann fregattkapitány, a hajó főgépésze, és Gerhard Junack főhadnagy (Kapitanleutnant), a kárelhárító csoport vezetője irányította, de nyilván a kapitánynak is beleszólása volt a döntésekbe, valamint Lütjensnek, aki amennyire tudni lehet, jó szokása szerint mint mindenbe, a kárelhárítási munkákba is állandóan beleszólt. Hogy aztán pontosan ki miben döntött, nem lehet tudni. A sérülés helye miatt – a kormánylapátok és a csavarok között – lékponyvát sem tudtak a lékre ráhúzni, a viharos tenger egyébként is alighanem gyorsan leszakította volna azt.

A kárelhárítási munkák a taton ezzel gyakorlatilag véget is értek. A hídról megpróbálták a hajót a csavarokkal irányítani, azonban minden próbálkozás hiábavalónak bizonyult. Az már korábban, a Bismarck próbajáratain kiderült, hogy szinte lehetetlen pusztán a csavarokkal irányban tartani a hajót, a viharos időben ez most még kevésbé volt lehetséges. A háromcsavaros elrendezés túl rugalmatlannak bizonyult, a középső csavar a kormányzás szempontjából semleges volt, a sérült kormánylapátok kitérítő hatását pedig egyetlen csavarral nem lehetett ellensúlyozni. Valaki még felvetette azt az ötletet, hogy az egyik hangárajtót leszerelve ideiglenes kormányt kellene csinálni belőle, azonban ezt is azonnal elvetették. A viharos időben egy szükségkormány felállítása lehetetlen vállalkozás volt, és túl sok időt is vett volna igénybe.

Egyetlen kísérlet történt még a hajó megmentésére, amikor nem sokkal éjfél után a kárelhárító brigád néhány tagja visszatért a tatra, és ismét megpróbáltak lejutni a kormánykamrába. A kísérlet ugyanúgy zajlott, mint az előző, csak most egy másik nyíláson át próbálták megközelíteni a kormányszerkezetet. Az eredmény ugyanaz volt, a víz most is olyan erővel áradt ki-be a kamrában, hogy lehetetlennek tűnt oda lejutni, és ott dolgozni, úgyhogy rövid tanakodás után ismét visszazárták a fedelet. Ezt követően a szivattyúzáson kívül már semmilyen kárelhárítási munka nem zajlott a hajón, a kormányképesség helyreállítására semmilyen kísérletet nem tettek többé. A Bismarck tíz órával későbbi elsüllyesztéséig a hajó legénysége szolgálati helyén ült, állt, feküdt, és fásult közönnyel várták a halált.A Bismarck vízrebocsátási ünnepsége, és az ünneplő tömeg.

A Bismarck vízrebocsátási ünnepsége, és az ünneplő tömeg.

 

Nagyjából ennyi az, amit a történésekről több-kevesebb biztonsággal tudni lehet. Nem valami sok, és a várakozásokkal ellentétben a roncsok vizsgálata se nagyon segített eloszlatni a homályt. A merülések során kiderült, hogy a hajó bal oldali kormánylapátja teljesen hiányzik, tőből kiszakadt a helyéről. A lapát tengelye a kivezetésnél, de még bent a hajótestben, kettétört, és a lapát kiesett a helyéről, meg sem találták. A jobb oldali kormánylapát alsó fele letörött, a felső fele pedig teljesen deformálódott, és annyira előre görbül, hogy eléri a középső hajócsavar forgási körét. A középső csavarnak csak az egyik lapátja áll ki az iszapból, ezen számos sérülés látható, a lapát éle több helyen kicsorbult, és kisebb-nagyobb darabok törtek le róla. A csavar egyik darabja a jobb lapát csonkjába van beszorulva. A másik két hajócsavar nagyrészt szintén az iszapba süllyedt, kiálló részeiken nem látható sérülés. A torpedó ütötte lék a jobb lapát tengelye előtt található, nem túl nagy méretű, körülbelül 3×1,5 méteres. A hajó tatjának a kormányszerkezet kamráját védő páncélozott keresztválaszfal mögötti része, a hajó utolsó, nagyjából tízméteres szakasza, hiányzik, mintha levágták volna a hajóról.

Ezek a Bismarck tatjának ma látható sérülései. Az azonban nem derül ki belőlük, a torpedótalálat következtében keletkeztek, vagy pedig későbbi sérülések, illetve a süllyedés, és a tengerfenékbe való becsapódás okozta e őket? A legtöbben általában azt feltételezik, inkább ez utóbbiak következtében keletkeztek, és nem a torpedótalálattól. Egy 457 mm-es légitorpedó nem igazán volt elég erős ahhoz, hogy egy masszív, nagyon erős kormánylapátot tőből szakítson ki a helyéről, a másikat pedig ugyanekkor széttépje, és összegyűrje, mint egy papírdarabot. (Nekem az is valószínűtlennek tűnik, bár ezt a hozzáértő kommentelők majd megszakértik, hogy a bal lapát leszakadása után az eredeti kormányfelület alig negyede akkora kitérítő erőt fejtett volna ki, amennyit a csavarokkal még átmenetileg sem tudtak kompenzálni. Valószínűbb talán, hogy ha esetleg meg is sérültek, de a hajó süllyedéséig még megvolt mindkét kormánylapát.)A sérülés helye. Elöl a jobb kormánylapát csonkja, alatt a középső hajócsavar egyik sérült, kicsorbult lapátja. A lék nem látható jól, a képen a kormánylapát felett, tőle jobbra van.

A sérülés helye. Elöl a jobb kormánylapát csonkja, alatta a középső hajócsavar egyik sérült, kicsorbult lapátja. A lék nem látható jól, a képen a kormánylapát felett, tőle jobbra van.

 

Egy elmélet szerint a torpedó nem jobbról, hanem balról érkezett, átment a hajó alatt, majd a középső csavar sodrába kerülve a két kormánylapát közé került, és ott robbant fel. A robbanás ereje így teljes egészében a hajófenékre, és a két kormánylapátra koncentrálódott, s így már elég erős lehetett ahhoz, hogy a látható károkat okozza. A tények azonban ellentmondanak ennek a feltételezésnek. Elsősorban a lék helyzete az, ami megkérdőjelezi ezt az elképzelést, hiszen ebben az esetben annak a két lapát között, a hajófenéken kellene lennie, nem pedig a jobb lapát előtt. A robbanás ráadásul így kifelé hajlította volna a jobb lapátot, nem pedig befelé. Ezenkívül a Bismarck legénysége, és az angol gépek pilótái is jól látták a jobboldalt hátul magasba csapó vízoszlopot, a torpedó tehát nem a hajó alatt robbant. Ráadásul a torpedókat a támadás előtt hétméteres mélységre állították, nem mehettek tehát át a 11 méter merülésű csatahajó alatt.

Ugyanezekért a hiányzó tatrész sem a torpedó miatt szakadhatott le. A robbanás nem rongálhatta meg ennyire súlyosan, s alighanem inkább a süllyedés, és a becsapódás következtében szakadt le. Van aki a Prinz Eugen későbbi sérülését vetíti ki a Bismarckra is, és azt állítja, a tatrész a robbanás következtében megroggyant, és ráfeküdt az alatta levő kormánylapátokra, azok ezért szorultak be. Azonban a Bismarck legénységének csak feltűnt volna, hogy a tat megroppant, és lefelé hajlik, márpedig ilyen sérülésről senki sem tesz említést. (A legtöbb szakértő mindig a Prinz Eugen, illetve a Deutschland/Lützow hasonló sérülésével hasonlítgatja össze a Bismarckot ért találatot. Úgy tűnik, szerénytelenségemen kívül senki sem figyelt fel egy másik, valamivel korábbi esetre, mely szerintem sokkal jobb összehasonlítási alap lehetne. A Bismarckéval gyakorlatilag azonos csavar és kormánylapát elrendezéssel épült, 28 ezer tonnás Grosser Kurfürst csatahajót még az első világháború idején, 1916 november ötödikén, egy angol tengeralattjáró torpedózta meg. A hajót ért találat gyakorlatilag a tükörképe volt annak, ami a Bismarckot érte. A 450 mm-es, 150 kg TNTvel töltött torpedó a csatahajó bal kormánylapátját találta el, a robbanás leszakította azt, a léken át pedig a víz elöntötte a kormánykamrát. A hajó azonban manőverképes maradt, a jobb lapáttal vagy a csavarokkal kormányozva kötelékben tudott maradni, és különösebb gond nélkül vissza tudták vinni Wilhelmshavenbe. Ezt az esetet sokkal inkább analógiába lehetne állítani a Bismarckéval, mint a két cirkálóét. Különösebb következtetéseket azonban sajnos én sem tudok levonni, ugyanis az elérhető szakirodalomban semmilyen részletesebb információt nem tudtam találni a Grosser Kurfürst sérüléseiről.)A Grosser Kurfürst.

A Grosser Kurfürst.

 

A bal kormánylapát nagyrészt a hajógerinc és a jobb lapát takarásában volt, nem sérülhetett meg annyira a robbanástól, hogy kiszakadjon a helyéről. A jobb lapát sérülésének ma látható mértéke talán szintén későbbi behatásnak köszönhető, hiszen ha a lapát eléri a középső csavart, az aligha maradt volna üzemképes. A középső csavarnál a találat után ugyan erős vibrációt észleltek, azt azonban be lehet tudni a csavarlapátok sérüléseinek. A hajócsavar végig működőképes maradt, és a hajó elsüllyedéséig üzemelt. Ha a kormánylapát eléri a csavart, ledarálták volna egymást.

A Bismarck egyik túlélője, Heinrich Kuhnt, aki korábban a Karlsruhe elsüllyedését is túlélte, élete végéig határozottan állította, a felborult hajótól távolodva visszanézett, és kereste a hajófenéken a torpedók okozta sérülések nyomait, de semmit sem látott. Állítása szerint ekkor még a helyén volt mindkét kormánylapát is. Később persze többen kétségbe vonták állításait, mondván, a túlélők sok mindent szoktak látni, amit a későbbi kutatások nem igazolnak. Viszont azt mások is állították, hogy a felborult hajón nem láttak vízvonal alatti sérüléseket, és bár a kormánylapátokat nem említik, feltételezhetően azért ha kettétört, vagy hiányzó kormánylapátokat látnak, tettek volna erről egy futó megjegyzést a memoárjaikban. Ha tehát elfogadjuk Kuhnt állításait, azt kell feltételeznünk, ha a jobb kormánylapát meg is sérült, és el is görbült, ekkor még nem tört ketté. A 2010-ben elhunyt Kuhnt maga is úgy vélte, a roncs tatján található sérülések a fenékbe való becsapódáskor keletkeztek.

