Hét tenger

Zsebcsatahajók 03.

2020. október 04. 09:50 - savanyújóska

Hajtóművek

A zsebcsatahajók számos különleges vonással rendelkeztek, melyek építésük idején egyedivé tették őket. Legunikálisabb tulajdonságuk azonban szemmel kívülről nem volt látható, ez ugyanis a meghajtás módja volt.

A német haditengerészet ekkor már régóta kísérletezett a dízelmotorok rendszeresítésével, az ilyen irányú kutatások és fejlesztések már jóval az első világháború előtt elkezdődtek. Mondhatni, a német haditengerészet tulajdonképpen ilyen módon kívánt átállni a szénről az olajtüzelésre. A kezdetek persze itt sem voltak zökkenőmentesek. Bár Németország tulajdonképpen a dízelmotor szülőhazája, az új hajtóműben rejlő lehetőséget kezdetben inkább mások aknázták ki.

A dízelmotor megalkotója, Rudolf Diesel, már egy 1893-ban született tanulmányában megjövendölte, hogy a dízelmotor felváltja majd a gőzzel működő hajtóműveket, az augsburgi motorgyár igazgatója, Heinrich Buts, pedig négy évvel később azt nyilatkozta: „Semmi ok arra, hogy túlzásnak vagy fantáziálásnak tartsuk a nehéz hadihajók dízelmotorokkal való felszerelését.” Ennek ellenére nem a németek, hanem a franciák voltak az elsők, akik hadihajók meghajtására használták az új hajtóműveket, és 1905-ben 300 lóerős dízelmotorokkal szerelték fel új tengeralattjáróikat.

A német fejlesztés pedig valójában megelőzte a franciát. Ők már két évvel korábban, 1903-ban kifejlesztették a tengeralattjárók részére szánt 140 lóerős dízelmotort, mely azonban végül sosem került rendszeresítésre, egyetlen elkészült példánya csak kísérleti célokat szolgált. A haditengerészet azonban, talán a francia példa hatására, ekkor kezdte komolyabban venni az új hajtóműben rejlő lehetőségeket, és tárgyalásokat kezdett a MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) gyárral a tengeralattjárók dízelmotorokkal való felszereléséről. Innen már csak egy lépés volt, hogy elgondolkozzanak a felszíni hajók dízelesítésének lehetőségeiről is.Rudolf Christian Karl Diesel.

Rudolf Christian Karl Diesel.

 

A dízelmotor előnyei nyilvánvalóak voltak. A kazánok kiküszöbölésével helyet takarítottak meg, és nem volt szükség fűtőkre, vagyis a korábbihoz képest sokkal kevesebb emberre volt szükség a hajtóművek működtetéséhez. A motorokat néhány perc alatt indítani lehetett, ellentétben a kazán/turbina rendszerrel, melynek beüzemeléséhez órákra volt szükség. A takarékos üzemű motorokkal a hajók hatótávolsága jócskán megnövekedett, ezenkívül az olajtartályok újratöltése is sokkal könnyebb és gyorsabb művelet volt, mint a szenelés. Ráadásul a dízelek sokkal üzembiztosabbak voltak, mint a nagy nyomáson és nagy hőmérsékleten működő turbinás hajtóművek.

Sokkal jobb volt a dízelmotorok sérülésállósága is. Találat esetén a nagy nyomáson működő turbinák és kazánok jó eséllyel robbantak, de ha nem, a sérült vezetékekből kiáramló több száz fokos gőz akkor is végzett a kezelők többségével. A dízelek sérülése viszont nem járt katasztrofális következményekkel, a legrosszabb ami történhetett, hogy leállt a sérült motor. Miután pedig egy hajócsavart általában több motor hajtott, egynek a kilövése legfeljebb csak némi teljesítménykiesést jelentett.

Az új hajtóműveknek természetesen megvoltak a maguk hátrányai is. A motorok hatalmas, öntött acélból készült motorházának köszönhetően a felszíni hadihajók meghajtására alkalmas méretű dízelek roppant nehezek voltak, amin az új, könnyebb ötvözetek kifejlesztése is csak keveset segített. A nagy méretek miatt ráadásul egy motorcseréhez a gépházak felett egészen a felső fedélzetig le kellett volna bontani a fedélzeteket, hogy ki tudják emelni a hatalmas motorblokkot. A németek ezenkívül hasonló problémával szembesültek, mint az angolok, szénből a hazai bányákból is elég jól fedezni tudták a szükségleteiket, említésre érdemes olajmezőkkel viszont nem rendelkeztek, vagyis olajból importra szorultak, ami stratégiai sebezhetőséget jelentett.

Az előnyök azonban felülmúlni látszottak a hátrányokat, ami végül meggyőzte a német flottavezetést, érdemes tovább kísérletezni a dízelek széleskörűbb használatával. Az 1907 és 1909 között építeni kezdett új, Kaiser osztályú csatahajók utolsó egységének, a Prinzregent Luitpold-nak a terveit építés közben átdolgozták, és a hajó középső csavarjának hajtóműveként egy nagy teljesítményű dízelmotort kívántak beszerelni.

A nürnbergi üzemben tehát 1910 után egy olyan motor kifejlesztésére fordították figyelmüket, mely már a nagy hadihajók hajtóműveként is használható lett volna. A Wilhelm Laudan vezette tervezőcsoport feladata rendkívül nehéz és bonyolult volt, hiszen a legerősebb dízelmotor, amit addig gyártottak, 200 lóerős volt, most pedig egy legalább tízszer ekkora teljesítményű hajtóműrendszer létrehozása volt a célkitűzés. A nehézségek ellenére 1911 közepére már el is készült az első, háromhengeres kísérleti motor, mellyel sikerült 5.400 lóerős teljesítményt is elérniük. 1913 nyarára elkészült a hathengeres változat is, mely az egyik próbaüzem során kilenc napon át üzemelt folyamatosan, és 10 ezer lóerős teljesítményt sikerült belőle kipréselni.A Prinzregent Luitpoldnak szánt dízelmotor a MAN augsburgi szerelőcsarnokában.

A Prinzregent Luitpoldnak szánt dízelmotor a MAN augsburgi szerelőcsarnokában.

 

A háború kitörése, és az ennek következtében szinte azonnal fellépő nyersanyaghiány azonban nagyon lelassította a munkálatokat. A hajómotor végül nem készült el a Prinzregent Luitpold szolgálatba állításáig, és a csatahajó két hajócsavarral hajtva szolgálta végig a háborút. (Teljesítménye így sem maradt el számottevően testvérhajóitól.) Az eredetileg a csatahajóra szánt dízelmotor végül csak 1917 januárjában került ki a gyárból. A percenként 160-170 fordulatszámmal működő hathengeres, kétütemű dízel hengerátmérője 850 mm, lökethossza 1100 mm volt. Az április elsején végrehajtott 12 órás teszt során teljesítménye elérte a 12.400 lóerőt. A futópadon végrehajtott tesztek során a motor egyszer öt napon át üzemelt folyamatosan, 10.800 lóerős teljesítménnyel, komolyabb meghibásodások nélkül, percenkénti 130 fordulatszámmal forgatva a csavartengelyt.

A motor elvileg már alkalmas volt arra, hogy a csatahajók hajtóműveként alkalmazzák, a háborús viszonyok azonban már nem tették lehetővé, hogy a Prinzregent Luitpoldot egy drága, és hosszadalmas átépítésre dokkba állítsák. Ugyanezen okból a König osztály javasolt átépítése sem jöhetett szóba, és végül az építés alatt álló – de már be nem fejezett – Sachsen csatahajót sem szerelték fel a dízellel. A motorból végül nem is gyártottak többet, egyedi, kísérleti példány maradt, melyet a háború után szétbontottak, és beolvasztottak.

