Hét tenger

Amerikai anziksz 1.

2018. november 20. 11:19 - savanyújóska

Iowa

Gondolom, akit egyszer már megérintett a nagy hadihajók varázsa, eljátszik időnként a gondolattal, milyen nagy élmény volna egyszer élőben is látni egy ilyen hajót, s bejárni annak fedélzeteit. A dolog nem lehetetlen, de elég messzire kell menni érte. Európában a legnagyobb múzeumhajó a Belfast cirkáló, mivel az összes veterán csatahajó és anyahajó lebontásra került az ötvenes -hatvanas években, a békeharc jegyében. Az óceán túlpartján viszont a hatvanas évek elejétől divatja lett a kivénhedt csatahajók, és később az anyahajók múzeumhajóként és háborús emlékműként való kiállításának, s ma már összesen nyolc csatahajót, és öt anyahajót lehet meglátogatni az Államok különböző kikötőiben.

Úgy adódott, hogy nemrégiben én is elvetődtem az USA nyugati partvidékére, és ha már ott voltam, megnéztem az éppen útba eső hajókat. A túra csúcspontja kétségkívül az Iowa csatahajó volt, melynek történetéről úgy vélem felesleges értekeznem, hiszen a hajó egyrészt nagyon jól ismert, másrészt pedig Maga Lenin kolléga jóvoltából a Techstory sorozatában – https://techstory.blog.hu/tags/Iowa_oszt%C3%A1lyaz érdeklődők minden információt megtalálhatnak a hajóról, amire csak egy laikusnak szüksége lehet.

Őszintén szólva, ha a nyolc megmaradt amerikai csatahajót aszerint állítom sorrendbe, mennyire érdekelnek, az Iowa valahová az utolsó harmadba esne, de a környéken ahol jártam, ez volt az egyetlen csatahajó – az összes többi a keleti parton van, illetve a Missouri Hawaiin –, tehát „eszi nem eszi” alapon kénytelen voltam beérni ezzel. És természetesen nem ért csalódás.A látvány, amiért a fanatikusoknak megéri 9.997,2 kilométert utazni.

A látvány, amiért a fanatikusoknak megéri 9.997,2 kilométert utazni.

A hajó Los Angeles kikötőnegyedében, San Pedróban van kiállítva, jó 20-25 kilométerre a városközponttól. Ez nem olyan nagy probléma, mint elsőre tűnhet, még csak kocsit sem kell feltétlenül bérelnünk, ha ki akarunk jutni a partra. A Los Angeles-i tömegközlekedés egyáltalán nem olyan rossz, mint a híre, nyugodtan rábízhatjuk magunkat. Az igazi nagy gond elvergődni valahogy Los Angelesig, és kijutni a LAXról, innen aztán már könnyű dolgunk van. A Metro Silver Line vonala nagyjából észak-dél irányban átszeli szinte az egész várost, El Monte és San Pedro között. Csak valahogy rá kell csatlakoznunk, és az szinte pontosan az Iowáig elszállít minket. (A „metró” szó senkit ne tévesszen meg, itt ez egyszerűen csak a tömegközlekedést jelenti, illetve ebben az esetben a legnagyobb Los Angeles-i tömegközlekedési vállalatot.)

A LAXot véve kiindulási pontnak, nagyjából annyi a teendőnk, hogy megkeressük a reptér mellett, a déli oldalon a Metro Green Line – ez nagyjából megfelel a HÉVnek – valamelyik állomását, ami valószínűleg a Mariposa vagy az Aviation/LAX lesz, és elzötykölődünk rajta a Harbor Freeway Station-ig. Itt átszállunk a Silver Line 950-es járatára – ami konkrétan egy buszjárat, hiába nevezik metrónak –, és a kilencedik megállónál – Beacon/1st – leszállunk. Itt az útkereszteződésben balra fordulunk, és alig pár száz méterrel előttünk már látni is fogjuk az Iowa kéményeit és hátsó lövegtornyát.A Beacon St és a 1st St kereszteződéséből a reggeli párában is jól láthatók az Iowa kéményei.

A Beacon St és a 1st St kereszteződéséből a reggeli párában is jól láthatók az Iowa kéményei.

 

A megállókat nem kell feltétlenül számolgatni, a jobb pesti buszokhoz hasonlóan itt is kijelző mutatja a következő megállókat, meg be is mondják azokat. Persze odafigyelni azért nem árt, visszafelé például a zöld metrón az állomások előtt mindig az eggyel korábbi megállót mondták be. A járatokra nem jegyeket kell váltani, ilyenek itt már nincsenek. A megállóknál található automatáknál lehet úgynevezett TAP kártyákat venni, ezeket kell a metrómegállók bejáratánál levő, illetve a buszok vezetőülése melletti érzékelőkhöz érinteni, mire a kártyán levő összegből levonásra kerül az egy menetjegy ára. A 7 dolláros Metro napijegyből elvileg egész nap furikázhatunk, de célszerűbb feltöltős (Stored value) kártyát venni, ami nem csak a Metro, hanem többi társaság járataira is érvényes. Ha a kártyán levő összeg lemerül, az automatáknál egyszerűen feltölthetjük.

Tehát megérkeztünk az Iowa melletti parkolóhoz, és teljes hosszában elénk tárul a csatahajók egyik utolsó példányának felemelő látványa. Az összhatást kissé lerontja a hajó melletti bódésor, vécék, jegyirodák, a kiszolgáló személyzet ilyen-olyan helyiségei, de az élmény így is garantált. Egy szimpla belépő felnőtteknek 20 dollár, de lehet párosított, combo jegyeket is venni, melyek az Iowán kívül érvényesek például a közelben, a Long Beach-i kikötőben kiállított Queen Mary-re is, vagy egy másik lehetőségként a jegyben benne van egy kikötő előtti sétahajókázás is. A jegyeket a neten is meg lehet vásárolni, és otthon kinyomtatni. Ebben az esetben mintegy 10-15 százalék kedvezményt kapunk az árból.