A lék helyzete és mérete szintén több érdekes kérdést felvet. Ezen a nem túl nagyméretű léken át hogyan lehetett olyan erős a vízáramlás a kormánykamrákban, hogy azokban lehetetlen volt dolgozni? És egyáltalán, hogy áraszthatta el a víz néhány perc alatt egyszerre mind a hat kamrát? A két kormányszerkezet ugyanis nem egyetlen nagy teremben, hanem hat külön helyiségben volt elhelyezve, kettőben a két kormánygép, kettőben az őket működtető szervomotorok és egyéb berendezések, kettőben pedig a két kézi kormányszerkezet. A keresztválaszfalakon számos átvezetés volt található, könnyen elképzelhető, hogy ezeken át a vízbetörés gyorsan terjedt. A két kormánylapát berendezéseit azonban egy hosszanti válaszfallal is elszeparálták, nem teljesen világos tehát, hogy egy jobb oldalon keletkezett sérülés miatt hogyan került ilyen könnyen víz alá a bal lapát mindhárom helyisége is? A sérülés helye és mérete alapján a jobb kormánygép, és talán a jobb szervomotor helyisége kapott léket, sehogy se értem, ezen át hogyan került víz alá mind a hat kamra? A robbanástól talán megsérültek a válaszfalak. De ez sem magyarázza meg, hogy a közvetlen léket nem kapott bal kamrákban is hogyan volt olyan erős a vízáramlás, hogy nem lehetett oda lejutni? Feltételezem, annyira még a németek sem lehettek hülyék, hogy kizárólag csak a sérült jobb lapát kamrájába való lejutást erőltették volna.A kormánykamrák elrendezése a Tirpitzen.

A kormánykamrák elrendezése a Tirpitzen.

 

A leírások alapján úgy tűnik, a két kormánygépet csak a kormánykamrákban lehetett szétkapcsolni. Ha így volt, ez komoly konstrukciós hibának tekinthető. Már az első világháború idején is követelmény volt, hogy a vízvonal alatti berendezéseket, például a víztelenítő rendszer szivattyúit és tolózárjait, a felső fedélzetekről is lehessen vezérelni, hogy akkor is működtetni lehessen őket, ha az adott rekesz víz alá kerül. Szerintem alapkövetelmény kellett volna legyen, hogy a két kormánygépet a kamrákon kívülről, távműködtetéssel is szét lehessen kapcsolni.

Mindent egybevetve szerintem nagyjából a következő történhetett. (Minden, ami ezután következik, csak találgatás és ötletelés.) A torpedó jobbról érkezett, és a jobb kormánylapátot találta el, valahol annak az alsó, és elülső részén. A robbanás elgörbítette a lapátot, és talán már ekkor leszakította annak alsó részét. A szétrepülő roncsdarabok megrongálták a középső csavart, és valamennyire alighanem a bal kormánylapátot is. A lökéshullám a hajó oldala mellett nagyrészt felfelé tört ki, és a levegőben szóródott szét, így a hajótestben ütött lék viszonylag nem nagyméretű.

A robbanás megrongálta a jobb kormánygépet, mely a pillanatnyi állásban beszorult. A bal kormánygép, ha esetleg meg is sérült valamennyire, feltételezhetően üzemképes maradt, de mivel össze volt kapcsolva a másik géppel, ez is beragadt. A léken át, talán a sérült válaszfalaknak köszönhetően, a víz gyorsan elöntötte a kormányszerkezet összes helyiségét.

A hajó kijavítására tett erőtlen próbálkozások kudarca után az angolok utolérték, és elsüllyesztették a Bismarckot. (Vagy saját legénysége süllyesztette el, tökmindegy.) A felborult hajó tattal előre süllyedt el, süllyedés közben visszafordult, és végül álló helyzetben ért talajt, egy víz alatti vulkanikus hegy meredek, körülbelül 15 fokos lejtőjén. Először nyilván a hajó tatrésze ért talajt, mely talán a mellékelt rajzon is láthatónál jobban megsüllyedve érte el a hegyoldalt. Egy rövid ideig tehát a hajó teljes súlya a tatrészre, és a két kormánylapátra nehezedett. A valószínűleg már sérült tat összeroppant, és leszakadt a hajóról. A bal kormánylapát tengelye az óriási terhelés alatt elpattant, a lapát pedig kiesett a helyéről. A jobb lapát – mely lehet, hogy ekkor tört ketté – nekipréselődött a középső hajócsavarnak, melynek egy darabja letört, és beszorult a lapát csonkjába. Amikor a hajó teljes hosszában felfeküdt a fenéken, és elindult lefelé a lejtőn, a kormánylapátra nehezedő nyomás megszűnt, az valamelyest visszahajlott, s elvált a hajócsavartól. A tat és a bal kormánylapát széttört maradványai belesüllyedtek az iszapba, és a becsapódás által felvert, később ismét leülepedő iszaptömeg teljesen betemette őket.A süllyedés feltételezhető folyamata.

A süllyedés feltételezhető folyamata.

 

A Bismarck ezt követően majdnem másfél kilométert szánkázott lefelé a hegyoldalon. A hajót hátulról az 50 ezer tonna tehetetlenségi ereje hajtotta előre, elölről pedig a hajó orránál összegyűlő iszap fékezte. Az orra tehát igen nagy erő hatott, mely harmonikaszerűen összenyomta azt, míg végül a fedélzet, és talán a többi fedélzet is, a barbetták között keresztben elrepedt. A Bismarck orra közel húszméteres iszapdombot túrt fel maga előtt, mely végül megállította a hajót. (Újabb elképzelés szerint a hajó orra ért először földet, ezért a törés az orr részen. Ezt elég valószínűtlennek tartom, hiszen minden visszaemlékezés szerint a Bismarck magasba emelkedő orral, tattal előre süllyedt el. A hajónak szinte fejre kellett volna állnia, hogy a meredek lejtőn az orr érjen először talajt. A Bismarck orral előre csúszott le a lejtőn, legalábbis a források szerint nincs nyoma oldalcsúszásnak, és annak, hogy a farral előre csúszó, nyilván erősen az iszapba süllyedt 50 ezer tonnás hajó útközben megpördült volna, hogy végül így kerüljön az orr előre, ahogy azt némely Youtube animáción látni. Egyébként is, ha az orr a becsapódáskor tört volna el, és utána a hajó összevissza pörgött-forgott volna a hegyoldalon, a letört orr rész aligha maradt volna a helyén.)

A következő fontos kérdés az, lehetett e volna tenni még valamit a hajó kormányozhatóságának a helyreállításáért? Ezt igazából csak akkor lehetne megválaszolni, ha biztosan tudnánk, milyen sérülés is érte a Bismarckot. Ha a most látható sérülések mégis a torpedótalálat következtében keletkeztek, a hajó túlélési esélye gyakorlatilag nulla volt. Ha a sérült jobb kormánylapáttól sikerült is volna valahogy megszabadulni, vagy egyenesbe állítani, azzal se mentek volna sokra, mert pusztán a csavarokkal szinte lehetetlen volt irányban tartani a hajót. Pontos iránytartásra persze itt nem is volt feltétlenül szükség, talán sikerült volna a Bismarckot úgy nagyjából valamerre Franciaország felé fordítani, és a csavarok fordulatszámával való folyamatos játszadozással többé-kevésbé ebben az irányban tartani, de a hajó állandóan jobbra-balra kanyarogva nem tudott volna olyan gyorsan haladni, ami elég lett volna a meneküléshez. (A Bismarcknál jobban irányítható Prinz Eugen a tatját ért torpedótalálat után csak a csavarokkal manőverezve tízcsomós sebességgel volt képes haladni.)Közelkép a leszakadt tatról.

Közelkép a leszakadt tatról.

 

Szükségkormány készítése és felállítása nagyon időigényes művelet lett volna, ráadásul az adott időjárási körülmények között alighanem lehetetlen is volt ezt felszerelni. Egy ilyen kormánylapát, például a hangárajtóból készítve, egyébként is csak nyugodt tengeren, és kis sebességnél lehetett működőképes, hiszen csak kézi erővel lehetett volna működtetni. A netes fórumokon található másik ötlet, hogy a megfelelő oldalon a megfelelő hosszúságú lánccal lebocsátott horgonnyal a kívánt irányba lehetett volna kitéríteni a hajó orrát. (Az ötlet állítólag szakértőtől származik, bár egy másik fórumon egy másik szakértő természetesen azonnal cáfolta az elképzelés helytállóságát.) Ezzel azonban ugyanaz a baj, mint a szükségkormánnyal, a horgonyt maga után vonszoló hajó csak nagyon lassan tudott volna előre haladni, és párcsomós sebességgel vánszorogva nem jutott volna messzire. Ugyanez lett volna a helyzet akkor is, ha egy közelben tartózkodó német tengeralattjáróval vontatva fordítják a hajó orrát Brest felé.

A menekülésre egyértelműen csak akkor lett volna esély, ha a hajó kormányát sikerült volna legalább olyan állapotba hozni, hogy a Franciaország felé vezető útvonalat tartani tudják vele. Ehhez azt kell feltételezni, hogy a két lapát közül legalább az egyik használható állapotban maradt, és ennek a feltételezésnek legalábbis van valami alapja, bár biztosat ezúttal sem lehet állítani.

A németeknek először azzal kellett volna tisztába jönniük, hogy tulajdonképpen mi is ment tönkre? Ha a hajó tatja alatt átvezetett kötélen egy búvár leereszkedik a lapátokhoz, és vet rájuk egy pillantást, tisztába jöhettek volna sérülés helyével, és a kár mértékével. Az adott körülmények között ez is életveszélyes vállalkozás volt, de meg kellett volna próbálni. Egy pár perces gyors merülésről lett volna csak szó, amit szinte két hullámhegy között is le lehetett volna bonyolítani. Ha így rájönnek arra, hogy a lék alig három méterrel van csak a vízvonal alatt, szerintem adódott volna egy egyszerű megoldási lehetőség. A megfelelő rekeszek elárasztásával, illetve kiürítésével le kellett volna billenteni a Bismarck orrát, és ugyanekkor megdönteni a hajót bal felé. A tatot több méterrel meg lehetett volna emelni, akár annyira is, hogy a lék teljesen a vízvonal fölé kerüljön.Dőléspróba a francia Strasbourgon.

Dőléspróba a francia Strasbourgon.

 

A lövegtornyok előtti orr rész elárasztásával mintegy ötezer tonna víz került volna a hajóba, melynek merülése az orrnál így több mint 14,5 méterre nő, s a vízvonal itt nagyjából a második fedélzet (battery deck) szintjéig emelkedett volna. Ez már önmagában elég lehetett ahhoz, hogy a tat a kormánylapátokig kiemelkedjen a vízből, s a lék a vízszint fölé kerüljön. (Miután ugyanekkor a tat tartályaiból is ki lehetett szivattyúzni a ballasztvizet, illetve az olajat, az orrban nyilván valamivel kisebb mértékű elárasztás is elég lehetett volna.) Ha ugyanekkor a hajót legalább 5 fokkal megdöntik balra is, a lék teljes egészében a víz fölé kerülhetett volna. A hullámok persze így is becsaptak volna rajta, de a vízmozgás a kormánykamrákban így már nem lehetett olyan erős, hogy ott ne lehessen dolgozni. A vízvonal fölé került lékre talán egy ideiglenes lékponyvát is fel lehetett volna erősíteni, a javítások időtartamára.