A háború egy jó időre véget vetett a dízelek fejlesztésének. A győztesek elkobozták, vagy szétbontatták a már elkészült motorokat, és leállíttatták a további fejlesztéseket. Az augsburgi gyár mérnökei persze titokban tovább dolgoztak a dízeleken, ám hivatalosan csak a húszas évek közepén indulhatott újra a munka. Először a kereskedelmi flotta számára terveztek új motorokat, majd 1926-ban a haditengerészet is megbízást adott a kis és közepes hadihajók meghajtására alkalmas könnyű, kétütemű dízelmotorok kifejlesztésére.A MAN augsburgi üzeme 1922-ben.

A MAN augsburgi üzeme 1922-ben.

 

A tervezőmunkákat ezúttal Gustav Pielstick irányította. A kiváló képességű, megnyerő modorú, és hamarosan nagy befolyásra szert tevő, a nemzetiszocialista pártba is belépő Pielstick vezetésével a tervezőcsoport rövidesen több típust is előállított. A 250 lóerős, kétütemű motorokat a kisebb hajókon használták, míg a Königsberg osztályú cirkálók kisegítő hajtóműként nagyobb teljesítményű, négyütemű dízelekkel voltak felszerelve. A következő, Leipzig osztályú cirkálókon viszont már nemcsak segédhajtóműként működtek a dízelek. A két cirkáló vegyes meghajtással épült, a két szélső hajócsavart gőzturbinák hajtották meg, míg a középsőt négy darab héthengeres dízelmotor, melyek összteljesítménye elérte a 12.400 lóerőt. A Leipzig dízelmotorjaival kezdetben sok probléma adódott, és 1935-ben teljesen át kellett építeni az egész hajtóműrendszert, mely ezt követően már nagyobb problémák nélkül, megbízhatóan működött.

1928 októberében a MAN mérnökei egy minden korábbinál nagyobb, és nehezebb feladatot kaptak, megérkezett a megrendelés az épülő Deutschland, majd a Bremse iskolahajó hajtóműveire is. Különösen a Deutschland – ekkor még Schlachtshiff A – hajtóműrendszerének megtervezése volt nagy kihívás, már csak azért is, mert ebben az esetben nem lehetett szó kísérletezgetésekről. A hajón nem voltak gőzturbinák, kizárólag csak a dízelmotorok, vagyis azoknak rögtön megbízhatóan kellett működniük, nem csak az utólagos javítgatások után.

A stabilabb működéshez a tervezők először is csökkentették a motorok fordulatszámát, és megoldották a korábbi típusoknál jelentkező mechanikai problémákat. Miután a zsebcsatahajók esetében is mindössze 10-15 ezer tonnás hajókról volt szó, a mérnökök ezúttal sem egyetlen nagy motorral akarták meghajtani a csavarokat, hiszen ezt sem a súly, sem a méretkorlátozások nem tették lehetővé. Inkább több kisebb és könnyebb motort kapcsoltak egy tengelyre, amivel súlyt takarítottak meg, és rugalmasabbá is tették a gépészeti rendszer működését. Miután az egyes hajók építése között viszonylag nagy idő telt el, lehetővé vált, hogy az előző hajókkal szerzett tapasztalatokat a következő egység építésénél hasznosítsák. A három hajó hajtóműrendszere így nem volt teljesen egyforma, mivel azt a korábbi tapasztalatokra alapozva folyamatosan tökéletesítették.A Graf Spee hajtóműrendszere. 1-csavartengelyek; 2-dízelmotorok; 3-fordulatszámcsökkentők, és tengelykapcsolók; 4-dízelgenerátorok; 5-a 15 centis ágyúk lőszerraktárai; 6-kisegítő dízelmotorok.

A Graf Spee hajtóműrendszere. 1-csavartengelyek; 2-dízelmotorok; 3-fordulatszámcsökkentők, és tengelykapcsolók; 4-dízelgenerátorok; 5-a 15 centis ágyúk lőszerraktárai; 6-kisegítő dízelmotorok.

 

A Deutschland hajtóműveit a hajó középső részén, hat rekeszben építették be, hátulról számolva a VI. – XI. rekeszekben. A gépházak által elfoglalt tér teljes hossza 61,5 méter volt, vagyis a hajó hosszának a harmada. Négy rekeszben helyezkedtek el maguk a hajtóművek, kettőben pedig az ezeket a csavartengelyekre csatlakoztató AG Vulcan gyártmányú tengelykapcsolók. (A tengelykapcsolók rekeszeiben kaptak helyet még a 15 centis lövegek lőszerraktárai is.) A fordulatszám-szabályzókat a Deutschlandon még a tengelykapcsolókkal közös rekeszben építették be, a két másik hajón viszont ezek átkerültek a motortérbe.

A két csavartengelyt összesen nyolc darab M–9 ZU/42-58 dízelmotor hajtotta meg, melyeket párosával helyeztek el egymással szemközt, s így négy-négy motor dolgozott egy tengelyre. A kilenchengeres, kétütemű MAN dízelek legnagyobb számított teljesítménye egyenként 7.100 lóerő volt, folyamatos üzemben 6.655 lóerő. A hengerátmérő 420 mm, a lökethossz 580 mm volt. Minden hengerbe két, 250-300 bar nyomással működő üzemanyag-befecskendező szivattyú juttatta be az üzemanyagot.

A motorblokkok nem öntvényből készültek, hanem – a kisebb súly végett – acéllemezekből hegesztették össze őket. A szerkezet szilárdságát átmenő csavarokkal erősítették. A motorok súlya egyenként 110 tonna volt. A blokkok kialakítása lehetővé tette, hogy a sérült, vagy hibás hengereket külön is lehessen javítani, és ne kelljen ehhez szétszerelni és leállítani az egész motort. A hegesztett szerkezet megkönnyítette a motorcserét is, hiszen a motorházat így szét lehetett szerelni, és nem csak egyben lehetett kiemelni, mint az öntött blokkok esetében.A zsebcsatahajókon használt M-9 ZU/42-58 dízelmotor.

A zsebcsatahajókon használt M-9 ZU/42-58 dízelmotor.

 

Az egymás mellett álló motorok egy közös fordulatszám-csökkentőre dolgoztak, mely egy hidraulikus tengelykapcsolón keresztül csatlakozott a csavartengelyre. A szemközti két motor ugyanerre a tengelykapcsolóra volt rákötve. A dízelek percenkénti 450 fordulattal üzemeltek, amit a fordulatszám-csökkentő 250-re redukált.

A hajtóművek négy rekeszében építették be a segédgépeket is. Minden rekeszben volt egy olajszivattyú, és két áramfejlesztő, melyeket szintén dízelmotorok hajtottak meg. Az M–5 Z42/58 jelű segédmotorok hathengeres, négyütemű MAN dízelek voltak, egyenként 375 lóerő teljesítménnyel, percenkénti 1000 fordulatszámmal. A generátorok teljesítménye a 220 voltos hálózati feszültségnél egyenként 275 kW volt, vagyis összesen 2.200 kW, ami egy ekkora hajó esetében akkor igen nagy villamos kapacitásnak számított.

Kisegítő berendezésként a hajót felszerelték még két kisebb olajtüzelésű kazánnal is, melyek a géptérbe már nem fértek be, ezért felette, a páncélozott fedélzeten helyezték el őket, a parancsnoki híd mögött. A kazánok nemcsak a fűtés számára fejlesztették a gőzt, hanem a mosodának és a konyhának is, illetve a tűzoltó rendszer szivattyúit is ezek működtették.

A dízelek két hajócsavarnak adták le a folyamatos üzemben elérhető 53.240 lóerős teljesítményüket. A kétcsavaros meghajtás a nagyobb német hadihajók között szintén szokatlan megoldás volt, a többi cirkáló és csatahajó általában három hajócsavart kapott, ami a nagy német hadihajók hagyományos elrendezése volt. A Deutschland eredetileg két darab háromlapátos, 3,7 méter átmérőjű propellert kapott, amit később nagyobb, és jobb hatásfokkal dolgozó 4,4 méter átmérőjű csavarokra cseréltek. A másik két zsebcsatahajót már eleve ezekkel a nagyobb propellerekkel szerelték fel.A szárazdokkban álló Admiral Scheer hajócsavarjai és kormánylapátja.