További, komoly megfontolás tárgyát képező opció a Full Steam Ahead lehetőség, melynél – legalább tíz fő jelentkezése esetén, ami szerintem nem jelenthet gondot – idegenvezetővel lehet csoportos túrát tenni a hajó olyan részeibe, melyek egyébként le vannak zárva a mezei látogatók előtt. Ilyenek például a gépházak, kazánházak, a központi irányítóállás, tulajdonképpen a hajó egész belseje. Úgy vélem, ez az élmény mindenképpen megéri a 60 dollárt, ám fájdalom, mégsem tudtam élni vele, ilyen túrákat ugyanis csak hétvégén, szombat-vasárnap indítanak – délelőtt 11-kor, és délután kettőkor -, én pedig éppen hétfőn jártam arra, aminek meg volt az a hátulütője is, hogy a hajó közelében található tengerészeti múzeum is éppen zárva volt.

És közelről már kibontakoznak a részletek is.

És közelről már kibontakoznak a részletek is.

 

Miután a széles rámpán felkaptatunk a fedélzetre, nagyjából a parancsnoki híd jobb oldala mellett, a hajón dolgozó önkéntesek fogadnak minket – többnyire a hajón korábban szolgálatot teljesítő veteránok –, akik úgyszólván kézről kézre adogatják a látogatókat. Csak úgy összevissza nem lehet kószálni, korlátok terelik a látogatót a kijelölt útvonalra, és érkezéskor a jegyet ellenőrző bácsi is elmagyarázza, mi a követendő útirány. Az amerikaiak általában nagyon pocsékul beszélik az angolt, de ha látják, hogy hülye külföldiek vagyunk, próbálnak lassabban beszélni, és érthetőbben artikulálni, úgyhogy azért valamennyit meg lehet érteni abból, amit mondanak.

Bár érkezéskor nyilván a lövegtornyok, és a magasan fölénk tornyosuló parancsnoki híd látványa köti le a figyelmünket, nem árt, ha időnként a lábunk elé is nézünk. A fedélzet deszkázata ugyanis helyenként elég lepusztult állapotban van, könnyen hasra eshetünk rajta. Az eredeti teakfa deszkákat ugyanis korábban olcsóbb, és tartósabbnak gondolt faanyagra cserélték, ami alatt viszont rohadni kezdtek az acéllemezek. A deszkák sok helyen fel vannak szedve, máshol OSB lapokra cserélték őket. Tervbe van véve a teakfa borítás helyreállítása, most éppen erre próbálják meg összekalapozni a pénzt.

A követendő útvonal nagyjából úgy néz ki, hogy a hajóra megérkezve megkerüljük az elülső lövegtornyokat – az orrba nem lehet kimenni –, a másik oldalon visszaérve felmegyünk a parancsnoki hídra, majd onnan hátrafelé tartva a felépítményekben való bolyongás után a hátsó lövegtoronynál érünk ki ismét a fedélzetre. Jobban részletezni nyilván felesleges, a képek többet mondanak.

04.jpg

32.jpg

05.JPG

Kilátás a parancsnoki hídról. Oldalt a tűzoltóság, közvetlenül a hajó orra előtt pedig a Los Angeles-i Tengerészeti Múzeum épülete.

Kilátás a parancsnoki hídról. Oldalt a tűzoltóság, közvetlenül a hajó orra előtt pedig a Los Angeles-i Tengerészeti Múzeum épülete.

07.jpg

08.jpg

A teheráni konferenciára tartó Rooseveltet, és kíséretét az Iowa szállította Mers el Kebirig, és vissza. Ez itt a helyreállított elnöki lakosztály.

A teheráni konferenciára tartó Rooseveltet, és kíséretét az Iowa szállította Mers el Kebirig, és vissza. Ez itt a helyreállított elnöki lakosztály.

A hajón hosszabb-rövidebb látogatást tett három amerikai elnök, Roosevelt, Reagan, és az idősebb Bush.

A hajón hosszabb-rövidebb látogatást tett három amerikai elnök, Roosevelt, Reagan, és az idősebb Bush.

Az egyik 127 mm-es lövegtorony belseje.

Az egyik 127 mm-es lövegtorony belseje.

És a torony alatti lőszerkezelő helyiség.

És a torony alatti lőszerkezelő helyiség.

13.jpg

15.jpg

A páncélozott kormányállás belseje.

A páncélozott kormányállás belseje.

A parancsnoki híd. A hajót a nyolcvanas években modernizálták, de a híd berendezései eléggé világháborús kinézetűek.

A parancsnoki híd. A hajót a nyolcvanas években modernizálták, de a híd berendezései eléggé világháborús kinézetűek.

18.jpg

Távolságmérő a hátsó felépítményen.

Távolságmérő a hátsó felépítményen.
A hátsó kémény és felépítmény, kétoldalt Phalanx gépágyúkkal, elöl lent Tomahawk indtókonténerekkel.
A hátsó kémény és felépítmény, kétoldalt Phalanx gépágyúkkal, elöl lent Tomahawk indítókonténerekkel.

A Tomahawk robotrepülőgépek egyik nyitott indítókonténere.

A Tomahawk robotrepülőgépek egyik nyitott indítókonténere.

A Harpoon rakéták egyik indítóállása.

A Harpoon rakéták egyik indítóállása.

 

A csatahajó pályafutása, valljuk be, igazából nem volt túlzottan eseménydús. (Mint a legtöbb csatahajóé.) Mire ezek a hajók elkészültek, a japánok már gyakorlatilag verve voltak, s az Iowa sosem tüzelt másra, mint szárazföldi célpontokra, és a támadó repülőgépekre. Ennek megfelelően nagy eseménynek számít, és nagy táblákon is mutatják be, amikor a japán partvédelem két 120 mm-es gránátja a 2. lövegtorony mellett eltalálta a hajót, és elgörbített néhány acéllemezt.

Az Iowa történetének meghatározó eseménye az 1989 áprilisi lőszerrobbanás, amikor egy gyakorlaton a 2. lövegtorony középső ágyújánál betöltés közben berobbantak a kivetőtöltetek. A robbanás kisöpörte a torony belsejét, a kezelőszemélyzet szinte minden tagja – 47 fő - meghalt, csak a legalsó szinteken, a lőszerraktárakban dolgozó 12 ember élte túl a robbanást.