A csatahajó ebben a pozícióban persze kiszolgáltatott helyzetbe került volna, nemcsak az ellenséggel, hanem a hullámokkal szemben is. A javítások időtartamára a hajónak teljesen meg kellett volna állnia, vagy legalábbis csak néhány csomóval haladnia. Az alacsonyra süllyedt orr rész felett a hullámok még az álló hajón is állandóan átcsaptak volna, ami azzal a veszéllyel járt, hogy a víz a lövegtornyok és a barbetták illesztésénél bejut a tornyok belsejébe, és ott komoly károkat okoz, elsősorban a tornyok villamos berendezéseiben. Elég valószínűnek tűnik, hogy a fedélzeti károk mellett számolni lehetett volna az „A” lövegtorony üzemképtelenné válásával is, ami a két csatacirkáló esetében is többször előfordult viharos tengeren. Az álló, vagy alig haladó csatahajó könnyű célpont lett volna az angol rombolóknak is.

A másik alternatíva azonban a biztos pusztulás volt, melynek elkerülése érdekében minden normális ember hajlandó nagy kockázatokat vállalni. A fedélzeti károk, és a tűzerő csökkenése csekély ár a süllyedés elkerüléséért. A hajó pedig egyébként is alig volt mozgásképes, nagy sebességnél a sérült lapát miatt olyan heves spontán irányváltásokat tett, hogy inkább egészen lelassították. A Bismarck egész éjszaka 6-10 csomós sebességgel imbolygott jobbra-balra északnyugat felé, és néhányszor teljesen megállt. Sok jelentősége tehát nem lett volna annak, ha mondjuk öt csomóra csökkentik a sebességét, és néhányszor hosszabb időre is megállnak vele. A heves vihar az angol rombolókat is akadályozta, torpedóik az erős hullámzásban nem tudták tartani a beállított irányt, és mind célt tévesztettek. Valószínűleg akkor sem értek volna el több eredményt, ha a Bismarck még lassabban megy.A kormánylapátok és a csavarok az épülő Bismarckon.

A kormánylapátok és a csavarok az épülő Bismarckon.

 

A németeknek tulajdonképpen szerencséjük volt, hogy a találat este, sötétedéskor érte őket. Reggelig több légitámadásra így nem került sor, és mivel a nagy angol hadihajók nem vállalták az éjszakai harcot, az egész éjszaka a németek rendelkezésére állt a javításokhoz. (Tovey részéről igen nagy merészség, ha nem meggondolatlanság volt, hogy reggelre halasztotta az ütközetet.) Éjszaka így csak a rombolók tartották fenn a harcérintkezést a német hajóval, melyre kilőtték összes torpedójukat, de egyetlen találatot sem értek el, és többször szem elől is tévesztették az ellenséget.

A németeknek így több mint tíz órájuk volt arra, hogy helyrepofozzák a hajójukat. Ez az idő elég kellett volna legyen arra, hogy megemeljék a Bismarck tatját, a kormánykamrákból kiszivattyúzzák a bent maradt vizet, szétkapcsolják a két kormánylapátot, és utána helyreállítsák annyira a hajó egyensúlyi helyzetét, hogy Brest felé induljanak vele. A fenékszelepeken keresztül a ballaszttartályokat nagy sebességnél 15 perc alatt el lehetett árasztani. Az adott helyzetben ez nyilván valamivel tovább tartott volna, de ebben nagy segítséget jelenthetett a Bismarck hatalmas szivattyú kapacitása is.

A német hajó víztelenítő rendszere 18 darab, egyenként 900 m3/h kapacitású szivattyúval volt felszerelve. (Ez a névleges kapacitás. A gyakorlatban a szivattyúk ennél többet is tudtak, a Tirpitz egyik kárelhárítási gyakorlatánál a szivattyúk mért teljesítménye több mint 960 m3/h volt.) Nem okozhatott nehézséget, hogy egy rekeszre két szivattyút is rákössenek, és ott volt a három darab, egyenként 90 m3/h teljesítményű mobil szivattyú is, melyeket szintén munkába lehetett volna fogni. Szerintem két óra alatt meg lehetett volna annyira billenteni a hajót, hogy a tatnál el lehessen kezdeni a javítási munkákat. Ezek befejeztét követően ugyancsak nagyjából két óra alatt vissza lehetett volna emelni annyira a hajó orrát, hogy a Bismarck ismét mozgásba lendülhessen, és további két-három órán belül teljesen helyre lehetett volna állítani a hajó egyensúlyát. Szerencsés esetben tíz óra sem kellett volna a javításokhoz, azt mondanám, a hajó hajnali öt körül ismét manőverképessé válhatott, s elindulhattak volna vele Brest felé. Nagyjából pont akkor, amikor az angol rombolók hosszabb időre szem elől tévesztették a Bismarckot, mely így komoly előnyt szerezhetett volna, mielőtt a britek újra rátalálnak. (Ismét hozzátenném, mindehhez azt kell feltételezni, hogy a bal kormánylapát és kormánygép használható maradt, és nagyobb nehézségek nélkül sikerül leválasztani a beszorult jobb kormánygépről.)A Bismarck, nem sokkal az indulás előtt.

A Bismarck, nem sokkal az indulás előtt.

 

A következő kérdés, hogy kora reggel indulva a Bismarck el tudott volna menekülni az őt körülvevő angol hadihajók elől? Itt persze megint merő találgatás minden, amit erről mondani lehet. Maradva annál, hogy a német hajó hajnali ötkor visszanyeri manőverezőképességét – ennél korábbi időponttal szerintem nem érdemes számolni –, átmenetileg egérutat nyerhettek volna az angolokkal szemben. A rombolók nagyjából négy és hat óra között szem elől tévesztették a Bismarckot, és ha az ötkor ismét mozgásba lendül, el is tűnhetett volna a brit hajók elől. Megtalálásához az Ark Royal repülőgépeit kellett volna igénybe venni, melyek legfeljebb nyolc körül bukkanhattak rá ismét a német hajóra, amikor az már újra teljes sebességgel tudott volna haladni.

A Bismarck még a sérült középső csavarral is képes lehetett legalább 26 csomós sebességre, vagyis a legfeljebb 22 csomóra képes Rodney-nak esélye sem lett volna arra, hogy valaha is utolérheti. A King George és a Renown néhány csomós sebességfölénye sem volt elég ahhoz, hogy időben utolérjék a német hajót, melyet ismét az Ark Royal repülőgépeivel kellett volna lelassítani. Az anyahajónak 12 üzemképes Swordfish gépe maradt, a csatahajó helyzetének felderítése után ezeket lehetett támadásra küldeni, melyre legkorábban kilenc után kerülhetett sor.

A feltételezett támadás feltételezett eredményét persze csak találgatni lehet. Ha a bal kormány teljesen ép is marad, a Bismarck nagy sebességnél akkor sem lett volna képes hirtelen kormánymozdulatokra, hiszen ezek veszélyesen túlterhelték volna az egyetlen megmaradt kormánylapátot. Ha pedig a bal kormány is sérül valamennyire, mást nem nagyon lehetett vele csinálni, mint tartani az útirányt, és esetleg néha óvatosan kissé jobbra-balra csúsztatni a hajót. Valószínűtlen tehát, hogy a németek épségben megúszhatták volna a támadást, feltételezhetően legalább két-három torpedó megint eltalálta volna a hajót.

Ha egy újabb találat ismét a hajó tatját éri, és megint megrongálja a kormányt, vagy tönkreteszi az egyik hajócsavart, az alighanem KO lett volna. A KGV és a Renown így még délelőtt utolérik a Bismarckot, egy óra alatt harcképtelenné lövik, majd a cirkálók és rombolók torpedói a fenékre küldik. A végeredmény tehát nagyjából ugyanaz lett volna, mint ami a valóságban is történt. Kétszer egymás után viszont kis valószínűséggel történik ugyanaz, és bár nem zárható ki teljesen, de azért elég kis esélye van annak, hogy egymás után kétszer is a csavarok környékén csapódnak be a torpedók. (Bár a Prince of Wales-el később éppen ez történt.) Márpedig ha a torpedók máshol érik a hajót, az jó eséllyel nem okoz benne olyan kárt, ami a sebesség drasztikus csökkenését eredményezte volna. Két-három további torpedótalálat után, ha azok a hajó közepét vagy orrát érik, a Bismarck nagy valószínűséggel még mindig képes lett volna 20-22 csomós sebességet tartani, ami elég is lett volna a meneküléshez. A Luftwaffe első bombázói ugyanis délelőtt 11 körül már valóban megjelentek az Ark Royal felett, sokkal tovább tehát már nem folytathatták az üldözést, és újabb légitámadásra valószínűleg már nem kerülhetett sor.Torpedó felszerelése egy Swordfishra.

Torpedó felszerelése egy Swordfishra.

 

Az üzemanyagból lassan kifogyó King George és a Norfolk cirkáló se nagyon maradhatott volna tovább a déli óráknál, legkésőbb dél körül vissza kellett fordulniuk a hazai kikötők felé. (Churchillnek azt az utasítását, mely szerint a Bismarck üldözését akkor is folytatni kell, ha az üldöző hajóknak a nyílt tengeren kifogy az üzemanyaguk, Tovey és tisztjei egyszerűen kiröhögték.) A magára maradt gyenge páncélzatú Renown pedig semmiképp sem kockáztathatta meg egyedül az összecsapást a Bismarck-al. Vagyis ha az újra kormányozhatóvá vált német csatahajó délelőtt 10-11 óráig kihúzza újabb súlyos sérülés nélkül, megnyílhatott volna előtte az út Brest felé.

Mint már többször említettem, mindez persze merő találgatás. (Amit a kommenteknél is kéretik majd figyelembe venni.) Csak annyit akartam volna kihozni ebből az egészből, hogy az adott feltételezések mellett – a bal kormánylapát időben kijavítható – talán lehetséges lett volna olyan forgatókönyv is, ami a németek szerencsés menekülésével végződik. (Ettől függetlenül a csavarok és kormánylapátok ilyen elrendezése konstrukciós fogyatékosságnak tekinthető. A háromcsavaros meghajtás nem volt szerencsés megoldás, a kormánylapátok pedig túl közel voltak egymáshoz, és a csavarokhoz is.) Ennél a pontnál viszont óhatatlanul eszembe jut a ma is gyakran emlegetett tengerészmondás: „A tengeren nincs olyan, hogy véletlen szerencse!” A szerencsét ki kell érdemelni, előrelátó óvatossággal, alapos felkészüléssel, és ha szükség van rá, a kívánatos mértékű merészséggel. A németek pedig ebben az esetben is nagyon határozottan nem érdemelték ki a szerencsét.

A Bismarck esete igazából nem a hajót ért sérülés miatt egyedülálló, hanem amiatt, ahogy a legénység erre a helyzetre reagált. Miután kiderült, hogy a kormánykamrába nem tudnak lejutni, néhány próbálkozás után vállat vontak, és a továbbiakban semmit sem csinálva fatalista beletörődéssel várták a végzetet. Ez valami egészen egyedülálló eset a hajózás történetében! Nincs kétségem afelől, hogy hasonló helyzetbe kerülve egy japán csatahajó legénysége még evezőkkel is megpróbálta volna irányba fordítani a hajót, és nem mondják azt: „Juj, de nagyok a hullámok! Maradjunk a hajóban, az biztonságos!”