A szárazdokkban álló Admiral Scheer hajócsavarjai és kormánylapátja.

 

A tiszta dízelmeghajtás a maga idejében nagy újdonságnak számított, és a németek részéről komoly bátorság kellett ahhoz, hogy újjáépülő flottájuk első nagy egységén meg merjék kockáztatni a nagy hajókon addig még kellően ki nem próbált új hajtóműrendszer bevezetését. A dízelek szerencsére végül beváltak, bár kezdetben adódtak velük problémák. A kisebb gond, amit később sem lehetett orvosolni, a motorok által keltett rettenetes zaj volt. A gépházakban képtelenség volt szóban érintkezni, a motorok folyamatos dübörgése mellett a gépészek csak mutogatva, vagy cetlikre írt üzenetekkel tudtak kommunikálni egymással. A halláskárosodás az itt dolgozók között mindennapos jelenség volt, aki nem gondoskodott megfelelő védelemről – vatta a fülbe –, annak könnyen beszakadhatott a dobhártyája is.

A zaj inkább csak a kezelők számára volt kellemetlen, katonai szempontból nagyobb gondot jelentett a motorok által keltett rezgés, ami az egész hajóban érezhető volt. Ez főleg a tűzvezetés számára jelentett problémát, hiszen a rezonancia igencsak megnehezítette az érzékeny optikai távolságmérőkkel való munkát. A vártnál erősebb rezgés fő oka az volt, hogy a haditengerészet érthető módon minél kisebb tömegű motorokat szeretett volna alkalmazni, hogy ne kelljen túl nagy súlyt áldozni a hajtóművekre. A MAN ennek megfelelően igyekezett a lehető legkönnyebbre méretezni a motorblokkokat, és az egyéb alkatrészeket. Az aránylag kis tömegű motorblokk viszont nem csillapította kellően a működés közben fellépő rezgéseket, amik így átadódtak a hajótest szerkezetére. A helyenként túl gyengére méretezett anyagvastagságok miatt ráadásul a motorban is viszonylag sok mechanikai hiba, törés vagy repedés lépett fel.

A későbbi egységeken már erősebb szerkezetű dízeleket alkalmaztak. A motorok mindegyik hajón ugyanolyanok voltak, és ugyanakkora számban, a hajtóműrendszer tömege mégis számottevően nagyobb volt, mint az első hajón, nagyrészt a masszívabb motorházaknak köszönhetően. A Deutschland esetében a gépek és segédgépek össztömege 1875 tonna volt, az utolsó zsebcsatahajón, a Graf Spee-n, már 2.245 tonna. A motoroknak, és azok talapzatának a megerősítését a Deutschlandon utólag végezték el, nem sokkal a háború előtt. A rázkódás mellékhatásait teljesen persze sem ezzel, sem az erősebb árbocok alkalmazásával nem lehetett orvosolni. A rezonancia ezeken a hajókon nagy sebességnél mindvégig gondot okozott a tűzvezetésnek.

A későbbi hajók nagyobb gépsúlyának egy része a nagyobb teljesítményű generátoroknak volt köszönhető. Az eredeti, 2.200 kW villamos teljesítmény a Scheer-en már 2.800 kW-ra, a Graf Spee-n pedig 3.360 kW-ra nőtt. Ez egy ekkora hajó részéről akkoriban igen nagy kapacitásnak számított, és jelezte, hogy nagyon modern hajókról van szó. Összehasonlításként, a nem sokkal a Deutschland építése előtt elkészült 33 ezer tonnás Nelson osztályú csatahajók villamos kapacitása 1800 kW volt.Az M-9 ZU/42-58 dízel keresztmetszet rajzai.

Az M-9 ZU/42-58 dízel keresztmetszetrajzai.

 

A motorok néhány gyermekbetegségét szintén menet közben kellett orvosolni. Át kellett tervezni a füstelvezetést, és a szellőző berendezéseket is, a kipufogógázok ugyanis a szellőzőcsövekbe bejutva hajlamosak voltak a szellőzőkön keresztül visszaszivárogni a géptermekbe. A kipufogócsövekre szintén új hangtompítókat kellett tervezni, a motorok lármája ugyanis, ami a géptérben csak a gépészek munkáját keserítette meg, a kéményeken keresztül a szabadba jutva már a fedélzeten dolgozókat is zavarta, ráadásul messziről jelezte a hajó közeledtét, ami éjszakai rajtaütések esetében meglehetősen előnytelen tulajdonság volt.

Összességében véve azonban a dízelek végül is teljesítették az irántuk táplált elvárásokat. A haditengerészet stratégái leginkább a motorok által lehetővé tett nagy hatótávolság ígéretétől voltak lenyűgözve, és ebben nem is kellett csalódniuk. A Deutschland 2.750 tonna tüzelőolajat tudott felvenni, és ezekkel a készletekkel hatótávolsága a leggazdaságosabb 13 csomós sebesség mellett elérte a 17.400 mérföldet, vagyis a 32.200 kilométert. 20 csomós sebességnél a hatótávolság kereken tízezer mérföld volt. (Ahogy akkoriban írták, a Deutschland egy feltöltéssel Afrikát megkerülve kényelmesen elhajókázhat Hamburgból Hongkongba.)

A másik két hajó adatai kis mértékben eltérnek a Deutschlandétól. Üzemanyagkészletük valamivel kevesebb volt, a Scheer-é 2.410, a Graf Spee-é 2.500 tonna. Ennek megfelelően hatótávolságuk is valamivel kisebb volt, 20 csomós sebesség mellett a Scheer hatótávolsága 9.100 mérföld, a nehezebb Graf Spee-é 8.900 mérföld volt. Ezek még mindig nagyon jó értékek. A Graf Spee a motorok túlterhelése nélkül, normál üzemben elérhető 26 csomós maximális sebesség mellett 7.900 mérföldes hatótávolságot érhetett el, ami nagyobb volt, mint a legtöbb korabeli csatahajó 14-18 csomós gazdaságos sebesség mellett elérhető hatótávolsága.

A hajtóművek tervezett 53 ezer lóerős teljesítményét csak a Graf Spee motorjai érték el. A másik két egység hajtóművei gyengébbnek bizonyultak a vártnál, talán a túlzottan is könnyű szerkezetű motorok miatt. A Deutschland gépeinek legnagyobb teljesítménye mindössze 47.730, a Scheer-é pedig 51.340 lóerő volt. Érdekes módon a vártnál kisebb teljesítmény ellenére a hajók nemcsak elérték, hanem túl is lépték a tervezett sebességet. A próbajáratokon a Deutschland a tervezett 26 helyett 28,2 csomós sebességet ért el, holott hajtóművei a vártnál jó tíz százalékkal gyengébbek voltak. A Scheer legnagyobb sebessége 28,3 csomó volt, a Graf Spee-é pedig 28,5 csomó. (Néhány helyen 29,5 csomót adnak meg, ami viszont már túlzásnak tűnik.)A zsebcsatahajók hajócsavar, és kormányelrendezése.

A zsebcsatahajók hajócsavar, és kormányelrendezése.

 

A hajók egyetlen, 35 fokban kitéríthető, 49 m2 felületű kormánylapáttal voltak felszerelve. A lapát közvetlenül a csavarok mögött volt beépítve, sőt, hátsó éle a propellerek síkján belülre ért. A kormány kitérítve így a csavarok sodorvonalába esett, vagyis jó hatásfokkal tudott dolgozni, ami jó manőverező képességet adott a hajóknak.