Az esetre a hajón több helyen is emlékeztetnek a tájékoztató táblák, és a persze a személyzet tagjai is mindig szóba ejtik a történteket. A felépítmény hátsó részében, egy nagy helyiségben látható kiállítás kimondottan csak ennek az eseménynek állít emléket. A bejáratnál egy nagy tábla figyelmezteti a látogatókat, felkavaró, és a „nyugalom megzavarására alkalmas” képek következnek. Ilyesmiket a Tom és Jerry előtt is ki szoktak írni, de ebben az esetben nem árt komolyabban venni a figyelmeztetést. A terem egyik sarkában egy kivetítőn a robbanásról és a mentésről megy egy non-stop vetítés, és a rendezők nyilván úgy érezték, a történtek drámaiságának érzékeltetése érdekében nincs helye a finomkodásnak. A képeken minden cenzúrázás nélkül mutatják, ahogy az időnként egészen bizarr állagú holttesteket kiemelik a toronyból. Akinek a gyomra nem bírja az ilyesmit, az tényleg ne nézze.

Egy teljes töltet.

Egy teljes töltet.

Egy megbontott kivetőtöltet.

Egy megbontott kivetőtöltet.

A 2. lövegtorony alulnézetből. A szakirodalom szerint a 89-es lőszerrobbanás pusztításait már nem állították helyre, viszont a látogatókat kalauzoló egyik veterán szerint a tornyot kijavították.

A 2. lövegtorony alulnézetből. A szakirodalom szerint a 89-es lőszerrobbanás pusztításait már nem állították helyre, viszont a látogatókat kalauzoló egyik veterán szerint a tornyot kijavították.

 

Egy szimpla belépővel a hajóból tulajdonképpen csak a fedélzet és a felépítmény látogatható, magába a hajótestbe nem lehet lemenni. A hajón azonban még így is tartalmasan eltölthető két-három óra. A legénység életkörülményeiből így is kaphatunk némi ízelítőt, bár a főleg a hajó orr részén elhelyezett legénységi szállásokra el sem jutunk. A felépítményben jellemzően tiszti és altiszti szállások találhatók, és ami azt illeti, ezek sem túl bizalomgerjesztőek. Igazából még a kapitány lakosztálya sem kelt túl nagy komfortérzetet. Bár az ember azt gondolná, egy ekkora csatahajón van bőven hely, a belső tér gyakran egy tengeralattjáró belsejére emlékeztet. A folyosók meglepően szűkek, s a plafonon tekergő kábelek és csövek miatt viszonylag alacsonyak is. A 187 centimmel állandóan be kellett húzni a nyakamat, hogy ne verjem be a fejemet semmibe.

Az elhelyezési körülmények mellett az amerikai szállókban szervírozott reggeli némi ízelítőt nyújt abból is, milyen lehetett a koszt az amerikai hajókon. A tojásporból készült rántotta például igazán maradandó élmény. (És tegyük hozzá, az amerikai hajókon jellemzően még így is sokkal jobbak voltak a legénység életkörülményei, mint a többi korabeli haditengerészetnél.) Ehhez még jön a zsúfoltság, az állandó, kemény, és balesetveszélyes munka, a folyamatos katonai fegyelem, és háborús helyzetben az életveszély. Egy süllyedő hajón odaveszni csúnya halál.

Úgyhogy elég hamar arra jutottam, bár nagyon impozáns látvány egy csatahajó, és nagyon izgalmas tengeri csatákról olvasni, de nagyjából az utolsó amire vágyom, hogy matróz, vagy akár tiszt legyek egy ilyen hajón. Jobb az ilyesmit messziről, kibicként nézni.

12.jpg

23.jpg

A kantin.

A kantin.

A pékség.

A pékség.

Az egyik étkezde.

Az egyik étkezde.

 Egy tiszti kabin.

Egy tiszti kabin.

 

A felépítményből kijutva kimehetünk a hajó tatjába, és a torony hátsó részén, alul található nyíláson keresztül benézhetünk a 3. lövegtorony belsejébe. (Úgy láttam, ezt sokan észre sem veszik.) A tornyok amúgy nem látogathatók.

Távozóban még egy izgalmas élményben lehet részünk, használhatjuk a csatahajó egyik vécéjét. Nem sokan mondhatják el magukról, hogy egy csatahajón könnyítettek magukon. A lépcsőn lefelé pedig adakozhatunk a hajót fenntartó alapítványnak.

28.jpg

Amennyit alulról látni lehet a 3. lövegtorony belsejéből.

Amennyit alulról látni lehet a 3. lövegtorony belsejéből.

 

Az embernek persze időnként elég felemás érzései vannak az ilyen hajók fenntartásáról. Tudtommal az Iowa a leglátogatottabb, és legtöbb bevételt termelő múzeumhajó, de a hajón járva lépten-nyomon az elhanyagoltság jeleivel találkozhatunk. Semmi komoly, a fedélzet rossz állapotú deszkázásától eltekintve, de hol itt, hol ott láthatunk kopásokat, rozsdafoltokat, kisebb-nagyobb sérüléseket. Viszont rossz sejtelmeim vannak arról, milyen állapotban lehetnek a hajó nem látogatható belső részei, melyek ugyebár a hajó terjedelmének túlnyomó részét teszik ki.

A belső rész állapotáról egyébként talán némi ízelítőt adhat egy a Texas-ról, az egyetlen megmaradt első világháborús csatahajóról készült 2013-as jelentés.

https://tpwd.texas.gov/state-parks/parks/battleship-texas-dry-berth-project/media/option-5-marine-survey-report-feb-2013

A százéves „fennállását” négy éve ünneplő hajó kívül szép fényesre van mázolva, de 2010-ben, és 2017-ben is majdnem elsüllyedt, amikor a szétkorhadt külső lemezek nem tudtak ellenállni a víz nyomásának.

Ebben persze nincs semmi meglepő, egy ilyen hajón, mint az Iowa, fénykorában több ezer ember dolgozott folyamatosan azért, hogy a hajót állandóan tipp-top állapotban tartsák. Nincs az az alapítvány, ami elég pénzt termelne ahhoz, hogy ezt az állapotot továbbra is fenn tudják tartani. A hajón időnként látni a fedélzeten festékes bödönnel a kezükben végigballagó veteránokat, akik hol itt, hol ott mázolják át a rozsdafoltokat, de néhány lelkes öregúr, és az alkalmanként a hajón dolgozó önkéntesek hosszú távon aligha tudnak egy ötvenezer tonnás fémtömeget megfelelő állapotban karbantartani.

A Texas teljes rekonstrukciója, és megfelelő helyen való elhelyezése – a korrózió megelőzése érdekében lehetőleg betonba öntve, mint a Mikasát – például százmilliós tételbe kerülne. Adományokból ennyit soha az életben össze nem szednek.