És itt teljesen mindegy, volt e valóban esély a hajó kijavítására, ilyen helyzetben az az alap, hogy a legénység az utolsó pillanatig harcol a hajó megmentéséért, s megpróbálkoznak minden lehetséges és lehetetlen ötlettel, hogy mentsék a bőrüket. Hogy ebben az esetben járhattak e volna sikerrel, azt mi sem tudhatjuk, és annak idején a németek sem tudták, ugyanis még addig sem jutottak el, hogy egyáltalán felmérjék a pontos károkat. Annyit tudtak megállapítani, hogy a hajó valamiért nem kormányozható, s itt tehetetlenül széttárták a kezüket.A Bismarck túlélőinek egy csoportja a Dorsetshire mellett. Percekkel később félbeszakították a mentést, így többségük már nem jutott fel a hajóra.

A Bismarck túlélőinek egy csoportja a Dorsetshire mellett. Percekkel később félbeszakították a mentést, így többségük már nem jutott fel a hajóra.

 

Mint már korábban is volt említve, nem lehet tudni, ki mit engedélyezett, és ki mit tiltott meg, s ki a felelős a kárelhárítás ilyen kudarcáért. Az elsődleges felelősséget a kapitány viseli mindazért, ami a hajón történik, tehát ilyen alapon elsősorban Lindemann okolható. A visszaemlékezések azonban azt sejtetik, hogy Lütjens az egészségesnél nagyobb mértékben avatkozott be a hajón folyó mindennapi tevékenységbe, kezdve azzal, hogy a norvég partoknál leállíttatta a tankolást, és helyette a hajó átfestésére vezényelte a legénységet, mert erre kapott utasítást Berlinből. Feltételezhető, hogy Lindemann a tengernaggyal szemben végül teljesen feladta a hajó irányítását, erre utalhat az utolsó napon tett megjegyzése: „Semmi közöm már az egészhez!” Ez persze megint csak találgatás, hiszen senki sem maradt életben azok közül, akik szem és fültanúi voltak annak, ami a hadművelet ideje alatt a Bismarck parancsnoki hídján történt. Ezekről a túlélők csak a hajón terjengő, másod-harmadkézből származó, bizonytalan pletykák alapján értesültek. (Ami bennem leginkább azt a benyomást kelti, hogy ezeknek a pletykáknak lehetett valami alapjuk, s Lütjens és Lindemann között valóban komoly összetűzések lehettek, az a furcsa tény, hogy a Hood elsüllyesztésért Lütjens nem a Bismarck kapitányát, hanem a tüzértisztjét terjesztette fel Lovagkeresztre! Ez egészen szokatlan eljárás, s Lindemann ilyen nyílt és durva mellőzésének nyilván súlyos okai lehettek. Hogy mik, sosem fogjuk megtudni.)

A német tengerészek harci moráljának megroppanását részben nyilván a kimerültség okozta, hiszen ekkor már napok óta folyamatosan harckészültségben álltak, és alig aludtak valamit, sokan, főleg a tisztek, semmit sem. De nem lehet megkérdőjelezni Lütjens felelősségét sem, aki ugyan jó szakember volt, de alkatilag képtelen arra, hogy lelkesítse és bátorítsa a tengerészeit. Mit várhattak a tengerészek egy olyan tengernagytól, aki még a Kriegsmarine addigi legnagyobb győzelme, a Hood elsüllyesztése után is csak a rájuk váró hősi halálról tudott szónokolni a legénységnek? És aki alig félórával a hajó kormányát ért találat után már a következő üzenetet küldte Berlinbe: „Hajó kormányozhatatlan. Harcolunk az utolsó gránátig. Éljen a Führer!” Vagyis percekkel a találat után, amikor a kárelhárítási munkák még el sem kezdődtek, Lütjens már elkönyvelte magában, hogy a hajó menthetetlen, és a végsőkig harcolva mind meg fognak halni.Lütjens, Hitler, és Lindemann az egyik hangár előtt.

Lütjens, Hitler, és Lindemann az egyik hangár előtt.

 

Hogy milyen hangulat alakulhatott ki a hajón, könnyen elképzelhető. Minden túlélő megemlítette, mennyire letörte a tengerészeket Lütjens nevezetes „győzelmi beszéde”, ami után az egyik altiszt azt mondta Müllenheim-Rechberg korvettkapitánynak: „A tengernagy szerint az égvilágon semmi esélyünk sincs Uram! Nyomunkban az egész angol flotta, el is kapnak minket, annyi szent!” Ha ilyen volt a hangulat a hajón a Hood elsüllyesztése után egy nappal, amikor éppen sikerült lerázni az üldözőket, és szabad út látszott nyílni Brest felé, akkor könnyen el lehet képzelni, milyen hatással volt a tengerészekre, amikor Lütjens jóslatai beteljesedni látszottak.

A matrózok utolsó reménye nem is a tengernagy volt, hanem Lindemann. A Bismarck egyik túlélő tengerésze utóbb ezt mondta az utolsó órákról: „Nagyon bíztunk a kapitányunkban, és abban, hogy sokat tehet értünk.” A kapitányuk azonban lehet, hogy ekkor már nem volt olyan helyzetben, hogy sokat tudott volna tenni a hajóért. A németek mániás tekintély és feljebbvaló tisztelete ezúttal is visszaütött, a matrózok a tisztek utasításait lesték, a tisztek Lindemannét, Lindemann meg – kénytelenül is – Lütjensét, aki viszont láthatóan már eldöntötte magában, hogy a pusztulás elkerülhetetlen, és a hősi halált várva úgy gondolhatta – Ludovic Kennedy kifejezésével –, hogy emberei is osztoznak vele „egy Wagner opera végkifejletének boldog kábulatában.”

Hogy aztán a Bismarck valóban menthetetlen volt, vagy lett volna még lehetőség a menekülésre, azt nem tudhatjuk. Ha egy kamerát be tudnának juttatni a léken át a hajó kormánykamrájába, és anyagmintákat vennének a kormánylapátok és a tat törött lemezeiből, talán okosabbak lennénk. Így kiderülhetne, milyen kár érte a kormányszerkezetet, s milyen erőhatás törte le a lapátokat, és a tatrészt. Egyelőre azonban nem tudok újabb expedícióról, amit a Bismarck roncsához terveznének. Addig tehát marad a találgatás, és annak a megállapítása, hogy ennek a hatalmas, pompás csatahajónak a számára ez mindenképpen buta, és kissé szánalmas vég volt.

 A roncs környékén több száz bakancsot és csizmát találtak a fenéken. Először azt hitték, ezeket a hajót elhagyó tengerészek rúgták le magukról, de a csizmák többsége olyan szabályosan, párosával fekszik a fenéken, hogy a kutatók végül arra a következtetésre jutottak, földet érésükkor ezekben alighanem még benne voltak a tulajdonosaik is.

A roncs környékén több száz bakancsot és csizmát találtak a fenéken. Először azt hitték, ezeket a hajót elhagyó tengerészek rúgták le magukról, de a csizmák többsége olyan szabályosan, párosával fekszik a fenéken, hogy a kutatók végül arra a következtetésre jutottak, földet érésükkor ezekben alighanem még benne voltak a tulajdonosaik is.

 

Forrás

 

William Garzke – Robert Dulin: Axis and neutral battleships in World War Two

Ludovic Kennedy: Óriások csatája

Robert Ballard-Rick Archbold: Robert Ballard's Bismarck

https://www.yumpu.com/en/document/read/12480849/the-wreck-of-dkm-bismarck-a-marine-forensics-analysis-1-the-

http://www.warships.com.cn/navweaps/INRO_Bismarck_p1.htm

 

48 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://htenger.blog.hu/api/trackback/id/tr8717526744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hel45 2022.02.15. 11:53:28

Köszönjük! A párhuzam a Grosser Kurfürsttal és a lehetséges kárelhárítási forgatókönyv is nagyon érdekes.

A sorozattal kapcsolatban pedig mindig az jut az eszembe, hogy a csatahajókhoz hasonlóan az űrhajókat se lehet hátulról páncélozni.

hátramozdító 2022.02.15. 12:02:46

Köszönjük szépen, ezt már nagyon vártam! A poszt befejezése megrendítő...

gigabursch 2022.02.15. 15:45:24

Mindenképpen gondolkodásra inspiráló cikk, köszönöm!

A hajó farrészének süllyedéskori leszakadása kapcsán nem tudnék szó nélkül elmenni, hogy a hajót mindennel, minden irányból lőtték, tehát így a szerkezet meggyengülése, elfáradása akár erre a többletterhelésre is visszavezethető, akárcsak a fellelt sérülések is.

A hajó ellenárasztása és megbillentése sima, 'feszített víztükrű' öbölben sem egyszerű kérdés, hát még kint egy viharos tengeren, ami még a vihar elmúltával is két napig több, mint "lötyög".
Mindenesetre megpróbáltam volna.

Ami a hajó lánccal való kormányzását illet:
Dunai viszonylatban elég ritka esemény, leginkább a Sión lehozott hajóknál alkalmazták, mikor a tavaszi többletvízzel és a Sió eresztésével jöttek le a Dunára a Balatonfüredi Hajógyár friss hajói.
Ennek oka az volt, hogy a kormányképességhez kell vízáramlás, ugyanakkor a hajó nem mehet a mederviszonyok, műtárgyak stb. miatt gyorsan, ezért a fékezés érdekében a hajó végéről általában egy, ritkán két horgonyláncot leeresztettek (csak láncot!), amit szimplán húztak a meder alján, és ami így fékezte is a hajót, nomeg nem engedte kitörni sem.
(Elmondások szerint völgymenetben vontatáskor ha ki kellett menni hosszú kötélre (völgymenetben alapértelmezésben mindig rövid kötélen van a hajó) eresztettek ki köteleket fékezésre, de ezek már nagyon régi események, szinte élő ember sincs, aki ezt el tudná mesélni..., hogy mikor, hol és miért tették.)
Ebből kiindulva az ötlet nem lenne rossz, mint alapfelvetés.
Ha elég hosszú láncot-kötelet képeznek, amin bármi, ami nagyjából vízfelszín közelben marad és ki tud lógni hátra akár 200-300 métert (üres hordók, ladikok, bóják, akármik ráakasztva, akár néhány m2-es ponyva darabokkal ahhoz feltétlen alkalmas lehet, hogy ne engedje kitörni a hajó farát oldalra és amivel így a viszonylagos egyenes futás és a szélső hajócsavarok teljesítmény játéka elég lehet.
A kötélnek ráadásul van egy olyan többlete is, hogy ki tudom lógatni középen is, meg valamennyire külpontosan is, azaz viszem igény szerint jobbrább-balrább az egyensúlyi helyzet megtalálásához.
Az egyenesfutás ellenőrzéséhez csak egy elfordulásmérő kell.

A kormánylapátok látványosan kevés számát és kicsiny méretét én már sokszor leírtam, de ez szinte az összes korabeli tengeri hadihajón nekem egyszerűen alulméretezettnek tűnik. Nyilván az is lehet, hogy valamivel én nem nagyok tisztában..., sőt...

@hátramozdító:
Ugyanezt éreztem én is.