A kezdeti problémák kiküszöbölése után a dízelek megbízható, meghibásodásra kevéssé hajlamos hajtóműveknek bizonyultak. 1940-41-es portyáján az Admiral Scheer például 161 nap alatt több mint 46 ezer mérföldet tett meg, szinte megállás nélkül, miközben hajtóműveinél semmilyen komolyabb hiba nem lépett fel. Ehhez persze kellett a gépészek szünet nélküli munkája is. Az érzékeny dízelek, akárcsak a tengeralattjárókon, itt is folyamatos figyelmet igényeltek, a gépészeknek állandóan ugrásra készen kellett állniuk, hogy az üzemzavar legkisebb jelére azonnal be tudjanak avatkozni. Dolgukat nyilván megkönnyítette, hogy a portyázó zsebcsatahajók az idő túlnyomó részében a 12-18 csomós cirkálósebességgel haladtak, ami mellett nem kellett egyszerre minden motort működtetni, így lehetőség volt rá, hogy a problémás hajtóműveken gyorsan végrehajtsák a szükséges karbantartásokat. A rendszer összességében véve megfelelően működött, és általában kevesebb gond volt vele, mint a kazán/turbina hajtóművekkel.

Ezt persze kezdetben még nem lehetett biztosra venni, és a harmadik zsebcsatahajó kis híján a hagyományos hajtóműrendszerrel épült meg. A Leipzig hajtóműproblémái ugyanis elbizonytalanították a haditengerészet vezetését, és sokan úgy vélték, nem érdemes a flotta fő ütőerejét jelentő hajókat megbízhatatlan hajtóművekkel felszerelni. Abban ugyan mindenki bízott, hogy a dízelekkel fellépő problémákat idővel sikerül majd orvosolni, de addig is amíg ezt nem tudják megoldani, jobbnak találták volna megmaradni a hagyományos meghajtás mellett. 1932 őszén így azt javasolták az új flottaparancsnoknak, Erich Raedernek, csak a cirkálókat, és a kisebb hadihajókat szereljék fel dízelmotorokkal, a harmadik zsebcsatahajót inkább a jól bevált kazán-turbina hajtóművekkel lássák el. Raeder némi hezitálás után elutasította a javaslatot, az ugyanis legalább a felére lecsökkentette volna a hajó hatótávolságát, ami az egész stratégiai koncepciót, amin a zsebcsatahajók létezése alapult, értelmetlenné tette volna.A MAN egyik utolsó háborús fejlesztése, a V12 Z 32/44 dízelmotor. A motort eredetileg a Type42 osztályú rombolókra szánták, melyek közül már csak a Z-51-et bocsátották vízre, de az angolszász bombázók azt is elsüllyesztették, még szolgálatba állítása előtt.

A MAN egyik utolsó háborús fejlesztése, a V12 Z 32/44 dízelmotor. A motort eredetileg a Type42 osztályú rombolókra szánták, melyek közül már csak a Z-51-et bocsátották vízre, de az angolszász bombázók azt is elsüllyesztették, még szolgálatba állítása előtt.

 

A harmincas évek második felére a dízelek problémái megoldódtak, amit a haditengerészetnél nagy lelkesedéssel fogadtak. A túlzott óvatoskodás után most a túlzott derűlátás lett úrrá a tengernagyokon, akik elhatározták a dízelesítés folytatását, és 1938-ban a dízelek kizárólagos hajtóműként való rendszeresítését is. A Scharnhorst és a Bismarck osztály csak azért kapott hagyományos hajtóműveket, mert építésük idején még nem álltak rendelkezésre olyan dízelmotorok, melyek képesek lettek volna a kívánt sebességet biztosítani a korábbiaknál sokkal nagyobb hajóknak. Az adott időben elérhető dízelmotorokkal a Bismarck a legoptimistább számítások szerint is legfeljebb csak 27 csomós sebességre lett volna képes. A következő, H–39 osztályként ismert csatahajók viszont már dízeleket kaptak volna, melyek új típusai már hozták az elvárt teljesítményt. Az 57 ezer tonnás hajókat 12 darab kilenchengeres, kétütemű dízel hajtotta volna meg, melyek teljesítménye egyenként 13.750 lóerő volt.

A dízelek korlátai azonban már a H–39-nél is jelentkeztek. Amennyiben az ésszerű határon belül akarták tartani a hajtóművek tömegét és helyigényét, a dízelmotorok kisebb fajlagos teljesítményt tudtak biztosítani, mint egy nagyjából ugyanolyan, vagy éppen kisebb tömegű kazán-turbina hajtóműrendszer. A H–39 legnagyobb sebessége még 30 csomó lett volna, de ahogy a későbbi tervek csatahajóinak tömege egyre nagyobb lett, egyre nagyobb teljesítményt is igényeltek a kívánt sebességekhez, és a dízelek ezt már nem tudták biztosítani.

A megoldás a vegyes meghajtás volt, az utolsó csatahajótervek mindegyikén ilyen hajtóműrendszerek szerepeltek. A dízelek hajtották volna belső csavarokat, a turbinák pedig a külsőket, a nagyobb teljesítmény érdekében ugyanis ezeken a terveken szakítottak a német flottánál hagyományosnak számító háromcsavaros meghajtással, és négy hajócsavart használtak volna. A turbinák biztosították volna a nagy sebességet, a dízelek pedig a nagy hatótávolságot.A jól sikerült referenciamunka komoly reklámértékkel is bírt a MAN számára.

A jól sikerült referenciamunka komoly reklámértékkel is bírt a MAN számára.

 

A haditengerészet növekvő megrendelései remek bizniszt jelentettek a MANnak, a cégnél azonban nem volt mindenki elragadtatva tőle, hogy a gyár teljesen a hadiipar igényeinek kielégítésére áll át. Sokan ellenezték, hogy a katonai megrendelések kedvéért mellőzzék és leépítsék a polgári szférából érkező rendelések teljesítését, és az exportra való termelést. A MANnál zajló belháború végül a katonai lobbi győzelmével ért véget, melynek vezéralakja Gustav Pielstick volt. Kitartó munkával Pielstick és társai végül elérték, hogy 1938-ban leváltsák a MAN vezetését, és új, a katonai igények iránt sokkal megértőbb embereket ültessenek az igazgatóság élére.

Az ellentábor ezt a tevékenységét soha nem bocsátotta meg Pielsticknek. A háborút követő nagy leszámolások idején, amikor náci szimpatizánsként bárkit le lehetett csukatni, vagy ki lehetett rúgatni, Pielsticket is elbocsátották a MANtól. A mérnök ezt követően Franciaországba költözött, ahol néhány szintén lapátra tett kollégájával alapítója lett a Société d’Etudes des Machines Thermiques (SEMT) vállalatnak, melynek fő profilja természetesen dízelmotorok tervezése és gyártása volt. A cég kiváló termékei világszerte nagy sikert arattak, és komoly konkurenciát jelentettek a MAN motorjainak, még Németországon belül is.

A cég 1976-ban felvette az 1961-ben elhunyt alapító nevét, és SEMT Pielstick néven működött tovább. 2006-ban a MAN felvásárolta a cég részvényeit, mely beolvadt a német nagyvállalatba.

 

(Folyt. köv.)

 

67 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://htenger.blog.hu/api/trackback/id/tr3016226440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cymantrene 2020.10.04. 12:54:15

Kösz!
A négyütemű-gyorsjáratú Pielstick PA4 motort pl. a Ganz-Motor még most is kínálja továbbfejlesztve (ahogy a Jendrassik-motor utódját is), meg persze a MAN is.
Ezeknek a nagy, lassújáratú kétütemű dízeleknek nem tudom, él-e még közvetlen leszármazottjuk. A MAN kínál hasonló méretet, de közben fölvásárolták a dán Burmeister&Wain-t, ki tudja, melyik motor honnan jött.

hátramozdító 2020.10.04. 13:37:36

Nagyon köszönjük, ismét remek volt és elgondolkodtató. Volt itt már szó Albert Ballinról, ő ugrott be Pielstick kapcsán, meg persze Felix Hoenikker.