Szóval úgy gondolom, az amerikaiak kissé túlvállalták magukat ennyi múzeumhajó fenntartásával. Nem sok értelmét látom például annak, hogy az Iowa osztály mind a négy hajóját megtartották, vagy annak, hogy az Essex osztályból négy anyahajót tartanak fenn múzeumhajóként. Ki kellene választani néhány hajót – a többitől pedig fájó szívvel búcsút venni –, melyek történelmi, vagy műszaki szempontból nagyobb jelentőséget képviselnek, mint például a Missouri, vagy a Texas, ezekre koncentrálni az erőforrásokat, és ezeket komolyabb költségvetési pénzekkel is megtámogatni. Ennek hiányában ezekből a hajókból előbb-utóbb életveszélyes rozsdatemető lesz.

Az Iowát ilyen veszély persze egy jó darabig még nem fenyegeti. Hétfőn jártam arra, ami jellemzően a leggyengébb látogatottságú nap, de ha tömeg nem is volt, folyamatosan érkeztek a látogatók. Méghozzá minden nációból, oroszok, indiaiak, és persze sok japán. Távozóban egy arabbal futottam össze, aki engem kért meg arra, készítsek róla néhány fényképet, ahogy az Iowa mellett pózol. A fickó szinte ugrándozott örömében, hogy feljut a hajóra.

Los Angelesnek mindenképpen számításba veendő látványossága az Iowa, melynek prospektusaival minden szállóban találkozni. Ne kerüld el, ha arra jársz.

A hajó kackiásan előremeredő orra.

A hajó kackiásan előremeredő orra.

 

A Battleship Iowa Museum honlapja: https://www.pacificbattleship.com/

 

 

62 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://htenger.blog.hu/api/trackback/id/tr8314382758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage 2018.11.20. 13:01:01

Az elejével kapcsolatban. Én eddig minden amerikaival könnyedén szót tudtam érteni a való életben, az angolok nagy része ellenben olyan kiejtéssel és egyéb stílusbeliséggel beszélik az angolt, hogy attól kb. a falat kaparom.

Az Aircrew Interview YT csatornán is még pocsék hangminőséggel is érthető volt főzés közben az, hogy mit mondanak a jenki pilóták. Az angol pilóták dumáját borzalmasan sokszor akkor sem értem, ha nem háttérben szólt, hanem hallgatnak.

Mai napig nem értem, hogy mire olyan büszkék. Körülbelül olyan volt az általam ismert angolok többségnek beszéde, hogy az gyalázatos. Mint, amikor valaki kifigurázva beszél suttyó módon.

Az, hogy ki tartja fent ezeket a hajókat anyagilag nem tudom. Az egyes államok kérvényezhetik asszem, hogy akkor náluk legyen a hajó, de hogy aztán ki fizet..? [fejvakarás]
Az gondolom alap, hogy keleti és nyugati parton is legyen legalább egy BB. A NY-i rephordozón pl. messze több kiállítási anyag van, mint maga a hajó.

A USS Midway meg annyira különleges egység, hogy az nem megőrizni bűn lett volna. Egy II. vh-s még egyenes fedélzetes hajóból - koránban messze nagyobb hordozó lett minden másnál - még a Sivatagi Vihar idején is bevetésre került a hh legvégén, sőt, kvázi annak vége után. Egy korszakot ölel fel a karrieje, egy evolúciók ikon, stb.

Galaric 2018.11.20. 15:24:52

Megmondom öszintén esz a sárga írgység... :D
Hatalmas élmény lehetett, köszi, hogy gondoltál ránk is és megosztottad ezt velünk.

Van itt a közelünkben is egy látogatására érdemes hajó.
averof.mil.gr/
Ez egy olaszországban épült páncélos cirkáló, kíváló állapotban.
Szinte teljesen bejárható, nekem volt szerencsém lejutni az alsóbb szintekre is egy kedves görög haditengerésznek köszönhetően.
Éppen mázolni indult az alsóbb szintekre és megkérdezte nincs-e kedvem vele tartani. Persze, hogy volt. :D

Rendkivül könnyen megközelíthető helyen van a villamosról leszállva 5 perc séta.
Több hajó is van a múzeumban számomra a második legnagyobb durranás egy trimerisz replika volt.
Az ott gyakorlatozó tengerészeti búvárok elmondása szerint többször ki is fut egy évben önkéntesekel az evezőknél.
Állításuk szerint óránkénti 15 km/h volt a legnagyobb általuk elért sebesség.

Egyébként a haditengerészet tartja fenn a múzeumot és a katonák gondozzák a hajókat.
Nagyon jól beszélnek angolul és rengeteget mesélnek. :)
Igazán büszkék a történelmükre és a hagyományaikra.
Aki Athénba jár ki ne hagyja egy felejthetetlen élménnyel lesz gazdagabb.
A fapados jegyek korábban egy városnézéssel egybekötve még a családot is egyszerűbb rávenni egy kis kitérőre.

David Bowman 2018.11.20. 16:09:20

Ezt mikor selejtezték? A Missouri nem ugyanilyen?

savanyújóska 2018.11.20. 19:29:43

@molnibalage: Az ember persze már a tanfolyamon sejti, amikor tanulja a Could I have a cup of coffeee, please? -féle példamondatokat, hogy a valóságban élő ember így nem beszél, de érdekes élőben is szembesülni mindezzel. Meg hogy a kiejtésük távolról sem emlékeztet a nyelvtanárokéra. Angolt angolul beszélni jobbára csak a BBCn hallottam, az valamennyire követhető. De ha mondjuk eredeti hanggal nézek egy amerikai filmet, gyakran csak valami bugyborékolást hallok.

„Az, hogy ki tartja fent ezeket a hajókat anyagilag nem tudom.”

Amennyire én tudom, a központi költségvetésből nem kapnak rendszeres támogatást, alapvetően a helyi önkormányzat, és mindenféle alapítványok állják a számlát, meg talán a fenntartó állam.

@Galaric: Az Averoff is rajta van a listán, de úgy gondoltam, kezdjük a legnagyobbal.

@David Bowman: 1990-ben vonták ki, de utána még 2006-ig az úgynevezett Tartalék Flotta állományában volt, lekonzerválva. 2011 óta van Los Angelesben kiállítva. A Missouri a sorozat harmadik hajója.