6174 2022.02.15. 23:28:58

("Gerhard Junack főhadnagy (Kapitanleutnant)"

A 'Kapitänleutnant' a századosi rendfokozatnak felelt meg, a haditengerész főhadnagy az 'Oberleutnant zur See' rangot viselte.)

eMM2 2022.02.16. 05:14:49

Legyen nekik könnyű a víz.Azok a tengerészbakancsok valóban megrendítőek.Köszönet a cikkért, én már nagyon vártam! Végig is olvastam így hajnalban alvás helyett.....

Galaric 2022.02.16. 06:29:53

Nagyon érdekes volt végigolvasni a gondolatmenetedet.
Szerintem a 10 óra nem lett volna elég a leírt műveletsor végrehajtására egész egyszerűen azért, mert pillanatok alatt kellett volna dönteni és bármilyen menetközben felmerülő probléma esetén szintúgy.
Elég lett volna egyszer a döntéshozatalok során tévedni és újabb órák vesznek el a 10 órából.
Ráadásul az sem ártot volna, ha Lütjens képzett és gyakorlot hajómérnök lett volna.
Talán, ha a hajót tervező főmérnök ott lett volna neki estleg bevillanhatot volna mint lehetséges megoldás.
Szerintem az eszükbe sem jutott az általad leírt verzió és ha igen a műszaki képzetségük se lett volna meg hozzá.
A csizmás kép pedig igazán szívbemarkoló...

savanyújóska 2022.02.16. 08:59:44

@gigabursch: @Galaric: Szerintem nem lett volna olyan nagy vállalkozás a Bismarck szükséges mértékű megdöntése. A Prince of Walestől kapott találatok miatt a hajó kilenc fokkal megdőlt balra, és az orra 2-3 fokkal billent lefelé. Ez elég volt ahhoz, hogy a jobb hajócsavar kiverjen a vízből. A tat elrendezési rajzán látni, ha a jobb hajócsavar kiér a vízből, akkor már a jobb kormánylapát teteje is a vízvonal felett van, vagyis ez a dőlés elég lett volna ahhoz is, hogy a későbbi torpedótalálat ütötte lék a vízvonal fölé kerüljön. Ha azonnal felmérik a károkat, és azonnal ezt a megoldást választják, és nekilátnak az elárasztásnak, szerintem egy-két órán belül megközelíthető lett volna a kormányszerkezet. Hogy a javítás sikerülhetett volna, azt persze nem tudhatjuk biztosan.

"az ötlet nem lenne rossz, mint alapfelvetés"

De a láncot maga után húzva milyen sebességgel tudott volna haladni?

"ha Lütjens képzett és gyakorlot hajómérnök lett volna"

Ezért kellett volna a tisztképzésnél erre fektetni a hangsúlyt, és nem a jellemformálásra.

@6174: Az Oberleutnant zur See a magyar terminológiában a sorhajóhadnagy, ami a szakirodalom szerint a hadseregben a századosi rangnak felel meg. A Kapitänleutnant e között, és a korvettkapitány között van, vagyis szárazföldi megfelelőit nézve a százados és az őrnagy között. Jó magyar megfelelője szerintem nincs neki.

gigabursch 2022.02.16. 09:26:37

@savanyújóska:
Két hajócsavarral 8-10 csomó szerintem gond nélkül.
A harmadik hajócsavar az egész lassan előre és az egész lassan hátra fokozatban még befolyásolhatja a kormányzást.

Saját, erősen kicsiny méretarányú tapasztalatom:
Ifjúi kenus koromban, csináltuk azt, hogy csak egy db teniszlabda lógott ki a C1 végiből kb 3 méter zsinóron.
Szörnyen fékezett és baromi sz.r volt vele fordulni, mert egyszerűen nem engedte kitenni a farát a kenunak.
Ugyanez C4 mögött ha jól kaptuk el a rajtot, akár még arra is lehetőség volt, hogy a teniszlabda felússzon a víz tetejére és ott fent kacsázzon, de még akkor is fogott.
Ezért merem azt mondani, hogy a kérdés nem lehetetlen.

bz249 2022.02.16. 14:33:12

@savanyújóska: nade a tisztkepzes elerte a celjat* es Lütjens jellemesen kovette a kapott parancsokat es jellemesen keszult a hosi halalra.

Meg Nisimura tengernagy se csinalta volna jobban a helyeben.

*Apro docceno, hogy Donitz birodalmi elnok lett es igy nem adta meg Raedernek a rangidossege miatt jaro tiszteletet a bortonben, de hat semmi sem tokeletes, amit emberek alkotnak

Akos Gergely 2022.02.16. 16:08:27

@savanyújóska: "Ugyanezekért a hiányzó tatrész sem a torpedó miatt szakadhatott le" - ez mondjuk szerintem a nyílegyenes törésvonalból kb egyértelmű. A tat valahol a süllyedési folyamat során szakadt le.
Amiket én láttam/olvastam forrásokat a témában a hajó süllyedésekori felborulás utánra teszik ezt közvetlenül, a hirtelen fellépő nyomáskülönbségek önkiegyenlítődése miatt.

Ahogy korábban is már e-maileztük ezt egyszer (réges régen) a 3 csavartengelyes elrendezés nem tette lehetővé, hogy a hajógerinc töretlenül végigfusson a hajón, én ennek tulajdonítom a német hajóknál jellemző tat leszakadást (kivévve Lützow/Deutschland).

Ami a kormánylapát méretét illeti, valóban nem estek túlzásba, persze a túl nagy méret sem kívánatos a fellépő plusz ellenállás miatt.

Maga Lenin 2022.02.17. 12:52:08

Az alapfeltevés, vagyis, hogy a németek megint mennyire fajankók voltak, mintha kicsit erős lenne e konkrét esetben. (Néhány régebbi posztnál amúgy nem győztem hüledezni az azokban leírt viselkedésükön.) Van ez a részlet:
"A németek ezt látva meg sem kísérelték, hogy bejussanak a kormánykamrába. (Egyesek szerint néhány búvár lejutott a kamrába, de semmit sem tudtak lent csinálni, és végül alig tudták visszahúzni őket onnan.) "
Ez arra utal, hogy igazából lehet, hogy tényleg, objektíve megoldhatatlan volt a dolog, hiába próbálták meg. Utána az jutott eszembe, hogy a korábbi csata alatt ugye csak felülbírálták Lütjens-t, amikor a hallgatása ellenére egy alacsonyabb beosztású tiszt kiadta a tűzparancsot. Ebből meg arra gondoltam, hogy ez a rész:
"Erre azonban nem kaptak engedélyt, a mentést irányító tisztek a kormánykamrába való bejutást életveszélyesnek tartva inkább visszazárták a fedőt, a robbantást pedig állítólag maga Lütjens tiltotta meg, kijelentve: „Ilyesmivel nem veszélyeztethetjük a hajót!” ..."
ha így is volt, hát nem biztos, hogy olyan sokat jelent, hiszen ha egyszer már felülbírálták őt, akkor talán másodszor is megtették volna. Pont, ahogy szó volt róla, hogy azért a végveszély érzése csak elég nagy indok erre a 2000 fős legénységből pár embernél. Lásd még:
"A visszaemlékezések szerint a mentést irányító tisztek között heves viták zajlottak."
Mindezzel csak azt akartam mondani, hogy lehetséges, hogy az utólagos ismereteink egyszerűen hiányosak, és ott helyben, az akkor a személyzet rendelkezésére álló infók alapján nem volt mit tenni, illetve, amit lehetett, azt megtették.
Nyilván a hibák közé sorolandó a kárelhárítást illetően az említett, (valószínű) konstrukciós hiba.
Amit meg szerintem érdemes megjegyezni, hogy ha észlelik az angolok, hogy valahogy sikerült kijavítani a Bismarckot, akkor azért lehet, hogy mégiscsak akármit bevállalnak ők is. Az a 12 Swordfish is ott volt, meg hátha akkor nem röhögnek annyira a jó Winston tényleg nevetséges utasításán. Pont az itteni posztok mutatták be, hogy az angolok is mennyire a látszatra mentek rá sokszor, na ettől biztos nem tudtak volna eltekinteni ezúttal.

kunzoo 2022.02.17. 15:37:22

@savanyújóska:
A Bismarckot milyen célból épitették a németek? Igazából egy szupererős portyázó cirkáló, vagy csatahajó? Nem a hajóosztályra gondolok, hanem a felhasználására.
Ha portyázni küldték, miért nem tankolt? Tele tankkal sose érik utól. Mehetett volna amerre akar. Az üzemanyag itt döntő tényező volt.
Amit nem értek: az angoloknak nem voltak ellátóhajóik? Miért kellett hazatérniük az üzemanyag miatt?

kunzoo 2022.02.17. 15:44:01

@Maga Lenin:
A németek helyében direkt "parádéztam" volna a Csatornán. Ezt az angol flotta nem tűrhette volna el, kivonulnak, a Stukákkal a tenger fenekére küldhették volna őket. Az angolok úgyis lenézték a repülőket, lásd szingapúri pofáraesés.

Akos Gergely 2022.02.17. 15:56:59

@kunzoo: tudom nem nekem szólt a kérdés, de pár mondatban:
- a német flottaépítés alapköve eredetileg a francia flotta felülmúlása volt, őket látták a legvalószínűbb kihívónak és persze az oroszokat. A RN fel sem merült eleinte, sőt pont az angolok jóváhagyásával indult meg a német flottaépítés (1935-ös angol-német flottaszerződés). Így mint olyat a Bismarck osztályt a majdan építendő francia csatahajók ellen szánták érdemben, csak mire a hajók vízrekerültek a történelem felülírta ezt (legalábbis részben).

- ellátóhajók: voltak az angoloknak is tankerei, de a háborúnak ezen szakaszában nem vagy nagyon kevés tapasztalata volt még a tengerészeteknek a menet közbeni tankolással. Elsősdorban az amerikaik és az angolok hozták ezt be a gyakorlatba, de a németek is prakitizálták. Utóbbiak kizárólag az egymás mögött haladásos metódust használták, az angolok vegyesen kísérleteztek mindkettővel, de főleg ekkoriban még ők is a kevésbé hatékony egymás mögöttit használták inkább. Az amerikaik álltak át leginkább az egymás mellett haladásos tankolásra, ez mind a tankereik felszerelésében mind a hajók kialakításában megmutatkozott. Értelemszerűen egymás mellett haladáskor sokkal több tömlőt tudtak párhuzamosan csatlakoztatni és ezek hossza rövidebb lehetett. További előnye volt, hogy mivel a tömlő nem lógott a tengerbe gyakorlatilag akár maximális sebességgel is haladhadtak tankolás közben, viszont precízebb manőverezeést kívánt meg mind a tanker mind a tankolt "ügyfél" hajótól. Egymás mögötti metódusnál leginkább egy , a tengerbe lógatott tömlőn keresztül szivattyúzták át a naftát, ehhez viszont jelentősen le kellett lassítani. Előnye volt viszont, hogy nagyobb manőverezési szabadságot adott, nem kellett tökéletesen párhuzamosan haladni és gyakorlatilag semmilyen speciális felszerelés nem kellett.