Maga Lenin 2020.10.04. 15:31:23

Ez aztán hiánypótló volt, köszi!

RoGeR 2020.10.04. 15:37:41

Ezek voltak a legnagyobb hajók diesel hajtással a II. világháborúban?

Egyáltalán kísérletezett bárki más a gőzturbinás hajtás felváltásával ez időben?

savanyújóska 2020.10.04. 17:30:13

@RoGeR: Az amerikaiak 1914-ben tesztelték a különböző hajtóműveket, melyik lenne megfelelő a nagy hadihajóik számára. A turbó-elektromos meghajtással azonban végül olyan elégedettek voltak, hogy a dízelt már ki sem próbálták.
A német példa nyomán a harmincas években máshol is felmerült a dízelek alkalmazásának gondolata – a Yamato osztályt is eredetileg vegyes, turbina-dízel meghajtással tervezték –, de végül mindenki lemondott róla.

eMM2 2020.10.05. 03:12:29

Jól tudom/ legenda é, hogy a feltaláló Diesel professzort nem igazán értékelték/fizették ki a saját hazájában? Ezért elhatározta hogy az angoloknak dolgozik majd inkább és "véletlenül" belesett a La- Manche csatornába az átkelésnél? A wikipedia szerint részben igen, a halála pedig nem is pontosan tisztázott.

savanyújóska 2020.10.05. 05:37:10

@eMM2: Igen, és aztán az oszlófélben levő holttestét a halászhajók kétszer is megtalálták, és mindkétszer visszadobták a vízbe.

Galaric 2020.10.05. 06:04:30

Érdekes let ismét a cikk. Jó látni részletesebben, hogy mi vezetett odáig, hogy a dizel motorokat kezdték preferálni.

gigabursch 2020.10.05. 06:42:30

Nagyon jó írás.
A segédüzem egyéb részei: elektromos hálózat, hidraulika, levegő, szellőztetés, stb. sok kérdést nyitva hagytak.
A turbinás megoldások hány dB zajjal jártak hasonló paraméterekkel más hajókon?

glantos70 2020.10.05. 10:15:15

Nagyon részletes, jó cikk. Látszik, hogy rengeteg munka van benne. Köszi

gigabursch 2020.10.05. 14:44:54

Jól számolom, hogy a V12-es gép valójában V24-es gép?
Valamint jól számolom, hogy a Deutschland-os promóplakáton sor9-es a motor?
(Utoljára ilyet egy magdeburgi SKL-en (gyk: SaKáL) láttam, ott kifejezetten a rezonancia csökkentés érdekében alkalmazták a sor9-es megoldást.

Előre is köszi a pontosítást!
(ha ez a következő rész része lenne, úgy természetesen nincs szükség spoilerre, elfogadom azt a választ is, hogy a következő részben)

gigabursch 2020.10.05. 14:45:59

@Maga Lenin:
OFF:
Elvtárs! Nagyon elhanyagol minket, derék olvasóit. Ez már gyanús! Pedig egy csomó kérdés gyűlt össze.
ON

Maga Lenin 2020.10.05. 15:21:59

@gigabursch:
OFF
Itt mindent megtalálsz: modernwartech.htka.hu
ON

Akos Gergely 2020.10.05. 19:49:21

@RoGeR: A japánok elég komolyan invesztáltak a technológiába, de fényévekkel le voltak maradva a németek mögött. Pár, később hordozóvá avanzsált (Ryuho, Shoho, Zuiho vagyis lánykori nevükön Taigei, Tsurugisakai, Takasaki) tengeralattjáró-ellátó hajót leszámítva nem alkalmazták komolyabb hadihajón.
Nekik is a teljesítmény hiányával és a megbízhatósággal volt főleg gondjuk, a fenti 3 hajó közül főleg a Ryuho nagyjából hasznavehetetlen is volt a sorozatos hajtómű problémák miatt (a két ésőbbi egység már 2. generációs motorokat kapott, de a tökéletestől azok is messze voltak).
Ahogy Zoli is írja a Yamatokhoz gyakorlatilag az utolsó utáni pillanatig a dízel-gőz vegyes üzem volt a befutó, de a korai előterv verzióknál volt tisztán dízelüzemű is (illetve csak segédkazánokkal mint itt).
Ahogy a dízelpróbajáratok sorra mondták be az unalmast úgy csökkentették a meghajtáson belüli arányt a gőzüzem javára, míg végül az utolsó előterv szériánál teljesen lemondtak a dízelről, lévén a 200mm-es fő páncélfedélzet megbontása a motorok/dugattyúk) cseréje végett körülbelül lehetetlen volt (vastagság miatt illetve a hajó struktúrális elemének része volt a fedélzetpáncélzat ráadásul pont a hajó közepén, jórészt a torony felépítmény alatt helyezkedtek volna el a motorok).

at900 2020.10.05. 20:28:40

Nagyon érdekes volt, köszönet érte!

@gigabursch: Igen, én is úgy tudom, hogy a V12Z motor V24-es elrendezésű volt. 10000 LE-s volt, illetve turbófeltöltővel 16000 LE-re tervezték.

RoGeR 2020.10.05. 21:19:02

@Akos Gergely: @gigabursch: @savanyújóska:

Köszönöm a kiegészítéseket.
Akkor ha jól értem az USA elég hamar átállt arra, hogy a csavartengely és a turbina ne legyen közvetlenül összekapcsolva. Feltételezem nem csak a csatahajóknál, hanem a kisebb cikálók, rombolók esetén is.
Ezzel szemben a német megoldás egy közvetlen kapcsolatot eredményezett - annak minden előnyével és hátrányával.

Mi a helyzet a többi nemzettel? (UK, japán, francia, olasz)

at900 2020.10.05. 22:09:52

@RoGeR: Átmenetileg álltak át. :) Aztán az amerikaiak is visszatértek a közvetlen hajtáshoz. A kisebb hajóosztályokban többnyire maradtak a közvetlen hajtásnál. Kísérő romboló (destroyer escort) elég sok készült ilyen rendszerben. Segédhajóknál, szállítóhajóknál, anyahajóknál is használták, de pont cirkálóknál és (flotta) rombolóknál nem alkalmazták, ha jól tudom. (A destroyer escortok főleg kereskedelmi konvojokat kísérő hajók voltak, a (torpedó)rombolóknál lassabb és általában kisebb egységek.)

Akos Gergely 2020.10.06. 01:46:19

@RoGeR: Csak a Washingtoni Flottaszerződésig tervezett hajóknál álltak át az amerikaik, utána kényszerűségből visszatértek a turbinás meghajtáshoz, majd a dupla, aztán a tripla redukciós művel kombinált turbinás meghajtáshoz. A tervezett Montana csatahajó osztály egyes előterveinél illetve az Essex hordozó osztály előterv verzióknál felmerült a TE hajtás ismételt használata. Ezen kívül nem használták kisebb hajókon, sem a két háború közt, sem később. A DE kategóriájú ksísérő rombolókon ugyan alkalmazták, de ott a nagy hajókhoz képest némileg leegyszerűsített formában, tehát azt külön kezelném.

US Navynek azért annyiban könnyebb volt, hogy volt egy General Electric (no meg egy Westinghouse) akihez lehetett fordulni és mindkét cégnek már komoly tapasztalata volt vasúti vontatásból illetve erőművkből ilyen téren, igaz egyiknél sem a gőz adta az elsődleges erőforrást.

Japánt szerintem kiveséztem fentebb :).

UK: ők maradtak végig a klasszikus gőzüzemnél, sőt nem vezették be a magas nyomású/hőmérséklető kazánokat sem, iletve csak mérsékelten és későn
Olasz/Francia: tervek talán voltak, de inkább csak elméleti síkon amolyan kalkulációs céllal; gyakorlatilag ők is maradtak a gőzüzemnél az összes nagy hadihajón

Akos Gergely 2020.10.06. 01:51:53

Még két apró kieg:
UK-nél volt egy dízelmotoros csatahajóterv, természetesen FIsher tollából. Zéro felépítménnyel, a többit el lehet képzelni. Nem hivatalos tervvázlat volt, inkább amolyan boríték hátoldálra rajzolt fajta.