Flankerr 2018.11.20. 21:16:56

Köszi a beszámolót :)

Pootj 2018.11.20. 21:18:32

A hajós szolgálatnál szerintem kettő rosszabb van: tengeralattjárós és harckocsizó. Egyikkel sem szívesen mennék harcolni (mondjuk semmivel sem igazán jó...) Van egy felvétel egy kilőtt szír T-72-esről. Na az mutatja, mennyi esély van a túlélésre egy ilyenben:
www.youtube.com/watch?v=YZ7rkOHNaik

Untermensch4 2018.11.21. 08:07:18

@Pootj: " Egyikkel sem szívesen mennék harcolni (mondjuk semmivel sem igazán jó...) "
Olyanok ellen akik nagyonokosan utcai harcba küldenek harckocsikat, sztem rpg-vel majdhogynem jó harcolni... :D

JanaJ 2018.11.21. 09:35:21

@Pootj: A harckocsizó nem olyan rossz, ha telibe vernek, ott gyorsan elégsz. A tengeralattjáró tényleg rosszabb. Amúgy a képek alapján az ebédlő és a körlet simán jobb, mint mondjuk egy magyar laktanya a 90-es években. Ami igazán rossz lehet hajón, hogy nincs hova elvonulni és kimenőd sincs.

drover(fanyul társa) 2018.11.21. 09:35:21

Azért azt ne felejtsük el, hogy ezek közül néhány még nem olyan régen használatban volt, az öbölháborúban rendesen ki lettek kormozva az ágyúcsövek..
San Diegoba van egy óriási szállító flotta tartalék, mivel azokat sem selejtezik, üzemkészen állnak, valószínűleg ezekkel is úgy vannak, hogy egy váratlan esetben még nagy szolgálatot tehetnek a gazdájuknak valahol. Tuti, hogy beröffenthetők a gépeik még mindig.

JanaJ 2018.11.21. 09:38:39

Amúgy mennyi értelme volt a modernizálásnak és a tovább használatának? Iszonyú logisztika lehetett üzemeltetni a hajót. Gondolom nagyon jól bírta volna a sérüléseket, ha lettek volna, mert a hajó elleni rakétákat nem rá méretezték, de gyakorlatilag az ütőképes fegyvereit később kapta. A lövegekkel a partot lövetni nekem kicsit értelmetlennek tűnik.

SirHiggins 2018.11.21. 11:05:19

A scottish englishnél nincs parádésabb :D

Alick 2018.11.21. 11:22:49

@JanaJ: " A lövegekkel a partot lövetni nekem kicsit értelmetlennek tűnik."

D day, Iwo Jima... jól jött a tüzérségi támogatás.

Az persze elgondolkoztató, hogy az egyetlen magyar dreadnought-ot egy olasz motorcsónakról kiengedett torpedóval lenullázták. Egy hajó elleni légitámadásról nem is beszélve.

molnibalage 2018.11.21. 11:38:09

@JanaJ: A Reagen féle 600 hajós flotta célt így tudták elérni.

A lövegeknek sok haszna nemigen volt az ASM-ek korában, a 16 db Harpoon és 32 db Tomahawk indító a hajó méretéhez képest nem komoly tűzerő, mert a VLS-es AB rombolók celláiban simán elfért ennyi úgy, hogy sok légvédelmi rakéta is volt mellette és egyes AB osztályon vontatott szonár vagy ASW heli.

A páncélzata az ASM-ek ellen kb semmit sem ér, úgy mennek át rajta a formázott töltettel, mint kés a vajon. A hajó nagy belső terei esetleg felfognak valamit, de erre én nem építenék. Az elektronika lezúzása kb. I. vh-s szintre veti vissza lövegek pontosságát, a többi fegyverzete nullázódik.

A hajót üzemeltetése iszonyatosan sok ember kívánt meg, olajfogyasztása hatalmas egy 10 ezer tonnás rombolóhoz képest. ASW képessége nulla

Légvédelme 4 db CIWS Phalanx, ami végső védvonal volt M2.0 alatti ASM ellen, de kb. ennyi. SAM 0 db.

Fiatalon bámultam ezeket a hajókat, mai szemmel és tudásommal nézve szerintem ökörség volt azok feltámasztása. Afféle péniszméregetés a plebs felé és el lehetett mondani, hogy nem CV(N) vonalon a Kirovnál volt nagyobb jenki hajó. Kb. ennyi. A lövegek nélkül egyetlen AB romboló tűzereje nagyobb és sokoldalúbb.

A lövegekkel partraszállás támogatásán kívül semmit sem lehet csinálni.

molnibalage 2018.11.21. 11:38:46

@Alick: Azért a radaros tűzvezetés korában esélye nem lett volna annak a motorcsónaknak...

Thomas Dantes 2018.11.21. 12:30:10

Ha nem is csatahajó, de Magyarországon megtekinthető múzeum hajó a Lajta monitor. Össze se lehet és nincs is értelme hasonlítani, de mégis csak az OMM egyetlen fenmaradt hajója, mégha csak egy kicsi folyami hajó.

Ami egyébként elég érdekes. Órákat persze nem lehet rajta eltölteni, de szerintem érdemes megnézni

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2018.11.21. 12:40:33

A Belfast cirkálót miért nem nézed meg? Szinte a szomszédban van.

yerico1 2018.11.21. 14:09:25

@molnibalage: A lövegekkel partraszállás támogatásán kívül semmit sem lehet csinálni.

Dehogynem, amint valamivel kiütik az elektronikát a hajón, még mindig van eszköz, amivel vissza lehet lőni. A kőbalta is hirtelen felértékelődik az ember kezében, ha az ellenség hiperszuper öntöltő pisztolya éppen bemondja az unalmast.

molnibalage 2018.11.21. 14:18:57

@yerico1: És mi üti ki az elektronikát...? Radar nélkül milyen pocsék találati aránya van a lövegeknek.
Az ASM-ek korában a büdös életben nem kerülne semmi a lőtávolságában, ami úszik.