Nos ami a Bismarck esetében az angolokat illeti, egyrészt ugye nem voltak előre pozícionált tankereik, így mire az ad hoc odaküldött hajók a tizen pár csomójukkal odavánszorogtak volna Tovey csatahajói rég kifogynak, ami az ellenséges partokhoz viszonylag közel nem szerencsés, főleg úgy h ismert a pozíciójuk. Másrészt ahogy írtam fentebb is, meglehetősen nyögvenyelős volt az akkor alkalmazott módszer, ezért 10 csomó alá lassítani szintén nem volt célszerű a tengeralattjáróktól valószínűsíthetően hamaorsan hemzsegő vizeken.

gigabursch 2022.02.17. 19:11:03

@Akos Gergely:
Sok szempontból érdekes amit írtál a tankolásokkal kapcsolatban.
Egyfelől rámutat arra, hogy amíg a szárazföldi haderők már évezredek óta ellátási láncokkal és ehhez idomított stratégiákkal működtek, addig a flották azok egyes hajók szintjén meglévő készletre voltak utalva és csak a II. VH-ban kezdték el kapisgálni, hogy tán valamit másképp kéne csinálni?!

Aztán az meg már egy totális csodtomeg a fritzek részéről, hogy:
- kijön a B,, várható hogy lesz reakció, de sehol sem áll készenlétben a farkasfalka.
- terv - Teerv?! Semmi Ötlet! - sincs arra, hogy a félig-meddig várhatóan kiürülő Scapa-t elkapják és lebontsák... Felszínről, levegőből....
- kockázat elemzés, hogy legyezőszerűen legyenek Bresttől nyugatra tengók? Á dehogy...

Gáz!
Ma egy átlagos tizenéves gyerekhalmaz bármelyike bármelyik online csatahajós játék hátterével kenterbe veri egyedül a kor ÖSSZES (!) tengerészeti stratégiáját.
Mert gondolkodnak és van stratégiai képességük.

Ugyanez igaz ám a brit oldalra is.
Kint van a B és a PE, velük szemben a Home Fleet. Azért ez nem egy lehetetlen valószínűségű jövőkép.
Kirepült a komplett RAF bármelyik német kikötőtőre?
A fenéket!
Mindenki ült és hallgatta a rádiót.
S szidják a mai gyerekeket a kütyünyomkodásért... Szép ...

...
A tankoláshoz még annyit, hogy a menetben tankolás kapcsán a hajóvezetők kénytelenek voltak megtanulni Bernoulli titkait...

Pájer Csaba 2022.02.18. 00:32:28

Köszönet az írásért!

Apró stilisztikai észrevétel: Ebben a mondatban - "Kitérő manőverekkel, az ellenség megtévesztésével meg se nagyon próbálkozott, vonalzóval rajzolt egyenes mentén, nyílegyenesen haladt a legközelebbi francia kikötő, Brest felé." - a "meg se nagyon" szókapcsolat sorrendjét érdemes lenne felcserélni ("nagyon meg se"). A jelenlegi megfogalmazás kicsit magyartalan.

eMM2 2022.02.18. 01:52:58

Nem csak hogy nyüzsögtek ott a tengók (persze már későn az egyetlen arra kószáló tengónak az U-556-nak a Bismarck tiszteletbeli testvérhajójának elfogytak a torpedói az Ark Royal meg ott úszkált el az orra előtt,ha nem így van nincs is swordfish találat a Bismarcknak minden balszerencse összejöttt ) úgyhogy a britek jól tették hogy nem tököltek a tankolással mert a haditengerészeti légierő is aktivizálta magát egy lemaradó rombolót a Mashonát sikerült is elsüllyeszteniük a fritzeknek ,sovány vigasz gyanánt.

bz249 2022.02.18. 07:36:39

Amugy ez a vegtelenul eletidegen hozzaallas tobbek kozott a nemeteknel, nem abbol jon, hogy az alapkerdest, hogy mire is kellene nekunk ez a flotta elfelejtettek megvalaszolni? Mar azon tul, hogy a nagy hajok szepek es valamikeppen a nagyhatalmisag szimbolamuveszei.

De ez kb. barmelyik nembrit flottara igaz Beachy Head es Csuzima kozott, hogy se bekeben, se haboruban nem volt feladatuk. Lasd meg Lissa, ha Tegetthof donto vereseget szenved, az eredmeny ugyanaz, ha ki sem all akkoris.

Ha meg nincs kapcsolat a valos vilaggal, akkor szabadon tombolhat az iroasztal es lesz a transznemu admiralis, ize a jellemformalas, mint magasabb cel.

savanyújóska 2022.02.18. 09:23:45

@gigabursch: "8-10 csomó szerintem gond nélkül"

Az kevés lett volna az üdvösséghez. 20 csomó alatt nem volt esélyük arra, hogy meglépjenek.
Vitorlásokon amúgy most is használnak viharhorgonyként a hajó mögött kilógatott kötelet.

@Akos Gergely: "Ami a kormánylapát méretét illeti"

Gondolom a hadihajókat eleve nagy sebességekre tervezik, ahol a kisebb kormányfelület is hatásos. Angol csatahajókról is feljegyezték, hogy 10 csomós sebesség alatt alig lehetett őket irányítani.

@Maga Lenin: "az utólagos ismereteink egyszerűen hiányosak"

Nem hinném. A kárelhárító csoport vezetője, Gerhard Junack, a túlélők között volt, a visszaemlékezéseit elolvashatod itt: www.kbismarck.com/bismarck-last-hours.html
Egyébként később is úgy vélte, mindent megtettek a hajó megmentéséért, ami lehetséges volt.

"akármit bevállalnak ők is"

Korábban már több hajó visszafordult a kifogyófélben levő üzemanyag miatt. Nem vállaltak volna be akármit, mert Churchillel ellentétben nem csináltak presztízskérdést a Bismarck elsüllyesztéséből. Az angolok számára a Bismarck igazából nagyon jó helyen lett volna Brestben, folyamatos megfigyelés, és állandó bombázás alatt. Nem érezték szükségét annak, hogy mindenáron megakadályozzák az odajutását.

@kunzoo: "miért nem tankolt?"

Úgy tűnik, induláskor Lütjens azt gondolta, majd tankolnak Norvégiában, ott azt tervezte, majd tankolnak az Északi-tengeren álló tankhajóról, aztán úgy gondolta, a rossz időt kihasználva inkább sietnek az óceánra való kijutással, és majd ott tankolnak az oda küldött tankhajókról, aztán ott végül úgy döntött, a hajó sérülései miatt inkább húznak egyenesen Brest felé.

"az angoloknak nem voltak ellátóhajóik? "

Szerencsére már ezt is megválaszolták. Annyit tennék hozzá, a britek abban a kényelmes helyzetben voltak, hogy akárhol is hajóztak, mindig volt a közelükben valahol egy jól felszerelt angol támaszpont. Ha mégsem, nyugodtan befuthattak bármelyik semleges kikötőbe, nem kellett amiatt aggódniuk, hogy a Kriegsmarine blokád alá veszi a kikötőt. Úgyhogy nem is érezték szükségét annak, hogy nyílt tengeri tankolást erőltessék.

@bz249: "az alapkerdest, hogy mire is kellene nekunk ez a flotta elfelejtettek megvalaszolni?"

Megválaszolták, ki így, ki úgy. Sok haditengerészet, mint az olasz, az osztrák–magyar, vagy az első világháborús német, nem úgy tekintett a flottájára, mint eszközre, aminek a felhasználásával, vagy ha szükséges, feláldozásával, valamilyen célt elérhetnek, hanem úgy mint önmagában vett értékre, aminek a puszta létezése az érték. Vagyis fleet in being, amivel elrettentik, és elbizonytalanítják az ellenséget, és aminek a fenyegető jelenlétével nyomást gyakorolnak rá. Vagyis nem sodorták veszélybe a hajókat holmi tengeri csatákkal, mert számukra az volt a fontos, hogy a hajók ott vannak a kikötőben, és nem az, hogy legyőzzék velük az ellenség hajóit. Az első világháborúban a németeknek ez nem jött be, a másodikban így próbáltak aktívak lenni, ahogy elkészült egy hajó, Raeder azonnal küldte ki az óceánra, hogy csináljanak valamit, és bizonyítsák a felszíni flotta értékét. Átgondolt koncepció viszont nem volt, az egyetlen értelmes hadművelet, amiben bevetették őket, az Norvégia megszállása volt, a portyázások értelmetlenek voltak, jelentéktelen célokért tették kockára, és vesztették el a csatahajóikat

Akos Gergely 2022.02.18. 11:41:42

@savanyújóska: "Úgy tűnik, induláskor Lütjens azt gondolta, majd tankolnak Norvégiában, ott azt tervezte, majd tankolnak az Északi-tengeren álló tankhajóról"

- a PE-t feltankolták Norvégiában nem? Bár lehet hogy kevés volt az idő mindkét hajót teletölteni és úgy volt vele Lütjens, hogy akkor a kisebbik hajót töltik tele - vagy lehet nem volt több nafta helyben; minden esetre érdekes döntés.

"Annyit tennék hozzá, a britek abban a kényelmes helyzetben voltak, hogy akárhol is hajóztak, mindig volt a közelükben valahol egy jól felszerelt angol támaszpont. Ha mégsem, nyugodtan befuthattak bármelyik semleges kikötőbe, nem kellett amiatt aggódniuk, hogy a Kriegsmarine blokád alá veszi a kikötőt. Úgyhogy nem is érezték szükségét annak, hogy nyílt tengeri tankolást erőltessék."

- itt visszaütött ez, mert most először gyakorlatilag a teljes üldözés szorán közel csúcssebességgel kellett haladjanak (ha jól rémlik a Bismarck a sérült orral is 26 csomó körül tudott haladni). Ekkora tempónál az eleve nem túl combos hatósugaró brit hajók akciórádiusza a 1/3-ra csökkent kb.

@bz249: ahogy Zoli is írja, a puszta létük elég volt egyfajta elrettentésnek. Sokszor szoktak párhuzamot vonni a nukleáris fegyverekkel, főleg az interkontinentális ballisztikus rakétákkal. Mindkettő a korának a csúcs fegyvere volt ami ellen csak az jelentett "védelmet" ha a másik fél is rendelkezett ugyanilyenekkel (CV-k előtti időkről van szó).

bz249 2022.02.18. 11:52:45

@Akos Gergely: nade a fleet in being alkalmazas eseten a tengernagynak a balozashoz, a vadaszathoz, a gorog verseleshez kell erteni es nem a hajozashoz. Tovabbi elony, ha kepes magas alapon kartyazni, valamint jo lovas. Szinten elony, ha minimum 180 cm magas valamint nem kopasz.

Mert ugye a szervezetben az fog vezeto pozicioba kerulni, aki azonosul a szerkezeti celokkal... a briteknek is volt egy olyan korszaka ugye amikor a budos, koszos agyuk mukodtetesevel nem rongaljuk a hajoink kullemet.

gigabursch 2022.02.18. 13:15:12

@savanyújóska:
Hogy mi a sok és mi a kevés - azt csak az eredmény mutatja meg.
De miután a kérdésben nemhogy nem vagyok szakértő, még csak árkon túli gyepmester sem, ezért nem merném fölé licitálni a sebességet. Lehet, hogy kijött volna a 12-15 csomó is.
Viszont az állásnál a 8-10 csomó is több.