Franciáknál a Normandie ill. Lyon osztályú csatahajóknál terveztek vegyes meghajtást, de gőz volt az elsődleges energiaforrás, csak éppen 2 tengellyt turbina, 2-t gőzgép hajtott volna. A redukciós mű nélküli turbinák egyszerűen nem voltak gazdaságosak, mert a kazánok nem bírták etetni őket. A turbinának optimális fordulatszám kellett a gazdaságos üzemhez, ez alatt lényegesen nőtt a gőzfogyasztása a teljesítményhez képest arányosítottan nézve; cirkáláshoz teljesen alkalmatlan volt éppen ezért.

savanyújóska 2020.10.06. 12:29:32

@gigabursch: „A turbinás megoldások hány dB zajjal jártak”

A gépház mindenhogyan nagyon zajos hely, egy mostani szabályzat 70 dBt enged meg, gondolom ez régebben se lehetett kevesebb. A dízelekkel a zaj erőssége meghaladhatta a 100 dBt is. Egy az indiai haditengerészetnél végzett felmérés szerint a gépházakban dolgozók több mint háromnegyede szenved kisebb-nagyobb halláskárosodást.

„a Deutschland-os promóplakáton sor9-es a motor”

Mert az is volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.10.06. 12:51:10

@savanyújóska: Én jártam egy gázmotoros erőmű szigetelt terében, ahol a motor volt. Nem tudtál úgy üvölteni, hogy halljad a másikat fülvédelővel. Csak mm-re emeltem le a fülemről és azonnal visszatettem. A fájdalomérzeten túl volt a zaj.

Ha a hajóban nem kapott zajvédő burkolatot a motor, akkor ott garantálom, hogy minden volt, csak nem 70 dB.
Ma az ipari berendezéseknél 1 m távolságban várnak el 80-85 dBA zajt SZABAD téren mérve. Az, hogy 70 dB(A) zaj legyen egy mai gépháztermében olyan embertelen mértékű szigetelés kell, amit elképzelni nem sem tudok. Ahol emberi tartózkodás van tartósan, ott lehet, de hogy vannak ennél zajosabb részek, arra azért lehetne jó eséllyel fogadni.

gigabursch 2020.10.06. 13:18:46

@molnibalage:
Van némi ismeretem dunai géphajókról.
Egész erőn 2-3 db 600-1200 LE teljesítményű motor a gépházban standard 100-110 dB hangnyomás szintet ad. A turbó mellett állva ettől is több.

Ezen felül voltam Németújváron (Güssing), ahol egy biogáz üzemű V20-as motor gyártja a delejt.
Nem kicsi a hangja annak sem.

Cymantrene 2020.10.06. 15:26:54

@savanyújóska: Gondolom, ha később jön a háború, akkor lettek volna még nagyobb egységek is dízelmotorral. De a háború közben erre nem jutott kapacitás meg kockázatvállalási kedv (még a Liberty teherhajókat is dugattyús gőzgéppel gyártották, mert arra volt gyártáskapacitás meg tapasztalat).
A háború után pár évig nem is nagyon volt szükség új hajókra, a meglévőket is inkább selejtezték.
Aztán mire igazán új egységeket építettek, addigre bejött a használható tengelyteljesítményt adó gázturbina, ami bizonyos teljesítmény fölött jobb megoldás, pl. kisebb helyet foglal. Ezért nagyobb hadihajóknál a dízelmotort, úgy láttam, önmagában nem használják, hanem valami vegyes üzemben. Pl. cirkálás dízelmotorral, nagy sebesség gázturbinával.

David Bowman 2020.10.06. 15:29:19

Hű, de jó kis cikk!

@Cymantrene: Hát, nem tudom, de a Chinoinban a vészgenerátort egy olyan gép hajtotta, ami nagyon hasonlított a fenti m.blog.hu/ht/htenger/image/zscsh/34.jpg képre. Állítólag az egyik Duna-tengerjáró hajóról származott. Az hajtja a hűtővizet körbe a gyárban áramszünet esetén.

David Bowman 2020.10.06. 15:33:43

@gigabursch: Ez a rezgés rész különösen érdekelne abban az esetben, amikor a modern hajómotorok egy-két hengerét szétszedik, és a beszerzés és a javítás alatt a maradékkal ketyegnek ide-oda az óceánokon.

David Bowman 2020.10.06. 15:42:02

@Cymantrene: Iráni rombolók vannak tisztán dízelmotorosak. Ennek a sebesség látja a kárát. a hatótáv és a megbízhatóság meg a javát.

Cymantrene 2020.10.06. 18:39:40

@David Bowman: szép példány, én nem láttam.
A hengerszám az nem biztos, hogy sokat jelent, ezt mások is alkalmazták.
A Debrecenen (ex Kassán) 2 hathengeres Ganz motor van, a Sopron vontatón meg két nyolchengeres Láng-dízel.

Cymantrene 2020.10.06. 18:58:08

@David Bowman: tudtommal azok elég kicsik mai szemmel nézve, tán 1500 t, másutt ezeket manapság fregattnak osztályozzák. tán 30 csomót így is tudnak.
A szovjet/orosz flottában használnak egy 42 hengeres (6 sor 7 hengeres csillag vagy 7 hathengeres soros motor egymáshoz fordítva, ahogy tetszik) csillagdízelt, egyet én is láttam Sinnsheimban vagy Speyerban, az olyan 4000 lóerős meg fölfele. 3 olyannal a kb. 200 tonnás Osa rakétás hajók kb. 40 csomós sebességet értek el.
oldmachinepress.com/2016/09/05/yakovlev-m-501-and-zvezda-m503-and-m504-diesel-engines/

Cymantrene 2020.10.06. 19:13:14

Most nézem, hogy ezek a motorok hengerenként két(!) égésterűek voltak, a dugattyú alatt is volt egy égéstér!
A keresztmetszet rajzon egy valamennyire látszik is, pl. hogy a hengereknek alul is voltak gyűrűi.
Itt vannak még jobb rajzok meg képek, amiken tisztán látszik a rendszer: oldmachinepress.com/2017/12/20/man-double-acting-diesel-marine-engines/
Ilyen formában ma biztos nem gyártanak motorokat (túl bonyolult, pl. a hajtórúd tömítése), szóval ezeknek nincs mai utódja.

David Bowman 2020.10.07. 09:49:29

@Cymantrene: A Chinoinban ha jól emléxem hathengeres van.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.10.07. 18:53:28

Két ütemű diesel moci. Eddig csak ezt ismertem.

hu.wikipedia.org/wiki/Izz%C3%B3fejes_motor

Aztán a poszt után rákerestem a két ütemű diesel motorra. Úgy tűnik lehet benne fantázia. Mondjuk a káros anyag kibocsija nem kicsi, cserében egyszerű és nagyszerű (kitalálom, a hadiflottákat nem annyira érdekli a környezet szennyezés). Résvezérlésű (nem kellenek hozzá szelepek), tömegére vetítve erős.

www.youtube.com/watch?v=c-P4o9d1V7s

Cymantrene 2020.10.07. 20:20:20

@rdos: Ne keverd, az izzófejes motor teljesen más. A Hoffher-traktorban volt olyan. Mára gyakorlatilag kihalt.
Kétütemű dízel elég sokféle van a teherautóba valótól a legnagyobb dugattyús motorokig, de a kisebb mérettartományokban ez is kezd kihalni. Teherhajó méretben megvan az az előnye, hogy a fordulatszáma jól passzol a propellerek fordulatszámához. Sok esetben közvetlenül kötik össze a propellert a főtengellyel. A tisztaságuk meg attól függ, hogy milyen üzemanyaggal járatják őket. A bunkerolajjal, amit gyanútlan szemlélő aszfaltnak nézne, 100 fokra kell melegíteni, hogy folyjon, hát azzal koszosak, főleg, mert sok benne a kén meg a nehézfém. Ma már sok helyen partközelben nem is lehet használni bunkerolajat, csak messzebb, addig jó minőségű kéntelenített olajjal kell eljutni.
Az itt tárgyalt motorok még ennél is olyanabbak, mert a gőzgéphez hasonlóan kettős működésűek: a henger alatt is van égéstér.

bz249 2020.10.08. 09:01:09

@Cymantrene: "A tisztaságuk meg attól függ, hogy milyen üzemanyaggal járatják őket. A bunkerolajjal, amit gyanútlan szemlélő aszfaltnak nézne, 100 fokra kell melegíteni, hogy folyjon, hát azzal koszosak, főleg, mert sok benne a kén meg a nehézfém."