Somlai Zoltán Tamás 2018.11.21. 14:44:46

Én is szerencsésnek mondhatom magam, mert még 2014-ben láttam az USS Iowa-t. Igaz akkor még több helyen le volt a fedélzet alatti rész. A hídra a lehetett felmenni. Aztán 2014 decemberében megnéztem Grotonban az SSN Nautilust. Ott az egész hajót be lehetett járni és volt még egy nagyon jó múzeuma az USN tengeralattjáró csapatainak is. Közben sikerült megnézni New Yorkban, a USS Intrepid repülőgépanyahajót és tavaly a BB-55 USS North Carolina csatahajót Wilmingtonban illetve Bostonban a USS Cassin Young rombolót. San Franciscóban egy tengeralattjáró a USS Pampaneo van a kikötőben illetve a Liberty osztályú felfegyverzett teherhajó, mindkettőt érdemes megtekinteni. A tengeralattjáró nem rossz de nagyon nehezen lehetett mozogni benne. És végül ha már LAX-ban van az ember, érdemes kimenni a Queen Mary-t megnézni, de annak árnyékában ott van egy gyöngyszem, egy igazi vörös csillagos szovjet tengeralattjáró.

Collingwood 2018.11.21. 15:03:42

Most én is nagyon irigykedek. Azért Európában is vannak még érdekes hajók: Göteborgban horgonyoz a Svéd Haditengerészet egykori rombolója, a Småland. Elég jól bejárható, ráadásul egy érdekes korszakot mutat be: ötvözi a második világháború technikáját a korai rakétatechnikával.

A Småland mellett még lehet itt látni tengeralattjárót, tengeri monitort, gyorsnaszádot is:

www.flickr.com/photos/11974439@N05/albums/72157629921213998

drover(fanyul társa) 2018.11.21. 16:06:05

@Collingwood:
A Fladenért kár, világítóhajónak lefokozni egy láthatóan jó állapotú és kivitelű bark vagy hasonló vitorlás hajótestet, több mint pazarlás. Főleg most, hogy a nagyvitorlások építése vagy újra úszóképessé tétele a reneszásnszát éli.

PetterH 2018.11.21. 17:20:06

Ha Boston környékén jártok, nagyon ajánlom a Battleship Cove-ot: battleshipcove.org/exhibits/
Van egy csatahajó, romboló, rakétacirkáló és egy tengeralattjáró egy helyen, mind teljesen bejárható.

AkosJaccik 2018.11.21. 22:59:30

Kis apróság, az Iowa elvileg ""elbüszkélkedhet"" azzal, hogy rálőtt felszíni célra, amikor hozzájárult a Katori elsüllyesztéséhez.

gigabursch 2018.11.22. 09:11:39

Szia Zoli!

Írtad, hogy teak fából készült régen a fedélzeten a pallózás.
Ami meg most van az korhad, stb.

Idehaza folyami hajókon általában vörösfenyő + lenolajkence elegendő volt a trepniknek 10-15 évre (néha tovább is). Ott nem megfelelő?

Szempont lehet esetleg a nehezen égjen kérdéskör? Ilyen esetben ezeket mivel kezelték (vajon) le?
Mert régen a várakhoz használt fákat éveken keresztül a pöcékben "érlelték" a megácsolás után, hogy az ott lévő szilikátok, ammónia, szerves savak sói, stb. jól feltöltsék a faanyagot, majd utána egy hosszú időre gomba és tűzálló anyagot kaptak meg.
(nyilván a pöcés kiásó brigád érdemei elismeréseképpen végezte a munkáját)

kumisz3 2018.11.22. 12:47:54

Idén nyáron egy barátom jóvoltából sikerült meglátogatnom a Portsmouth-i kikötőt, ahol pl. a HMS Victory és Warrior is ki van állítva. A hajók nagyon jó állapotúak, a Warrior belsejének szinte minden zugát be lehet járni, a Victory jobban le van korlátozva de minden fedélzet látogatható. A kikötő másik oldalára ha jól emlékszem kb. 2 óránként közlekedő hajóval lehet átjutni (ami benne van a belépőben, nem kell érte külön fizetni), ott végigjárható egy kisebb diesel-elektromos tengeralattjáró (HMS Alliance) és egy csarnokban ki van állítva az X24 X-Craft is (ilyenek telepítették a Tirpitzet megrongáló tölteteket). Összességében simán el lehet ott tekeregni egy egész napot. Az egyetlen negatívum a szokatlanul forró idő volt amit a tengeri levegő még súlyosbított, és ami a briteket nagyon készületlenül érte.

AkosJaccik 2018.11.22. 13:48:41

@molnibalage: "(...)az Iowa sosem tüzelt másra, mint szárazföldi célpontokra, és a támadó repülőgépekre." - Ez így nem igaz, erre írtam példát.

molnibalage 2018.11.22. 14:13:31

@AkosJaccik: Ja, így már értem. Akkor pontatlanul fogalmaztam. Csatahajók ellen soha nem vetették be. A Surigo-szorosnál a régi csatahajók akcióztak eközben az újabb csatahajók meg kamikázékra lövöldöztek...

yerico1 2018.11.22. 16:13:33

@molnibalage: Mivel ütik ki az elektronikát? Atomcsapás egy Task Force kötelék közelében garantáltan kiüt minden elektromos berendezést. Márpedig háború esetén a szovjetek kifejezetten nukleáris csapással akarták a hordozókat és a fedezetüket elintézni. Akkor hirtelen fölényben érzi majd magát mindenkivel szemben. Azért jó érzés, ha van mivel visszalőni egy ellenséges hajóra, a 20 darab 127-es pedig gyorsan lenulláz egy ellenséges rombolót.

molnibalage 2018.11.22. 16:26:34

@yerico1: Az atomháborúra készülődve szerinted erre nem készültek? Az megvan, hogy maguk a hajók lövöldöztek volna nukleáris töltetű SAM-mel, amik akár 20 km-en belül is robbanhattak? Ajánlom a Haditechnikai Összefoglalót a HTKA.hu a 3-T fejezettel.

A nukit is ASM vitte volna célba a '70-es évektől kezdve. Innentől fogva, hogy az atomcsapott csatahajóval te mire és hogy fogsz lövöldözni az homályos... Hogy mit keresne és hogyan kerülne egy BB közelébe egy szovjet romboló arra kurva kíváncsi lennék...

Röviden és tömören, a fejemet fogom...