Ha én valamilyen történelemfeltáró csoport vezetője lennék, amolyan áltudományos TV-csatornai sorozattal simán kipróbálnám azt, hogy valamilyen jó nagy teknőn az egyik kormányt kiakasztom kb 30 fokra, majd utána végigtesztelném, hogy milyen megoldásokkal hogyan lehet haladni.
Most már tudom, hogy a köteles megoldást is beletenném a témába és irgalmatlan nagy pofával, fellengzősen előadnám, hogy hogyan mentettem volna meg akkor a Bismarckot és mennék a Nobel-díjért...

A másik nagy kárdás, bár ezt az előző két résznél is feltettem:
A mai hadihajó gyártás milyen megoldásokat talált ki vajon ennek a problémának a leküzdésére?

gigabursch 2022.02.18. 13:17:03

@eMM2:
Rászervezetten?
Rászervezetten sehol nem nyüzsögtek a tengók.
Főleg nem olyan projektekért, amiket fentebb vázoltam.
A felszín és az U-flottak két totál önálló életet élő valami volt.
Még csak szóba se álltak gyakorlatilag egymással...
Tették a saját dolgaikat...

eMM2 2022.02.18. 14:04:29

@gigabursch:
Hát a Dorestshire nehézcirkáló azért hagyta abba a B túlélőinek mentését vizben hagyva és halálra itélve százával a túlélőket mert víz alól jött füstfelhőt véltek látni ami lehetett tengótól is, a félelem tehát megvolt.Valamint néhány túlélőt U-boat is kimentett a Bismarckról.Ha van ott brit hajó nyílván próbál valamit akciózni.Különben az is kész csoda hogy a légierőt bevetették a fritzek mert azt sem igazán volt szokásuk összehangolni.

gigabursch 2022.02.18. 14:18:04

@eMM2:
Akkor még egyszer a kérdés:
Tudsz bármilyen olyan német tengó hadműveletről, ami a Bismarck kifutásához igazodott volna és a várható hatásokhoz kapcsolódóan a brit flotta megtámadása lett volna?
Már megbocsáss, de a lőtéri kutyát nem érdekli, hogy egy érintett hajó hogyan retteg! Szerinted ez igazol bármilyen tudatos szervezett akciót?

Nem ismert előttem, hogy bármit is rászerveztek volna még a németek.
De az sem, hogy a britek, akik várták, hogy ki fog futni a B, akkor vajon _közben_ mit és hogyan lehetne tenni a haderő egy részével a német flottabázisok, stb. ellen.
Mind a kettő gyárilag alulképzett volt stratégiai szinten, ráadásul még fantázia se volt náluk, csak tekintélyelvűség.

bz249 2022.02.18. 15:00:07

@gigabursch: nyilvan azert szervezett semmit a tengeralattjaro fegyvernem, mert mar a Scharnhorst/Gneisenau paros sem kavarta meg konvojrendszert.

Amugy meg ugye a felszini flottanak is annyira kellett az a hadmuvelet, mint uveges totnak a hanyatteses, akkor meg miert komolytalankodtak volna azzal, hogy meg tobb szereplot vonnak be?

Az Oroszlanfoka-hadmuvelet tervezese, az valo a Flottanak (mert ott ugye konnyu egy olyan valtozatot talalni, ami vegrehajthatatlan es akkor azt tovabb reszelni)! Esetleg a Japan elleni haboruval kapcsolatos vizsgalodasok vagy, hogy lehet-e 800 mm-es agyukat csatahajora telepiteni...

RoGeR 2022.02.18. 15:08:33

@gigabursch:

"ok szempontból érdekes amit írtál a tankolásokkal kapcsolatban.
Egyfelől rámutat arra, hogy amíg a szárazföldi haderők már évezredek óta ellátási láncokkal és ehhez idomított stratégiákkal működtek, addig a flották azok egyes hajók szintjén meglévő készletre voltak utalva és csak a II. VH-ban kezdték el kapisgálni, hogy tán valamit másképp kéne csinálni?!"

Ebben szerintem benne van az is, hogy a II. vh volt az első nagyobb konfliktus, amikor a hajók főként folyékony üzemanyaggal voltak ellátva.
Az I. vh alatt rengeteg volt a széntüzelésű vagy vegyes szén és olajtüzelésű hajó, ami teljesen más logisztikát igényelt.

savanyújóska 2022.02.18. 16:22:32

@Akos Gergely: "lehet nem volt több nafta helyben"

Tudtommal volt, neki is álltak feltankolni a Bismarckot, de közben jött a parancs Berlinből, hogy fessék át a hajó álcázófestését egyszínű szürkére. Lütjensnek ezúttal is a parancsteljesítés volt a legfontosabb, leállíttatta a tankolást, és a legénységet festeni küldte.

"a puszta létük elég volt egyfajta elrettentésnek"

Nem elismerésnek szántam, amit a fleet in beingről írtam. Az elrettentés szerintem a gyakorlatban nem rettentett el senkit, elrettentő erőnek csatahajókat építeni értelmetlen pénzkidobás volt.

@gigabursch: "Rászervezetten sehol nem nyüzsögtek a tengók"

A hajóknak együtt kellett volna működniük a térségben tevékenykedő tengeralattjárókkal, de egyébként a felszíni hajók hadműveletét nem hangolták össze a tengeralattjárókéval, és külön erre nem szerveztek rá U-Boot hadműveletet.

Oktán Pista 2022.02.18. 16:45:18

Remek írás.

Érdekes gondolatmenet, ami a kárelhárítás lehetőségét illeti.
Az ember önkéntelenül eljátszik a gondolattal, hogy mi lett volna, ha megpóbálják, ha sikerül és a hajó elsántikál Brestig. Nyilván hónapokig dokkban javították volna, a RAF számára még ízletesebb csalivá téve a kikötőt. A Bismarck következő "akciója" kb. a Csatorna Futam lehetett volna. Aztán marad neki az É-Norvég vizeken való tessék-lássék harctevékenység.
Még érdekesebb kérdés, mi lett volna Lütjens-szel, aki a Hood elsüllyesztése révén Marschall-nál is nagyobb trófeával térhetett volna haza. (Még ha a dicsőség fényéből finoman szólva nem is esik rá túl sok sugár)
Raeder bizonyára őt is azon nyomban eltávolította volna valamilyen hangzatos, de a mélytengeri hadműveletektől jó távoli posztra.
Ugyanakkor talán Raedert sem állítják le a szuper kiváló, Atlanti-óceánon magányosan portyázó csatahajós taktikájáról, mert úgy ítélik meg, hogy végül is sikert mutatott fel...

bz249 2022.02.18. 18:20:22

@Oktán Pista: ha mar lud legyen kover... mi tortenik ugyanekkor az alsohazban?

Ugye 1941 tavasza az idoszak, amikor eppen a briteket nyomjak vissza Afrikaban, bar Tobrukot ezuttal megtartottak.

omron 2022.02.18. 19:05:40

"Feltételezem, annyira még a németek sem lehettek hülyék..."
De, lehettek. Ami hiányzott náluk, az a típusú ember, aki húsüzemben/bútorgyárban technikus, otthon fűtéses üvegházban paprikát termel, közben a Dácsiáját szereli.

Akos Gergely 2022.02.18. 20:47:58

@RoGeR: Meg az is, hogy soha korábban nem volt a nyílt óceán (az igazi blue water) a hadszíntér felszíni flották esetében (géphajtású korszakról beszélek). Mindig csak part menti-/bel-tengereken akcióztak.

@savanyújóska: "Nem elismerésnek szántam, amit a fleet in beingről írtam. Az elrettentés szerintem a gyakorlatban nem rettentett el senkit, elrettentő erőnek csatahajókat építeni értelmetlen pénzkidobás volt."

Azokkal szemben akiknek nem volt, szerintem mindenképpen elrettentés volt, hogy a tengeren bármivel is próbálkozzanak azokkal szemben akiknek van. A nukleáris ballsiztikus rakéták illetve az azokat hordozó SSBN tengók is teljesen értelmetlen pénzkidobás ezen az alapon. Mégis minden nagyhatalom , sőt moistmár középhatalom (Indiának is van már kettő) építi őket bőszen.
Akinek nincs az nem mer kekeckedni, akinek meg van mérlegelheti, hogy mit nyerhet azon amit veszít.

Ami a fegyvereket és a pénzkidobást illeti kis túlzással a páncélököl felett tul. képpen minden szofisztikáltabb fegyver pénzkidobás, soha nem fognak megtérülni. Szokás a torpedót vagy a torpedó vető repülőgépet felhozni mint a csatahajó nemezise, amihez hozzáteszik hogy xy csatahajó elpusztítása z repülőgépbe került és hogy milyen olcsó ez így...node ahhoz kell egy repülőgép tipus amit kifejlesztenek, sorozatgyártanak, kell egy repülőgéphordozó stb. - az egész fegyerrendszer érdemben nem olcsóbb...node ez már egy másik történet.

savanyújóska 2022.02.19. 08:42:04

@Oktán Pista: "őt is azon nyomban eltávolította volna"

Nem hinném. Marschallt azért rúgták ki, mert nem követte Raeder utasításait, Lütjensnél engedelmesebb beosztottat viszont keresve sem találtak volna.
Egyébként ha a Bismarck eléri Brestet, Raeder valószínűleg tényleg tovább erőltette volna a portyázásokat – így is azt tette, Hitler állította le a bevetéseket –, és a Bismarck előbb-utóbb rajtavesztett volna valahol.

@Akos Gergely: Az atombombával való analógiát egy bizonyos szinten túl nem érdemes tovább erőltetni, alapvetően szárazföldi ország számára a csatahajó nem lehetett volna elrettentő erő. Hogy a tengerparttal és tengeri kereskedelemmel bíró országok számára a csatahajó volt a tekintély és a hatalom fokmérője, az nyilvánvaló, én csak ezt a hitet tartom alapjában tévesnek, bár ez nyilván utólagos okoskodás. Írtam már máshol is, szerintem alapjában véve csak három olyan ország volt, aminek tényleg létkérdés volt az erős hadiflotta, következésképpen a csatahajók létezése, a három szigetország, Anglia, Japán, és az USA.

bz249 2022.02.19. 10:39:40

@savanyújóska: Jappaniorszagnak ki ellen? De az USA is hatareset, mert a Fulop-szigetek es Hawaii nem jatszott annyora fontos szerepet a gazdasagukban. Kb. a franciak indokinai hajoraja mutatta a megfelelo flotta meretet.

gigabursch 2022.02.19. 11:12:32

@savanyújóska: @bz249:
Az akkori ismeretek alapján talán igen. A többiek számára tényleg értelmetlen kategória volt.
De még nekik is. Ez egy olyan hajóméret volt (pedig tényleg én is rajongok értük), amely egyfelől nettó pöcsméregetés (ami a világ legdrágább mulatsága mindig, az élet minden terén), másrészt komplett gazdasági (erőforrási és logisztikai csőd képében) öntökönrugás volt.
A francia hadigazdálkodási és hadszervezési ember (mindig elfelejtem a nevét) egyébiránt kiválóan rámutatott arra - korát bőven megelőzve - hogy a flottázás mekkora csapda egy ország számára.