Na varj ez majd a Graf von Spee resznel lesz erdekes ;)

gigabursch 2020.10.08. 15:15:36

@David Bowman:
Olyan esetben mindig csökkentett fordulatszámon megy a rendszer, ráadásul a mai motorvezérléssel (eletronika mindenekfelett) megoldható, hogy a kisebb tengelylengés érdekében egyes hengerekben - ha nem is nagyon, de - eltérérő üzemanyag mennyiséget fecskendezzenek be.
Ismereteim szerint ezt csak kétütemű gépeknél tudják megoldani, és magához a hajtókar-tengely oldáshoz és visszakötéshez meg kell állnia a motornak.

Itt találsz egy érdekes cikket és kapcsolódó videókat az egyik - ha nem a leg- nagyobb dízelről.
A kommentekben meg van néhány adalék.

gigabursch 2020.10.08. 15:22:06

@bz249:
A napitartály és a főtartály közötti üzemanyagminőségbeli problémákra gondolsz?
Ha igen, akkor nem spoilerezek.

David Bowman 2020.10.11. 18:03:01

@rdos: Úgy tudom, a jobb hatásfok miatt a kétüteműeknk is vannak szelepei.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.10.12. 19:02:21

@David Bowman: Ahogy az előbb @Cymantrene: mondta van sok fajtájuk. Amit én linkeltem régebben annak rés szelepe van, vagyis a dugattyú a szelep is.

Cymantrene 2020.10.12. 20:25:15

@rdos: a résvezéreltekből nekem az ellendugattyúsok az igaziak, a Jumo 204 vagy pláne a Napier Deltic :-)
en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic
Atom!

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.10.12. 22:19:24

@Cymantrene: Mágikus. :-)

Most csak az anim-gifre futotta, de amint tehetem olvasom a szöveget is. :-) Köszönöm a linket. :-)

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.10.12. 22:25:52

@gigabursch: -tól egy gigantikus diesel moci? Tök jó. :-)

gigabursch 2020.10.13. 07:09:44

@rdos:
Idegen tollak... Ööö... billentyűk

gigabursch 2020.10.13. 07:35:31

@David Bowman:
Főleg a Roots-fúvósoknak, benne a dugattyúban.

Wierosssz 2020.10.14. 16:14:06

@Cymantrene: alig vártam, hogy valaki bedobja a deltát :D Nálam detto kedvenc

Cymantrene 2020.10.14. 22:46:42

@Wierosssz: Engem, kérem, provokáltak!
Anno a Közlekedési Múzeum kiállítása teljesen megtévesztett. Minden különösebb magyarázat nélkül sima dízelmotorként mutattak be egy ilyen ellendugattyús motort, fölmetszve. Én meg gyerekként el is fogadtam, hogy a dízelmotor, az ilyen. Később meg pislogtam, hogy mi van?! Egy hengerben csak egy dugattyú?!
Na mindegy, túltettem magam rajta :-)
A Fairbanks-Morse amúgy még most is árul ilyeneket, akár gáz üzemre is (egy kis belőtt dízel gyújtja be a gázt, nem szikragyújtás).

Cymantrene 2020.10.16. 18:31:28

@gigabursch: Hát ez nem az a méret :-) Az FM-ek 1,5-3,5 MW és 25-38 t köztiek, attól még egy zöldséges Merci is letérdelne :-)
www.fairbanksmorse.com/op-38d-8-1/8
Ami példákat hoztál, azok nem is földgázzal (leginkább metán), hanem LPG-vel, propán-butánnal mennek. Mozgó járműbe ez logikus, mert könnyebb szállítani, a földgáz tartályai nagyobb járművön férnek el jól (van azért szgpkocsi is, az olaszok szeretik pl., meg a'szem Skodát is lehetett ilyet kapni)
Azért kis hazánkban is volt-van egy csomó gázüzemű ex-dízel, de ezek jobbára szikragyújtásúak. A Rába-MAN motorokat buszokba építették át, a Ganz-motor meg Jendrassik és Pielstick alapon épített egy csomót (hő)erőműnek (generátornak) is, meg gázvezetékbe kompresszornak. A Pielstickeket még tán árulják is.
Azt most hirtelen nem látom, hogy más ilyen nagy, hajóba való kétütemű dízel is van-e földgáz-üzemmel. 4 üteműek tuti vannak jó nagyok is, mert a folyékony földgázt szállító hajókat legegyszerűbb az amúgy is párolgó szállítmánnyal hajtani.

gigabursch 2020.10.16. 19:49:32

@Cymantrene:
A legelső és a legutolsó bekezdésedre is igen-igen.
Egyébiránt a hajózásban a korom és NOx tartalom érdemben csökkenhetne.
Mindemellett a legtöbb komoly kikötőben van valami olajlepráló a közelben, ahonnan az ilyenkor keletkező és csak gondot okozó PB-t jól lehetne kihasználni.

Cymantrene 2020.10.18. 20:41:09

@gigabursch: A PB elég értékes alapanyag, anno a szocializmusban azért halt el a már előkészített PB-program, mert a zwölftársak rájöttek, hogy $ eladható.
A korom az egy dolog, nem kellemes, de legalább kiülepszik meg az eső kimossa.
Ezek a nagy dízelek sok nitrogén-oxidot termelnek, pont azért, mert jól, magas hőfokon megy bennük az égés. Erre most hasonló tisztító-rendszereket építenek be, mint a kamionokba sőt szgpkocsikba. Mondjuk a mértek miatt itt nem okvetlenül karbamidból lesz a téynlegesen reagáló ammónia, hanem lehet közvetlenül ammóniát is használni. Nem hangzik túl jól, de a hűtőrendszerekbe mindig is használták, ma is használják, szóval van bőven tapasztalat az ammónia kezelésére (éghető gázként belgáknál a második nagy háborúban még buszt is hajtottak vele...).
A másik az a kéndioxid, ami a tüzelőanyag kéntartalmából jön. Erre a megoldás a kénmentes üzemanyag. Ami persze alaposan megdobja az árat, mert eddig használhatták a desztillálási maradékként keletkező gudront vagy pakurát, amit persze nem kénmentesítettek. Hát most tenni fogják, előbb utóbb. Csak a szerves kénvegyületek az olajszivattyúk-egyebek kenését is biztosították. Ezt a kenőhatást pótolni kell. Szárazföldi fölhasználásban ezért terjedt el gyorsan a pár %-nyi bio-tartalom, mert a növényi eredetű észter típusú olajok (metil sztearát stb.) kenőképessége sokkal jobb, mint a szénhidrogén-olajoké. Ezért sárgállanak a repce-földek, másra ennyit abból nem használnánk (kóstoltam repceolajat, nem az igazi :-) Meg ezért megy a használt olaj begyűjtés, ez a MOL-nak a többi olajfinomítónak is elemi érdeke.