Crip Lee 2018.11.22. 18:07:54

Irigyellek!!! Eddig csak youtubeon sikerult bejarni

seepheerd 2018.11.22. 19:47:50

Ship porn...
Köszi!
Nálam is bakancslistás. azt számolgattam, hogy kettőnknek 2 hét 2 misi lesz :)

molnibalage 2018.11.22. 23:28:43

És jártam Belfaston és chatham historic dockyardban is. Van kép és videó is meg emlékek, de nem írtam belőle sehova cikke. 1,5 éve voltam, de ha van rá igény, akkor írhatok valamit és közkinccsé tehetem az anyagokat.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2018.11.23. 08:48:46

Jómagam idén májusban jártam a Belfaston. Ez a bejegyzés született róla:

airbase.blog.hu/2018/06/18/cirkalo_london_sziveben

Látszik, hogy iszonyatos melót (és pénzt) tesznek bele.

savanyújóska 2018.11.23. 10:06:43

@Thomas Dantes: „Magyarországon megtekinthető múzeum hajó a Lajta monitor”

Úgy alakult, hogy az Iowára előbb jutottam el, mint a Lajtára. Valahányszor Pesten járok, ami nem gyakori, vagy éppen nincs ott, vagy zárva van.

@AkosJaccik: Érdekes, nem emlékszem, hogy erről lett volna valami említés az Iowán. Pedig hajós szempontból akkor ez a pályafutása legnagyobb eseménye, bár nem valami nagy harci dicsőség, ha két böhöm nagy csatahajó, meg két nehézcirkáló elsüllyeszt egy hatezer tonnás, eredetileg iskolahajónak épült, gyengén felfegyverzett könnyűcirkálót.

@gigabursch: Nem tudom, az Iowán mikor cserélték utoljára a teak fedélzetet, de biztos, hogy a kiselejtezése, vagyis 1990 előtt, és amíg a tartalékban állt, 2011-ig, ezt aligha tartották rendesen karban. Ezt a leromlott faanyagot cserélték le valami fenyőfélére, és most ezt akarják visszacsinálni.
Úgy tudom, a fedélzet deszkázása nem kapott semmilyen különleges kezelést. Az alapvető feladata a csúszásgátlás volt, és a trópusokon valamennyire hőszigetelőként is funkcionált. Ha a hajó kigyulladt, nem annyira ez volt veszélyes, hanem sokkal inkább az olaj, a kábelok gumiszigetelése, a festék, meg persze a lőszer.

@seepheerd: „kettőnknek 2 hét 2 misi lesz”

Eredetileg én is saját szervezésű utat terveztem, és úgy számoltam, a szállást az Airbnb-n foglalva, az ellátást alapvetően élelmiszerboltokból megoldva, 20-25 nap kényelmesen kijön koponyánként 1 millából, ha a költségek megoszlanak 3-4 fő között.

@Devil 505: A képek alapján sokkal jobb állapotban van, mint azok a hajók, amiket az Államokban láttam. Ez is alátámasztja a véleményemet, kevesebb hajót kellett volna megtartani, és azokra többet költeni.

Batkaa 2018.11.23. 22:40:35

@molnibalage:
"A lövegekkel partraszállás támogatásán kívül semmit sem lehet csinálni."
...ami nemde önmagában is fontos szempont, sőt, az Iowák szolgálatban tartásának egyik alapvető szempontja volt. Az AB az egyszem 127 millissel ezen a téren elég gyenge...
Tudom, a légierő... de valamiért mégsem érzik egészen megnyugtatónak, szükségük lenne hajótüzérség támogatására. Az persze más kérdés, hogy szokás szerint túltolják, lásd a railgun fejlesztés történetét...

molnibalage 2018.11.23. 23:40:54

@Batkaa: Mert nincs már szükség. Egyébként meg nem gyenge, ha pontosan lő és nagy tűzgyorsasággal. Meg azt nézd meg, hogy egyetlen 406 mm+es HE gránát tűzereje kisebb, mint egy Mk-82-es bombáé és a hasonló méretű PGM-hez képest nevetségesen pontatlan.

Nem véletlenül nincs sok ágyú a hajókon, mert totál értelmetlen.

savaz 2018.11.24. 13:41:47

@Batkaa: Elvileg mindig ezzel a keppel jonnek:
www.combatreform.org/navalgunsvietnamwarrethink.jpg

A piros vonalig tudtak a 16 colos lövegekkel tűztámogatást adni. Ehelyett B-52-esekkel szálltak fel guamról és onnan támogatták pl. Khe Sahn ostrománál. Ha az egész légierős infrastruktúrát, a lelőtt gépeket és pilótákat is beleszámoljuk, akkor talán már megérte volna. A nehézgránátok ellen nem védtek a légvédelmi rakéták, és ma is hamarabb fogyna ki egy légvédelmi üteg, mint a csatahajó lőszerraktára.

lenpet 2018.11.24. 20:03:14

Abban tud segiteni valaki hogy a kepeken lathato osztott loszernek mi az angol elnevezese? Probaltam keresgelni de nem tudok rajonni, sem erre sem az ellenkezojere, az egyesitett loszerre.

savanyújóska 2018.11.24. 20:44:19

@lenpet: Talán a fixed ammunition, meg a separate ammunition.

Pl. www.tpub.com/gunners/18.htm

molnibalage 2018.11.24. 22:21:12

@savaz: Ebben a formában a "vonalas" kijelentés nem igaz. Mert pl. a domborzat és gránátok röppályjája miatt pl. egy domb ellentétes oldalára egy rakás lőtávon nem lehet lőni, mert a fizikai és geometria tudja dolgát.

Khe Sahn ostrománál meg erős kétségem van, hogy csak B-52 dolgozott volna főleg, hogy azzal biztosan nem tudtak CAS-t adni annak több száz méteres CEP-je miatt.

@lenpet: A Chieftain hk. lövege is asszem osztott lőszeres.
en.wikipedia.org/wiki/Royal_Ordnance_L11A5

Ez alapján érdemes tovább nyomozni, de az angolokkal a tapasztalatom az, hogy ezeréves hagyományok jegyében minden hülyeségnek egyedi neve van náluk, "mert csak" alapon.

kifordított nagyanyó 2018.11.25. 21:03:33

@David Bowman: Asszem 4 kb. ugyanolyan hajó épült.

lenpet 2018.11.25. 21:03:46

koszonom, a fixed ammunition-nel el tudtam indulni! Ugy tunik hogy az angolszasz terminologiaban a magyarral ellentetben nem ketto (osztott/egyesitett) kategoria van hanem harom:

1. fixed: a klasszikus egyesitett loszer, kezifegyverektol kezdve egeszen a 120mm nyugati harckocsi agyukig, ie abrams/leo)

2. semifixed/separated: a lovedek kulon egyseget kepez de a lopor/hajtoanyag egy huvelyben van ami tartalmazza a csappantyut is, lasd T-72 vagy 105mm howitzer; a lopor mennyisege elvileg valtoztathato