Aztán eltelt 30-40 év és kisült, hogy számukra is tök fölösleges.
Ahogy ezt én is írtam korábban egy kommentben, egy 1980-as évekbeli Kirov nagyjából két hét alatt erőlködés és sérülés nélkül lenullázta volna az akkori, II. VH-s brit Home Fleetet. (Ebből egyébként kb lehetne egy olyan filmet csinálni, mint amilyen a híres hálivúdi 'dokumentumfilm', a Végső Visszaszámlálás volt, mint fikciós mozit)

Akos Gergely 2022.02.19. 11:51:56

@savanyújóska: Ebben egyetértünk. Nyilván csak az igazán nagy játékosoknak kellett a flotta (vagy legalábbis az ekkora flotta). Viszont enélkül nem volt hely az elit klubban.
Ez most sincsm ásképnt, Kína, Oroszorzság mind azért komolyan vehetőek nemzetközi szinten is, mert ott a flottájuk (és nem, nem a Kirovokban, Slavakban van az erejük, hanem a Borejekben meg Yasenekben a Zirkonokkal felpakolva).

@bz249: Japán szigetország lévén nem lehetett meg flotta nélkül egy modern ipari környezetben, mivel kb semmilyük sincs helyben. És egyértelműen az Oroszok majd az USA ellen kellett nekik (persze amig a Britekkel megvolt a szövetségességük, utána nettó öngyilkosság volt egy ponton túl).

@gigabursch: valahol törvényszerű volt a hajók méretnövekedése, mert a csatahajó alapvetően egy súlykritikus hajótípus. Onnantól, hogy jöttek a háború után az irányítható fegyverek és a passzív védelmet elengedték ez a trend sokkal inkább átfordult a térfogat kritikus hajótípusok irányába, így komoly súlynövekedésre nem volt többé szükség. Ez a trend csak mostanában kezd újra indulni, lásd Zumwalt, Type 055 és az új, frissen bejelentett amerikai romboló típus. De ugyanez megfigyelhető a tengóknál is, lásd Virginia Block V. A kisebb tengerészeteket nem követem szorosan, de a nagyoknál egyértelműen a nagyobb lőszerkészletek irányába indult el és ez előbb utóbb óhatatlanul fogja magával vonni a méretnövekedést és a valamilyen formájú passzív védelem visszatérését (akár nagyobb redundanciával). És mindezt az mellett, hogy erősen megyünk az automatizáció irányába, tehát a nagy felszíni egységeknek is már lassan csak 100 fő körüli legénysége lesz.
Egyszóval, a nagyobb mindig is jobban megérte, most sincs ez másképpen, csak éppen a Bismarck és társai pont egy olyan korszakban születtek amikor a technológiai ugrás miatt alapvetően megváltoztak a játékszabályok, kb olyan szinten mint a fa vitrolás és a géphajtású fém testű hajók korszakhatáránál. Ne felejtsük el, hogy ilyen képességő csatahajókat terveztek már az 1920-as évek elején (UK - G3, USA - Fast Battleship Design C és D, Japánoknál a temérdek No 13 előterv változat - ajánlom a blogom ha érdekel több ezekről warshipprojects.com). Csak éppen a történelem nem úgy alakult, hogy akkor létrejöjjenek, viszont egy olyan kontextusban simán megállták volna a helyüket. A Washington Treaty mint olyan hazavágta a csatahajót és a 30as években épült egységek hatalmas handicappel indultak, ezért mondható, hogy igen biztonyos szempontból egy szent grál lett aminek tényleg csak a nagy tengerészeteknél volt értelme, nagy mennyiségben, megfelelő légifedezet és kísérőhajókkal együtt alkalmazva.
(még utolsó megjegyzésként, tudomásom szerint a WT volt az első nemzetközi fegyverkorlátozás a történelemben - megint egy párhuzam a ballisztikus rakétákkal, lásd START/SALT stb.)

gigabursch 2022.02.19. 22:39:27

@Akos Gergely:
Mondjuk ez a növekedési mánia ez állandó az emberiségnél.
Aztán nehéz jön egy technológiai újításhalom, akkor minden kisebb lesz, majd ismét minden növekszik...
S tök mindegy, hogy autó vagy laptop..., vagy épp hadihajó...

Oktán Pista 2022.02.20. 09:26:56

@savanyújóska:
Talán úgy van, ahogy írtad. Raeder engedelmességmániáját kielégítette Lütjens hozzáállása, nagyon meg lehetett vele elégedve.
Ugyanakkor Raeder parancsai nem csak rosszak, vagy zavarosak, homályosak voltak (ez még magyarázható azzal, hogy sz*r parancsnok volt), de némely esetben ellentmondásosak is. Egy-két pszichopata céges vezetőt és középvezetőt látva erről az a lehetőség is eszembe jutott, hogy szándékosan adott érthetetlen, sőt akár önellentmondó utasításokat. Így utólag teljesen ki van szolgáltatva a beosztott, akárhogy is igyekezett, „van rajta sapka, nincs rajta sapka” alapon.
Ha melléteszed, hogy milyen alaposan távolított el maga körül minden tekintélyes tisztet, akiről akár csak gyaníthatta, hogy veszélyezteti a pozícióját, máris nem olyan értelmetlen a feltevés.

gigabursch 2022.02.20. 10:49:04

@Akos Gergely:
Az biztos, hogy az orosz (SZU) flotta nem ok nélkül ment el a tengók irányába.
Alighanem igen gyorsan kimatekozták, hogy semmi értelme hordozókat építeniük és fenntartaniuk, főleg nagy számban. Meg hogy cirkálóból se kell nekik nagyon sok...

S közben a Kirovok is erősen idejét múlttá váltak, pedig nem hinném, hogy a 80-as években néminemű farpofa összehúzódást ne okozott volna az amcsiknak, ha tudnak egy lőtávolon belüli Kirovról. Sajnos a leépülésükben az orosz gazdasági helyzet vastagon benne volt.

Találtam egy képet az általad említett rombolókról/cirkálókról
i.redd.it/mrqdxgkngos21.jpg
Tanulságos... A Zumwalt egy kicsit lehet, hogy túltolt, de nem gondolnám azt, hogy ez a kárára vált volna a hajónak (Az adózóknak biztos - de ez egy másik kérdés)
Főleg az, ahogy említtetted: Ezek komplex úszó fegyverraktárak és fegyverüzemeltetők.
(igazában nem tudnám már jól besorolni őket, ha csak a saját eszemet kéne használni, talán mégis a romboló a jó szó rá, de a tömegük és a pusztító képességük, a sebességük, a védelmi képességük alapján akár mégis lehetne cirkáló)

savanyújóska 2022.02.20. 16:31:55

@Oktán Pista: "az a lehetőség is eszembe jutott"

Nekem is, a Norvégia sorozatban írtam is, talán azért adott annyi ellentmondó utasítást Marschallnak, hogy azokat lehetetlen legyen mind teljesíteni, és legyen valami, amibe belekötve ki tudja golyózni Marschallt a flottától. Sok hasonló esetet lehetne említeni, ilyesféle vezető volt az o-m flottánál Haus is. Nekem erről leginkább volt cégvezetőnk jut eszembe, aki elég jó szakember volt, de erősen autokratikus személyiség, aki mellett középvezetőként hosszú távon csak kipróbált, hűséges seggnyalók, és semmirevaló fejbólintójánosok maradhattak. És miután ő nyugdíjazta magát, ezek a seggfejek lettek a cégnél a főnökök.

Oktán Pista 2022.02.20. 23:43:14

@savanyújóska:
Aha, értem, szóval fordított a logika. Csak az önálló gondolkodás felháborító jegyeit mutató alárendeltjeit tüntette ki ellenmondó utasításokkal, a szófogadó jókisfiúkat meg csak simán öngyilkos küldetésekre küldte egy értelmetlen stratégia keretében. Asszem, ma sem sikerült megbarátkoznom Raederrel.

eMM2 2022.02.21. 00:48:59

@gigabursch:
Ha már ennyire kötöd az ebet a karóhoz nem tudok ilyenről hogy a Bismarck kötelék mozgásával összehangolták volna az U-boat hadműveleteket.De nem is nagyon lehetett mert a B kötelék kifutása eléggé ad-hoc jelleggel történt,csak kb tudták merre fognak portyázni a visszautat meg pláne nem,így a relatíve lassú U-boatok nem is nagyon tudtak volna pozicíóba állni.És nem is erre voltak kitalálva hanem a teherhajózás ellen azt lehetett tudni hogy merre vezetnek a kereskedelmi útvonalak ott is álltak lesben akkor még elég eredményesen.Arra viszont kevés volt belőlük hogy csak úgy kóricáljanak az óceánon hátha arra jön majd valami.Persze ha egy nagy felszíni hajó arra kóricált ahol a teherútvonalak voltak és/vagy az oda/vissszaúton elengdedték a torpedókat (már ha maradt belőlük nem úgy mint Herbert Wollhardt kapitányak az U-556-on az Ark Royallal) párszor megrázó eredménnyel de nem ez volt a jellemző.

Wierosssz 2022.02.21. 20:54:48

Játsszunk a gondolattal, hogy a Bismarck mégis elindul valahogy Brest felé és lerázza az üldözőit! Miután a RN befürdik, a vérgőzös Churchill valószínűleg a RAF Coastal Commandnak dobja a labdát. A cornwall-i bázisokról pedig már bőven hatótávon belül vannak a Beaufortok és a Beaufighterek

Bár nem néztem a területre vonatkozó időjárási feljegyzéseket, de a Brestbe vezető utolsó 1000 km így is valószínűleg izgalmas vagy inkább izzasztó vesszőfutás lett volna.

Blam kapitány 2022.02.21. 21:54:58

@Wierosssz: Amelyek abban az időben inkább Hudsonok és Whitleyk lettek volna....

eMM2 2022.02.22. 00:37:08

@Blam kapitány:
És a Bismack kapott volna légifedezetet az tuti.Aztán majd Brestben dugdoshatták volna a bombák elől és ha kiheveri részt vehetett volna a csatorna futamban és jól ellettek volna a Tirpitzel együtt a Norvég fjordokban.

hátramozdító 2022.03.03. 21:39:23

Nagyon köszönjük az elgondolkodtató, szemléletformáló írásaidat, savanyújóska! Jó szelet!

apro_marosan_petergabor 2022.06.30. 19:03:32

Egyetértek a szerző következtetéseivel.
- Lütjens az út során sok szarvashibát vétett, ezek egymásba láncolódtak (üzemanyaghiány, Prince of W megkímélése, tankolás elmaradása)
- A hajó megmentését minden áron meg kellett volna próbálni, hogy ez nem történt meg, azért Lütjens és Lindemann a felelősök, no meg a poroszos, merev, töketlen hiearchia...
- Lett volna idő a hajó megmentésére, akár a szivattyús módszerrel is: kormányjavításra, irányba állítására és elindítására, s relatív kormányozhatóvá tételére - segíts magadon s az isten is megsegít...
- Valószínüleg lett volna idő a Luftwaffe hatósugarába jutni - így túlélni
süti beállítások módosítása