Cymantrene 2020.10.19. 10:42:09

@Cymantrene: azt nem hangsúlyoztam, hogy egy rendes dízel normál üzemben, amikor megfelelő a légfölösleg, nem is füstöl. Erős gyorsításkor meg túlhajtáskor, amikor kevés a levegő, akkor igen. De ezek a nagy hajómotorok a kikötőből elindulás után egy lassú, óvatos fordulatszámra hozás után napokig-hetekig ugyanúgy járnak. Szóval nem a korom a komoly szennyezőjük.

gigabursch 2020.10.19. 20:47:50

@Cymantrene:
Amíg ötven éve a kén szemét volt, húsz éve gond, ma meg már érték a nyersolajban.

Cymantrene 2020.10.20. 15:13:56

@gigabursch: De kiszedni ki kell :-) Kétségtelen, hogy direktbe kenet ma már alig bányásznak, a legnagyobb részét a finomító kéntelenítésből nyerik ki (Claus-eljárás, hidrogénezéssel H2S lesz, ezt részben SO2-vé oxidálják, és a kettőt reagáltatják egymással elemi kénné. Forrón-folyékonyan szállítják, pl. Százhalombattáról a szolnoki kénsav gyárba)

gigabursch 2020.10.21. 22:06:53

@Cymantrene:
Most már úgy kezdem érteni az avatárod rajzát...
Elég büfé vagy vegytanból.

gigabursch 2020.10.21. 22:08:25

@Cymantrene:
A kinyert kén legnagyobb része szerintem a szenes erőművek füstgáztisztítójából jön, és gipszkarton lesz belőle.

Cymantrene 2020.10.21. 22:44:26

@gigabursch: Mert ott gipszként nyerik ki. Az a tovább alakíthatő kénvegyületektől elég messze van, bár ha muszáj, manapság már a forgóajtón is át lehet síelni :-) Az égetéskor kéndioxid keletkezik, de elég híg formában, nem érdemes mássá alakítani, mint gipszé. Így semleges molekulaként, gázként elég nehezen-lassan oxidálódik tovább kéntrioxiddá, amiből vízzel kénsav lenne, de égetett mésszel/mészhidráttal kalcium szulfittá nyeletik el, ami levegő oxigénjével hamarost szulfáttá oxidálódik. Kész is a CaSO4, vizes közegben dihidrátként csapódik ki, ez a gipsz. Lehet égetéssel részlegesen dehidratálni az ismert modellgippszé, ami vízzel köt.
Az elemi kén gyakorlatilag mind a kőolajfinomításból jön. A kénsavgyártáshoz még számottevő a szulfidos ércek pörkölésekor keletkező kéndioxid is, de nagyrészt a finomítói kénből csinálják. Amiből még sok mást is, pl. gumi vulkanizálást stb.

Cymantrene 2020.10.21. 22:47:58

@gigabursch: Ez a ciklopentadianil mangán trikarbonil, a zongoraszék molekula :-) Középen a lila a mangán, alatta a három láb a három szénmonoxid, fölötte a gyűrű a ciklopentadienil anion. Egy metilcsoporttal a gyűrűn az USA-ban ezt keverik a benzinbe oktánszámnövelőként. Valamiért ott kevésbé félnek tőle, mint az MTBE-től (metil terbutil éter), amit nálunk kevernek bele, ezt vegyészként nem igazán értem.

gigabursch 2020.10.24. 04:48:04

@Cymantrene:
Óh, igen. A Dunai Vasmű is évtizedekig szovjet pirit(es vasérc)ből dolgozott.
Amit a Dunán hozták meg a teherhajók.

Cymantrene 2020.10.26. 17:27:29

@gigabursch: Abból a'szem nem csináltak, az csak szulfidos volt, nem szulfid. Rendes fölhasználáshoz híg volt az SO2-tartalmú gáz, csak a környéket szétenni elég. Réz, ólom, ilyesmi, ami tisztán szulfidos érc, na annak a pörkölése mellé érdemes mindjárt egy kénsavgyárat is telepíteni.

at900 2020.10.26. 20:42:31

@Cymantrene: Rosszabb mint a MTBE? Vagy mérgező?

Cymantrene 2020.10.27. 14:56:32

@at900: már Bombasztusz Frasztusz (alias Paracelsus) is megmondta, hogy a dózis teszi a mérget :-)
„Dosis sola facit venenum.” vagy „Alle Ding' sind Gift und nichts ohn' Gift; allein die Dosis macht, das ein Ding kein Gift ist.”*
A metilciklopentadienil mangán trikarbonil (methylcyclopentadienyl manganese tricarbonyl, MMT vagy MCMT, methylcymantrene) persze mérgező, mi nem az, de sokkal jobb, mint az ólomtetraetil. Benzinbe a hetvenes évek közepe óta keverik, ha lett volna vele gond, kiderült volna. Engem inkább érdekel az égés során keletkező mangán-tartalmú miegymás. Arra is azt mondják, hogy nem gond. Engem sem maga a mangán zavar, hanem az esetleges nano-részecskék, amik hülye helyekre is el tudnak jutni a szervezetben. Persze az ólomtetraetil termékeinél biztos jobb.
Az USA-ban az MTBE-től (metil tercbutil éter) a talajvizet féltik. Ott még elég sok a szimplafalú benzinkúti földbeásott tartály, amikból a bánat tudja, hogy mennyi szivárog ki (nálunk ilyen már gyakorlatilag nincsen, csak duplafalú). Az MTBE meg elég jól oldódik vízben és elég lassan bomlik le ahhoz, hogy az ivóvízbe is bekerülhessen. Attól meg félnek, mint a tűztől. Az egyéb "oxigenátok", tehát oxigén-tartalmú benzin komponensek vagy nem oldódnak ennyire a vízben, vagy hamarabb lebomlanak, tehát etanolt vagy ETBE-t ott is lehet rakni bele.

*ha csak "tiszta" sómentes vizet iszol egyéb sóutánpótlás nélkül (deszt.víz, ioncserélt víz, de akár esővíz is a ciszternából), akkor kifogyhatnak belőled annyira az ásványi sók, főleg a nátrium-sók, hogy megzavarják az ideg- és izomműködést, pl. görcsöket okozva. "Vízmérgezésnek" hívják a dolgot, minden nyáron megesik pár emberrel. Fordítva kb. fél-egy kiló konyhasó már halált okozhat, szintén az ionháztartást fölborítva. Randa halál, de pl. az ókori Kínában népszerű volt a gazdagok közt, mert a só az akkor még elég drága volt, így stílusos öngyiloknak tartották.

at900 2020.10.29. 09:49:39

@Cymantrene: Köszönöm! Nagyon érdekes. Ez "só evős" öngyilkosság elég bizarr, de valóban stílusos. :)

Wierosssz 2020.10.29. 23:18:00

@Cymantrene: „Dosis sola facit venenum.” avagy "kis mértékben méreg, nagy mértékben orvosság" :D - Ahogy egyetemen szemléltetés gyanánt megjegyezték: a konyhasó veszélyes anyag. 1 kg könnyen megölhet egy egeret. Ha ráejtünk egy zacskóval az egérre, akkor az egérnek kaput :D

Az Szent Inkvizíció előszeretettel alkalmazta a kényszer-itatást, mint vallatási módszert, borítékolható eredménnyel. Az ionegyensúly másik oldala: minden valamirevaló hajótöröttes sztoriban van minimum egy olyan szerencsétlen, aki bekattanva végül elkezdi "kiinni az óceánt", szintén borítékolható eredménnyel.

gigabursch 2020.11.05. 20:14:55

@Wierosssz:
Akkor ezzel kapcsolatban fel kell hívjam a figyelmedet _a tévedésre_!
Az ötvenes évek elején egy francia doki kibökte, hogy a tengervíz iható, de rengetegszer és kis kortyokban kell inni.
Először egy kutatótársával bolyongott pár hetet Földközi-tengeren, majd egyedül átszelte az Atlanti óceánt, több hónap sodródással.
Az egész valamelyik Világjárók könyvben naplószerűen megjelent.
Kb. minden hajóbuzinak ez kötelező olvasmány kéne legyen.
süti beállítások módosítása