3. separate-loading: a kulonallo lovedek mogott fokozatosan novelheto a lopor mennyisege, ezek selyem zsakba vannak csomagolva; a csappantyu ugyancsak kulon egyseg ami a loporzsakok mogott kulon kerul be toltestre; jellemzoen 155mm howitzer es az echte nagy hajoagyuk mint a kepeken is

itt talaltam ezeket:
www.quora.com/What-kind-of-gun-has-you-load-the-bullet-and-the-propellant-separately
www.tpub.com/gunners/18.htm

kicsit OFF de gondoltam megosztom ha mar sikerult valaszokat talani!

kifordított nagyanyó 2018.11.25. 21:08:22

Szóval én is irigykedek,hogy milyen jó volt neked.:P
Egy pár féle repülőt hajót tankot helikoptert én is megnéznék.:P

eMM2 2018.11.26. 23:29:09

Nekem is volt szerencsén a Belfasthoz mindent be lehet járni.Egész napos program.

Untermensch4 2018.11.27. 10:37:14

@molnibalage: " a domborzat és gránátok röppályjája miatt pl. egy domb ellentétes oldalára egy rakás lőtávon nem lehet lőni, mert a fizikai és geometria tudja dolgát"
A pontosság miatt egy nagy hajó akár a domb teljes legyalulásával is megoldhatja. Nem mintha ésszerű lenne de a pszichológiai hatás miatt előfordulhat hogy megéri. :)

molnibalage 2018.11.27. 11:52:30

@Untermensch4: Remélem ezt csak viccnek szántad. Senki nem gyalul le domborzatot robbanóanyaggal. Krátereket tudsz beleütni.

Pájer Csaba 2018.11.27. 12:04:00

@molnibalage: Imádom a részletes és jól körbeérvelt tudásod, amit megosztasz itt a kommentek között, de az arrogáns stílusod eszméletlenül bicskanyitogató. Kár, mert tényleg érdekes amiket írsz. :-(

molnibalage 2018.11.27. 14:42:20

@Pájer Csaba:

1. Mi volt arrogáns itt bármelyik kommentben? Az meg valahogy csodás, hogy valahogy mindig csak annak a stílusába kötnek bele, akinek a műszaki tartalom részébe nem tudnak. Megszoktam már... Meg azt is, hogy kifogásolnak valamit, de azt bezzeg senki nem tudja leírni, hogy mit.

2. A stílus túlértékelt. Talán tessék a műszaki tartalomra figyelni...

1+2 És akkor csodálkoznak egyesek, hogy menetrendszerűen repül le a gépszíj nálam az idiótáktól.

Pájer Csaba 2018.11.28. 10:33:42

@molnibalage:

1. Megválaszoltad a saját kérdésed. Pontosan erről a lenéző, hisztiző attitűdről beszéltem.

2. Figyelek. És nagyra értékelem a tudásod a témában.

3. Mint írtam, kifejezettem szeretem amikor műszaki szemmel is hozzászólsz egy-egy cikkhez. De na, már megszoktam, hogy akkor is leugatnak és idiótának neveznek, ha megdicsérek valakit. Csak fura, hogy épp az, akit megdicsérek. Ez valami fordított önkritika?

4. A stílus azért fontos, mert ha beleszarsz, akkor nem csupán azt mutatja meg az írásod, hogy lusta geci vagy odafigyelni a többi emberre, hanem azt is, hogy egy nagy tudású, de arrogáns pöcs vagy, aki csak felesleges tehertételként tekint arra tényre, hogy rajta kívül is léteznek még emberek a bolygón. És ez rossz, érteeem?

molnibalage 2018.11.28. 11:16:03

@Pájer Csaba:

Továbbra sem értelek. Semmiféle lenéző sem hisztiző attitűd nem volt az előző kommenteben. Ellenben most sem tudtad konkrétan megnevezni, hogy mi bajod van. Az ember ezek után mit kezdjen az "észrevételekkel"?
Főleg úgy, hogy még te nevezel annak, aminek. Azért ez valahol epic fail...

A 4. pontod úgy marhaság, ahogy van.

Az én véleményem az, hogy egyesek túl mimóza lelkűek...

savanyújóska 2018.11.28. 11:17:11

@Pájer Csaba: Nem nagyon szeretek moderálni, és kommenteket törölgetni, de most kell beleszólnom, hogy némi önmérsékletet kérnék, és egyes jelzők mellőzését. Mindenki tudja, hogy Molnit nem a szerénységéért és a humorérzékéért szeretjük, nem kell ezt alpári jelzőkkel nyomatékosítani.

molnibalage 2018.11.28. 11:39:29

@savanyújóska: Humorérzékemmel nagy átlagban nincs baj, csak azt az oldalamat nem annyira látni HT vonalon, inkább csak szarkasztikus. De ez már OFF, pedig tudnék linkelni bizonyítást is hozzá. ;)

Kallard 2018.11.29. 19:47:05

@savanyújóska: Csaba védelmében el kell mondanom, hogy mindketten társalgunk rendszeresen olyan kommunkiációs térben, ahol az efféle szóhasználat mindennapos, és - szerintem - fontos szerepe is van. Nekem is moderálnom kell magam olykor, hogy másutt ne nyomatékosítsam így a mondanivalómat.

Kallard 2018.11.29. 19:49:49

@Kallard: Bár itt és most lehet, hogy ez kimondottan célzatos volt, ha átgondolom.

seepheerd 2018.12.10. 16:04:21

A tornyok nem látogathatók, mert a), vagy bebújsz a torony alján a csapóajtón, vagy lemászol 5 szintet a lőporraktárakig, aztán föl öt szintet a toronyba. Mindez egy szűk csőben, vaslétrán.
Más út nincs (legfeljebb girnyóknak a lövegcső, de ahhoz nyitva kellene lennie a lövegzárnak).

www.youtube.com/watch?v=ZgCNHFujWdQ

savanyújóska 2018.12.11. 09:58:55

@seepheerd: A hátsó torony alján nyitva van a csapóajtó, de egy üveglappal le van zárva, csak benézni lehet rajta a torony belsejébe. Itt szerintem simán be lehetne mászni – XXXL méret alatt –, nem volna nehezebb, mint a hajók belsejében a majdnem 90 fok meredek, szűk hágcsókon közlekedni.